Під час тренінгу старшокласники усвідомлять необхідність говорити тверде "Ні!" за певних обставин
Тема: Як зрозуміти іншу людину і навчитись говорити «Ні!»
Мета: вчити ефективному толерантному спілкуванню, допомогти учням усвідомити необхідність уміння говорити «Ні»; розвивати навички критичного мислення, креативність, емоції учнів; виховувати готовність до спільного пошуку рішень та до цивілізованої дискусії під час захисту власних інтересів.
Обладнання: матеріали для колективного колажу «Ідеальне побачення», відеоінтерв’ю з теми заняття, презентація, роздатковий матеріал з теоретичними відомостями, анкети, фонова музики, відеозапис мультфільму «На парковці», таблички для гри «Одне із трьох»
До початку заняття звучить пісня у виконанні італійського співака Пупо
Хід тренінгу
«Якби я був фруктом, то я був би…». Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо.
Заповнення листа очікувань
Слайди 5, 6, 7
Фонова музика
Заповнення листка оцінювання умінь (Додаток №4)
Дощ закінчився, вийшло сонце, асфальт нагрівається, він-гарячий-гарячий. Вам залишилося до будинку 10 метрів, пізня ніч, нічого не видно, комарі кусають, замучили…
Обговорення:
Перегляд відео із записом висловлювань учнів різного віку стосовно слова, пропущеного в темі.
Відео – слайд 8
«Чому складно сказати «Ні»?»
1. Я не можу цього зробити, тому що в мене є інші справи.
2. Зараз не найкращий час для твого прохання, оскільки я зосереджений на своїй справі. Ми можемо пізніше обговорити твої проблеми?
3. Мені б хотілося тобі допомогти, але…
4. Дозвольте мені спочатку обміркувати це прохання, а потім дати вам відповідь.
5. Це не відповідає моїм потребам, але я буду мати вас на увазі в виду у майбутньому.
6. Я не найкраща людина, котра вам потрібна. Чому б вам не звернутися до кого-небудь іще?
7. Ні, я не можу.
- Як ви думаєте, пісня, що звучала на початку заняття, про «ТАК» чи про «НІ»? Музика (пісня у виконанні Пупо)
17.Ознайомлення з формулами алгоритмів відмови Слайд 10
Я + відмова + аргумент + зустрічна пропозиція
Зустрічне питання + відмова
Висловлювання розуміння пропозиції + пояснення причин + відмова зі словом “ні”
Фонова музика
Друзі пропонують однокласнику весело провести час за відсутності батьків, однокласник відмовився.
Вчитель фізкультури умовляє взяти участь у спортивних змаганнях, учень не погоджується.
Батьки наполягають на придбанні одягу, який здається синові не сучасним, хлопець обурюється.
Мультфільм «На парковці» відео
20. Гра «Один із трьох»
- Я запропоную вам серію питань. Вдумайтеся у сенс образу, у відповідності зі своїм вибором займіть місце на ігровому майданчику, прокоментуйте рішення. (Нагадую, йдеться не про реальний стан справ, а про образ, метафору).
- Визначте, хто ви:
Намет, квартира, вілла
Так, ні, можливо
Табличка з надписом «Ласкаво просимо», «Скоро повернуся», «Стороннім вхід заборонено»
Рефлексія
Заповнення аркушу рефлексії
Домашнє завдання : заповнити анкету «Вчимося домовлятися і поступатися»
Додаток №1
Правила роботи на тренінгу
Додаток №2
Особиста комунікативна карта
У просторі кожного кола необхідно зафіксувати 2-3 позначки, що символізують конкретних людей із якими ти взаємодієш.
У першому колі можуть бути мама або тато, брат, сестра, близький друг чи подруга
У другому колі може виявитися хтось із однокласників або вчителів, родичів або сусідів.
У третє коло потрапляють не дуже близькі знайомі, приятелі, сусіди.
Можна зазначити кілька фігур за межами твого всесвіту (приміром, водій автобуса чи продавець в магазині)
Не варто в одному колі розміщувати більше 2-3 позначок.
Мій «Всесвіт спілкування»
Можливі типи з’єднань
Додаток №3
Що означає «слухати активно»
Як висловлювати думку, щоб тебе зрозуміли
Як ставити питання
Як ставити питання?
Додаток №4
Листок оцінювання умінь
Критерії оцінки |
Бали |
Я успішно застосовую парафразування |
|
Я вмію ставити питання |
|
Я вмію сказати «_____» |
|
Я вмію аргументовано відповідати на критику |
|
Додаток №5
Очікування
Що ви очікуєте від тренінгу?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що ви очікуєте від себе?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________
Додаток №6
Рефлексія
Відміть на шкалі своє враження від тренінгу.
Мені не сподобалось Мені байдуже Мені сподобалось
Чи справдилися ваші очікування?
_____________________________________________________
Що залишилося незрозумілим, недоказаним?
__________________________________________________________________________________________________________
Ваші побажання групі:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ваші побажання тренеру:
__________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________
Ваші побажання собі:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток №7