Економічна політика російського царизму в Україні в другій половині ХІХ ст.

Про матеріал

Метою уроку є узагальнити умови і стан економічного розвитку українських земель в

другій половині ХІХст.;

з'ясувати особливості промислового перевороту в Україні;

порівняти економічний розвиток України в першій половині ХІХ ст.. і

в другій половині ХІХ ст.

Виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини,

повагу до свого народу.

Перегляд файлу

 

 

Тема: Економічна  політика російського царизму в Україні в другій половині ХІХ ст.

Мета: узагальнити умови і стан економічного розвитку українських земель в

            другій половині ХІХст.;

              з'ясувати особливості промислового перевороту в Україні;

              порівняти економічний розвиток України в першій половині ХІХ ст.. і

              в другій половині ХІХ ст.

             Виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини,

              повагу до свого народу.

 

Удосконалювати вміння:

  • Формувати навички самостійної роботи;
  • розвивати мислення учнів шляхом аналізу та зіставлення;
  • розвивати уявлення та вміння орієнтуватися в складних історичних умовах, підвищувати інтерес до вивчення теми.

 

Поняття: «епоха великих реформ», тимчасовозобов'язані селяни, відрізки.

Дати:

19 лютого 1861 р. – Маніфест Олександра ІІ про скасування кріпацтва в Росії;

1864 р. – земська, судова, освітня, фінансова реформи;

1865 р. – реформа цензури;

 

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • називати основні дати;
  • знати основний зміст реформ Олександра ІІ та їх результати для під російської України;
  • розповідати про соціально-економічний розвиток східноукраїнських земель у др.. пол.. ХІХ ст..;
  • встановити наслідки скасування кріпосного права та проведення інших реформ.

 

Обладнання: карта, реквізити, необхідні для аукціону, аркуш для виставлення балів, «лоти».

 

Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок.

 

Форма уроку: урок-аукціон.

 

Підготовка до уроку. Чотири учні (купці) готують «лоти», один учень готує аудиторію для обліку, клас ділять на 4 групи – «акціонерні товариства», які обирають свого «президента». «Президенти» мають перелік питань до уроку і список відповідної літератури, документів. Кожне «акціонерне товариство» готує свою емблему і гасло.

Підготовка класу. Посередині стіл, за яким будуть сидіти «купці». Збоку за столом сидять банкіри (1-2), перед ними аркуш паперу і таблиці для підведення підсумків. На столі гонг, дерев'яний молоток та секундомір. За рештою столів сидять члени «акціонерних товариств».

 

 

Хід уроку

 

  1. Вступне слово вчителя.

Розпочинаємо урок-аукціон на тему «Економічна політика російського царизму  в Україні в другій половині ХІХ ст.».Зараз я представлю вам учасників «аукціону» : «купці», «банкіри», «президенти». «Акціонерні товариства» продемонструють сою готовність до «аукціону».

 

(АТ представляють свої емблеми і гасла).

 

 

АТ (1) «Продамет»- емблема «Заводська труба»,

Гасло: «Іноземні інвестиції – в металургійну промисловість!».

 

АТ (2) «Продвугілля»- емблема «Український шахтар в забої шахти»,

Гасло: « Українське вугілля – джерело імперської економіки!».

 

АТ (3) «Продпаровоз» - емблема «Потяг»,

Гасло : «Лети вперед, наш потяг!».

 

АТ (4) Продаруд» - емблема «Географічний знак покладів залізної руди»,

Гасло: «Більше руди – більше металу!».

 

Усі готові до проведення «аукціону».

 

ІІ. Початок «аукціону».

Учитель-ведучий ударяє в гонг.

Ми розпочинаємо «аукціон». Слово надаємо першому «купцеві». Зараз ми перевіримо АТ на «платоспроможність».

 

Перший «купець» повільно та виразно читає питання, на які треба дати відповідь «так» чи «ні», піднімаючи таблички з відповідними написами.

 

«Купець» 1. Зараз я перевірю вашу «платоспроможність». Слухайте уважно і відповідайте.

«Президенти» пересідають до сусідніх АТ і помагають вести облік відповідей.

 

Лот №1.

1.Селянський рух, що відбувся в 1856 р. отримав назву «Київська козаччина»? (Ні).

2.Селянська реформа 1861 р. була проведена Олександром ІІ? (Так).

3.Маніфест про скасування кріпацтва склав сам Олександр ІІ? (Ні).

4.З особистої залежності були звільнені лише державні селяни? (Ні).

5.Судовою реформою 1864р. був скасований становий суд? (Так).

6.Військова реформа скасовувала рекрутські набори? (Так).

7.Кріпосне право в підросійській Україні було скасоване в 1848р.? (Ні).

8.В 1911 р. діяльність земств поширилася на Південну Україну? (Ні).

9.Реформа  1861 р. була проведена в інтересах селян? (Ні).

10.В результаті проведених реформ 60-70-х років Російська імперія стала республікою?(Ні).

 

(«Президенти» підраховують правильні відповіді і передають «банкірам».)

 

Вчитель. (Ударяє молотком) Лот №1 продано. Найбільш платоспроможний може його купити (оголошується АТ-переможець). А зараз свій «товар» продає другий «купець».

 

Ось перед вами товар. Розгляньте його і купуйте. Стартова ціна 6 балів за кожне завдання.  Час обмежений – 6 хвилин.

 

Лот №2

І завдання. Яка мета селянської реформи?

 

ІІ завдання. В чиїх інтересах була здійснена реформа? Чому ви так думаєте?

 

ІІІ завдання. Які ознаки промислового перевороту в Україні?

 

ІУ завдання. Чим можна пояснити розвиток гірничорудної, металургійної і вугледобувної промисловості в Україні?

 

Далі звучить кожна відповідь. Бали виставляють у таблицю.

 

Вчитель. «Товар» придбано АТ (називає переможця). Свій «товар» показує вам третій купець.

 

«Купець». Я даю вам зразки свого товару, а ви маєте 5 хвилин, щоб переглянути його і купити.

(Удар молотком. Торги почалися).

 

Лот №3

Завдання з хронології, де треба вставити відповідні дати, виправити помилки.

 

І завдання. (19 лютого 1861 р.) Олександр ІІ підписав Маніфест про звільнення селян з кріпацтва. В Україні він обнародувався (9 березня). Царський уряд пішов на деякі поступки у земельному питання селянам (Правобережної) України.

 

ІІ завдання. Промисловий переворот в Україні завершився в (80-ті рр. ХХ ст.). Український індустріальний район включав такі промислові центри: (Донецький вугільно-металургійний, Криворізький залізорудний, Нікопольський марганцевий).

 

ІІІ завдання. Перший паровоз Луганського заводу було випущено у (1900 р.). У (1863 р.) започаткували спорудження першої залізничної лінії від (Балти) до Одеси.

 

(Картки з відповідями збирає 3 «купець» і перевіряє, заносить у зведену таблицю.

 

Вчитель. Четвертий «купець»  приготував нам  сюрприз.

Удар гонга.

 

«Купець». Ось перед вами «чорна скринька». У ній щось заховане. Ви маєте 3 хвилини, щоб відгадати, що знаходиться у скриньці, і купити товар. Щоб вам було легше, я прочитаю текст, що стосується цього товару.

«Судова реформа законодавчо закріпила громадянські права населення, рівність всіх громадян перед законом. Однак і вона зберігала станово-феодальні пережитки. Так залишалася деяка нерівність для громадян різних станів. Існували окремі суди для духовенства і військових. Збереглися волосні суди для селян, які мали право присуджувати селян до принизливого покарання. Проте ця реформа сприяла підвищенню законності в судочинстві».(У скриньці лежала різка»).

 

Вчитель. Торги почалися. Перший, хто вгадає, одержить 8 балів.

Удар в гонг.

Отже, «аукціон» закінчився. Всі товари продані. На табличці видно платоспроможність АТ.

Далі визначаються переможці.

 

Домашнє завдання. Підготувати узагальнюючу характеристику розвитку економіки українських земель в складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.

1

 

doc
Додано
15 травня 2018
Переглядів
1667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку