Екологічно - інтелектуальна гра «Вода – мати життя»

Про матеріал
Формування основ екологічної культури, правильного ставлення людини до природи .
Перегляд файлу

Брагинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

Екологічно - інтелектуальна гра

«Вода – мати життя»

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\images.jpg

 

 

                                                    Учитель фізики та інформатики

                                         Гуменюк В. М.

                                                                   

 

 

 

Екологічно – інтелектуальна «Вода – мати життя»

Мета гри:

  • формування у дітей основ екологічної культури, правильного ставлення до природи, людей, самого себе;
  • розвиток високих морально-психологічних якостей: рішучості, наполегливості, дисциплінованості та ініціативності, навичок працювати у команді, згуртованості в учнівських колективах;
  • систематизація та узагальнення знань, отриманих на уроках природознавства, української мови, біології, географії;
  • організація змістовного дозвілля учнів.

Правила гри:

  1.        Поважати думку кожного.
  2.        Підтримувати один одного.
  3.        Бути доброзичливим.
  4.        Бути активним.
  5.        Не критикувати.
  6.        Не давати оцінок.
  7.        Бути цілеспрямованим.
  8.        Дотримуватися гендерної рівності.
  9.        Дотримуватися регламент

Маршрутний лист

  1. Станція «Оригінальна»
  2. Станція  «Фольклорна» 
  3. Станція «Перлинки народної мудрості»
  4. Станція  мистецька «Дивний художник»
  5. Станція «Загадкова»
  6. Станція «Всесвітня подорож»
  7. Станція «Казкова»
  8. Станція «Ритмічна»
  9.  Станція «Музична»
  10.  Конкурс «Водойма»
  11.  Станція Економічна «Про майбутнє пам’ятай -  воду ти оберігай»

 

 У природі дуже багато речовин. Про одну з них піде зараз мова. Що це за речовина?

  1. Із цієї речовини на 85 % складається організм дорослої людини.
  2. З усіма трьома його агрегатними станами ми досить часто зустрічаємося.
  3. Її використовують у системах нагрівання і охолодження.
  4. Цю речовину називають «соком життя» на Землі. (вода)

  Вода – така звична для всіх речовина. В повсякденному житті ми не звертаємо на неї уваги, вона настільки буденна, що ми помічаємо лише її відсутність.

  А без неї немислимо уявити життя людини. Саме вона є найнеобхіднішою складовою життя на землі. І саме про неї ми будемо сьогодні говорити.

  У всіх міфологіях світу вода і світло – це ті дві стихії з яких повстало все живе на Землі. У Єгипті вода вважалася пасивною жіночою істотою – Ізідою, яка була пробуджена вогнецвітом і стала творити все живе.

 У греків – вода була розбуджена шлюбом з божеством у вигляді змія, що звалося Геракле і уособлювало світлоносну силу.

 В уявленнях українців вода була божеством, з якого почалося життя на Землі. З первісного океану виросло дерево життя, яке дало початок усьому.             

 22 березня під егідою Організації Об’єднаних Націй відзначається Всесвітній день водних ресурсів. Ідея проведення такого дня вперше була проголошена на Конференції ООН з охорони навколишнього середовища та розвитку, яка відбулася в 1992 році в Ріо-де-Жанейро.

 З тих пір Всесвітній день водних ресурсів проводиться щорічно з метою зосередити увагу на важливості доступу до прісної води, а також пропагувати методи сталого використання прісноводних ресурсів. Адже вода на Землі – буквально означає життя, і про це мають пам’ятати не тільки ті держави, де вода через її нестачу цінується на вагу золота, а, взагалі всі жителі нашої планети.

 Щороку Всесвітній день водних ресурсів підкреслює певний новий аспект проблеми забезпечення прісною водою. Глобальні заходи, присвячені цій важливій темі в рамках святкування Всесвітнього дня водних ресурсів, пройдуть по всьому світу.

"Вода! У тебе немає ні смаку,

 ні кольору, ні запаху,

 Тебе не описати,

 Тобою насолоджуються,

  Не розуміючи, що ти таке.

  Ти не тільки потрібна, ти і є життя!"

(Антуан де Сент-Екзюпері)

  1. Станція «Оригінальна»

              Представлення команд.

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Сайт 2018-2019\Вода це життя\IMG_20190322_140842.jpg

 

 Український народ створив дуже багато пісень, пов'язаних з водою, сотні прислів'їв, приказок, прикмет. 

  1. Станція  «Фольклорна»  

Завдання: скласти якомога більше  правильних прислів’їв та приказок про воду з їх складових.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Сайт 2018-2019\Вода це життя\IMG_20190322_140949.jpg

 

Приказки, прислів'я, порівняння

 

1. Коли квітень з водою, то травень з травою.

2. Травнева роса краща вівса.

3. Чайка сіла у воду — чекай доброї погоди.

4. Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.

5. Ранні пташки росу п'ють, пізні — слізки ллють.

6. Вода все змиє, а злого слова — ні.

7. Не той молодець, що за водою пливе, а той, що проти води.

8. Хто топиться, той за соломинку вхопиться.

9. Не плюй у криницю, знадобиться напитися.

10. Не спитавши броду, не лізь у воду.

11. Водою воду не загатиш.

12. Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає.

13. Під лежачий камінь і вода не тече.

14. Схожі, як дві краплі води.

15. Хліб та вода — бідного їда.

16. Хліб — батько, вода — мати.

17. Риба — вода, ягода — трава, а хліб — всьому голова.

18. Звик з бідою — як риба з водою.

 

 Мудрість народна – невичерпне джерело. Приказки відображають багатоманітне життя народу. Немає такої ділянки життя народу про які б не йшла мова, приказки є і про воду.

3. Станція  «Перлини народної мудрості»

Завдання:  пояснити українські приказки. (враховується кількість повних і правильних відповідей).

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Сайт 2018-2019\Вода це життя\IMG_20190322_140944.jpg

  • Водою не розлити (Міцно дружити).
  • Воду каламутити (Навмисно щось ускладнювати, заплу­тувати).
  •  Товкти воду в ступі (Даремно тра­тити сили).
  • Багато води утекло (Минуло багато часу).
  • Як з води росте (Дуже легко, гарно і швидко).
  • Як у воду дивитися (Точно передбачити події).
  • Виходити сухим із води (Уміло уникати покарання, будучи винним).
  • За холодну воду не братися (Нічого не робити).

В її краплині криється життя.

Вона багата і водночас бідна.

Ну що там є – є тільки лиш вода,

Ну що там є – вода, Вода-царівна.

4. Станція  мистецька «Дивний художник»

Завдання: намалювати «портрет молекули води». (Молекула води складається з одного атому Оксигену і двох атомів Гідрогену. Атоми Гідрогену мають позитивний електричний заряд, а атом Оксигену негативний. Через це виникає притягання атомів, що називається водневим зв’язком).

 Вода – найпростіша й звична рідина на планеті. Незважаючи на це, вона має про себе багато загадок.

  1. Станція «Загадкова»

Завдання: відгадування загадок, які пов’язані з водою або водними об’єктами.

  1. Я і хмара, і туман,                     
    І струмок і океан,
    Я літаю і біжу,
    Іноді, як скло, лежу

(Вода)

  1. Тендітна і легка вона:
    Красуня біла, чарівна.
    Її зробили із води
    Для нас зимові холоди.
    (Бурулька)
  2. Випливає на просторі, 
    Мов кораблик в синім морі,
    І біленька, і легка… 
    Відгадайте: хто така?
    ( Хмаринка )
  3. Прозорий, мов скло,
    А не вставити в вікно.
    ( Лід )
  4. Влітку з неба, мов зернинки,
    Впали білі горошинки
    І виблискують, мов скло.
    А як сонечко зійшло
    І теплом своїм зігріло,
    В воду всім перетворило,
    Мов їх зовсім не було…
    Як ті звуться горошинки,
    Що так схожі на зернинки?
    ( Град )
  5. Сивий кінь на весь світ заліг.
    ( Туман )
  6. Без ніг, а біжить,

Без рук, а рукава має.

(Річка)

  1. Два брати у воду дивляться,

А повік не зійдуться.

(Береги)

  1. Хоч без ніг, а біжу прудко;

Не сплю ні вдень, ні вночі,

Хоч ніколи з ліжка не встаю.

(Джерело)

  1.  Цей блакитний довгий звір
    Має дивну звичку:
    З скелі, з кручі стрімголів
    Падає у річку.
    (Водопад)
  2.  Не вода, не суша, –
    На човні не проплавеш
    і ногами не підеш.
    (Болото)
  3.  Кругом вода,
    А з питвом біда.
    Хто знає,
    Де це буває?
    (На морі)
  4.  Із-під гірки, з-під крутої
    Прокрадається норою
    Та й до моря утіка
    Через лози по ярках.
    (Річка)
  5.  Не скляний він, не з металу,
    А прислухайтесь – дзвенить,
    Риє землю він розталу
    І тихесенько бринить.
    (Струмок)

Вода – тумани, ріки і моря,

Джерело в спеку, це – життя.

Вода – кришталь озер і джерело,

Це хмарки в небі, це саме життя.

  1. Станція «Всесвітня подорож»

Завдання:  Назвати  океани, моря і річки України та водні об’єкти рідного краю.

Шанобливо ставилися наші предки до води. Вони складали легенди та казки про символ життя та чистоти і передавали з поколінь до поколінь.

  1. Станція «Казкова»

Завдання: скласти казку або легенду про воду.

 Вода існує на Землі вже мільйони років, але на початку ХХІ століття ми не можемо сказати, що все знаємо про цю речовину. Вона і сьогодні продовжує нас дивувати, не хоче видавати свої таємниці.

 

 

 

 

  1. Станція «Ритмічна»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Сайт 2018-2019\Вода це життя\IMG_20190322_143649_HDR.jpgЗавдання: зобразити воду в трьох агрегатних станах, за допомогою танцювальних рухів.

 

 

 

 

 

 

 

 Про значення води в людському житті можна говорити довго. Але вона нам ще доставляє і естетичну насолоду. Ми насолоджуємося звуками морського прибою, нас заколихує ніжний шепіт літнього дощу. А відомі композитори створюють прекрасні музичні твори про воду.

  1.  Станція «Музична»

Завдання: заспівати  уривки з пісень, повязані з водою.

 Всі ми знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя. Вода — необхідний компонент життя. Вона потрібна для життєдіяльності рослин, тварин, людини. Людина постійно використовує воду для життя, приготування їжі, миття, прання, відпочинку, спорту, транспортного сполучення. Без їжі людина може прожити два місяці, а без води не проживе і п'яти днів.

 Багато років тому назад вода в наших річках і озерах була чистою. З кожним роком вона стає дедалі бруднішою і бруднішою. Колись наші дідусі та бабусі могли спокійно користуватися водою з річки, озера або джерела. А сьогодні не завжди в них можна навіть купатися. І якщо забруднення води не зупинити, її хімічний склад може зміни­тися так, що вона стане остаточно непридатною для людини і всіх живих істот.

 Більшість заводів, фабрик, електростанцій скидають свої шкід­ливі відходи в річки, озера, моря. І тоді їхні води стають отруйними, що призводить до загибелі водних організмів, таку воду не можна пити і готувати на ній їжу.

 В забрудненій воді з'являються різно­манітні бактерії, які швидко розмножуються (вода стає чорною і смердючою). І тоді в багатьох річках не можна навіть купатися. Подекуди бувають закриті для відпочинку навіть морські пляжі. Купаючись у забрудненій воді, можна захворіти.

 Ми не можемо дізнатися: чиста вода чи ні, тільки дивлячись на неї. Багато шкідливих речовин не розчиняються у воді і залишаються в ній назавжди. Це важкі метали і пестициди, нафтопродукти, сучасний одноразовий посуд. 

 Забруднена вода призводить до важких захворювань. А вам, щоб не хворіти, треба гарно та смачно їсти, займатися спортом і добре відпочивати.

  1.  Конкурс «Водойма»

Обладнання: два плакати (з чистою і забрудненою водоймою).

Учні мають відібрати об'єкти, що знаходяться у чистій водоймі від тих, що забруднюють її. (личинки комах; водяні змії; биті пляшки; водорості; старі шини; металеві бочки з хімікатами; іржаві бляшанки; доросла риба; рачки; папір; качки; мальки; равлики; зламана вудочка; різні рослини; камінці; пластмасові стаканчики; тритони.)

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Сайт 2018-2019\Вода це життя\IMG_20190322_144916_HDR.jpg

Вода потрібна для життя людини

Людина без води не проживе.

Вода нам треба кожної хвилини,

Без неї в світі згине все живе.

 

От подивіться: вранці ви встаєте,

Вмиваєтесь, ідете в туалет,

Їсте смачненько, чай солодкий п’єте.

Вода — рікою… Ось у чім секрет!

Тільки задумайтесь, скільки води ми витрачаємо щодня:

на вмивання - 4 %                     на купання - 30 %

на злив у туалеті - 32 %    на миття посуду - 3 %

на прання - 20 %         на приготування їжі - 4 %

на прибирання- 3 %                   інше - 5 %

Водички витрачається багато…

І так всі люди — воду ллють та ллють…

Та думати про це сьогодні варто —

Ресурси водні скоро пропадуть,

Як будемо бездумно витрачати

І без оглядки по землі іти…

Людей сьогодні на землі багато…

То як же рівновагу зберегти?

  1.  Станція Економічна «Про майбутнє пам’ятай -  воду ти оберігай!»

Завдання: Скласти пам’ятку, щодо раціонального використання та збереження води.

 Всім відомо,що людина складається на 80% з води,а тому ми будемо здорові, якщо вода буде чиста і корисна. Але вода потребує захисту, бо їй загрожує небезпека, а саме забруднення.

 А зараз усі разом напишемо вірша і запам’ятаємо на все життя, що рідну землю, її природні багатства нам треба любити і берегти, бо тут наше глибоке коріння, ми тут живемо, тут будуть жити наші наступні покоління, для яких ми цю землю збережемо!  Я почну, а ви всі разом добирайте останнє слово другого рядочка вірша!

 

Джерельце засохне — нема вороття.

Усі пам’ятайте: вода — це … ЖИТТЯ!

Тому вже сьогодні про все треба дбати,

Спочатку джерельця малі … РОЗКОПАТИ.

Очистити річку, що десь край городу,

Завжди треба дбати про рідну … ПРИРОДУ.

Щоб нас не торкнулося горе й біда,

То треба, щоб чистою стала … ВОДА.

А різні хвороби щоб нас не здолали,

То треба, щоб ріки чистішими … СТАЛИ.

На березі можна дерева садити,

Щоб воду від спеки й вітрів … ЗАХИСТИТИ.

Коли ж ви пішли на пікнік на природу,

Відходи, бляшанки не кидайте в … ВОДУ.

Бо в озері й річці рибина пливе,

А все воно дише, радіє, … ЖИВЕ…

Ви всі в дуже гарному світі живете.

Не кидайте пляшки, торбини, … ПАКЕТИ,

Бо людська недбалість веде до біди,

Не стане в нас скоро живої … ВОДИ.

Про воду в природі піклуйтесь і дбайте,

На березі річки калину … САДЖАЙТЕ.

Запам’ятайте всі на майбуття:

Вода — це є саме … ЖИТТЯ!

Підведення підсумків. Оголошення результатів. Нагородження команд.             

 Воду необхідно берегти. Кожен з нас повинен пам’ятати, що природні запаси води обмежені. Необхідно контролювати забруднення фабриками і заводами, повсюдно використовувати очисні споруди, не допускати попадання відходів з тваринницьких ферм у водойми, а також економно витрачати воду в побуті. І тоді ще багато століть на нашій планеті буде розвиватися життя, люди будуть подорожувати по морях і океанах, радіти квітучим садам і різноманіттю тварин і птахів.

Знають всі на планеті і дорослі, й малі,

Що вода, як і повітря, є основою життя на Землі.

Вода – найпоширеніша в природі речовина,

Активним учасником і рельєфу, і клімату є вона.

У природі в трьох станах вода перебуває:

Газоподібною, рідкою, а також твердою вона буває.

Люди використовували воду завжди:

Готували їжу, пили, прали, купалися вони.

На річках будували греблі й водяні млини –

Так енергію води здавна використовували вони.

Про лікувальні властивості води також відомо давно,

Люди помічали, де цілюще джерело,

Воду з нього постійно пили,

І від недуг позбувалися вони.

Також біля водойм любимо відпочивати всі ми:

Купатися, засмагати, рибу ловити,

А як є гроші, то можна і до аквапарку сходити.

Та, на жаль, не безмежні запаси води…

Щорічно у неї потрапляють речовини брудні:

Стічні води з полів, тваринницьких ферм, побутове сміття,

І після цього вода непридатною стає для життя.

Учені розробляють ефективні способи боротьби

Із забрудненням різними стоками води.

Ми теж повинні воду берегти:

Раціонально використовувати та не забруднювати її.

Бо пам’ятаємо завжди:

Що «без води ані туди, ані сюди».

1

 

docx
Додано
2 червня 2021
Переглядів
1333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку