"Екскурсія;навколишнє середовизе рослин"

Про матеріал
Сформувати поняття "навколишнє середовище",ознайомити учнів , як рослини пристосовуються до різних умов життя,ознайомити з рослинами занесеними в Червону книгу України.
Перегляд файлу

Урок 18

Тема . Якими бувають дерева , кущі , травянисті рослини.

           Різноманітність рослин у природі .

           Практична робота : розпізнавання рослин різних груп .

Мета : ознайомити учнів з різноманітністю рослин у природі ;Формувати поняття «однорічні» ? , «дворічні» , «багаторічні» рослини ; розвивати вміння порівнювати . аналізувати , класифікувати ;виховувати любов до природи . до рідного краю .

Обладнання : предметні малюнки , гербарії .

                                              

Хід уроку

1.Організація класу

                                    Сьогодні на уроці ми будемо у світ природи мандрувати

                                    Та світ рослин продовжувати вивчати

                                    Перед вами нелегкі задачі

                                    Тож побажаймо всім удачі

2. Хвилинка спостережень .

Вчитель . У класі працює гідрометцентр . Слово нашому синоптику .

Учень – синоптик . Сьогодні  21 січня 2018 року , понеділок .

          Температура повітря - …

           Стан неба - ..

            Вітер - …

            Опади -…

 3. Повторення вивченого матеріалу .

      а) Фронтальне опитування учнів

- Яку тему почали вивчати ?

- Де живуть рослини ?

- Доведіть , що рослини належать до живої природи .

       б) Презентації домашніх робіт в групах у формі «галереї» .

Малюнки улюблених рослин прикріпляються за допомогою скочу на великий аркуш паперу з відповідною назвою . На інший великий аркуш паперу прикріпляються малюнки рослин , які ростуть в садках і на городах рідного села .

 

        «Крісло автора »

  Учні сідають в «крісло автора» і розповідають про свою улюблену рослину , а делегати від груп презентують домашні роботи.

 

4. Актуалізація опорних знань учнів

    Продовжить.

    Дуб, береза …..

    Калина , смородина …

    Ромашка, кульбаба …

5.  Мотивація навчальної діяльності

    Створення проблемної ситуації

    Діти , розгляньте уважно кімнатні рослини , які ростуть у нас в класі , а тепер підійдемо до вікна і розглянемо рослини , які ростуть біля школи . Чи можна об єднати такі різні рослини в одну групу ? Чи можна до цієї групи додати шипшину, смородину ?

Як ви думаєте , над якою темою ми будемо працювати на цьому уроці природознавства?

( Учні самостійно визначають тему уроку ,а завдання у співпраці з учителем )

 

6. Вивчення нового матеріалу.

 1.Практична робота з наочністю для розв’язання проблеми.

    а) Знайдіть на малюнках ялинку , берізку , дуб , вербу . Що в них спільного ? Як назвати групу рослин з одним стовбуром і кроною з листям ?

   б)  Розгляньте на таблицях бузок , смородину , ліщину  , порівняйте їх між собою . Чи можна їх об єднати в одну групу ? В яку ? За якою ознакою ?

   в)  Розгляньте ромашку , фіалку , подорожник , уважно подивіться на рослини , які живуть в нашій класній кімнаті . Чи можна їх об єднати в одну групу рослин ? Як вона називається?

 

2.  Робота в групах : навести приклади рослин .

   1 група – дерева мого села ;

    2 група – кущі мого села ;

    3 група – трав’янисті рослини мого села  .

Презентація роботи в групі .

3.   Практична робота з гербаріями листяних і хвойних рослин .

 а) Розгляньте гербарії дерев дуба, верби ,липи , берізки . Зверніть увагу на їхні листки : які вони за розміром, формою, кольором. А тепер вийдемо на хвилинку на вулицю і розглянемо листочки сосни і ялинки , які ростуть біля школи . ( Учні розглядають хвоїнки , пробують на дотик ) .

- На що схожі листочки у ялинки і сосни ? Як вони називаються ?

- Як довго листя липи , дуба , верби і берізки утримуються на деревах ?

- Як довго листя – голки ( хвоїнки )- утримуються на сосні , ялині ?

- На які дві групи можна поділити дерева і кущі за зовнішнім виглядом ?

4. Робота в парі . Робота з підручником ( с.112 -114 ) .

Працюють над статтею « Якими бувають дерева ,кущі , трав’янисті рослини )

    

   Алгоритм роботи :

 

Крок 1. Читають по частинах статтю .

Крок 2. Переказ прочитаного.

Крок 3 . Перевірка , усвідомлення прочитаного .

           Гра  « Засадіть город»

Кожна група садить на своєму « городі» 2 однорічних , 2 дворічних , 2 багаторічних рослини .

 

7. Фізкультхвилинка

 

Ми берізки та кленці . В нас тоненькі стовбурці . ( Встати )

Ми в стрункі стаєм рядки , розправляєм гілочки . ( Руки витягнути перед собою )

Ледь зіп’ялись з корінців , дістаємо промінців . (Руки підняли вгору )

Ми стискаєм їх вогонь , в зелені своїх долонь . ( Стиснути кулачки ).

Хилять свіжі вітерці вліво – вправо стовбурці . ( Нахили тулуба )

Ще й верхівки кожен ряд нахиля вперед – назад .( Вправи для шиї )

 

5. « Робота в групах» . Робота з підручником (с. 115 – 120 ) .

    1 група   -   «Водорості» , « Мохи» ) , с. 115 -116 ;

    2 група  -  « Хвощі й папороті» , с.117 – 118 ;

    3 група  -  «Хвойні рослини» , « Квіткові рослини» с. 118 -120 .

Крок 1.  Читання статті з використанням позначок :

      «+»  -   я це знаю ;

      « -«   -  це мені невідомо ;

      « ! »   -  хочу дізнатися більше .

Крок 2.   Обговорення змісту статті .

Крок 3 . Визначення делегата , який захищатиме свою групу .

Крок 4.  Прослуховування інформації з використанням демонстраційних таблиць .

 

8.  Виступ чергового з « Довідкового бюро»

      1. З велетенських хвощів та папоротей  , які жили на Землі багато мільйонів років тому , утворилося кам’яне вугілля , а з давніх мохів і решток інших болотних рослин – торф .

       2.  Хвоя усіх хвойних рослин містить багато вітаміну С , який допомагає запобігти цинзі  та іншим хворобам . Відвар хвої рятував навіть моряків ,які перебували у далеких північних мандрівках .  Саме найвище дерево у світі – хвойна рослина ( секвоя вічнозелена ) росте в США і має висоту 110 метрів .

 

9. Рефлексія .

Самостійна робота . Методика « Вільне письмо»

  • Підсумуйте почуте , прочитане і побачене на уроці  та напишіть , що найбільше

запам’яталося . Чому ?

8 . Оцінювання учнів . ( Взаємооцінювання )

9. Домашнє завдання .

      1 група  -  « Рослини , які нас годують»

       2  група  -  « Рослини , які нас  одягають»

       3 група  -   досліди на с. 122.

 

 

 

Урок  19

 

Тема . Як  виростити нову рослину з насінини . Як виростити рослину без насінини .

            Досліди : визначення умов росту й розвитку рослин , вплив різних умов на ріст і розвиток рослин .

Мета : сформувати уявлення про будову рослини . умови проростання насіння,росту і розвитку рослин ; продовжити формувати дослідницькі та графічні навички ; розвивати спостережливість , логічне мислення ;Виховувати дбайливе ставлення до природи .

Обладнання : досліди ,закладені  тиждень тому

                            Хід уроку

1.Організація класу

За роботу , любі діти . в добрий час , відкриття чекають вас .

2.  Хвилинка спостережень .

    Учень – синоптик . Сьогодні  28 січня 2018 року , пятниця .

    Температура повітря - …

    Стан неба - …

     Вітер - ..

     Опади - …

Січень сипав із торбинки – сніг на сосни та ялинки ,

А з дерев на стежечки сніг трусили білочки .

Але як не січе  січень , після похмурих днів грудня , небо стає більш синім і високим .

3. Перевірка домашнього завдання.

    Презентація домашніх робіт 1 і 2 групи .

4. Актуалізація опорних знань учнів  .

 Учитель         Упродовж кількох уроків ми вивчаємо тему « Рослини» . Кому із вас було цікаво вивчати цю тему ? Чому ?

          Сьогодні ми продовжимо вивчення рослин . Їх так багато ! І містять вони в собі безліч таємниць і цікавих запитань .Ось одне із них : для чого рослині квітка ? Послухайте історію , яку мені розповіли .

            В одному царстві росла прекрасна квітка . Всі милувалися її красою . Але вона була сумна , бо не мала собі сусідів . Єдиною її втіхою була насінина ,з якою вона розмовляла , голубила і колисала її . Та однієї ночі безжальний вітер вирвав з рук квітки насінину і кинув у землю . Красуня дуже плакала , поливаючи насінинку дрібними сльозами . Але одного ранку сталося диво : там , де впала насінина , виросла чудова рослина , схожа на свою матір . З того часу квітка була не сама .

5. Вивчення нового матеріалу .

Хто уважно слухав цю історію , то може дати відповідь на запитання : з чого виросла рослина ?

         Отже , органом розмноження квіткових рослин є квітка . З неї утворюється плід з насінням .

       Презентація 3 групи домашньої роботи про досліди з насіниною .

2. « Робота в парах» . Методика   « Взаємного навчання» . Робота з підручником ( с. 124 – 125 )

 6. Фізкультхвилинка

  Виростем великими ( стають навшпиньки , руки вгору )

  Яблук нарвемо ( імітують рухи зривання яблук обома руками )

  У плетені кошики ( розводять руки в сторони )

  Ми їх складемо ( імітують складання яблук )

7. Презентація роботи в парах шляхом заповнення  « таблиці ЗХД»

8. Виступ чергового з « Довідкового бюро»

            Насіння деяких рослин може зберігати свою схожість дуже довго . Деякі сорти пшениці сходять після 10 років зберігання .Жолудь дуба може прорости після 25-річного лежання в землі . А нещодавно було знайдено найстаріше насіння – йому минуло 10 тисяч років , і воно проросло , коли його висіяли . Знайшли це насіння в єгипетських пірамідах .

    Збереження насінням  здатності до пророщування

Тополя . верба -  кілька днів .

Липа , береза  -  2 роки .

Конюшина , латаття  -  80 – 100 років

Індійський лотос -   200 -  300  років

9. Рефлексія

« Мікрофон»

-Сьогоднішній урок  навчив мене …

10. Домашнє завдання

      Діти , у світі багато цікавого , і ви можете роз ширити свої знання самостійно . Я пропоную вам зробити досліди , які описані на с. 123 підручника з природознавства . А свою дослідницьку діяльність оформите за зразком .

 

 

Дослідницька      діяльність

                3     клас

Досліди                                                        Спостереження

                                                                               Висновки

   

Проросле насіння квасолі  висіяти

В пластмасову   склянку

1.Поставити на світло , поливати .

 Розпушувати  грунт

2. Закрити від світла чорним

   Папером

3. поставити в холодне місце

4.Не поливати

5. накрити банкою , щоб не

   Потрапляло повітря

 

 

Висновки

 

 

Дослідження проведено

       Учнем   Тарасівської   З Ш  1 -  2 ступенів

 

 

 

 

 

Урок   20

Тема . Екскурсія : навколишнє середовище рослин . Як рослини пристосувалися до різних умов навколишнього середовища . Збереження й охорона рослинного світу .

Мета :

-сформувати поняття «довкілля рослин» ;

-ознайомити учнів зтим , як рослини пристосувались до різних умов життя ;

-розглянути особливості життя рослин узимку ;

-розширити знання учнів про збереження і охорону рослинного світу ;

-ознайомити з рослинами , які занесено до Червоної книги ;

-виховувати любов до природи , бажання захищати її від знищення .

Обладнання: блокноти , олівці , ножиці , насіння та зернята , щоб підкласти в годівнички пташкам .

 

Підготовка до екскурсії .

Поділ учнів на групи .

1 група : « Ботаніки» - розповідають цікавинки про рослини , які ростуть на шкільному подвір ї .

2 група «Друзі наші менші» - розповідають про тварин , які живуть у сусідстві з рослинами.

3 група «Журналісти –художники» - роблять ескізи зимового пейзажу ,записи для класного альбому .

Консультування кожної групи , одержання завдань .

Вступна розповідь.

       Діти , сьогодні ми проведемо екскурсію в навколишнє середовище рослин . На дворі зима ,розпочався останній її місяць – лютий . Та нам не страшний його холод . Мудра природа навчає нас в будь – яку пору року .

       Під час екскурсії ми повинні виконати такі завдання :

  1. З ясувати , що таке « довкілля» рослин .
  2. Навчитися розпізнавати дерева і кущі за описом , за розміром а корою . насінням , кроною тощо .
  3. Зібрати плоди та насіння з дерев та кущів для створення колекції .
  4. Простежити за життям і поведінкою тварин узимку .
  5. Поповнити знання про Червону Книгу .

Правила поводження під час екскурсії :

  1. Пам ятаймо . що екскурсія – це не прогулянка , а навчальне заняття , яке проводиться не у класі , ана природі . До неї треба ставитися так , як до уроку .
  2. Уважно слухати вчителя і однокласників .
  3. Під час екскурсії слід бережливо ставитися до природи ( не ламати гілок без потреби ,не витягати молоді пагони з землі ,не залишати слідів свого перебування).

 

                Проведення екскурсії .

Діти , сьогодні ми проведемо екскурсію в природу не в далекий куточок лісу чи села , а досконало познайомимось з рослинами на нашій шкільній території , бо пощастило нам жити на подільській землі , багатій своєю природою і дивовижними та чудесними рослинами . А на шкільному подвір ї та на пришкільній ділянці росте багато рослин і вони заслуговують на те , щоб ми приділили їм увагу . Отже , сьогодні ми вивчаємо довкілля рослин . А хто знає , що таке довкілля рослин ?

( міркування учнів )

Пригадайте , які умови необхідні для росту розвитку рослин .

Чи зможуть рослини жити , якщо не буде навколо них звірів ?

Чи зможуть рослини жити , якщо не буде поряд людини ?

Так , які ж умови є обов язковими , необхідними для росту і розвитку рослин ?

 

Висновок . Необхідні для життя рослин умови – це ті , без яких рослини загинуть : вода . повітря , тепло ,світло , поживні речовини . А все , що оточує рослину у природі  називається   довкіллям.

 

Діти , давайте підійдемо до наших подружок – сосен , які своє пишне гілля простягають до вікон нашого класу , завдяки чому частими гостями у нас бувають і прудкі білочки-красуні , і різне щебетливе птаство  .

  -Назвіть птахів , яких ви вже помі тили .

-Які ознаки допомогли вам упізнати цих птахів ?

-Як називаються пташки , які не відлітають в теплі краї ?

-Чому вони не відлітають ?

-Чим живляться птахи взимку ?-

-Давайте покладемо в годівнички , які ви зробили на початку зими разом з батьками , те насіннячко та зернята ,які взяли з собою .

-Чому взимку не побачиш комах ?

-Куди ж вони зникають взимку ?

Хвилинка фантазії .

          Зібрались комахи на лісовій галявині і почали розповідати  хто як зимує . Сонечко сказало : « Я буду зимувати під корою дерева , там є тепла і суха щілинка.» « А я , сказала мураха , - …»

« А ми , задзижчали бджоли , -…»

« А я , зашелестіла гусениця , -….»

« А я ,-зашипів хрущ , -…»

Отже , сонце , повітря , сніг , білочки , пташки , ми – люди , які зараз стоїмо біля дерев , все це – довкілля рослин .

Діти з групи «Друзі наші менші» підготували для вас невеликі розповіді .

Вам цікаво як зимують тварини ? Слухайте .

-Ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм .

-Вужі зимують у підземних ходах кротів , норах ховрахів , у порохнявих пеньках .

-Ведмідь зимує у барлозі .  у середині лютого ведмедиця народжує 1 -2 малят .

Рухлива хвилинка . Гра «Ворони та горобці».

 

-Ми проводимо екскурсію взимку . Який вигляд мають дерева і кущі ?

-Чи припиняється їхнє життя взимку ?

-Чому дерева і кущі на зиму скинули листя ?

-Що сталося з трав янистими рослинами ?

Висновок Таким чином рослини пристосовуються до змін пор року .

-Послухаємо , про які рослини нам розкажуть учні з групи « Ботаніки»

     1 учень   Маю сукню біленьку ,

                      Гнучкі , ніжні віти ,

                      Білу кору , стан тоненький …

                      Як я звуся . діти ?            ( Береза )

Стовбур цього дерева прохолодний навіть влітку .Це єдине дерево у світі з білою корою , яка не нагрівається на сонці .

      2 учень    Заблукала в верболозі ,

                        Дні і ночі ронить сльози .     (Верба )

Дерево ( 10 -15 м заввишки ) з широкою , округлою формою, кора темно – бурого кольору .Росте на вологих луках , по берегах водойм . Морозостійка , світлолюбна рослина . Цвіте у квітні – травні .

      1 учень      Навесні – білим цвітом ,

                          Восени – червоним  плодом .      (Калина )

Цей кущ –символ рідної  землі , отчого краю .Плоди дуже смачні і цілющі . Будь – які застуди можна вилікувати його настоями .

      2 учень     Високий кущ з дугоподібно звисаючими гілками , вкритими міцними гачкуватими шипиками .          (Шипшина )

 

           Збір з дерев і кущів насіння та плодів , які залишилися зимувати .

 

-Кожній рослині потрібні волога і світло . Одні рослини ростуть там , де багато вологи  . інші – в посушливих місцях , одні – там , де багато світла , інші у тіні . Отже , рослини пристосовуються до різних умов життя .

-Як ви думаєте , як пристосувалися до життя рослини в нашій місцевості ?

 ( Міркування учнів )

 

     Чудова природа нашого села привертає увагу  місцевих поетів і художників . Послухай те вірш тарасівського  поета Олександра Танцюри

                         Спекотно . Літо . Спасівка .

                         Медово у саду .

                         Долиною в Тарасівку до свого дому йду .

                        Під шлях столітній з липами дорога пролягла .

                       Осика листям схлипує по греблі до села .

                       Кружляють в небі ластівки , літають журавлі .

                       А краще , ніж в Тарасівці , немає на землі .

Місцевий художник І. М. Магдич   створив багато  пейзажних робіт , присвячених різним куточкам рідного села .

   А відомий на теренах всієї України художник Г. І. Зорик ( з яким ми зустрічалися в Тульчинському краєзнавчому музеї ) був зачарований неповторною красою нашого села. І ця краса надихнула художника на створення таких картин , як «Кладка» , « Соняшники», « Березова галявина» .

Рухлива хвилинка . Гра « Лисиця та заєць»

 

   Велику користь приносять рослини людям . Та у наш час багато рослин стали рідкісними . Понад 150 із них занесено до Червоної книги .

            В Червону книгу ми занесли

             Світ неповторний і чудесний ,

             Що поступово вмирає

             Давно рятунку в нас благає

             Ми всі друзі природи –

             Тож збережемо її вроду

-Які з рослин занесені до Червоної книги?

   

Кейс- метод (проблемні ситуації ). Робота в групах .

Ситуація 1. У лісі діти нарвали великі оберемки квітів . На сонці вони швидко  зів яли і діти викинули квіти не донісши додому . Порадьте , що робити , коли хочеться нарвати квітів .

Ситуація 2 .Діти пішли в ліс і на галявині почали грати у футбол . Оленка запитала : « Що ви робите ?» Хлопці тільки здивовано переглянулися . Що б ви сказали цим дітям ?

Хвилинка міркування

              Уявіть кожен себе рослиною . Ви зростаєте в лісу , або полі , в горах , на березі водойм .Ви приносите багато користі : виділяєте у повітря кисень , годуєте людей і тварин , ви потрібні для всього живого . Але , на жаль , захистити себе не можете . Подумайте ,який треба намалювати знак , щоб люди берегли вас .Намалюйте ескіз цього знаку , а на уроці образотворчого мистецтва продовжимо працювати над ним і створимо виставку малюнків « Захистимо рослини» .

Робота в парах . Давайте подумаємо , як потрібно поводитись у природі , щоб не нашкодити рослинам .

 

-Підсумок .

Що являється довкіллям рослин ?

1.Матеріал для спостереження .

У куточку природи учні ставлять на вікно в банки з водою зрізані гілки дерев та кущів .

-Проспосторігати , які зміни відбудуться з гілками.

-Дати відповіді на запитання : Чому відбулися зміни ? Чи сталося те саме в природі ? Чому ?

2. Створення колекції « Плоди і насіння»

 

       

 

 

 

 

 

Урок   21

Тематичний контроль

Тестові завдання

1.На скільки царств вчені поділили всі живі організми ?

               а)4 ;

               б)5 ;

               в)7 .

2.Скільки видів рослин є в Україні ?

               а)500 000 ;

               б)16 000 ;

               в)27 000 .

3.Що необхідно для росту і розвитку рослин ?

               а)вода ;

               б)каміння ;

               в)холод .

4.Яких рослин на Землі більше ?

               а) хвойних ;

               б)листяних ;

               в)мохів .

5.Де ростуть мохи ?

               а)на луках ;

               б)на болотах ;

               в)на водоймах .

6.Рослини , що живуть у воді – це :

               а)мохи ;

               б)водорості ;

                в)папороті .

7.Які з дерев є хвойними ?

                а)смерека ;

                б)дуб ;

                в)липа .

8. Чим розмножуються квіткові рослини ?

                 а)спорами ;

                  б)насінням .

9.Яка рослина запилюється вітром ?

                   а)пшениця ;

                   б)вишня .

10.Як поширюється насіння кульбаби ?

                    а)вітром ;

                    б)птахами .

 

 

 

 

 

 

 

Урок 22

Тема . Тварини в природі . Як розрізняють тварини . Тварини – живі організми.

Мета : формувати поняття « тварини – живі організми» ,закріпити поняття «вид» , розвивати вміння спостерігати у природі за тваринами , розвивати увагу , кмітливість , виховувати дбайливе ставлення до тварин .

Обладнання : слайди тварин різних видів , таблиці  , малюнки .

 

                      Хід уроку

1.Організація класу .

                   Холодно зараз в лісах і полях

                   Холодно зайчикам , лосям , птахам .

                   Затишно й тепло у класі у нас .

                   Друзі мої , я вітаю всіх вас .

2.Хвилинка спостережень .

  Черговий синоптик доповідає за планом .

  Пора року - …  Дата -…    Температура повітря - …   Стан неба - …  Вітер - …  Опади - …

 Крокує по землі лютий . У давнину його вважали ще й останнім місяцем року . Називали його по-різному : «січень» , бо відсікає старий рік , «межень» , бо цей період року – межа між зимою та весною ; «сніжень» -за снігопади . Існує також назва «бокогрій» . У другій половині місяця пригріває все дужче на осонні , але з північного боку ще холодно .

              Зима не хоче покидати землю . Довкола ще багато снігу , та сонце все вище , яскравіше світить .

              Лютневі прикмети : метелиці та замети .

              Лютневий сніг за золото дорожчий .

              Лютий лютує , та весні дорогу готує .

3.Мотивація навчальної діяльності .

  Відгадування загадок

           1.Червоні лапки , щипає за п ятки .   ( Гуска )

           2.З хазяїном дружить , будинок вартує ,

              Живе під ганочком , а хвіст бубличком .    ( Собака )

      3.Фрукти ,цукор полюбляє

         Все солодке відчуває

          В смужку в неї одежина

          Із комах її родина .        ( Оса)

  1. Крила є , а не літає , ніг нема , а не наздоженеш . ( Риба )

  

4.Повідомлення теми і завдань уроку .

Про кого всі ці загадки ?

              Отже , діти , ми сьогодні завітаємо у царство «Тварини». 

До якої  природи належать  тварини ?

Що ми знаємо про тварин? (створення асоціативного куща)

  1. Вивчення нового матеріалу.

Практична робота з наочністю ( робота в парі)

Знайдіть на малюнку комах. Що спільного?

Знайдіть малюнки лисиці ,зайця , їжака. Чи можна їх об єднати в одну групу? В яку ? За якою ознакою?

Як називають тварин тіло яких вкрито лускою? Об єднайте їх в одну групу.

Знайдіть на малюнку птахів. Яка спільна ознака?

Фізкультхвилинка

Робота в групах(опрацьовують інформацію про тварин)

Презентація робіт.

Фізкультхвилинка

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Знайди в рядку зайве»

Ластівка, синичка,вовк,снігур.

Бджола, муха, сова,комар.

Ведмідь,їжак,кріт,білка.

7.Ркфлексія

«Мікрофон»

Сьогодні на уроці я дізнався…

  1. Домашнє завдання

9.Підготувати розповідь про улюблену тварину.

 

                        

 

docx
Додано
28 січня 2020
Переглядів
928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку