Тренінг "Як зрозуміти іншу людину і навчитись говорити "ні"? (курс "Кроки до порозуміння")

Про матеріал

Під час тренінгу старшокласники усвідомлять необхідність говорити тверде "Ні!" за певних обставин

Перегляд файлу

Тема: Як зрозуміти іншу людину і навчитись говорити «Ні!»

Мета: вчити ефективному толерантному  спілкуванню, допомогти учням усвідомити необхідність уміння говорити «Ні»; розвивати навички критичного мислення, креативність, емоції учнів; виховувати готовність до спільного пошуку рішень та до цивілізованої дискусії під час захисту власних інтересів.

Обладнання: матеріали для колективного колажу «Ідеальне побачення», відеоінтерв’ю з теми заняття, презентація, роздатковий матеріал  з теоретичними відомостями, анкети, фонова музики, відеозапис мультфільму «На парковці», таблички для гри «Одне із трьох»

До початку заняття звучить пісня у виконанні італійського співака Пупо

Хід тренінгу

  1. Привітання «Я бажаю тобі…» 

 

  1. Знайомство «Який ти фрукт?»  Слайд 2

 

«Якби я був фруктом, то я був би…». Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо.

 

  1. Повторення правил роботи у групі (Додаток №1)
  • Яке правило сьогодні для вас найважливіше?                        Слайд 3

 

  1. Створення колективного колажу «Романтичне побачення» (перевірка домашнього завдання)            Слайд 4

 

  1. Оголошення теми заняття: « Як зрозуміти іншу людину і навчитись говорити «?!»                            Слайд 5

 

  1. Висловлювання очікувань учасників

 

  • Що ви очікуєте від заняття?
  • Що ви очікуєте від себе?

Заповнення листа очікувань

  1. Міні-лекція тренера з теми «Як зрозуміти іншу людину?»

 

  1. Робота з особистою комунікативною картою (Додаток №2)

Слайди 5, 6, 7

 

  1. Знайомство з пам’яткою «Як висловлювати думку, щоб тебе зрозуміли?»(Додаток №3)

 

  1. Робота в групах. Обмін думками на тему: «Чи завжди легко порозумітися хлопцям і дівчатам у класі?»  (Метод «Акваріум»)

                        Фонова музика

 

  1.  Самоаналіз

Заповнення листка оцінювання умінь (Додаток №4)

 

  1.  Руханка «Віртуальна прогулянка»
  • Уявіть, що ми вийшли на вулицю. Раптом пішов сильний дощ, одяг намок, ви поспішаєте додому. Ви забігли під дерево, а під ним багато соснових шишок, по яким незручно ходити.

Дощ закінчився, вийшло сонце, асфальт нагрівається, він-гарячий-гарячий. Вам залишилося до будинку 10 метрів, пізня ніч, нічого не видно, комарі кусають, замучили…

Обговорення:

  • Поділіться своїми враженнями.

 

  1. Визначення слова, пропущеного у темі заняття.

Перегляд відео із записом висловлювань учнів різного віку стосовно слова, пропущеного в темі.

                                        Відео – слайд 8

  1. Міні-дискусія                           Слайд 9
  • Що допомогло визначити пропущене слово? Чи легко це було зробити?
  • Кому найскладніше відмовити?
  • Чи треба вчитися говорити «ні»? Для чого?

 

  1. «Мозковий штурм».

 «Чому складно сказати «Ні»?»

 

  1. Ознайомлення з пам’яткою «Сім простих способів сказати «НІ!»

          1. Я не можу цього зробити, тому що в мене є інші справи.   

 2. Зараз не найкращий час для твого прохання, оскільки я зосереджений на своїй справі. Ми можемо пізніше обговорити твої проблеми?

          3. Мені б хотілося тобі допомогти, але

 4. Дозвольте мені спочатку обміркувати  це прохання, а потім дати вам відповідь.

 5. Це не відповідає моїм потребам, але я буду мати вас на увазі в виду у майбутньому.

 6. Я не найкраща людина, котра  вам потрібна. Чому б вам не звернутися до когоебудь іще?

 7. Ні, я не можу.

 

 - Як ви думаєте, пісня, що звучала на початку заняття, про «ТАК» чи про «НІ»?      Музика (пісня у виконанні Пупо)

         17.Ознайомлення з формулами алгоритмів відмови Слайд 10

  •            Алгоритм 1

Я + відмова + аргумент + зустрічна пропозиція

  • Алгоритм 2

Зустрічне питання + відмова

  • Алгоритм 3

Висловлювання розуміння пропозиції + пояснення причин + відмова зі словом “ні”

  1. Кейс-метод. Обговорення у групах ситуацій та розігрування варіантів поведінки                                            Слайд 11

                                            Фонова музика

 

  • І група

   Друзі пропонують однокласнику весело провести час за відсутності батьків, однокласник відмовився.

  • ІІ група

   Вчитель фізкультури умовляє взяти участь у спортивних змаганнях, учень не погоджується.

  • ІІІ група

   Батьки наполягають на придбанні одягу, який здається синові не сучасним, хлопець обурюється.

 

  • Як ви почувалися в той момент, коли на вас тиснули?
  • Що ви відчували в момент відмови  від запропонованої групою колективної справи?
  • Чи простіше було говорити при використанні певного алгоритму?
  • Чи важливо вміти відмовляти в ситуації тиску  групи людей?

 

Мультфільм «На парковці»  відео

  • Хто мав би сказати «НІ!»?
  1. Підсумки
  • Отже, ми розглянули ситуації, коли на людину здійснюється тиск, зробили спроби вийти з таких ситуацій, не доводячи їх до прямого конфлікту,  зберігаючи добрі стосунки між людьми і в той же час не відмовляючись від своєї думки. Особливо небезпечними для людини бувають ситуації, коли нею намагаються маніпулювати. Перед вами  фрази, які дуже часто чуємо , промовляємо самі, не замислюючись, що за допомогою таких слів здійснюємо маніпулятивний тиск на іншого. Уникайте таких фраз!

        20. Гра «Один із трьох»

 - Я запропоную вам серію питань. Вдумайтеся у сенс образу, у відповідності зі своїм вибором займіть місце на ігровому майданчику, прокоментуйте рішення. (Нагадую, йдеться не про реальний стан справ, а про образ, метафору).

 - Визначте, хто ви:

    Намет, квартира, вілла

    Так, ні, можливо

   Табличка з надписом «Ласкаво просимо», «Скоро повернуся», «Стороннім вхід заборонено»

       Рефлексія

Заповнення аркушу рефлексії

 

Домашнє завдання : заповнити анкету «Вчимося домовлятися і поступатися»


Додаток 1

Правила роботи на тренінгу

  • Добровільність і активність
  • Спілкування за принципом “тут і тепер”
  • Персоніфікація висловлювань
  • Щирість у спілкуванні
  • Конфіденційність усього, що відбувається
  • Визначення сильних сторін особистості
  • Неприпустимість оціночних суджень людини
  • Якомога більше контактів і спілкування з різними людьми
  • Повага до того, хто говорить

Додаток №2

Особиста комунікативна карта

У просторі кожного кола необхідно зафіксувати 2-3 позначки, що символізують конкретних людей із якими ти взаємодієш.

У першому колі можуть бути мама або тато, брат, сестра, близький друг чи подруга

У другому колі може виявитися хтось із однокласників або вчителів, родичів або сусідів.

У третє коло потрапляють не дуже близькі знайомі, приятелі, сусіди.

Можна зазначити кілька фігур за межами твого всесвіту (приміром, водій автобуса чи продавець в магазині)

Не варто в одному колі розміщувати більше 2-3 позначок.

Мій «Всесвіт спілкування»

  1. Люди, без яких я не уявляю свого життя (дуже близькі та значущі). Вони – частина мене самого.
  2. Люди, з якими я не можу не спілкуватися через певні обставини. Вони – вже не я.
  3. Люди, стосунки з якими трохи відсторонені та спокійні. Я – це я, вони – це вони.

Можливі типи з’єднань

  • “контакт масок” ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • примітивне ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  • ділове ________________________________
  • духовне
  • маніпулятивне ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  • світське _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Додаток №3

Що означає «слухати активно»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як висловлювати думку, щоб тебе зрозуміли

 

Як ставити питання

 

 

Як ставити питання?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №4

Листок оцінювання умінь

Критерії оцінки

Бали

Я успішно застосовую парафразування

 

Я вмію ставити питання

 

Я вмію сказати «_____»

 

Я вмію аргументовано відповідати на критику

 

  1. потребує вдосконалення;
  2. може задовольнити;
  3. чудово.

Додаток №5

Очікування

 

Що ви очікуєте від тренінгу?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Що ви очікуєте від себе?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________

Додаток №6

Рефлексія

 

Відміть на шкалі своє враження від тренінгу.

 

 

 Мені не сподобалось       Мені байдуже       Мені сподобалось

 

Чи справдилися ваші очікування?

_____________________________________________________

 

Що залишилося незрозумілим, недоказаним?

__________________________________________________________________________________________________________

 

Ваші побажання групі:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Ваші побажання тренеру:

__________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________

 

Ваші побажання собі:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Додаток №7

 

 

docx
Додано
1 січня 2018
Переглядів
3618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку