Інтегрований урок з історії України «Місце Тараса Григоровича Шевченка в українському національному відродженні.»

Про матеріал

Розробка уроку - практичного заняття, мета якого:з'ясувати значення діяльності Т.Г.Шевченка у національно-визвольному русі в Україні та українському національному відродженні;

познайомити із творами революційно-патріотичного спрямування та доробком Шевченка – художника;

розвивати в учнів навички роботи з різними джерелами інформації, аналізувати їх, робити висновки, порівняння;

формувати вміння чітко й логічно висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх, спираючись на факти;на прикладах діяльності Т.Г.Шевченка та його творів виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини і свого народу;

сприяти формуванню морально-етичних поглядів учнів, формувати інформаційну, комунікативну та соціальну компетентності
Перегляд файлу

УКРАЇНА

ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКА районна рада

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Керменчицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка інтегрованого уроку

 з історії України у 9 класі

«Місце Тараса Григоровича Шевченка в українському національному відродженні.»

 

 

 

 

Підготувала вчитель історії

В.М.Ігнатенко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017-2018 н.р.

 

 

 

 

Назва уроку: Тарас Григорович Шевченко – поет-революціонер

Тема уроку:    Місце Тараса Григоровича Шевченка в українському національному відродженні.

Мета:

  •  з’ясувати значення діяльності Т.Г.Шевченка у національно-визвольному русі в Україні та українському національному відродженні;
  • познайомити із творами революційно-патріотичного спрямування та доробком Шевченка – художника;
  • розвивати в учнів навички роботи з різними джерелами інформації, аналізувати їх, робити висновки, порівняння;
  • формувати вміння чітко й логічно висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх, спираючись на факти;на прикладах діяльності Т.Г.Шевченка та його творів виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини і свого народу;
  • сприяти формуванню морально-етичних поглядів учнів, формувати інформаційну, комунікативну та соціальну компетентності.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, роздатковий матеріал для роботи на уроці, картки із уривками творів Т.Шевченка для аналізу, репродукції картин Кобзаря, учнівська презентація «Шевченко - художник», сигнальні картки

Тип уроку: інтегрований, комбінований.

Між предметні зв’язки: історія, українська література, художня культура.

Література: О.Реєнт, О.Малій. Історія України 9 клас. – К., «Ґенеза», 2009р.

                      В.Сарбей. Історія України 9 клас. – К., «Ґенеза», 1996- с.63-68

                      Н.Вєнцова. вивчення історичних постатей на уроках історії                        

                      України. – Х.,  «Основа»2010р.

                     Т.Г.Шевченко. життя і творчість у документах, фотографіях,  

                      ілюстраціях. –   К., 1991р.

                      Г.Одаренко. Тарас Шевченко і українська література. – К., 1991р

                      Б.Степанишин. Українська література 9 клас. – К., «Освіта»,

                      1998р.

                      Т.Г.Шевченко. Три літа. – К., «Веселка»,1987р.

 

Хід уроку.

І. Оргмомент

Вступне слово вчителя

Сьогоднішній урок ми проведемо не зовсім звичайно. Це пов’язано із темою уроку. Адже сьогодні ми будемо говорити про Т.Г.Шевченка – поета, художника, революціонера. То ж спробуємо на сьогоднішньому уроці поєднати історію з літературою, художньою культурою. Сподіваюсь, це допоможе нам краще й глибше зрозуміти й засвоїти новий матеріал, поглибити ті знання, якими ви вже володієте.

Щоб наша робота відбувалася швидко й динамічно знову використаємо вже добре знайомі сигнальні картки:

 «Бліцопитування» для перевірки знань – відповідаємо коротко й по суті;

«Вищий пілотаж» для виконання творчих завдань;

«Обговорюймо» для розв’язання проблемних завдань;

«Увага! Абсолютна тиша» при самостійній роботі.

 

ІІ. Знайомство з темою уроку, планом та постановка учнями цілей уроку

Отже на сьогоднішньому уроці мова піде про людину - символ нашого народу, символ віковічного прагнення до свободи, про Тараса Григоровича Шевченка. Наш сьогоднішній урок має назву «Тарас Григорович Шевченко –  революціонер,поет, художник.», тема нашого уроку: Місце Тараса Григоровича Шевченка в українському національному відродженні.

Слайд1. 

Слайд2.     

Зверніть, будь ласка, увагу на епіграфи уроку, як ви їх розумієте?

Слайд 3.    

Слайд 4.

 

На уроці ми маємо розглянути ряд питань, пов’язаних з літературною, мистецькою й суспільно-політичною революційною діяльністю Кобзаря. Тому зверніть увагу на план нашої роботи.

Знайомство з планом уроку.

Слайд 5.

План

  1. Становлення Т.Г.Шевченка як громадського діяча, його участь в діяльності Кирило-Мефодіївського товариства.
  2. Шевченко і його сучасники: оцінка діяльності, спогади, ставлення
  3. Революційні та патріотичні мотиви в літературних творах Т.Г.Шевченка.
  4. Шевченко – художник: мотиви творів, жанри.
  5. Суспільне значення діяльності Кобзаря

 

Формулювання учнями цілей уроку

Спробуймо разом на основі теми та нашого плану сформулювати цілі нашого уроку, поставити конкретні завдання

Прийом «Згадати – дізнатися - вміти»

Згадати (Що знаємо?)

Дізнатися (Про що хочемо дізнатися)

Вміти(Чому навчимося?)

  1. Відомості про діяльність Т.Г.Шевченка
  2. Його суспільно-політичні переконання
  3. Участь в діяльності Кирило-Мефодіївського товариства.
  4. Які твори знаємо, яка їх тематика.
  5. Які твори історичної тематики ми знаємо.
  1. Про твори революційного характеру
  2. Про діяльність Шевченка – художника
  3. Про оцінку його діяльності сучасниками та істориками
  1. Аналізувати твори революційно-патріотичного спрямування.
  2. Визначати вплив творів Кобзаря на розвиток свідомості українців та на розвиток національного руху в Україні другої половини ХІХ ст.
  3. Визначати значення діяльності Шевченка для нащадків.

 

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Діти, на уроці вам доведеться опрацювати велику кількість матеріалу, тому для його усвідомлення й узагальнення протягом уроку ми будемо заповнювати таблицю, яка наприкінці уроку допоможе нам зробити висновки про діяльність Т.Г.Шевченка.

Шевченко - революціонер

Шевченко – поет, письменник 

Шевченко - художник

 

 

 

 

  1. Розповідь вчителя історії про становлення Шевченка як громадського діяча
  • Ви добре пам’ятаєте, як завдяки спільним зусиллям Івана Сошенка, Карла Брюлова, Василя Григоровича, Олексія Венеціанва, Євгена Гребінки та Василя Жуковського Шевченка було визволено з кріпацтва.

Пригадайте, якого року це сталося?

 

Слайд 6.   

Дуже вдало про ставлення Т.Г. Шевченка до кріпацтва говорили його сучасники.

Із спогадів Івана Сошенка: «Нараз до кімнати моєї через вікно плигає Тарас, мало мене не звалив з ніг, кидається мені на шию й гукає:

  • Воля!Воля!
  • Чи не здурів, ти, - кажу, - Тарасе?

А він мені усе своє підстрибує і гукає:

 - Воля!Воля!

Познайомтеся ще із спогадами Євгена Маланюка та Івана Тургенєва й скажіть:

 Чому для Шевченка, який народився кріпаком й іншого життя  в молоді роки не знав, так важливо було бути «вольним»?картка «Обговорюємо»

 

Додаток №1 для самостійного опрацювання:

 

Шевченко, хоч і народився в кріпацтві, але «не прийняв він його ані фізично, ані морально, ані особисто, ані національно…

Був бо він ПАНОМ, що відразу гетьманував над всіма тими Гребінками, Галаганами, Лизогубами. Був він свідомий того, що своєю поезією випростує тих, що похилились, відродить в українців сам інстинкт панування на своїй землі»

Євген Маланюк

 

 «Широкоплечий, кремезний Шевченко являв суцільну постать козака… Почуття гідності у Шевченка дуже сильне… без нього, без віри в своє покликання він неминуче загинув би. Взагалі, то була натура пристрасна, широка, здушена, але не зламана долею… поет і патріот.»

Іван Тургенєв

 

Відповіді учнів

 

 Відразу після визволення з кріпацтва Шевченка було зараховано до академії мистецтв. Він навчався у видатного російського художника Брюллова, який знайомить молодого Тараса із композитором Глінкою та байкарем Криловим. За успіхи у малярстві Шевченко тричі був нагороджений срібною, а потім ще й золотою медалями. Всі зароблені гроші він відсилав братові Микиті, щоб якось покращити життя рідних, які перебували під ярмом кріпацтва. Адже він був людиною великої душі.

 

2. Організація роботи в парах:

Опрацюйте матеріали «Портрет Шевченка» і спробуйте визначити, що на вашу думку, було найважливішим і в зовнішності, і в характері Шевченка.

Картка «Працюємо в групах»

Додаток №2 для роботи в групах

 

Т.Г.Шевченко. Портрет.

 І. Спогади сучасника: «Він середнього зросту, широкоплечий і взагалі кремезної, міцної будови. Він не брюнет і не блондин, але ближче до брюнета, риси обличчя свідчили про відвагу, очі блищали енергією».

 ІІ. Спогади сучасника: «Обличчя його, на перший погляд, здавалося звичайним, але очі світилися таким розумом і промовистим світлом, такою свідомістю своєї гідності, що мимоволі привертали до себе увагу кожного. У його голосі була дивовижна м’якість, у ході і у всіх рухах – зосередженість. Одягався він не вишукано, але просто й чисто; вдома ж любив носити народне українське вбрання.»

 ІІІ. Біограф Шевченка Василь Маслій: «За складом характеру й розуму Тарас Григорович був щирий українець. Взнавши раз людину, він прив’язувався до неї, а якщо відчував прихильність до себе, то цілком і безроздільно віддавався їй на все життя. Відмітними рисами його вдачі були надзвичайна доброта і лагідність, навіть ніжність, дивовижна правдивість і прямота, що доходила до різкості, безкорисливість і самовідданість… доброта його не мала меж. Завжди поспішав на допомогу, ділився останнім, його надзвичайна безкорисливість і непрактичність спричинялися до того, що він майже завжди був у нестатках. Помер він таким же бідняком, як народився.»

 Звіт груп.

3.  Шевченко – палкий патріот рідної України.

Участь в діяльності Кирило-Мефодіївського братства.

Слайд 7.  

 

Така сильна духом людина найбільше мучилася тим, що не могла потрапити на Батьківщину. Шевченко з нетерпінням чекав, коли ж йому дадуть дозвіл відвідати рідний край. Сталося це лише в 1843 році. Але те, що побачив Тарас в рідному краї, в Україні, глибоко його вразило. В поезії «заворожи мені, волхве…» Шевченко в розпачі запитує:

Скажи, що робити:

Чи молитись, чи журитись,

Чи тімя розбити?

 

Пригадайте, будь ласка, яке значення мали для формування поглядів Шевченка його поїздки на Україну.

Чим характеризувався період 1843-1846 років в творчості Тараса Григоровича?

Якою була тематика  періоду «трьох літ»?

Картка «Бліцопитування»

 

 

 В 1845 році Шевченко знайомиться з Миколою Костомаровим і стає активним членом Кирило-Мефодіївського братства.

 

Додаток 3. для актуалізації вивченого матеріалу

Кирило – Мефодіївське товариство

Час існування  товариства 1845-1847 роки

Передумови утворення товариства

 

Зовнішні передумови

Внутрішні передумови

  • Загострення протистояння в Європі між силами абсолютизму і демократії;
  • Розвиток європейської філософської думки та ідей польського романтизму;
  • Поява європейських таємних організацій
  • Подальший наступ російського царизму на права українців;
  • Посилення процесу русифікації;
  • Виникнення української національної ідеї;
  • Збереження та подальший розвиток традицій українського національно-визвольного руху

Головне завдання діяльності:

Спонукати всіх слов'ян до боротьби за економічне, соціальне й національне визволення.

Головними засобами реалізації своїх ідей братчики вважали поширення освіти серед народу та мирну проповідь. Неморальні засоби для здійснення своїх планів, такі як визвольні війни та соціальні революції, вони рішуче засуджували.

Програмові цілі:

  • Знищення царизму, кріпосного права і поділу населення на стани.
  • Об’єднання слов’янських народів у єдину федерацію.
  • Кожний слов'янський народ зберігає свою самостійність і незалежність й утворює власне державу з республіканською формою правління у складі федерації.
  • Управління Слов'янською федерацією повинен здійснювати Слов'янський собор із представників усіх слов’янських народів.
  • Проголошення рівності, демократичних прав і свобод народів.
  • Розвиток національної мови та культури всіх слов’янських народів.
  • Українському народові відводилася місія визволителя та об’єднувача всіх слов’янських народів.
  • Правове законодавство має ґрунтуватися на релігійних ідеях.

Релігійна спрямованість:

  • Названо на честь відомих словянських просвітителів, православних Кирила та Мефодія.
  • Форма організації була запозичена в українських православних братств.
  • У програмових документах домінують соціальні ідеї первісного християнства.
  • Чітко простежується ідея відстоювання загальнолюдських цінностей: справедливості, свободи, рівності й братерства.

Форми та методи діяльності:

  • Нелегальність і конспірація; прийняття присяги.
  • Проголошення взаємодопомоги.
  • Поширення освіти й грамотності серед населення.
  • Поширення своїх ідей через виховання молоді та розповсюдження літератури.

Дві течії товариства

Помірно – ліберальна

Радикальна

Костомаров, Куліш, Бєлозерський, Маркович.

Прагнуть досягти поставленої мети шляхом проведення реформ і здійснення поступових перетворень

Шевченко, Навроцький, Гулак, Посяда.

Виступають за революційний переворот, встановлення республіки, соціальне й національне звільнення українського народу.

 

 

Значення діяльності товариства:

  • Поклало початок переходу від культурницького до політичного етапу боротьби за національний розвиток України.
  • Це була спроба передової частини української інтелігенції осмислити та визначити місце і роль українського народу в тогочасному світі.
  • Спроектували передові західноєвропейські ідеї на український ґрунт.
  • Сформулювали основні засади українського національного відродження.
  • Визначили форми і методи досягнення поставленої мети.

Діяльність товариства – то був початок довгої безупинної боротьби української інтелігенції з російським царизмом.

 

Пригадайте,

- що вам відомо про діяльність цієї організації?

- Яку роль відіграв Шевченко в діяльності  Кирило-Мефодіївського братства?

- Які погляди братчиків на майбутнє України він розділяв, а які ні?

- Як ви розумієте вислів «Шевченко належав до радикального революційного крила  Кирило-Мефодіївського братства»? Поясніть.

- Чому жандарми й граф Орлов, зокрема, так боялися Кобзаревого слова?

 

Відповіді учнів. Результати занотовують у таблиці.

 

4. Аналіз літературної діяльності Шевченка періоду «трьох літ» учнями (домашні групи)

Картка «Вищий пілотаж»

  1. «Сон»
  2. «Єретик»
  3. «Кавказ»
  4. «І мертвим і живим…»

 

Назви творів учні записують до таблиці

Висновки, до яких мають прийти учні:

Поет у своїх творах закликав до скасування самодержавства й кріпацтва, до єдності всіх слов’янських народів. Виступав за революційний переворот «вставайте, кайдани порвіте, і вражою злою кров’ю землю окропіте», за соціальне й національне звільнення українського народу.

 

5. Шевченко – художник. Подорож віртуальною картинною галереєю. (слайд 8)

 Виступ учнів, які підготували презентацію «Шевченко - художник»

Перегляд презентації, підготованої учнями (картини Т.Г.Шевченка)

- Уявімо, що всі картини, етюди, замальовки, гравюри Тараса Григоровича зібрані в одному місці. Це мав би бути величезний музей, адже лише портретна зала мала б вмістити 130 полотен . в різній техніці було виконано й дійшло до наших днів 835 полотен, 270 робіт втрачено.

Мистецькі роки датуються 1830-1861 роками. Мистецькі шедеври Шевченка створювалися в Росії, Казахстані й на Україні. Це портрети, історичні малюнки, пейзажі, краєвиди. За творчі досягнення Т.Г.Шевченкові було присвоєно звання академіка гравюри.

 

Організація самостійної роботи за підручником, матеріалами презентації: Запишіть до таблиці назви картин Т.Г.Шевченка

 

IV. Узагальнення й систематизація матеріалу

1. Вправа «Дерево рішень»

Картка «Практикум»

Ознайомтесь із поданими матеріалами й спробуйте визначити, в чому полягає значення діяльності Кобзаря, як його творчість оцінили відомі постаті в світі й український народ. 

 

Додаток 4. для вправи «Дерево рішень»

Значення діяльності

  1. Шевченкові поетичні твори справляли значний вплив на формування національної свідомості та політичної активності передової освіченої інтелігенції та широких народних мас.
  2. Як революціонер поет ненавидів російський царизм, який захищав інтереси правлячих експлуататорських верств суспільства («Бодай кати їх постинали, Отих царів, катів людських). Як демократ – засуджував Російську імперію, де «від молдаванина до фінна на всіх язиках все мовчить». Як національний патріот картав гнобителів за те, що над Україною російський самодержавний «Орел Чорний сторожем літає».
  3. Історичне минуле України Шевченко використовував і для пропаганди національно – визвольних ідей, і для національного виховання молоді.
  4. Збагатив українську літературу новими темами та ідеями, ритмами й віршовими розмірами, стилістичними фігурами.
  5. Т.Г.Шевченко збагатив літературну мову нашого народу.
  6. Твори Т.Г.Шевченка сприяли формуванню морально-етичних поглядів як його сучасників, так і нинішньої молоді; вони роблять людей кращими, ласкавішими, доброзичливішими.
  7. Твори Кобзаря сприяли єднанню братніх слов’янських народів.

Оцінка значення діяльності Шевченка відомими особистостями (слайд 9)

  • Луначарський: « Завдяки Шевченкові скарби української душі повною річкою влилися в загальний потік людської культури.»
  • Курелла, Німеччина: «Тарас Шевченко не має собі рівних у світовій літературі».
  • Степан Тудор: « Шевченко одним томом поезій влучив, як стрілою, в серце своєї епохи, потряс сумління свого часу, був історичним етапом в житті свого народу, великим поштовхом народу вперед, на дороги вічні, без етапні».
  • Остап Вишня: «Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю».
  • Броніслав Нушич, Сербія: « Шевченко – це голос душі українського народу, його крик, сльоза, стогін і разом з тим поклик гніву».
  • Камілар, Румунія: «Його геній розрісся, як дерево, простягнувши крону над віками».
  • Хікмет, Туреччина: «Поки б’ються серця людей, звучатиме і голос Шевченка».
  • Якубець, Польща: «Він був найбільш народним поетом з усіх великих поетів світу. Поезія Шевченка була явищем єдиним і неповторним. Немає для неї відповідника в світовій літературі».

Прислів’я про Кобзаря

  • Шевченко для людей – це безсмертний Прометей.
  • Шевченкові думки переживуть віки.
  • Сяє геній кобзаря, мов у темряві зоря.
  • Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.
  • Шевченко Тарас – наче сонце для нас.
  • Слово Тараса – наша зброя і окраса.
  • Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.

2. Аналіз епіграфу . (слайд 4)

На початку уроку ми звертали увагу на слова Шевченка «Караюсь, мучуся, але не каюсь…» Як ви можете прокоментувати їх зараз? Що мав на увазі сам поет?

Відповіді учнів.     

V. Підсумки уроку. Рефлексія.

Уважно подивіться на таблицю. Яку заповнювали впродовж уроку.

  • Які завдання були для вас найцікавішими?
  • Що нового для себе дізналися?
  • З якими труднощами стикнулися при самостійній підготовці матеріалу теми.
  • Про що хотіли б довідатися ще.

 VI. Коментар оцінок.

VIІ. Домашнє завдання:

- скласти історичний портрет Шевченка за планом ст.91

- підготувати повідомлення «Останні роки життя Т.Г.Шевченка – 1847-1861»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кресан Алла Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 травня 2018
Переглядів
8668
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку