Мета. Закріпити і розширити знання учнів про види дерев, кущів і про лісових мешканців.
Підготовка до екскурсії.
1.Вибір маршруту. (попередньо ознайомитись з місцем екскурсії)
2.Завдання для учнів. Провести спостереження за деревами – сосною, ялинкою, березою, кленом і кущами. Виявити, в якому стані знаходяться дерева і кущі. Прослідкувати, як ведуть себе звірі і птахи в лісі. Поспостерігати за лісовими мурашками. Знайти їстівні гриби і назвати їх. Зібрати матеріал для гербарію і колекції.
Тема. «Екскурсія до лісу».
Мета. Закріпити і розширити знання учнів про види дерев, кущів і про лісових мешканців.
Підготовка до екскурсії.
1.Вибір маршруту. (попередньо ознайомитись з місцем екскурсії)
2.Завдання для учнів. Провести спостереження за деревами – сосною, ялинкою, березою, кленом і кущами. Виявити, в якому стані знаходяться дерева і кущі. Прослідкувати, як ведуть себе звірі і птахи в лісі. Поспостерігати за лісовими мурашками. Знайти їстівні гриби і назвати їх. Зібрати матеріал для гербарію і колекції.
Проведення екскурсії.
Екскурсія починається зі шкільного двору. Уже по дорозі в ліс діти спостерігають, підмічають цікаве кругом.
Зупинити дітей і запитати: Які дерева ростуть вздовж вулиці? Які кущі вам зустрічались? Що ще цікавого ви побачили і запам’ятали?
Спостереження можна почати з ігрових ситуацій.
Гра «Хто спостережливий?»
У кожного з учнів аркуш паперу і олівчик.
Пропоную учням за 3-4 хв записати якомога більше оточуючих предметів – види дерев, кущів, квітів, птахів. Записи діти віддають назад. Я проглядаю їх і називаю самих спостережливих учнів.
Під час екскурсії даю час для самостійного спостереження і виконання завдань. Діти об’єднуються в групи, збирають матеріал для колекцій, уроків праці, спостерігають за тим, як поводять себе в лісі звірі, птахи, комахи, прислуховуються до звуків лісу, розглядають що на що схоже.
Підведення підсумків екскурсії:
Діти звітують за виконання завдань.
Оформлення альбому «Багатство лісу».
Тема. Орнітофауна
1.Назвіть птахів, що лаштують по кілька гнізд на одному дереві (Граки)
2.Назву якого птаха ми згадуємо, щоб назвати хоробру людину? (Орел)
3.Назву якого птаха ми згадуємо, щоб назвати хлопчаків, які б’ються? (Півень)
4.Який птах найбільший? (Страус – до 2м. 80 см.), найменший у світі? (Колібрі)
5.Хто назве більше слів – назв птахів, які починаються звуком [с]? (Соловей, сорока, сокіл, сойка, сова, снігур, страус, синиця).
6.Який ключ літає? (Журавлиний)
7.Які птахи видають звуки, схожі на сміх людини? (Сова)
8.Яка пташка любить красти блискучі предмети? (Ворона, сорока)
9.Яка пташка підкидає свої яйця в чужі гнізда? (Зозуля)
10.У якого птаха хвіст такий міцний, що підтримує його на стовбурі дерева? (У дятла)
11.Чому не можна брати у руки яєчка птахів? (Птахи залишають гнізда)
12.Яку пташку і за що називають лісовою кішкою? (Сова, ловить мишей)
13.Хто найкращий співун серед пернатих? (Соловейко)
14.Чи можна робити будиночки для птахів із фанери? (Ні, вони звуконепроникні і холодні). Чи можна їх фарбувати? (Ні)
15.Чому у птахів дзьоби різні? (Кормляться різною їжею і по-різному її добувають)
16.Чи буває пташине молоко? (Так, коли голуби виводять пташенят, то утворюється маса, схожа на густе молоко. Ним голуби вигодовують пташенят)
17.Які птахи прилітають з півдня першими? (Граки, шпаки).
18. Яка небезпека підстерігає птахів при перельоті? (Бурі, тумани
19.Назвіть співучих птахів. (Соловей, жайворонок, дрізд, зяблик).
20.Які птахи самі дружні? (Чайки, шпаки, ластівки). Самі сильні? (Орли, беркути, білі журавлі)
21.Яка пташка не літає? (Пінгвін)
22.Які птахи самі швидкокрилі? (Ластівки, стрижі, соколи)
23.Насіння яких рослин треба збирати для зимуючих птахів? (Кабака, кавуна, дині, соняшника, яблук, подорожника, щавеля)
24.Які птахи найменше бояться морозів? (Качки, гуси, температура до -110оС)
25.Чия це пісенька: – Цінь-цінь! Чи-чи-ку! (Синиця)
– Кар! Кар! (Ворона)
– Чив-чив! Цвірінь! (Горобчик)
– Ка-а! Ка-а! (Грак)
– Кру-у! Кру-у! (Журавель)
– Гу-ху-ху-ху! (Сова)
– Ку-ку! (Зозуля)
– Скре-ке-ке! (Сорока)