22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Екологічний урок «Вода – найбільше багатство на Землі»

Про матеріал

Узагальнити знання дітей про воду та її властивості; формувати в учнів переконання, що воду треба берегти, користуватися нею економно, оскільки без неї неможливе існування рослин, тварин, людей; вчити проводити нескладні досліди з водою; розвивати спостережливість, уважність, допитливість, вміння логічно мислити, робити самостійно висновки; виховувати бережливе ставлення до води, природи, навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Екологічний урок

 «Вода – найбільше багатство на Землі»

Мета: узагальнити знання дітей про воду та її властивості; формувати в учнів переконання, що воду треба берегти, користуватися нею економно, оскільки без неї неможливе існування рослин, тварин, людей; вчити проводити нескладні досліди з водою; розвивати спостережливість, уважність,допитливість, вміння логічно мислити, робити самостійно висновки; виховувати бережливе ставлення до води, природи, навколишнього середовища.

Обладнання: мультимедійна презентація, звуки води, глобус, посуд, предмети для дослідницької роботи

Вікова категорія: учні 3- 4 класів

Хід бесіди

І. Привітання з учнями

При вивченні сьогоднішньої теми ми маємо плідно і гарно попрацювати.

 Ваше завдання: згадати свої спостереження в природі, розповісти про них,

відгадувати загадки, уважно слухати мої пояснення, цікаві казки. А головне -

бути активними та кмітливими.

 Отже, девізом нашого уроку будуть слова:

Активним і уважним будь!

І про кмітливість не забудь!

Видумуй, пробуй і твори!

Розум і фантазію прояви!

ІІ. Вступна бесіда

Послухайте, діти, хтось співає там пісеньку. Так це ж Капітошка він завітав до нас у гості. А хто це такий? (Капітошка – весела краплинка літнього дощу). Капітошка зі своїми братиками і сестричками жив у великій хмарі, але одного дня коли пішов дощ Капітошка опустився на землю подивитися що там відбувається, а також познайомити вас, дітки із своїми родичами. Ми разом з Капітошкою відправимося в подорож.

А тепер скажіть, якщо у вас друзі? Хто вони? Назвіть їх? (Відповіді дітей.). Вірно у вас у всіх є друзі. А знаєте ви, що у нас є один загальний друг, який допомагає нам в будь-який час року, без якого ми не зможемо прожити і дня.  Послухайте загадку і скажете мені хто це.

Відома з віку рідина, усяк її вживає,

Буває хмаркою вона, сніжинкою буває,

Бува як скло – крихка , тверда,

Звичайна(підкажіть) …( Вода )

Вода – колиска життя на землі, безцінний дар природи. Де немає води,там немає життя. Вона є в кожній живій істоті. А чи знаєте ви, що,у світі найсильніше? Виявляється – вода! Яка б не була перешкода, вода завжди знайде шлях обминути її, або зруйнує постійним натиском. Усі ми звикли дивитися на неї, як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом світу.

Сьогодні ми більше дізнаємося про значення води в природі і житті людини; про стан і властивості, для чого вона потрібна, і якою незвичайною буває ця речовина.

 

 

Перша зупинка: «Звідки до нас прийшла вода?»

Вода з'явилася на Землі мільярди років тому, коли наша планета була ще юною. Вона постійно мандрує — із водойм у хмари, із хмар — у вигляді опадів на землю. А ще вода випаровується із ґрунту, листя рослин і навіть із нас —людей.

Капітошка розповість нам цікаву історію про воду.

Жили в річці сестрички – краплинки. Хороше їм було разом, весело та захотілося їм якось помандрувати. Пригріло сонечко, і полинули краплинки в небо. Заколихалися та полетіли навипередки з вітром. А тоді зібралися разом водити хоровод і стали легкою хмаринкою. Все нові і нові краплі – сестрички приєднувалися до хмари, і стала вона дуже важкою. Не втрималась хмарка і розірвалась, полився на землю дощик. Падали краплинки до рідної землі, до річки. Якісь напували рослинки, інші поповнювали озера, річки, струмки. Хмарка зникла. Дощик припинився, і засяяло сонечко. Краплинки нагрілися, і стали легенькими, перетворилися на невидиму пару й піднялися знову вгору. Чарівні краплинки не люблять сидіти на одному місці. Вони завжди рухаються знизу вгору і згори вниз.

Друга  зупинка«Наша планета Земля»

Подивіться на глобус. Якого кольору на ньому найбільше? Правильно, блакитного, синього. Цей колір означає воду. Так, води на нашій планеті набагато більше ніж суші. тому що дві третини її вкриті водою морів і  океанів, і лише третину становить суша. Вода – це не просто дар природи, це – основа життя. З її появою з’являється життя, а без неї все гине. Без води життя людей, тварин і рослин є неможливим. Отже, вода потрібна всьому живому на землі. Організм людини теж на дві третини складається з води. Людям здається, що води дуже багато, але насправді багато солоної води. Запасів прісної води – небагато. І хоч ми багато знаємо про воду, вона може нас здивувати.

Третя зупинка «Три стани води у природі»

А тепер ідемо в природу.

Щоб ви знання про воду гарні мали

 до нас краплини в гості завітали.

Одна перед другою вихваляються,

Загадки загадати нам збираються.

Наші Краплинки справжні мандрівниці, ніколи не сидять на місці. Давайте подивимось, де вони можуть жити  і де ще можна зустріти воду у природі.  В цьому нам допоможуть загадки:

Коли мене довго нема – чекають,

коли прийду –  усі тікають. (Дощ)

Надворі - горою, а в будинку - водою.(Сніг)

Росте вона вниз головою,

Не в літню пору, а зимою.

І тільки сонечко зігріє –

Вона заплаче й швидко гине. (Бурулька)

Не дід, а сивий.

Не спить, а стелиться,

Вкриває землю й океан,

Ну а звуть його… (Туман)

 

На небі плавала конем,

На землю випала дощем. (Хмара)

  Зоря – зоряниця,

  Червона дівиця,

  По луках ходила

  Намиста розгубила. (Роса)

 У повітрі вона невидима і легка,

із землі піднімається – догори направляється.  (Пара)

  Гарна квітка сніжно-біла,  

   на долоню тихо сіла,

  тільки зараз же розтала

  краплею водиці стала. (Сніжинка)

     Срібною каймою на гілках росте зимою.

     У нас взимку білим цвітом сад зацвів,

     неначе літом. (Іній)

Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно. ( Лід )

  Сама вода і по воді плаває. ( Крига )

Отже, діти, вода до нас приходить у вигляді роси, дощу, снігу, туману, хмари.

Яка буває вода? (тепла, гаряча, холодна, прісна, прозора, газована тощо).

Що вода робить? (тече, ллється, дзюрчить, розтікається, капає, замерзає, тане)

Для чого вода потрібна людині? (пити, митися, купатися, готувати їжу, прати, поливати рослини, мити посуд тощо).

У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому (дощ, туман, роса, вода), твердому (сніг, лід, іній, крига, бурулька), газоподібному ( водяна пара).

А щоб це побачити і краще зрозуміти та запамятати ми проведемо з Капітошкою декілька дослідів.

Дослід №1

Нам потрібно перевірити чи вода справді буває рідкою? (Погляньте як я ллю воду із склянки в тарілку, із тарілки в склянку)

  • Вода що робить? Так, вона біжить, ллється.
  • А литись може що? рідина, отже вода це – рідина.
  • Перебуває вона у якому стані? Так, у рідкому.
  • У якому стані міститься вода у річках (у рідкому)
  • Де ви бачили в природі, як вода з рідкої перетворюється у тверду? (коли замерзають калюжі і водойми взимку)

Дослід №2

Нам потрібно довести, що вода буває у твердому стані.(вчора я налила воду у лоточок з квадратиками, поставила до морозильної камери)

  • Погляньте, що сталося з водою? Так, від холоду вода перетворилася на лід. Я розкладу кожному з вас квадратик льоду на тарілочку, а ви його уважно роздивіться, попробуйте його на дотик.
  • Який він? Так, холодний, слизький та твердий.
  • То звідки взявся лід? Так, із води, яку я заморозила
  • Робимо висновок, що лід це є що? Вода у твердому стані.
  • Залишимо лід на тарілочці, потім побачимо, що з ним станеться.
  • Де в природі бачили, як тверда вода перетворюється і рідину? (коли тане сніг, на водоймах, тануть бурульки навесні)

Дослід №3

  • А зараз я покажу вам, як вода перетворюється на пару. (за допомогою чайника доводжу воду до кипіння).
  • Погляньте, що це виходить з чайника? Пара? Де взялася пара, адже я наливала воду?
  • Так, за високої температури вода перетворюється на пару, тобто переходить у газоподібний стан i випаровується.
  • Отже, діти, пара це що? вода у газоподібному стані.
  • Так в природі дрібні частинки води високо в небі  збираючись утворюють хмари.
  • А зараз зверніть увагу на лід. Що з ним стало? Так, почав танути та перетворився на воду.
  • Чому це з ним сталося? (за рахунок температури) і перетворюється у рідку воду.
  • Отже, стан води змінюється залежно від температури середовища у якому вода знаходиться.

Тепер я хочу, щоб ви трішки відпочили і послухали звуки води, адже воду можна не лише бачити й відчувати її також можна чути.

Звучить запис «Звуки води».

  • Які звуки води ви чули? (Капає, булькає, хлюпає, журчить, ллється, біжить).
  • Поміркуйте, звідки може так бігти вода? (з крану, в річці, з джерела, дощ, водоспад, в струмку).

ІІІ. Фізкультхвилинка

Раз – два всі пірнають (присісти)

Три – чотири – виринають (встати)

П’ять, шість на воді (помахати руками)

Сім, вісім – що є сили (імітація плавання)

Всі до берега приплили

Девять, десять – розгорнулить

Обсушились, потягнулись (потягнутися)

І розбіглись хто куди (сісти з парти)

Четверта зупинка. «Дослідницький практикум. Вивчаємо властивості води»

А зараз Капітошка пропонує нам стати дослідниками і вивчити властивості води.

Дослід 1. Діти, як ви гадаєте, чи має вода запах? Візьміть склянку з водою  та  понюхайте водичку. (вода не має запаху)

Дослід 2. Пробуймо воду у склянці на смак. (Без смаку )

Дослід 3. Беремо склянку з водою і дивимось, якого кольору вода. (Безбарвна )

Дослід 4. Кидаємо у склянку монету чи інший предмет і одразу дивимось що відбувається з водою. Що помітили? (Бульбашки піднімаються вгору. У воді є повітря.). Чи бачите ви предмет? Чи змінився у воді його колір? Ні не змінився ( Вода прозора )

Дослід 5. Нахиляємо склянку і переливаємо воду в іншу посудину. Що помітили ? ( Вода тече )

  Дослід 6. А тепер, беремо склянку з водою та переливаємо воду в різні порожні посудини. Яку форму набула вода? (Діти називають, що вода набула форму чашечки, пляшечки, мисочки, кришечки та інші).

Чи має вода форму? ( Ні)

 Дослід 7  Опустіть у воду шматочок цукру. Що з ним відбувається? цукор розчинається. Вода є розчинником – у ній можна розчиняти різні речовини.

Дослід 8  «Тепла чи холодна вода» - А тепер прикладаємо склянку до щічки. І справді, вода у природі холодна.

Вода не має запаху, кольору, вона прозора і текуча. Вода – рідина, розчиняє багато речовин. При нагрівання вона розширюється, а при охолодженні – стискається

Дякуємо Капітошці за такі гарні досліди з водою. Виявляється діти вода має багато властивостей.

 

Але є ще одна загадка води.» Послухаймо!

Вода в природі постійно рухається та переходить з одного стану в інший. Цей процес називають кругообігом води. Але це ще не все, на що здатна вода. Вода дуже гарно дружить із сонечком. Сонце розливає  своє світло на Землею. Тепла його променів вистачає,щоб нагріти верхні шари води в калюжах, струмках, озерах, річках, морях та океанах і перетворити їх на пару. Пара,змішуючись з повітрям, зволожує його. Так починаються перетворення і великі мандрівки води. А саме - вночі Земля охолоджується. Повітря, що до неї доторкається, не може втримати водяну пару, і частина її знову стає водою. Тоді на трави і квіти, на листки невисоких кущів випадає роса. Удень разом з нагрітим повітрям пара легко здіймається вгору. Піднімаючись все вище і вище, вона охолоджується і стає краплинами води або крижинками. Знизу їх видно як майже прозору хмаринку, що змінює свої обриси. Ось як це буває.

ІV. Роль води в житті людини

Вода – це необхідний компонент життя. Вона потрібна для життєдіяльності рослин, тварин, людини. Людина постійно використовує воду для приготування їжі, миття, прання, відпочинку. Одна людина в середньому споживає близько 600 т прісної води за рік, ще 200 т щорічно їй потрібно на санітарні цілі. Не слід забувати, що ми щодня п’ємо воду чи вживаємо рідину з їжею. Щодня дорослій людині потрібно 2 – 2,5 л води. Утрата людським організмом води небезпечніша, ніж позбавлення її їжі: без їжі людина може прожити до 40 днів, а без води вмирає на восьму добу.

А чи вся вода придатна людям та всьому живому для вживання? Чому? Так, живій природі потрібна лише чиста вода, яка знаходиться в річках, озерах, у надрах землі. На землі стає все менше чистої води.  Морську воду не використовують для зрошення полів, бо в ній багато розчинених солей. Від брудної води страждає все живе: люди, рослини, тварини, птахи, риби. Брудну прісну воду не можна вживати в їжу у ній багато хвороботворних мікробів, вони викликають різні хвороби людей, не можна давати брудну воду свійським тваринам. Люди забруднюють воду. До водойм потрапляють отруйні речовини з фабрик і заводів, а також вода забруднюється на фермах і в побуті. Через аварії танкерів, теплоходів у воду морів і океанів витікають тисячі тонн нафти. Іноді на берегах річок і озер, ставків люди миють автомобілі і забруднюють воду бензином. Ось чому необхідно берегти воду. А саме: не забруднювати річки, моря, озера, не знищувати тваринний та рослинний світ водойм.

Як зберегти воду чистою? Щоб зберегти воду чистою на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить крізь фільтри. Вона звільняється від шкідливих речовин і чистою повертається до водойм.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Ось ми й завершуємо нашу подорож на зупинці «Підсумковій». Капітошка скоро залишить наш клас, помандрує далі.  А ми покажемо йому, що на уроці запам’ятали і які уважні були.

Гра « Плескаємо в долоньки».

(Якщо погоджуєтеся із думкою,  плескаєте у долоньки, а якщо  - ні, то не плескаєте)

  •     Влітку вода у річках у рідкому стані.
  •     Взимку вода в ставках перетворюється на лід.
  •     Іній на деревах можна побачити влітку.
  •     Від сонячного тепла вода випаровується.
  •     Град, лід, бурулька – це вода у твердому стані.
  •     Роса  - це вода у твердому стані.

Гра « Так – ні »

(Якщо, на вашу думку, твердження правильне, піднімаємо руку, якщо неправильне не піднімаємо руку)

  •     Вода  - це об’єкт неживої природи.
  •     Вода у природі буває тільки рідиною.
  •     Вода у природі буває у трьох станах.
  •     Вода прозора.
  •     Вода має різкий запах.
  •     Воду треба берегти, бо без неї немає життя.
  •     При сильному морозі вода розтає.
  •     При сильному морозі вода замерзає.
  •     Випраний одяг висихає, бо випаровується вода.
  •     Вода із калюжі ніколи не зникає.
  •     Як пригріває сонце, то калюжі висихають

Молодці, діти! Капітошці було приємно з вами подорожувати і досліджувати! Давайте  пообіцяємо, що завжди будемо берегти кожну краплю води! До нових подорожей Капітошка!

Без води в природі неможливе життя. Найбільше дерево і найменша тваринка, пташка і комашка, тварина й людина не можуть обійтися без неї. І хоч у води є свої закони, і з ними людина повинна рахуватися, адже вода може бути бурхливою, стрімкою, грізною і надзвичайно небезпечною. Кожна її краплинка є коштовним даром природи. Тож бережімо воду і дбаймо про її чистоту. Отака вона – вода! Цінуйте і бережіть її, адже вона необхідна для життя. Це наш безцінний скарб.

 

 

Додатковий матеріал

        Проблемні  ситуації:

1.Бабуся поставила на плиту чайник і пішла дов’язувати внучці шапочку. А коли згадала про чайник, то води в ньому залишилося лише на дні.

2.Спекотного дня Степанко налив у мисочку води для песика Барсика. Не встиг Барсик попити води, як невдовзі вода зникла. Куди зникла вода ?

3.Звечора ішов дощ і мокрий сніг. На асфальті утворилися калюжі. Вранці хлопчики побачили на місці калюж ковзанки. Що сталося із водою?

 

 

 

 

doc
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку