Економічна теорія. Методична розробка семінарського заняття по темі "Гроші. Товарно-грошові відносини"

Про матеріал
Методична розробка містить кілька складових частин:  алгоритми знань і вмінь студентів з даної теми;  питання, які виносяться на обговорення, що дає можливість студентам підготуватися до відповіді, виписати тези;  завдання включають різні типи завдань і задач, які можуть бути виконанні за вибором індивідуально, в парах або всією групою, вони допомагають закріпити знання, розвити вміння вирішувати завдання, здійснити самоперевірку рівня засвоєння матеріалу;  тестові та контрольні завдання виконуються індивідуально, при цьому четвертий рівень тестів вимагає від студентів інтеграції знань інших економічних дисциплін та життєвого досвіду студента.
Перегляд файлу

Тема 2.2.  Гроші. Товарно-грошові відносини

 

Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час  лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної  активності і самостійності студентів. Навчитися визначати функції грошей, кількість грошей необхідних для обігу, аналізувати причини та наслідки інфляції в Україні.

 

Студенти

розпізнають:

  • зміст понять гроші, грошові системи, інфляція
  • типи грошей

 

спостерігають і характеризують:

  • функції грошей;
  • причини інфляції

 

встановлюють, розраховують, обґрунтовують:

  • кількість грошей необхідних для обігу

 

аналізують і роблять висновки:

  • соціально-економічні наслідки інфляції

 

Рекомендована література: Л-1.С. 4-22, Л-2.С.12-19, Л-3.С.18-49,  Л-4.С.4-14,  Л-5.С.9-31, Л-6.С.6-21, Л.7.С.5-13, Л-8.С.5-6 , Л-9.С. 3-17, Л-10.С.7-22, Л-12.С.11-35, Л-14.С.10-26

 

 

Домашнє завдання:

Проаналізуйте ситуацію:

У країні N збільшується кількість грошей в обігу. До яких наслідків для економіки країни це може привести.

І. Питання для обговорення

  1. Чи буде доречним визначення сутності грошей як  універсальної форми господарських зв’язків?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. У М.В. Гоголя в «Мертвих душах» є неординарний персонаж Плюшкін. Чи можна дії останнього пов’язати з функцією грошей як засобу нагромадження?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Вам відомо, що на тіньовому ринку поряд з гривнею широко застосовується американський долар, євро.  Чи  впливає це на рівень інфляції в Україні?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

       ІІ. Робота малих груп

 

  1. Проаналізувати умови, які необхідні для того, щоб гривня успішно виконувала всі функції грошей.
  2. Охарактеризувати грошовий обіг, хто в ньому бере участь. Зобразити схематично.
  3. Пояснити, чому більшість країн відмовилися від такого методу боротьби з інфляцією, як індексація.

    ІІІ. Індивідуальні завдання

  1. Використовуючи дані таблиці, розрахувати швидкість обігу грошей в Україні 2000 – 2002 роках.

 

2000

2001

2002

Номінальний ВВП (млн. грн.)

54516

81519

92484

Пропозиція грошей (млн.. грн.)

4682

6315

9050

Швидкість обігу

?

?

?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Визначити  кількість грошей, необхідну для здійснення усіх комерційних операцій в країні Бетії, якщо річна сума продаж складає 450 млрд. бетів (грошова одиниця країни), угоди в кредит – 75 млрд. бетів, платежі, строк погашення яких настав, - 50 млрд. бетів, сума операцій із взаємозаліками – 30 млрд. бетів. Швидкість обігу одного бета:


                               а) 10 разів на рік;
                               б)  5 разів на рік.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. В країні Багатії грошова маса в обігу складає 500 млрд. грош. одиниць. Швидкість обігу грошей – 5 разів на рік. Форма продажу товарів у кредит в країні не розвинена, а вартість операцій за взаєморозрахунками – 150 млрд. грош. од. Розрахуйте, на яку  суму в Багатії здійснено комерційних операцій за рік.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. За рівнянням Фішера розрахувати швидкість обігу грошей в Україні у 2005 році, якщо обсяг номінального внутрішнього продукту становив 103869 млн. грн., а грошова маса в обігу дорівнювала 10331 млн. грн.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. За допомогою рівняння Фішера  розрахуйте грошову масу, необхідну для нормального функціонування економіки (без інфляційних процесів) країни Тугарії, якщо номінальний продукт, створений в країні за рік, дорівнює 1000 млрд. тугриків, а швидкість обігу грошей – 6 разів на рік.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Рівняння Фішера -  MV=PT       

М - ____________________________  V - ___________________________

Р - _____________________________  Т - ___________________________

 

    ІV.  Тестові завдання

 

 

(правильну відповідь позначити  +)

 

І рівень

 

1. Найголовнішою умовою існування ринкової економіки виступає:

а) досконала конкуренція;

     б)  колективна власність на засоби виробництва;

в) безперешкодний рух грошей;

г)  державне регулювання економіки.

2. Ваша сім'я вирішила придбати легковий автомобіль, для чого частину грошей відкладає на свій рахунок у банк. Яку функцію в цьому випадку виконують гроші?

а) засобу обігу;

б) засобу нагромадження;

в) міри вартості;

г)  усі відповіді правильні.

3. Грошима у сучасному розумінні є:

а) монети;

б) паперові гроші;

в) банківські рахунки;

г)  усі відповіді правильні.

 

 

II рівень

 

1. Яке з визначень грошей найбільше відповідає їх сутності?

а)  гроші - це загальний еквівалент, через який вимірюється вартість усіх товарів і послуг;

б) гроші - це міжнародна валюта і валюта найбільш розвинутих країн світу;

в) реальні гроші - це золото і срібло;
г)  гроші - це будь-який товар.

2. Вексель це:

а) наказ власника банківського рахунка перерахувати певну суму на користь
пред'явника чека;

б)  розрахунковий засіб, який найчастіше видається банками своїм клієнтам;

в)   депозитні гроші, використання яких ґрунтується на електронній техніці;

г)  письмове зобов'язання боржника сплатити визначену суму грошей у визначений строк.

3. За свої кишенькові гроші Артур купив батончик "Snickers" і не з'їв його, а заховав . У даному випадку гроші виконують функцію:

а) засобу заощадження;
б) засобу обігу;

в) засобу обміну;
г) засобу купівлі.

 

 

 

Ill рівень

 

1. До складу агрегату М2 належать:

а) валюти іноземних держав;
б) чекові (поточні) рахунки;

в) акції, облігації й інші цінні папери;
г)  великі строкові рахунки.

2. Іван поміняв кавун, який він купив за 5 грн на коробку цукерок у Петра, яку той купив за 5,5 грн. У цій операції:

а)  гроші виконують функцію засобу обміну;

б) гроші виконують функцію міри вартості; 

в)  була заключена бартерна   угода;
г)  вірна відповідь відсутня.

3. На відміну від банкнот казначейські білети:

а) ніколи не обмінювались на золото;

б) продовжують обмінюватись на золото до сьогодення.;

в)  випускаються тільки центральним банком країни;

г)  мають більше ступенів захисту, що унеможливлює їх фальсифікацію.

 

 

IV рівень

 

 

  1. Між ціною товару і вартістю грошової одиниці:
    а)  не спостерігається ніякого зв’язку;
    б) зв’язок здійснюється опосередковано через визначення державою «масштабу цін»;
    в) існує пряма залежність;
    г) існує обернена залежність.
  2. Білонні монети обов’язково повинні:
    а) карбуватися із дорогоцінних металів;
    б) виконувати функцію грошей як засіб нагромадження;
    в) обмінюватися на паперові гроші інших країн;
    г) карбуватися із малоцінних металів.
  3. Девальвація – це:
    а) офіційне збільшення золотого вмісту певної грошової одиниці;
    б) офіційне знецінення певної грошової одиниці;
    в) офіційна заміна старої національної грошової одиниці на нову. (Наприклад: купоно-карбованців на гривню)
    г) грошова реформа, яку здійснює держава для укріплення національної валюти.

 

 

 

 

 

 


РОЗГАДАТИ  КРИПТОГРАМИ

 

 

 

 

Дані для виконання:

 

 

  1. Загальний еквівалент вартості всіх товарів і послуг.
  2. Один з благородних металів, який використовувався у ролі грошей.
  3. Одна з перших металевих монет на території Київської Русі, яка з’явилася у   Х столітті.
  4. Здатність грошей швидко обмінюватися на будь-який товар.
  5. Грошовий знак виготовлений з металу, який випускається державою та названий на честь богині ипии.
  6. Як називається процес знецінення грошей.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Дані для виконання:

  1. Національна грошова одиниця певної країни.
  2. Як називається процес вилучення з обігу надлишково випущених паперових грошей?
  3. Одна із форм існування грошей, яка існує у вигляді купюр і монет і використовується як засіб обігу і платежу.
  4. Як називається процес випуску в обіг паперових грошей?
  5. Грошовий документ, що засвідчує право на отримання грошових коштів з поточного рахунку в банку.
  6. Один з благородних металів, який тривалий час використовувався у ролі повноцінних грошей.
  7. Грошова одиниця СРСР, яка використовувалася в ролі грошей на території України до введення національної валюти – гривні.

Оцінка: ______________

1

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
2481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку