Матеріал підібрано відповідно віковим особливостям учнів. Використано засоби візуалізації. З метою цілісного сприйняття матеріалу використано інтегований урок.
Інтегрований урок природознавства і літературного читання у 4 класі
із використанням засобів візуалізації
Тема.
Природознавство. Презентація навчального проекту « Таємниці червоної планети (про Марс)» .
Літературне читання .Урок позакласного читання. Давньоримська міфологія.
Мета: створити сприятливі умови для формування природознавчої компетентності учнів: закріпити, узагальнити і поглибити уявлення учнів про наукову картину світу, планети Сонячної системи, їх особливості;
формувати ключові компетентності:уміння вчитися (формувати навички самоорганізації в навчальній діяльності, користуватися словниками, довідковою літературою та іншими джерелами інформації),
загальнокультурну (виховувати культуру мовлення, виховувати акуратність під час роботи з матеріалами, дбайливе ставлення до роботи, розвивати пізнавальний інтерес до астрономії),
здоров’язбережувальну (сприяти емоційному гармонійному розвитку учнів), соціальну (формувати вміння співпрацювати у парах та групах, індивідуально, виховувати повагу один до одного, бережливе ставлення до природи), інформаційно-комунікативну (формувати здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі і оперувати інформацією)
Очікувані результати
Учень (учениця)вміє розрізняти планети, знаходити інформацію про тіла Сонячної системи, про планети та їх дослідження, працювати над текстом, розрізняти міфи серед жанрів, працювати в групі,
володіє навичками дослідницької, пошукової і творчої роботи
Обладнання: проектні роботи учнів, презентації, малюнки, фотографії відомих космонавтів, енциклопедії, комп’ютер, відеозаписи, картки-схеми Сонячної системи, запис космічної музики, таблиця«Розташування планет в Сонячній системі».
Опис проекту: «Таємниця червоної планети (про Марс)».
Тип проекту:інформаційний, груповий.
Об’єкт пізнання:планета Сонячної системи Марс.
Мета проекту:розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів
Навчальні предмети:природознавство,літературне читання.
Форма проведення: презентація-подорож.
Термін виконання: упродовж тижня.
Освітній продукт:фото, відео, малюнки, ілюстрації, цікавий матеріал про планети(вірші,пісні,загадки,ігри,),творчі роботи учнів(фантастичні оповідання,казки про уявну подорож, інтерв’ю).
Ключове питання:Що ми знаємо про Марс?
І етап підготовчий
1.Обговорення у класі ідеї проекту.
2.Висловлення міркувань щодо форми подання проекту.
3. Об’єднання учнів у групи, ознайомлення із завданнями.
І група «Дослідники»: дізнатися цікаві факти про планету земної групи
Марс , виконати презентацію, підготувати повідомлення.
ІІ група «Майстри»: виготовити лепбук, намалювати малюнки, ілюстрації щодо уявлення давніх людей про будову Всесвіту і оформити їх в альбом.
ІІІ група «Пошуковці»: дібрати вірші, кросворди, загадки на космічну тематику, дізнатися про імена в історії людства, які пов’язані з дослідженням космосу
ІV група «Фантазери» : скласти фантастичне оповідання, казку про свою уявну подорож до однієї з планет Сонячної системи,
V група “Журналісти» записати інтерв’ю з марсіанами.
ІІ етап – реалізація проекту
1.Представлення результатів роботи (презентація цікавої інформацією про планету Сонячної системи Марс).
2. Збір малюнків, фото, відео, ілюстрацій.
3.Складання або добір розповідей, фантастичних оповідань, віршів, кросвордів, загадок.
ІІІ – презентація проекту
1.Представлення результатів роботи на уроці природознавства.
2.Захист проектів.
3. Оцінка своєї роботи та робіт інших виконавців проекту.
4. Аналіз успіху і невдач. Висновки.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку. (2 хв)
(Учитель читає вірш. Учні налаштовуються на урок)
Учитель.
Продзвенів уже дзвінок.
Починається урок.
У подорож космічну ми підемо.
На Марсі ми зупинимось
На світ новий подивимось.
Отож часу не гаймо
Уже розпочинаймо.
Хвилинка фенологічних спостережень.
До нас завітав марсіанин, який стверджує, що температура на його планеті -153 градуси. Давайте ознайомимо йго із синоптичними спостереженнями.
(Учень – синоптик робить повідомлення, решта учнів слухають і заповнюють щоденник спостережень за погодою)
Сьогодні (число, день тижня, рік, стан неба, вітер, температура повітря,
опади). Розташування зірок і погода сприяють гарному настрою і плідній роботі на уроці. Отож беріть скафандри, без яких ви не зможете дихати і відправляємося у подорож.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (2 хв)
(Учитель роздає учням картки, учні виконують завдання в парах )
1. Робота за картками (в парах)
1.Що таке Сонце?
а) Зоря; б) Планета; в) Супутник.
2. Скільки планет у Сонячній системі?
а) 8; б) 7; в) 9.
3. Яка планета у Сонячній системі гігант?
а) Венера; б) Сатурн; в) Юпітер.
4. Яка планета у Сонячній системі карликова?
а) Марс; б) Меркурій; в) Земля.
5. Яка планета має найбільше супутників?
а) Марс; б) Земля; в) Сатурн.
6. Марс — це:
а) планета; б) зірка; в) супутник.
Ключ: а, а, в, б, в, а. (Вчитель розкриває ключ , учні перевіряють правильність виконання завдання і на скафандрах ставлять кількість правильних відповідей)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (1 хв)
Робота з прислів’ям (Вчитель читає прислів’я, учні пояснюють як вони його розуміють)
- Як ви розумієте прислів’я «Кому місяць світить, тому і зорі всміхаються...»?
Я бажаю, щоб вам сьогодні зорі посміхалися. Адже ви для цього старанно готувалися.
ІV.Повідомлення теми і завдань уроку. (Вчитель повідомляє тему уроку, учні кажуть про свої очікування на уроці))
- Сьогодні у нас урок подорож до космосу. Ви ретельно готувалися до нашої віртуальної мандрівки просторами Всесвіту: опрацювали різні джерела інформації (Інтернет-ресурси, енциклопедії, додаткову літературу), намалювали малюнки, підібрали фото і відеоматеріали, зібрали ігри, кросворди, вірші про космос і його дослідників. Тож будемо ділитися своїми знаннями і враженнями один з одним. Тема нашого уроку «Таємниці червоної планети»
Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від нашої мандрівки? Чого вона навчить кожного з нас?
- Отже, якщо ви допитливі і вас приваблює зоряне небо, якщо ви мрійники та фантазери, рушаймо в космічну подорож на Марс.
V. Робота над навчальною темою (10 хв)
Марс (за римською міфологією) — Бог війни, прадавнє божество Італії і Риму, яке входило в тріаду Богів, що спочатку очолювали римський пантеон, — Юпітер, Марс і Квірин.
Рослинності, войовничого, супроводжував, полководець, віданнях.
У давнину він вважався Богом родючості і рослинності, але поступово набув войовничого характеру. Марс супроводжував воїнів, що йдуть на війну, приймав жертовні дари перед битвою і з’являвся на полі битви у супроводі Богині війни Беллони. Символом Марса був спис, що зберігався в царському палаці, — регин. У палаці зберігались і дванадцять щитів, один з яких, за переказами, впав з піднебесся як свідчення непереможності римлян, а останні були майстерними копіями, покликаними збити з пантелику викрадачів.
Полководець, вирушаючи на війну, волав до Марсу, приводячи до руху в палаці щити і спис. Після закінчення військових дій Богові війни приносили в жертву коня з тієї квадриги, що перемогла на перегонах. Великою популярністю користувався Марс в період Республіки: його зображення чеканилось на монетах. Бога нагороджували епітетами «переможець», «розширює імперію», «умиротворитель». У західних римських провінціях із образом Марса пов’язували головних Богів територіальних і племінних общин. Саме тому деякі дослідники вважали, що ранні римські уявлення про Марса як про верховне божество продовжували жити в народних відданнях. Богу війни Марсу в старогрецькій міфології відповідає Бог Арес. Відмінність від грецького Ареса у тому, що Марс почитався в Римі вище за інших Богів. Можливо це тому, що по легенді, його сини Рем і Ромул заснували це місто. Вважалось, що Марс був наділений трьома життями.
- Ким був Бог Марс ?
- Кого супроводжував Марс?
- Що було символом Марса?
-Яку жертву приносили богові?
- Чому Бог Марс особливо почитався у Римі?
6) читання ланцюжком.
6.Фізкультхвилинка«Сонячна родина» (1хв)
Петрик у космосі йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І камінчик знайшов. (нахиляються вперед)
Підкинув і далі пішов. (імітація рухів, які виконує хлопчик)
Петрик йшов, йшов, йшов
І шматок заліза знайшов.
Підняв і далі пішов.
Петрик йшов, йшов, йшов
І пісочок знайшов.
Взяв у руку
і до ракети пішов. (сідають за парти)
7.Презентація результатів роботи груп
Презентація групи «Майстри»: представлення макету «Розташування планет в Сонячній системі», демонстрація альбому з малюнками)(3 хв)
Учень1: Ми створили макет Сонячної системи, тут показано як розташовані планети в Сонячній системі.
Презентація групи «Дослідники» (8хв)(10 учнів ланцжком повідомляють 10 цікавих фактів про Марс)
1. У Марса 2 природні супутники.
1877 року американський астроном Асаф Холл виявив у Марса два порівняно маленькі супутники. Їх назвали на честь старогрецьких богів Фобоса ("страх") і Деймоса ("жах") – супутників бога війни Ареса (тобто Марса).
2. Марс – четверта планета від Сонця (після Меркурія, Венери і Землі) і сьома за розмірами планета Сонячної системи (діаметром 6792 км). Він у два рази більший за Місяць і в стільки ж разів менший за Землю.
3. Гравітація на Марсі значно нижче, ніж на Землі. Вага людина на четвертій планеті на 62% менше, ніж та, яку вона має зараз. Тобто людина з масою 100 кг на червоній планеті важитиме 38 кг.
4. Маса Марсу становить приблизно 10-ту частину маси Землі.
5. Відстань між Марсом і Землею постійно змінюється. Це відбувається тому, що обидві планети рухаються по своїх орбітах з різною швидкістю, то наближаючись, то віддаляючись одна від одної. Мінімально можлива відстань від Землі до Марса становить приблизно 55 млн км, максимальна – 401 млн км, середня – 225 млн км.
6. Температура на Марсі може досягати +20 °C і опускатися до -153 °C. Все залежить від часу доби і року. Клімат на Марсі значно холодніший і більш сухий (на відміну від земного). Основною причиною різниці є відстань від Сонця до четвертої планети.
7. Як і Земля, Марс має кору, мантію і ядро. середня товщина кори планети становить 50 км. Силікатна мантія товщиною у кілька сотень кілометрів огортає невелике ядро, маса якого 5-9 % від загальної маси планети.
8. Гравітація на поверхні Марса є меншою, ніж на Землі. Якби ви стояли на марсіанській поверхні, ви б відчували тільки третину земної гравітації. У зв'язку з цим, людина могла б, наприклад, підстрибнути в 3 рази вище, ніж на Землі.
9. Щоб отримати на Марсі таку ж кількість кисню, яку людина отримує від одного подиху на Землі, людині належить зробити близько 14 500 вдихів. За один подих людина отримує азот, кисень і суміш інших газів.
Атмосфера Марса у сто разів поступається за щільністю земній. Вуглекислий газ становить приблизно 96% атмосфери планети. Крім цього в ній є невелика кількість азоту, аргону та кисню.
10. Об'єм Марса становить 15% від об'єму Землі. Якщо умовно наповнити нашу планету Марсами, то знадобиться більше 6 Червоних планет.
Презентація групи «Пошуковці» (4хв)
Учень 1:
-Наше завдання - дібрати вірші, кросворди, загадки на космічну тематику. Все це ми помістили у леп бук. Ми пропонуємо вам відгадати загадки про планети Сонячної системи
1)Бігають круг сонечка
Шість синочків і дві дочки,
Промайнуть роки і дні,
Але не зустрінуться вони. (Планети)
2)Ця малесенька планета
Перша Сонечком зігріта,
І моторна — рік на ній
Вісімдесят вісім днів. (Меркурій)
3)Тільки Сонце і Місяць
У небі яскравіше, ніж вона.
Та й гарячішої за неї
У системі сонячній нема. (Венера)
4)На планеті чудеса:
Океани і ліси,
Кисень є в атмосфері,
Дихають там люди й звірі. (Земля)
Учень 2:
5)Ця планета – це ми знаємо –
Бога моря називає. (Нептун)
6)Звір з родини кошачих букву міняє –
І як планета по небу гуляє. (Барс – Марс)
Учень 3:
- А ще ми знайшли такі вірші:
*******
По порядку всі планети
Назве будь-який із нас:
Раз — Меркурій,
Два — Венера, три — Земля,
Чотири — Марс.
П’ять — Юпітер, шість — Сатурн,
Сім — Уран,
За ним — Нептун.
Він вже восьмий йде у нас.
*******
ЗОРЯНІ ВЕДМЕДІ
|
Стануть у пригоді кожному вночі
Дивиться на північ зоряний маяк. |
******
РУХ ПЛАНЕТ
|
Мчать круг Сонця всі планети,
Хто летить до Сонця ближче,
Повний оберт – це наш рік,
У Юпітера доба – |
Учень :
Фотозапитання «Хто це?« (Показ фото на лепбуці «Дослідники космосу»)
|
|
|
(Л. Каденюк)
Презентація групи «Фантазери» (5хв) Учень1. Читає казку, яку склав самостійно «Моя подорож на Марс». Учень 2. – Я хочу поділитися своїм репортажем, який я склала, побувавши на планеті Марс і хочу продемонструвати вам інтерв’ю з жителями планети Марс. (Перегляд відео запису ) Презентація групи «Майстри» лепбука (2 хв) - Як підсумок ми хочемо продемонструвати усі зібрані матеріали у лепбуці.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія (4 хв) 1. (Діти заповнюють «Карту знань»)
2. Метод «ДРІД» Д – Що ви запам’ятали з того, що ми робили? Р-Які відчуття у вас викликав наш урок? І- Яку нову інформацію одержали? Д-Як ви будете діяти в майбутньому, маючи таку інформацію?
- Зніміть скафандри і на них відмітьте свій настрій і враження від уроку , всередині яких ви можете побачити вашу оцінку за урок . (Учитель розставляє оцінки на скафандрах). До нових зустрічей на борту нашого космічного корабля. VІІ. Домашнє завдання. Повторити матеріал з теми «Всесвіт і Сонячна система». Підготуватися до перевірної роботи.
|