Розробка уроку - практичного заняття, мета якого:з'ясувати значення діяльності Т.Г.Шевченка у національно-визвольному русі в Україні та українському національному відродженні;
познайомити із творами революційно-патріотичного спрямування та доробком Шевченка – художника;
розвивати в учнів навички роботи з різними джерелами інформації, аналізувати їх, робити висновки, порівняння;
формувати вміння чітко й логічно висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх, спираючись на факти;на прикладах діяльності Т.Г.Шевченка та його творів виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини і свого народу;
сприяти формуванню морально-етичних поглядів учнів, формувати інформаційну, комунікативну та соціальну компетентностіУКРАЇНА
ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Керменчицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розробка інтегрованого уроку
з історії України у 9 класі
«Місце Тараса Григоровича Шевченка в українському національному відродженні.»
Підготувала вчитель історії
В.М.Ігнатенко
2017-2018 н.р.
Назва уроку: Тарас Григорович Шевченко – поет-революціонер
Тема уроку: Місце Тараса Григоровича Шевченка в українському національному відродженні.
Мета:
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, роздатковий матеріал для роботи на уроці, картки із уривками творів Т.Шевченка для аналізу, репродукції картин Кобзаря, учнівська презентація «Шевченко - художник», сигнальні картки
Тип уроку: інтегрований, комбінований.
Між предметні зв’язки: історія, українська література, художня культура.
Література: О.Реєнт, О.Малій. Історія України 9 клас. – К., «Ґенеза», 2009р.
В.Сарбей. Історія України 9 клас. – К., «Ґенеза», 1996- с.63-68
Н.Вєнцова. вивчення історичних постатей на уроках історії
України. – Х., «Основа»2010р.
Т.Г.Шевченко. життя і творчість у документах, фотографіях,
ілюстраціях. – К., 1991р.
Г.Одаренко. Тарас Шевченко і українська література. – К., 1991р
Б.Степанишин. Українська література 9 клас. – К., «Освіта»,
1998р.
Т.Г.Шевченко. Три літа. – К., «Веселка»,1987р.
Хід уроку.
І. Оргмомент
Вступне слово вчителя
Сьогоднішній урок ми проведемо не зовсім звичайно. Це пов’язано із темою уроку. Адже сьогодні ми будемо говорити про Т.Г.Шевченка – поета, художника, революціонера. То ж спробуємо на сьогоднішньому уроці поєднати історію з літературою, художньою культурою. Сподіваюсь, це допоможе нам краще й глибше зрозуміти й засвоїти новий матеріал, поглибити ті знання, якими ви вже володієте.
Щоб наша робота відбувалася швидко й динамічно знову використаємо вже добре знайомі сигнальні картки:
«Бліцопитування» для перевірки знань – відповідаємо коротко й по суті;
«Вищий пілотаж» для виконання творчих завдань;
«Обговорюймо» для розв’язання проблемних завдань;
«Увага! Абсолютна тиша» при самостійній роботі.
ІІ. Знайомство з темою уроку, планом та постановка учнями цілей уроку
Отже на сьогоднішньому уроці мова піде про людину - символ нашого народу, символ віковічного прагнення до свободи, про Тараса Григоровича Шевченка. Наш сьогоднішній урок має назву «Тарас Григорович Шевченко – революціонер,поет, художник.», тема нашого уроку: Місце Тараса Григоровича Шевченка в українському національному відродженні.
Слайд1.
Слайд2.
Зверніть, будь ласка, увагу на епіграфи уроку, як ви їх розумієте?
Слайд 3.
Слайд 4.
На уроці ми маємо розглянути ряд питань, пов’язаних з літературною, мистецькою й суспільно-політичною революційною діяльністю Кобзаря. Тому зверніть увагу на план нашої роботи.
Знайомство з планом уроку.
Слайд 5.
План
Формулювання учнями цілей уроку
Спробуймо разом на основі теми та нашого плану сформулювати цілі нашого уроку, поставити конкретні завдання
Прийом «Згадати – дізнатися - вміти»
Згадати (Що знаємо?) |
Дізнатися (Про що хочемо дізнатися) |
Вміти(Чому навчимося?) |
|
|
|
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Діти, на уроці вам доведеться опрацювати велику кількість матеріалу, тому для його усвідомлення й узагальнення протягом уроку ми будемо заповнювати таблицю, яка наприкінці уроку допоможе нам зробити висновки про діяльність Т.Г.Шевченка.
Шевченко - революціонер |
Шевченко – поет, письменник |
Шевченко - художник |
|
|
|
Пригадайте, якого року це сталося?
Слайд 6.
Дуже вдало про ставлення Т.Г. Шевченка до кріпацтва говорили його сучасники.
Із спогадів Івана Сошенка: «Нараз до кімнати моєї через вікно плигає Тарас, мало мене не звалив з ніг, кидається мені на шию й гукає:
А він мені усе своє підстрибує і гукає:
- Воля!Воля!
Познайомтеся ще із спогадами Євгена Маланюка та Івана Тургенєва й скажіть:
Чому для Шевченка, який народився кріпаком й іншого життя в молоді роки не знав, так важливо було бути «вольним»? – картка «Обговорюємо»
Додаток №1 для самостійного опрацювання:
Шевченко, хоч і народився в кріпацтві, але «не прийняв він його ані фізично, ані морально, ані особисто, ані національно…
Був бо він ПАНОМ, що відразу гетьманував над всіма тими Гребінками, Галаганами, Лизогубами. Був він свідомий того, що своєю поезією випростує тих, що похилились, відродить в українців сам інстинкт панування на своїй землі»
Євген Маланюк
«Широкоплечий, кремезний Шевченко являв суцільну постать козака… Почуття гідності у Шевченка дуже сильне… без нього, без віри в своє покликання він неминуче загинув би. Взагалі, то була натура пристрасна, широка, здушена, але не зламана долею… поет і патріот.»
Іван Тургенєв
Відповіді учнів
Відразу після визволення з кріпацтва Шевченка було зараховано до академії мистецтв. Він навчався у видатного російського художника Брюллова, який знайомить молодого Тараса із композитором Глінкою та байкарем Криловим. За успіхи у малярстві Шевченко тричі був нагороджений срібною, а потім ще й золотою медалями. Всі зароблені гроші він відсилав братові Микиті, щоб якось покращити життя рідних, які перебували під ярмом кріпацтва. Адже він був людиною великої душі.
2. Організація роботи в парах:
Опрацюйте матеріали «Портрет Шевченка» і спробуйте визначити, що на вашу думку, було найважливішим і в зовнішності, і в характері Шевченка.
Картка «Працюємо в групах»
Додаток №2 для роботи в групах
Т.Г.Шевченко. Портрет.
І. Спогади сучасника: «Він середнього зросту, широкоплечий і взагалі кремезної, міцної будови. Він не брюнет і не блондин, але ближче до брюнета, риси обличчя свідчили про відвагу, очі блищали енергією».
ІІ. Спогади сучасника: «Обличчя його, на перший погляд, здавалося звичайним, але очі світилися таким розумом і промовистим світлом, такою свідомістю своєї гідності, що мимоволі привертали до себе увагу кожного. У його голосі була дивовижна м’якість, у ході і у всіх рухах – зосередженість. Одягався він не вишукано, але просто й чисто; вдома ж любив носити народне українське вбрання.»
ІІІ. Біограф Шевченка Василь Маслій: «За складом характеру й розуму Тарас Григорович був щирий українець. Взнавши раз людину, він прив’язувався до неї, а якщо відчував прихильність до себе, то цілком і безроздільно віддавався їй на все життя. Відмітними рисами його вдачі були надзвичайна доброта і лагідність, навіть ніжність, дивовижна правдивість і прямота, що доходила до різкості, безкорисливість і самовідданість… доброта його не мала меж. Завжди поспішав на допомогу, ділився останнім, його надзвичайна безкорисливість і непрактичність спричинялися до того, що він майже завжди був у нестатках. Помер він таким же бідняком, як народився.»
Звіт груп.
3. Шевченко – палкий патріот рідної України.
Участь в діяльності Кирило-Мефодіївського братства.
Слайд 7.
Така сильна духом людина найбільше мучилася тим, що не могла потрапити на Батьківщину. Шевченко з нетерпінням чекав, коли ж йому дадуть дозвіл відвідати рідний край. Сталося це лише в 1843 році. Але те, що побачив Тарас в рідному краї, в Україні, глибоко його вразило. В поезії «заворожи мені, волхве…» Шевченко в розпачі запитує:
Скажи, що робити:
Чи молитись, чи журитись,
Чи тім’я розбити?
Пригадайте, будь ласка, яке значення мали для формування поглядів Шевченка його поїздки на Україну.
Чим характеризувався період 1843-1846 років в творчості Тараса Григоровича?
Якою була тематика періоду «трьох літ»?
Картка «Бліцопитування»
В 1845 році Шевченко знайомиться з Миколою Костомаровим і стає активним членом Кирило-Мефодіївського братства.
Додаток 3. для актуалізації вивченого матеріалу
Кирило – Мефодіївське товариство
Час існування товариства 1845-1847 роки
Передумови утворення товариства
Зовнішні передумови |
Внутрішні передумови |
|
|
Головне завдання діяльності:
Спонукати всіх слов'ян до боротьби за економічне, соціальне й національне визволення.
Головними засобами реалізації своїх ідей братчики вважали поширення освіти серед народу та мирну проповідь. Неморальні засоби для здійснення своїх планів, такі як визвольні війни та соціальні революції, вони рішуче засуджували.
Програмові цілі:
Релігійна спрямованість:
Форми та методи діяльності:
Дві течії товариства
Помірно – ліберальна |
Радикальна |
Костомаров, Куліш, Бєлозерський, Маркович. Прагнуть досягти поставленої мети шляхом проведення реформ і здійснення поступових перетворень |
Шевченко, Навроцький, Гулак, Посяда. Виступають за революційний переворот, встановлення республіки, соціальне й національне звільнення українського народу.
|
Значення діяльності товариства:
Діяльність товариства – то був початок довгої безупинної боротьби української інтелігенції з російським царизмом.
Пригадайте,
- що вам відомо про діяльність цієї організації?
- Яку роль відіграв Шевченко в діяльності Кирило-Мефодіївського братства?
- Які погляди братчиків на майбутнє України він розділяв, а які ні?
- Як ви розумієте вислів «Шевченко належав до радикального революційного крила Кирило-Мефодіївського братства»? Поясніть.
- Чому жандарми й граф Орлов, зокрема, так боялися Кобзаревого слова?
Відповіді учнів. Результати занотовують у таблиці.
4. Аналіз літературної діяльності Шевченка періоду «трьох літ» учнями (домашні групи)
Картка «Вищий пілотаж»
Назви творів учні записують до таблиці
Висновки, до яких мають прийти учні:
Поет у своїх творах закликав до скасування самодержавства й кріпацтва, до єдності всіх слов’янських народів. Виступав за революційний переворот «вставайте, кайдани порвіте, і вражою злою кров’ю землю окропіте», за соціальне й національне звільнення українського народу.
5. Шевченко – художник. Подорож віртуальною картинною галереєю. (слайд 8)
Виступ учнів, які підготували презентацію «Шевченко - художник»
Перегляд презентації, підготованої учнями (картини Т.Г.Шевченка)
- Уявімо, що всі картини, етюди, замальовки, гравюри Тараса Григоровича зібрані в одному місці. Це мав би бути величезний музей, адже лише портретна зала мала б вмістити 130 полотен . в різній техніці було виконано й дійшло до наших днів 835 полотен, 270 робіт втрачено.
Мистецькі роки датуються 1830-1861 роками. Мистецькі шедеври Шевченка створювалися в Росії, Казахстані й на Україні. Це портрети, історичні малюнки, пейзажі, краєвиди. За творчі досягнення Т.Г.Шевченкові було присвоєно звання академіка гравюри.
Організація самостійної роботи за підручником, матеріалами презентації: Запишіть до таблиці назви картин Т.Г.Шевченка
IV. Узагальнення й систематизація матеріалу
1. Вправа «Дерево рішень»
Картка «Практикум»
Ознайомтесь із поданими матеріалами й спробуйте визначити, в чому полягає значення діяльності Кобзаря, як його творчість оцінили відомі постаті в світі й український народ.
Додаток 4. для вправи «Дерево рішень»
Значення діяльності
Оцінка значення діяльності Шевченка відомими особистостями (слайд 9)
Прислів’я про Кобзаря
2. Аналіз епіграфу . (слайд 4)
На початку уроку ми звертали увагу на слова Шевченка «Караюсь, мучуся, але не каюсь…» Як ви можете прокоментувати їх зараз? Що мав на увазі сам поет?
Відповіді учнів.
V. Підсумки уроку. Рефлексія.
Уважно подивіться на таблицю. Яку заповнювали впродовж уроку.
VI. Коментар оцінок.
VIІ. Домашнє завдання:
- скласти історичний портрет Шевченка за планом ст.91
- підготувати повідомлення «Останні роки життя Т.Г.Шевченка – 1847-1861»