Екскурсія до річки "Біля водоймища". Я досліджую світ. 1 клас

Про матеріал
Продовжити ознайомлення дітей з природою рідного краю, закріплювати вміння складати зв’язні розповіді, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пізнавальну активність, уяву, образне мислення школярів; виховувати бережливе ставлення до водойм, природи, навколишнього світу, прагнення знати й вивчати рідний край.
Перегляд файлу

Заводська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Кириківської селищної ради

Великописарівського району

Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екскурсія до річки

«Біля водоймища»

C:\Documents and Settings\Olena\Мои документы\уроки 2 семестр\130\пнджи\утка утята плывут.png1 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Новікова О.П.

                  

 

 

 

 

Кириківка – 2020 

Екскурсія до річки

 «Біля водоймища»

Мета. Продовжити ознайомлення дітей з природою рідного краю, закріплювати вміння складати зв’язні розповіді, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пізнавальну активність, уяву, образне мислення школярів; виховувати бережливе ставлення до водойм, природи, навколишнього світу, прагнення знати й вивчати рідний край.

Хід екскурсії

 І.Організаційний момент.

1. Психологічне налаштування учнів.

 Доброго ранку! Доброго дня.!

 Доброго ранку сьогодні, щодня …

 Хай не псується годинник на вежі,

 Хай буде все на землі, як належить:

 Сонце  як сонце, квіти як квіти,

 Дощик як дощик, діти як діти.

 Хай усміхаються люди щодня!

 Доброго ранку! Доброго дня!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Відгадування загадки.

Що таке: живе і ллється,

 З каменем не раз зіткнеться,

 Як немає – все всихає

 І від спраги потерпає. (Вода)

  1. Бесіда.
  • Де на планеті є вода?
  • На що вода може перетворитись?
  • Чому  воду необхідно берегти?
  1. Побудова асоціативного куща до слова водойми.

Водойми – це місця  у природі  з водою.

 

           річка                           ставок

  

              

 

 озеро                  водойми                      джерело

   

 

        

            море                             океан

 

  • Чи є водойми в нашому селищі? Де ви їх бачили?
  • Як називається річка яка протикає через Кириківку?
     
  1. Повторення правил ТБ. Бесіда з учнями перед виходом на екскурсію до річки (інструктаж із техніки безпеки під час переходу дороги та правил поведінки в природі).

 

ІІІ. Екскурсія до річки.

1. Інсценівка діалогу «Розмова дітей з водою».

Діти

Розкажи, водичко мила,

Де була ти, що робила?

 

Вода

Я водички з джерела

     Двом горобчикам дала,

Напоїла в лузі стадо,

Полила усю розсаду,

Пригостила ціле місто —

Пийте всі водицю чисту!

   Учитель

    Що це з водичкою? Вона непривітна і сумна.

 

   Діти

Ти ж була колись глибока,

І швидкоплинна, світлоока.

Чом же стала каламутна,

Чом хлюпочуть хвилі смутно?

 

Вода

Як мені не сумувати!

Всі отрутохімікати

Постікали в мою воду,

Зіпсували чисту вроду.

Вже течу між болотами,

Заросла очеретами,

Зникла риба, зникли раки,

Поховались, небораки.

 

Діти

Ой, водичко синьоока,

Ти ж була колись глибока,

І сумуєм  ми з тобою

Під плакучою вербою.

 

  • Чому водні ресурси нашої планети потрібно оберігати та  захищати?

2. Інформаційне повідомлення вчителя.

 Вода займає 71% площі нашої планети земля. Воду забруднюють підприємства промисловості, комунальної служби. Водний транспорт забруднює воду океанів і морів нафтою та сміттям. Аварії танкерів дуже небезпечні. 1 т нафти, розлитої по поверхні води, зробить плівку жиру площею 12 км водної поверхні. Нераціонально використовуються на Землі запаси прісної води, хоча її на планеті всього 2%. Забруднення води призводить до зменшення кількості риби і загибелі її, шкодить здоров’ю людини.

 Як же цьому зарадити?

  • Для збереження чистоти води на планеті потрібно очищати побутові стічні води.
  • Не допускати потрапляння у водойми сміття, особливо зі звалищ.
  • Карати підприємства промисловості, котрі забруднюють воду.
  • Контролювати перевезення нафтопродуктів океанами.
  • Раціонально використовувати питну воду.
  1. Хвилинка поезії.

Уч.

Хлюпоче синя річка –

Ой річка, ой ріка!

Юрба нас невеличка,

Зате ж бо гомінка!

І співи тут, і крики,

І радість тут, і сміх,

Навколо, як музики, -

Гурти пташок дзвінких …

 

Уч.

Сама  собою  річка  ця  тече,

Маленька  річечка,  вузенька,  як  долоня.

Ця  річечка  Дніпра  тихенька  синя  доня,

Маленька  донечка  без  імені  іще.

 

Вона  тече  в  городі  в  нас  під  кленом,

І  наша  хата  пахне  їй  борщем.

Цвіте  над  нею  небо  здоровенно

Солодкими  хмаринами  з  дощем.

 

Ця  річечка  тече  для  клена  і  для  мене,

Її  й  тоді  я  бачу,  коли  сплю.

Я  річечку  оцю  в  городі  в  нас  під  кленом

Як  тата  й  маму  і  як  мед  люблю.

                                               (М. Вінграновський)

 

  1. Робота  в групах (складання казок).

Кожна група учнів складає свою казку і презентує її.

«Подорож маленької краплинки»

Казка

 Маленька краплинка разом зі своїми сестричками солодко спала у хмарці. Крізь сон вона почула ніжний ледве чутний голос:

  • Краплинко, порятуй мене!
  • Хто ти?
  • Я – маленька квіточка, що засохне без тебе!

 Краплинка розбудила своїх сестер, і вони швидко полетіли рятувати квітку. Одна краплинка-мандрівниці потрапила на квіточку, друга – напоїла бджілку. Багато краплинок-сестричок впали у струмочок. Кожна з них зробила свою добру справу на землі.

 

  1.  «Риб’яче царство» (ознайомлення з видами риб, що мешкають у водоймах рідного краю).

а) Відгадування загадок.

  • Має хвіст та не літає,

          Має рот – не розмовляє.

      Можеш вудкою спіймати

      І загадку відгадати. (Риба)

 

  • Вудки враз позакидали,

Щось одразу упіймали.

Рибонька нівроку,

Ну, а зветься … (окунь).

 

  • Не дрімають карасі,

Знають добре геть усі:

Стерегтись потрібно злюки,

Хижої, страшної … (щуки).

 

  • Ляже й спить на глибині

З  шаром мулу на спині.

Тільки вуса повертає,

Що навколо - він все знає. (Сом)

 

б) Повідомлення вчителя.  

 Риби – істоти, які живуть тільки у воді. Плоске, витягнуте тіло – вкрите лускою. Дихають риби зябрами. Плавають за допомогою хвоста і плавників. Риби бувають прісноводні (ті, які живуть у прісній воді) і морські (ті, які живуть у морях і океанах).

 У прибережних місцях наших річок, де багато корму мешкає багато прісноводних риб. Літнього сонячного дні добре видно, як снують біля берега мальки різних риб. Тут і верховодки кружляють, і щученята стрімко проносяться, тут і плотички, й мальки окуня. У прибережних ділянках проводять більшу частину життя риби. Які не дуже вимогливі до чистоти води і вмісту кисню. Це щука, плотва, лин, карась. Далі від берега тримаються лящ, окунь. Ще далі – сом, йорж. (Учитель демонструє малюнки риб)

 

  1.  «Пернаті друзі» (ознайомлення з видами птахів, які мешкають біля

водойм ).

а) Бесіда.

  • Які  птахи живуть біля наших водойм?(дикі качки, лелеки,лебеді)
  • Чим їх приваблює річка?

 

б) Робота в парах.

 Дослідження зовнішнього вигляду  птахів водойм (учні розглядають малюнки птахів, роблять висновок про пристосування  до плавання, ловлі риби).
 

  1. «Зелене диво землі» (ознайомлення з рослинами рідного краю).

а) Розповідь учителя.

Латаття

Пишна квітка, біла - біла,

На листочок зручно сіла.

Річка квітоньку колише,

Джміль про неї вірші пише.

 

За квітками латаття білого можна звіряти годинник. Вони розкри­ваються вранці о 5-й годині і закриваються надвечір — о 16-й годині. Кореневище цієї рослини має багато пожив­них речовин.

У заводях річок, а особливо в ставках поверхню води суцільним килимом вкриває маленька плаваюча рослина — ряска.

- Чи спостерігали ви, як охоче її поїдають качки?

 В стебельцях, які нагадують листочки, містяться вітаміни та інші поживні речовини. Висушити ряску і взимку давати тваринам дуже корисно, наприклад, кури раніше починають нестися.

Майже біля води росте цінна лікарська рослина — явір. Із його кореневищ ви­готовляють ліки, які заспокоюють нервову систему, лікують шлунок, а також застосовується в парфумерії і кулінарії. Любителів збирати кореневища багато, а як було б добре, якби ще і розмножували цю рослину. Досить залишити або посадити в груп : шматочок корене­вища, як виросте нова рослина.

  • Чому на луках, які заливає вода, ростуть високі соковиті трави? (завдяки мулу, що осідає під час повені і волозі в ґрунті).

(За суттєвими ознаками діти вчаться розпізнавати 4-5 лучних трав (конюшина, костриця, мишачий горошок, тимофіївка, осока), знайомляться і з  отруйними рослинами (чемериця, жовтець, цикута), які викликають тяж­кі захворювання у тварин; у ході екскурсії учні дізнаються про пристосування рослин до життя у воді і на березі, про велике значення в народ­ному господарстві лучних трав — кормів для свійських тварин.)

 

б) Гра «Дивись уважно».

На траві позначається невелика діляночка. Переможець той, хто більше  побачить тут рос­лин і розповість про них цікаво.

 

в) Гра «Хто більше рослин визначить на дотик».

По черзі кожному з учнів зав'язують очі і пропонують визначити і назвати кілька рослин, які вивчалися на екскурсії. Переможець той, хто визначить більше рослин.

 

г) Гра «Упізнай за описом».

Вчитель або один з учнів називає кілька суттєвих ознак однієї з рослин, які ростуть поруч, а учні повинні відгадати і назвати її. Хто більше відгадає рослин, той і буде переможцем.

 

  1. «Чудові комахи»  (ознайомлення з комахами, що мешкають біля водойм)

а) Відгадування загадок про комах.

  • По травичці, по землі

      Коні бігають малі.

      Іподромом для них луг,

      Не поставиш їх у плуг! (Коник-стрибунець)

 

  • Зимою спить,

      Літом бринить,

      Понад садами літає,

      Солодку росу збирає. (Бджола)

 

  • У живого гвинтокрила

      На спині прозорі крила.

               Кольорові шати, 

      Любить мандрувати. (Бабка)

 

  • Тільки лялечка проснеться -

      Враз у шати одягнеться.

      Погляду не відірвати -

      Здатна всіх зачарувати! (Метелик)

 

б) Розповідь учителя. 

 Ось по поверхні води, як на ковзанах, пробігла довгонога комаха — водомірка, яка нагадує павука.

- Чому ж вона не тоне?

 У водомірки кінчики лапок, якими вона ледве торкається води, вкриті густими волосками. Це допомагає водомірці триматися на поверхні води. Підскакуючи над водою, водомірка ловить різних дрібних комах.

 На поверхні води крутяться, ніби танцюють жуки з чорною спинкою — вертячки. Задні лапки у них короткі, мають перетинки, якими жук як веслами гребе і тримається на воді. Очі у них ніби поділені на дві частини, і тому жуки можуть бачити здобич і вгорі і внизу.

 А ось на піску залишила слід жабурниця. Від інших тварин її легко відрізнити за черепашкою з двох стулок, в яких заховане м'яке тіло. Жабурниці хоч і виповзають на берег, та не надовго. Адже багато з собою води між стулок не набе­реш, а дихати треба. Зябра ,у них пристосовані вбирати розчинене у воді повітря. От і поспішають вони скоріше заповзти у воду. А перелякані волохокрильці вмить хова­ються у свій будиночок, майстерно складений з дрібних відмерлих стебел рослин.

 Ненажерливі бабки полюють на комарів та інших комах. Яскраві квіти лучних трав своїм ароматом приваб­люють безліч бджіл, джмелів, різнобарвних метеликів. Голосно подають знак про своє перебування на луках численні коники.

 

  1. Конкурс малюнків «Рідні краєвиди».
  2.  Акція «Чисті береги».

 

ІV. Рефлексія.

  1. Бесіда.
  • Чи сподобалась вам наша мандрівка?
  • Що нового ви дізналися про природу рідного краю?
  • Що ще хотіли б дізнатися?
  1. Сенкан.
  • Річка.
  • Прозора, холодна.
  • Тече, хлюпає, ллється.
  • Вода – основа життя.
  • Живиця.
  1. Колективне заучування вірша.

 Бережімо ріки! Бережімо води!

 Як матусю рідну, бережім природу!

 Бережімо кожну квіточку й травинку,

 Бо ми всі природи рідної частинка.

 

V. Організоване повернення до класу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Таран Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 квітня 2020
Переглядів
3374
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку