Урок 18
Тема . Якими бувають дерева , кущі , трав’янисті рослини.
Різноманітність рослин у природі .
Практична робота : розпізнавання рослин різних груп .
Мета : ознайомити учнів з різноманітністю рослин у природі ;Формувати поняття «однорічні» ? , «дворічні» , «багаторічні» рослини ; розвивати вміння порівнювати . аналізувати , класифікувати ;виховувати любов до природи . до рідного краю .
Обладнання : предметні малюнки , гербарії .
Хід уроку
1.Організація класу
Сьогодні на уроці ми будемо у світ природи мандрувати
Та світ рослин продовжувати вивчати
Перед вами нелегкі задачі
Тож побажаймо всім удачі
2. Хвилинка спостережень .
Вчитель . У класі працює гідрометцентр . Слово нашому синоптику .
Учень – синоптик . Сьогодні 21 січня 2018 року , понеділок .
Температура повітря - …
Стан неба - ..
Вітер - …
Опади -…
3. Повторення вивченого матеріалу .
а) Фронтальне опитування учнів
- Яку тему почали вивчати ?
- Де живуть рослини ?
- Доведіть , що рослини належать до живої природи .
б) Презентації домашніх робіт в групах у формі «галереї» .
Малюнки улюблених рослин прикріпляються за допомогою скочу на великий аркуш паперу з відповідною назвою . На інший великий аркуш паперу прикріпляються малюнки рослин , які ростуть в садках і на городах рідного села .
«Крісло автора »
Учні сідають в «крісло автора» і розповідають про свою улюблену рослину , а делегати від груп презентують домашні роботи.
4. Актуалізація опорних знань учнів
Продовжить.
Дуб, береза …..
Калина , смородина …
Ромашка, кульбаба …
5. Мотивація навчальної діяльності
Створення проблемної ситуації
Діти , розгляньте уважно кімнатні рослини , які ростуть у нас в класі , а тепер підійдемо до вікна і розглянемо рослини , які ростуть біля школи . Чи можна об’ єднати такі різні рослини в одну групу ? Чи можна до цієї групи додати шипшину, смородину ?
Як ви думаєте , над якою темою ми будемо працювати на цьому уроці природознавства?
( Учні самостійно визначають тему уроку ,а завдання у співпраці з учителем )
6. Вивчення нового матеріалу.
1.Практична робота з наочністю для розв’язання проблеми.
а) Знайдіть на малюнках ялинку , берізку , дуб , вербу . Що в них спільного ? Як назвати групу рослин з одним стовбуром і кроною з листям ?
б) Розгляньте на таблицях бузок , смородину , ліщину , порівняйте їх між собою . Чи можна їх об єднати в одну групу ? В яку ? За якою ознакою ?
в) Розгляньте ромашку , фіалку , подорожник , уважно подивіться на рослини , які живуть в нашій класній кімнаті . Чи можна їх об єднати в одну групу рослин ? Як вона називається?
2. Робота в групах : навести приклади рослин .
1 група – дерева мого села ;
2 група – кущі мого села ;
3 група – трав’янисті рослини мого села .
Презентація роботи в групі .
3. Практична робота з гербаріями листяних і хвойних рослин .
а) Розгляньте гербарії дерев дуба, верби ,липи , берізки . Зверніть увагу на їхні листки : які вони за розміром, формою, кольором. А тепер вийдемо на хвилинку на вулицю і розглянемо листочки сосни і ялинки , які ростуть біля школи . ( Учні розглядають хвоїнки , пробують на дотик ) .
- На що схожі листочки у ялинки і сосни ? Як вони називаються ?
- Як довго листя липи , дуба , верби і берізки утримуються на деревах ?
- Як довго листя – голки ( хвоїнки )- утримуються на сосні , ялині ?
- На які дві групи можна поділити дерева і кущі за зовнішнім виглядом ?
4. Робота в парі . Робота з підручником ( с.112 -114 ) .
Працюють над статтею « Якими бувають дерева ,кущі , трав’янисті рослини )
Алгоритм роботи :
Крок 1. Читають по частинах статтю .
Крок 2. Переказ прочитаного.
Крок 3 . Перевірка , усвідомлення прочитаного .
Гра « Засадіть город»
Кожна група садить на своєму « городі» 2 однорічних , 2 дворічних , 2 багаторічних рослини .
7. Фізкультхвилинка
Ми берізки та кленці . В нас тоненькі стовбурці . ( Встати )
Ми в стрункі стаєм рядки , розправляєм гілочки . ( Руки витягнути перед собою )
Ледь зіп’ялись з корінців , дістаємо промінців . (Руки підняли вгору )
Ми стискаєм їх вогонь , в зелені своїх долонь . ( Стиснути кулачки ).
Хилять свіжі вітерці вліво – вправо стовбурці . ( Нахили тулуба )
Ще й верхівки кожен ряд нахиля вперед – назад .( Вправи для шиї )
5. « Робота в групах» . Робота з підручником (с. 115 – 120 ) .
1 група - «Водорості» , « Мохи» ) , с. 115 -116 ;
2 група - « Хвощі й папороті» , с.117 – 118 ;
3 група - «Хвойні рослини» , « Квіткові рослини» с. 118 -120 .
Крок 1. Читання статті з використанням позначок :
«+» - я це знаю ;
« -« - це мені невідомо ;
« ! » - хочу дізнатися більше .
Крок 2. Обговорення змісту статті .
Крок 3 . Визначення делегата , який захищатиме свою групу .
Крок 4. Прослуховування інформації з використанням демонстраційних таблиць .
8. Виступ чергового з « Довідкового бюро»
1. З велетенських хвощів та папоротей , які жили на Землі багато мільйонів років тому , утворилося кам’яне вугілля , а з давніх мохів і решток інших болотних рослин – торф .
2. Хвоя усіх хвойних рослин містить багато вітаміну С , який допомагає запобігти цинзі та іншим хворобам . Відвар хвої рятував навіть моряків ,які перебували у далеких північних мандрівках . Саме найвище дерево у світі – хвойна рослина ( секвоя вічнозелена ) росте в США і має висоту 110 метрів .
9. Рефлексія .
Самостійна робота . Методика « Вільне письмо»
запам’яталося . Чому ?
8 . Оцінювання учнів . ( Взаємооцінювання )
9. Домашнє завдання .
1 група - « Рослини , які нас годують»
2 група - « Рослини , які нас одягають»
3 група - досліди на с. 122.
Урок 19
Тема . Як виростити нову рослину з насінини . Як виростити рослину без насінини .
Досліди : визначення умов росту й розвитку рослин , вплив різних умов на ріст і розвиток рослин .
Мета : сформувати уявлення про будову рослини . умови проростання насіння,росту і розвитку рослин ; продовжити формувати дослідницькі та графічні навички ; розвивати спостережливість , логічне мислення ;Виховувати дбайливе ставлення до природи .
Обладнання : досліди ,закладені тиждень тому
Хід уроку
1.Організація класу
За роботу , любі діти . в добрий час , відкриття чекають вас .
2. Хвилинка спостережень .
Учень – синоптик . Сьогодні 28 січня 2018 року , п’ятниця .
Температура повітря - …
Стан неба - …
Вітер - ..
Опади - …
Січень сипав із торбинки – сніг на сосни та ялинки ,
А з дерев на стежечки сніг трусили білочки .
Але як не січе січень , після похмурих днів грудня , небо стає більш синім і високим .
3. Перевірка домашнього завдання.
Презентація домашніх робіт 1 і 2 групи .
4. Актуалізація опорних знань учнів .
Учитель Упродовж кількох уроків ми вивчаємо тему « Рослини» . Кому із вас було цікаво вивчати цю тему ? Чому ?
Сьогодні ми продовжимо вивчення рослин . Їх так багато ! І містять вони в собі безліч таємниць і цікавих запитань .Ось одне із них : для чого рослині квітка ? Послухайте історію , яку мені розповіли .
В одному царстві росла прекрасна квітка . Всі милувалися її красою . Але вона була сумна , бо не мала собі сусідів . Єдиною її втіхою була насінина ,з якою вона розмовляла , голубила і колисала її . Та однієї ночі безжальний вітер вирвав з рук квітки насінину і кинув у землю . Красуня дуже плакала , поливаючи насінинку дрібними сльозами . Але одного ранку сталося диво : там , де впала насінина , виросла чудова рослина , схожа на свою матір . З того часу квітка була не сама .
5. Вивчення нового матеріалу .
Хто уважно слухав цю історію , то може дати відповідь на запитання : з чого виросла рослина ?
Отже , органом розмноження квіткових рослин є квітка . З неї утворюється плід з насінням .
Презентація 3 групи домашньої роботи про досліди з насіниною .
2. « Робота в парах» . Методика « Взаємного навчання» . Робота з підручником ( с. 124 – 125 )
6. Фізкультхвилинка
Виростем великими ( стають навшпиньки , руки вгору )
Яблук нарвемо ( імітують рухи зривання яблук обома руками )
У плетені кошики ( розводять руки в сторони )
Ми їх складемо ( імітують складання яблук )
7. Презентація роботи в парах шляхом заповнення « таблиці ЗХД»
8. Виступ чергового з « Довідкового бюро»
Насіння деяких рослин може зберігати свою схожість дуже довго . Деякі сорти пшениці сходять після 10 років зберігання .Жолудь дуба може прорости після 25-річного лежання в землі . А нещодавно було знайдено найстаріше насіння – йому минуло 10 тисяч років , і воно проросло , коли його висіяли . Знайшли це насіння в єгипетських пірамідах .
Збереження насінням здатності до пророщування
Тополя . верба - кілька днів .
Липа , береза - 2 роки .
Конюшина , латаття - 80 – 100 років
Індійський лотос - 200 - 300 років
9. Рефлексія
« Мікрофон»
-Сьогоднішній урок навчив мене …
10. Домашнє завдання
Діти , у світі багато цікавого , і ви можете роз ширити свої знання самостійно . Я пропоную вам зробити досліди , які описані на с. 123 підручника з природознавства . А свою дослідницьку діяльність оформите за зразком .
Дослідницька діяльність
3 клас
Досліди Спостереження
Висновки
Проросле насіння квасолі висіяти
В пластмасову склянку
1.Поставити на світло , поливати .
Розпушувати грунт
2. Закрити від світла чорним
Папером
3. поставити в холодне місце
4.Не поливати
5. накрити банкою , щоб не
Потрапляло повітря
Висновки
Дослідження проведено
Учнем Тарасівської З Ш 1 - 2 ступенів
Урок 20
Тема . Екскурсія : навколишнє середовище рослин . Як рослини пристосувалися до різних умов навколишнього середовища . Збереження й охорона рослинного світу .
Мета :
-сформувати поняття «довкілля рослин» ;
-ознайомити учнів зтим , як рослини пристосувались до різних умов життя ;
-розглянути особливості життя рослин узимку ;
-розширити знання учнів про збереження і охорону рослинного світу ;
-ознайомити з рослинами , які занесено до Червоної книги ;
-виховувати любов до природи , бажання захищати її від знищення .
Обладнання: блокноти , олівці , ножиці , насіння та зернята , щоб підкласти в годівнички пташкам .
Підготовка до екскурсії .
Поділ учнів на групи .
1 група : « Ботаніки» - розповідають цікавинки про рослини , які ростуть на шкільному подвір ї .
2 група «Друзі наші менші» - розповідають про тварин , які живуть у сусідстві з рослинами.
3 група «Журналісти –художники» - роблять ескізи зимового пейзажу ,записи для класного альбому .
Консультування кожної групи , одержання завдань .
Вступна розповідь.
Діти , сьогодні ми проведемо екскурсію в навколишнє середовище рослин . На дворі зима ,розпочався останній її місяць – лютий . Та нам не страшний його холод . Мудра природа навчає нас в будь – яку пору року .
Під час екскурсії ми повинні виконати такі завдання :
Правила поводження під час екскурсії :
Проведення екскурсії .
Діти , сьогодні ми проведемо екскурсію в природу не в далекий куточок лісу чи села , а досконало познайомимось з рослинами на нашій шкільній території , бо пощастило нам жити на подільській землі , багатій своєю природою і дивовижними та чудесними рослинами . А на шкільному подвір ї та на пришкільній ділянці росте багато рослин і вони заслуговують на те , щоб ми приділили їм увагу . Отже , сьогодні ми вивчаємо довкілля рослин . А хто знає , що таке довкілля рослин ?
( міркування учнів )
Пригадайте , які умови необхідні для росту розвитку рослин .
Чи зможуть рослини жити , якщо не буде навколо них звірів ?
Чи зможуть рослини жити , якщо не буде поряд людини ?
Так , які ж умови є обов язковими , необхідними для росту і розвитку рослин ?
Висновок . Необхідні для життя рослин умови – це ті , без яких рослини загинуть : вода . повітря , тепло ,світло , поживні речовини . А все , що оточує рослину у природі називається довкіллям.
Діти , давайте підійдемо до наших подружок – сосен , які своє пишне гілля простягають до вікон нашого класу , завдяки чому частими гостями у нас бувають і прудкі білочки-красуні , і різне щебетливе птаство .
-Назвіть птахів , яких ви вже помі тили .
-Які ознаки допомогли вам упізнати цих птахів ?
-Як називаються пташки , які не відлітають в теплі краї ?
-Чому вони не відлітають ?
-Чим живляться птахи взимку ?-
-Давайте покладемо в годівнички , які ви зробили на початку зими разом з батьками , те насіннячко та зернята ,які взяли з собою .
-Чому взимку не побачиш комах ?
-Куди ж вони зникають взимку ?
Хвилинка фантазії .
Зібрались комахи на лісовій галявині і почали розповідати хто як зимує . Сонечко сказало : « Я буду зимувати під корою дерева , там є тепла і суха щілинка.» « А я , сказала мураха , - …»
« А ми , задзижчали бджоли , -…»
« А я , зашелестіла гусениця , -….»
« А я ,-зашипів хрущ , -…»
Отже , сонце , повітря , сніг , білочки , пташки , ми – люди , які зараз стоїмо біля дерев , все це – довкілля рослин .
Діти з групи «Друзі наші менші» підготували для вас невеликі розповіді .
Вам цікаво як зимують тварини ? Слухайте .
-Ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм .
-Вужі зимують у підземних ходах кротів , норах ховрахів , у порохнявих пеньках .
-Ведмідь зимує у барлозі . у середині лютого ведмедиця народжує 1 -2 малят .
Рухлива хвилинка . Гра «Ворони та горобці».
-Ми проводимо екскурсію взимку . Який вигляд мають дерева і кущі ?
-Чи припиняється їхнє життя взимку ?
-Чому дерева і кущі на зиму скинули листя ?
-Що сталося з трав янистими рослинами ?
Висновок Таким чином рослини пристосовуються до змін пор року .
-Послухаємо , про які рослини нам розкажуть учні з групи « Ботаніки»
1 учень Маю сукню біленьку ,
Гнучкі , ніжні віти ,
Білу кору , стан тоненький …
Як я звуся . діти ? ( Береза )
Стовбур цього дерева прохолодний навіть влітку .Це єдине дерево у світі з білою корою , яка не нагрівається на сонці .
2 учень Заблукала в верболозі ,
Дні і ночі ронить сльози . (Верба )
Дерево ( 10 -15 м заввишки ) з широкою , округлою формою, кора темно – бурого кольору .Росте на вологих луках , по берегах водойм . Морозостійка , світлолюбна рослина . Цвіте у квітні – травні .
1 учень Навесні – білим цвітом ,
Восени – червоним плодом . (Калина )
Цей кущ –символ рідної землі , отчого краю .Плоди дуже смачні і цілющі . Будь – які застуди можна вилікувати його настоями .
2 учень Високий кущ з дугоподібно звисаючими гілками , вкритими міцними гачкуватими шипиками . (Шипшина )
Збір з дерев і кущів насіння та плодів , які залишилися зимувати .
-Кожній рослині потрібні волога і світло . Одні рослини ростуть там , де багато вологи . інші – в посушливих місцях , одні – там , де багато світла , інші у тіні . Отже , рослини пристосовуються до різних умов життя .
-Як ви думаєте , як пристосувалися до життя рослини в нашій місцевості ?
( Міркування учнів )
Чудова природа нашого села привертає увагу місцевих поетів і художників . Послухай те вірш тарасівського поета Олександра Танцюри
Спекотно . Літо . Спасівка .
Медово у саду .
Долиною в Тарасівку до свого дому йду .
Під шлях столітній з липами дорога пролягла .
Осика листям схлипує по греблі до села .
Кружляють в небі ластівки , літають журавлі .
А краще , ніж в Тарасівці , немає на землі .
Місцевий художник І. М. Магдич створив багато пейзажних робіт , присвячених різним куточкам рідного села .
А відомий на теренах всієї України художник Г. І. Зорик ( з яким ми зустрічалися в Тульчинському краєзнавчому музеї ) був зачарований неповторною красою нашого села. І ця краса надихнула художника на створення таких картин , як «Кладка» , « Соняшники», « Березова галявина» .
Рухлива хвилинка . Гра « Лисиця та заєць»
Велику користь приносять рослини людям . Та у наш час багато рослин стали рідкісними . Понад 150 із них занесено до Червоної книги .
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний і чудесний ,
Що поступово вмирає
Давно рятунку в нас благає
Ми всі друзі природи –
Тож збережемо її вроду
-Які з рослин занесені до Червоної книги?
Кейс- метод (проблемні ситуації ). Робота в групах .
Ситуація 1. У лісі діти нарвали великі оберемки квітів . На сонці вони швидко зів яли і діти викинули квіти не донісши додому . Порадьте , що робити , коли хочеться нарвати квітів .
Ситуація 2 .Діти пішли в ліс і на галявині почали грати у футбол . Оленка запитала : « Що ви робите ?» Хлопці тільки здивовано переглянулися . Що б ви сказали цим дітям ?
Хвилинка міркування
Уявіть кожен себе рослиною . Ви зростаєте в лісу , або полі , в горах , на березі водойм .Ви приносите багато користі : виділяєте у повітря кисень , годуєте людей і тварин , ви потрібні для всього живого . Але , на жаль , захистити себе не можете . Подумайте ,який треба намалювати знак , щоб люди берегли вас .Намалюйте ескіз цього знаку , а на уроці образотворчого мистецтва продовжимо працювати над ним і створимо виставку малюнків « Захистимо рослини» .
Робота в парах . Давайте подумаємо , як потрібно поводитись у природі , щоб не нашкодити рослинам .
-Підсумок .
Що являється довкіллям рослин ?
1.Матеріал для спостереження .
У куточку природи учні ставлять на вікно в банки з водою зрізані гілки дерев та кущів .
-Проспосторігати , які зміни відбудуться з гілками.
-Дати відповіді на запитання : Чому відбулися зміни ? Чи сталося те саме в природі ? Чому ?
2. Створення колекції « Плоди і насіння»
Урок 21
Тематичний контроль
Тестові завдання
1.На скільки царств вчені поділили всі живі організми ?
а)4 ;
б)5 ;
в)7 .
2.Скільки видів рослин є в Україні ?
а)500 000 ;
б)16 000 ;
в)27 000 .
3.Що необхідно для росту і розвитку рослин ?
а)вода ;
б)каміння ;
в)холод .
4.Яких рослин на Землі більше ?
а) хвойних ;
б)листяних ;
в)мохів .
5.Де ростуть мохи ?
а)на луках ;
б)на болотах ;
в)на водоймах .
6.Рослини , що живуть у воді – це :
а)мохи ;
б)водорості ;
в)папороті .
7.Які з дерев є хвойними ?
а)смерека ;
б)дуб ;
в)липа .
8. Чим розмножуються квіткові рослини ?
а)спорами ;
б)насінням .
9.Яка рослина запилюється вітром ?
а)пшениця ;
б)вишня .
10.Як поширюється насіння кульбаби ?
а)вітром ;
б)птахами .
Урок 22
Тема . Тварини в природі . Як розрізняють тварини . Тварини – живі організми.
Мета : формувати поняття « тварини – живі організми» ,закріпити поняття «вид» , розвивати вміння спостерігати у природі за тваринами , розвивати увагу , кмітливість , виховувати дбайливе ставлення до тварин .
Обладнання : слайди тварин різних видів , таблиці , малюнки .
Хід уроку
1.Організація класу .
Холодно зараз в лісах і полях
Холодно зайчикам , лосям , птахам .
Затишно й тепло у класі у нас .
Друзі мої , я вітаю всіх вас .
2.Хвилинка спостережень .
Черговий синоптик доповідає за планом .
Пора року - … Дата -… Температура повітря - … Стан неба - … Вітер - … Опади - …
Крокує по землі лютий . У давнину його вважали ще й останнім місяцем року . Називали його по-різному : «січень» , бо відсікає старий рік , «межень» , бо цей період року – межа між зимою та весною ; «сніжень» -за снігопади . Існує також назва «бокогрій» . У другій половині місяця пригріває все дужче на осонні , але з північного боку ще холодно .
Зима не хоче покидати землю . Довкола ще багато снігу , та сонце все вище , яскравіше світить .
Лютневі прикмети : метелиці та замети .
Лютневий сніг за золото дорожчий .
Лютий лютує , та весні дорогу готує .
3.Мотивація навчальної діяльності .
Відгадування загадок
1.Червоні лапки , щипає за п ятки . ( Гуска )
2.З хазяїном дружить , будинок вартує ,
Живе під ганочком , а хвіст бубличком . ( Собака )
3.Фрукти ,цукор полюбляє
Все солодке відчуває
В смужку в неї одежина
Із комах її родина . ( Оса)
4.Повідомлення теми і завдань уроку .
Про кого всі ці загадки ?
Отже , діти , ми сьогодні завітаємо у царство «Тварини».
До якої природи належать тварини ?
Що ми знаємо про тварин? (створення асоціативного куща)
Практична робота з наочністю ( робота в парі)
Знайдіть на малюнку комах. Що спільного?
Знайдіть малюнки лисиці ,зайця , їжака. Чи можна їх об єднати в одну групу? В яку ? За якою ознакою?
Як називають тварин тіло яких вкрито лускою? Об єднайте їх в одну групу.
Знайдіть на малюнку птахів. Яка спільна ознака?
Фізкультхвилинка
Робота в групах(опрацьовують інформацію про тварин)
Презентація робіт.
Фізкультхвилинка
Гра «Знайди в рядку зайве»
Ластівка, синичка,вовк,снігур.
Бджола, муха, сова,комар.
Ведмідь,їжак,кріт,білка.
7.Ркфлексія
«Мікрофон»
Сьогодні на уроці я дізнався…
9.Підготувати розповідь про улюблену тварину.