24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Екологія та математика в початковій школі

Про матеріал

Як застосувати елементи екологічного виховання на уроцах математики в початковій школі, та необхідність впровадження екологічних моментів на інших уроках.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Екологічне виховання молодших школярів в процесі вивчення математики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Соляник Яна Владиславівна

вчителька початкових класів

 


Екологічне виховання молодших школярів в процесі вивчення математики

 

Проблема екології – виживання людства на Землі. Актуальність екологічного виховання – це екологічна освіта. З молодшого шкільного віку доцільно запроваджувати екологічне виховання на всіх навчальніих дисциплінах. Щоб впроваджувати в освітній процес екологічне виховання необхідно визначити його потенціал для кожного навчального предмета.

Мета нашої статті: показати ефективність екологічного виховання молодших школярів на уроках математики. Найбільший потенціал належить таким навчальним предметам, як “Я і Україна”, “Українська мова” та “Українське читання”. Але неабияку роль відіграють також уроки математики, що вивчають числа, якими в екології вимірюються позитивні й негативні явища. Чинні програми дають змогу виховувати  в дітях уявлення, поняття, уміння, навички та взаємозв’язки людини з природою.

Зараз людство занепокоєне  обставинами, що викликають необхідність нового підходу з таких питань: вживання води та використання її в Україні, відношення людини до рослин і тварин та їхня роль у природі. Всі зміни, що виникли в екології за останні роки, викликають реальну загрозу життєдіяльності людей, цим і зумовлена актуальність знаходження нових підходів у навчально-виховній діяльності школи, вихованні екологічної культури учнів.

Метою впровадження екологічного виховання в шкільну програму та інтегрування її з іншими предметами в навчально-виховному процесі стала необхідність донесення до учнів загальних і фундаментальних законів природи, розвиток самостійної відповідальності за стан довкілля, залучення учнів до природоохоронної діяльності та формування бази їхнього світогляду.

На уроках у початкових класах творчий педагог завжди може знайти місце для повідомлення деякої інформації екологічного характеру: загадати загадку, розповісти віршик, розв’язати задачу, виконати цікавинку.  На уроках математики учні переважно зайняті лічбою, але, аналізуючи програму, ми дійшли до висновку, що можливо дібрати і застосовувати матеріали екологічного характеру, хоча й робити це потрібно обережно, щоб не перетворити урок математики екологічного характеру в урок природознавства.

Тим самим ми можемо визначити необхідний матеріал зважаючи на опрацьовану педагогічну літературу таким: задачі з екологічним змістом, повідомлення, усний рахунок, проведення інтегрованих уроків, вікторина.

Задачі з екологічним змістом

Задача 1.

Кожної години на північній півкулі випадає 2000 т кислотних дощів. Скільки тон води випадає за 1 день?

Задача 2.

Одній травоїдній пташці вагою 1кг за рік необхідно з’їсти у 10 разів більше рослинної їжі, ніж її маса. Скільки кілограмів рослинної їжі необхідно з’їсти  для трьох таким пташкам?

Задача 3.

Щоб зберегти одне дерево необхідно 20кг макулатури. Скільки необхідно макулатури, щоб зберегти 50 дерев?

Задача 4.

Якщо вітри вивітрять 1 мм ґрунту -  поле втрачає 240кг фосфору, а калію  — у 3 рази менше. Скільки калію буде втрачено?

Задача 5.

Один гектар лісу вбирає 250кг вуглекислого газу і виділяє 200кг кисню. На скільки кілограмів більше ліс вбирає вуглекислого газу від кисню?

Повідомлення природничого характеру для складання учнями задач

а) 10ц води необхідно для вирощування 1ц цукрових буряків, в той час, як для такої кількості картоплі — 20ц води, а для жита — 100ц.

б) 10кг гумового пилу викидає за рік лише одна машина.

в) Один гектар лісу поглинає вуглекислий газ, за 1 годину він поглинає стільки, скільки видихають його за 1 годину 200 людей.

г) Рослини за 1 рік виділяють 200млрд т кисню, а переробляє 2/3 частини кисню, що виділяється.

д) Україна займає одне з останніх місць в Європі за площею лісів, при середньоєвропейському показнику 27%, лісистість України складає всього 15,6%. При цьому якщо прибрати лісополоси та соснові монокультури, то площа природних лісів складає лише 10%. При цьому доля заповідних лісів складає лише 2%, хоча територія заповідників України складає 5,6%, а в Європі 15%.

За такими повідомленнями учні можуть самостійно складати задачі та, набувати знання, робити екологічні висновки, що до екологічної ситуації навколо себе.

Людство у минулому і зараз пагубно впливає на природу. Від природи береться все необхідне, і вона не відновлюється.

Цікавий усний рахунок пов’язаний з природою

Посадив ведмідь в лісочку 6 берізок й 3 дубочки. Рахувати сам не вмів, то вас, дітки, попросив (6+3=9)

 

Білочка 10 горішків знайшла. 5 вона вже віднесла до дупла. Решту рахує, замислилась трішки: скільки ще треба віднести горішків? (10-5=5)

Проведення вікторин на інтегрованих уроках

Вікторина "Як ми знаємо свою країну"

- Карпатська гора "?"(Говерла) має висоту 2061м, а Кримська гора Роман-Кош має висоту 1545м. Назвіть гору в Карпатах і скажіть на скільки метрів Роман-Кош за неї нижча?(на 516м)

- На Україні проживає 100 видів тварин, а у Кримському заповіднику, який знаходиться в ?(Алушті), 3/5 від цього числа. Назвіть де знаходиться Кримський заповідник і скільки видів тварин у ньому мешкає?(60)

- Лілея біла росте 21 рік. Вперше вона розквітає в 7 років. Де росте ця рослина і скільки разів вона може зацвісти за свій вік?(14)

- Їжак під час зимової сплячки не їсть 200 днів, а ведмідь — 6 місяців. Хто з них не вживає їжі довше? Які ще тварини на території України впадають у зимову сплячку? (Хом’як, борсук, їжак).

Кросворд

За горизонталлю:

1. Узимку ми надворі, знайшли велике скло. Коли занесли в хату – водою потекло.

2. Взимку спить, а влітку біжить.

3. Дивовижні там тварини, гори, рифи і долини, сховані від нас з тобою, під солоною водою.

4. Взимку – біле, навесні – чорне, влітку – зелене, восени –  стрижене.

5. Всі мене топчуть, а я всім в дорозі — помічник.

6. Не море, не земля, кораблі не плавають і ходити не неможна.

7. Видно край, а до нього не дійдеш.

К

р

и

г

а

р

і

ч

к

а

м

о

р

е

 

4

п

о

л

е

с

т

е

ж

к

а

б

о

л

о

т

о

7

г

о

р

и

з

о

н

т

 

 

 

 

 

 

 

 

Усний рахунок з екологічним напрямом. Учням необхідно розв’язати приклади, і відгадати зашифроване слово.

24-14-4=6 Д  10+10-1=19 О 33-20-10=3 В

9+6-0=15 К 24-10-2=12 І 8+10-2=16 Л

26-5-5=16 Л 40-7+0=33 Я (Довкілля)

Такий усний рахунок може нагадувати учням про екологію.

Екологічна шкода заподіяна вирубкою лісу проявляється в знищенні місця проживання й еволюції видів диких тварин та рослин, зневодненні рік, збільшенні кількостей наводнень в Карпатах і т.п.

По недавньому підрахунку в Україні залишилося лише 40 дерев, вік яких перевищує 1000 років, це дуже мало в порівнянні з Європою.

Ми провели опитування учнів 2-4 класів у спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 114 м. Харкова. Аналіз опитування учнів показав, що всі учні хотіли, щоб біля їхнього дому було багато дерев і квітів. 60% учнів мають вдома 1-2 кімнатні рослини, але більшість не знає їх назви. У половини опитуваних є домашні улюбленці. Усі учні висловили бажання частіше відпочивати на канікулах чи в вихідні дні на природі. Опитуванні мали серйозні затруднення в назвах річок Харківської області. Деякі учні не знають розповсюджених видів річкових риб. Більшість з учнів вміють плавати, але вчилися в басейнах. Усі опитувані відвідували ліс, що знаходиться під Харковом. На прогулянках з батьками для оздоровлення, тому учні назвали до 6 видів дерев. Під час опитування були названі лише тварини та птахи, про які читали на уроках. Мало тварин учні бачили на власні очі їх природному середовищі. Незважаючи на це, учні знають ТВ програми про природу: «Світ тварин», «Пори року», «Сонячна система», «Чудеса природи» та полюбляють їх дивитися. Але лише 20% читали книги про природу.

 

 ""Гадаємо, - писав В.Сухомлинський, - що школа майбутнього повинна найповніше використовувати для гармонійного розвитку людини все, що дає природа і що зможе зробити людина для того, щоб  природа служила їй. Уже через це ми повинні берегти і поновлювати природні багатства, які маємо". [9, с.143]

Зберегти першу квітку весни, лункий спів солов'я, затишну балку, в якій ми гралися дітьми, болота, вікові дуби, стрункі берізоньки, чисте джерельце, солодке наповнене рясними пахощами повітря. І ми збережемо досить велику частину нашого життя, і життя всіх тих хто поруч з нами. Захистити її красу, гармонію, неповторність. Багато з людей вважають, що про це потурбуються інші, хоча без колективних зусиль надія на здорове життя людства стає проблемою.

  У житті багато людей підтримують гасла: Моя хата скраю!, Після нас хоч трава не рости! Люди живуть обмежений час. Природа існує значно довше, ніж життя одного покоління людей. Кожна людина є часткою природи, але поводиться як небезпечний вірус. Замість того, щоб милуватися її дарами та жити в гармонії з нею, люди поводяться неначе все створене саме для них, і вони є господарями природи. Зрештою "трава після нас" так і не виросте, а наступні покоління людей крім голого асфальту не будуть знати ні ласкавого сонця, ні солодкої води з джерельця, ні запаху повітря наповненого луговими травами.  Люди вбивають не тільки природу, а й приносять зло усій планеті.»

На нашу думку, її слова, як розуміння завдань екології, найкраще підходять для опису дітям необхідності екологічного виховання та екологічної праці.

Щоб досягти позитивного результату у вихованні молодших школярів потрібно впроваджувати екологічне виховання на всіх шкільних уроках. Для отримання високого проценту екологічної культури в навчальних закладах вчителі повинні на кожному уроці ставити конкретну мету, завдання та добирати відповідну методику з урахуванням вікових особливості учнів. Мета екологічного виховання учнів може бути реалізована лише тоді, коли вони зрозуміють необхідність формувати в учнів гармонійного життя з природою. Суспільство зацікавлене у вихованні молодших школярів почуття відповідальності за свої вчинки, необхідність активно діяти на благо екології.

Література

1. Білан Н.С. Досвід екологічного виховання: Душа природи чуйна і ласкава / Н.С. Білан // Позакласний час. – 2008. – №4. – с.18-21 2. Бишова Т.В. Інтегровані уроки: 1-4 класи / упоряд. Т.В. Бишова – К.: Шкільний світ. – 2011. – с.68 3. Остроущенко Т. Розвиток нетрадиційних форм і методів екологічної освіти і виховання / Т. Остроушенко // Рідна школа. – 1999. – № 5. – С. 46-47. 4. Пустовіт Н.О. Екологічні задачі, ігри та вікторини: Навч. посіб. / Н.О. Пустовіт, З.Н. Плечова – К.: Наук. Думка. – 1995. – с.245 5. Борейко В.Е. Радикальная концепция по охране украинского леса / В.Е. Борейко // Гуманитарній екологічний журнал. – 2012. – №2(45) – С. 32. 6. Бондзюх Н.Б. Ми всі господарі природи тож бережімо її вроду/ Н.Б Боздзюх // Позакласний час. – 2009. – №7-8. – с. 23-25 7. Мордовцева Т.В. Екологічна вікторина / Т.В. Мордовцева // Початкове навчання та виховання. – 2010. – №13(233). – с. 16-21. 8. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори: в 5 Т. – К.: Радянська школа. – 1977. – Т. 2.    с.143.

 

 

У статті розглянута проблема використання екологічного виховання в школі, її роль та можливість впровадження у навчально-виховний процес. Також узагальнено досвід екологічного виховання та навчання в сучасній початковій освіті. Розглянуто методи та способи поєднання екологічного виховання на основі робіт педагогів минулого та сучасності. Обґрунтовано необхідність поєднання екологічного виховання з основними предметами початкової освіти. Необхідність знаходження нових підходів в сучасній школі, для вирішення проблем екологічне виховання. Реалізація екологічного навчання методами ігор, вікторин або цікавих задач. Можливість інтегрованого навчання задля підвищення екологічного виховання молоді.

Ключові слова: екологічне виховання, екологічна культура, форми та методи екологічного виховання.

 

В статье рассмотрена проблема использования экологического воспитания в школе, ее роль и возможности внедрения в учебно-воспитательный процесс. Также обобщен опыт экологического воспитания и обучения в современной начальном образовании. Рассмотрены методы и способы сочетания экологического воспитания на основе работ педагогов прошлого и современности. Обоснована необходимость сочетания экологического воспитания с основными предметами начального образования. Необходимость нахождения новых подходов в современной школе, для решения проблем экологическое воспитание. Реализация экологического обучения методами игр, викторин или интересных задач. Возможность интегрированного обучения для повышения экологического воспитания молодежи.

Ключевые слова: экологическое воспитание, экологическая культура, формы и методы экологического воспитания.

 

In this paper the problem of the use of environmental education in schools, its role and the possibility of introducing in the educational process. Also the experience of environmental education and training in modern primary education. The methods and ways of combining environmental education teachers work from the past and present. The necessity of combining environmental education with the main objects of primary education. The need to find new approaches to the modern school, to address environmental education. Implementation of environmental education methods games, quizzes and interesting problems. Possibility of integrated education to increase environmental education of youth.

Keywords: environmental education, ecological culture, forms and methods of environmental education.lessons.

 

Рецензат –                                                Коваленко Т.В.

кандидат пед.. наук,

доцент кафедри дошкільної

та початкової освіти

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
1590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку