2 клас урок-екскурсія
Весняна екскурсія в природу
Мета: простежити, як пробуджується природа рано навесні, виховувати в учнів естетичні почуття, бережне ставлення до природи.
Спорядження: коробки, кошики, папки для рослин, блокноти.
Підготовка учнів до екскурсії: на уроках читання, я досліджую світ і в позаурочний час діти вивчають вірші , читають оповідання , в яких відображена природа навесні; на уроках мистецтва можуть прослухати записи музики П.Чайковського "Березень", "Квітень", вивчити пісні про весну, розглянути картини видатних художників .
Перед екскурсією вчитель проводить коротку бесіду:
-
Який вигляд мав ліс під час осінньої екскурсії?
-
Як виглядав він узимку?
-
Яка тепер пора року?
-
Які весняні місяці?
-
Коли ви помітили перші ознаки весни?
-
Хто бачив перші весняні квіти? Як вони називаються?
-
Яких птахів називають першими вісниками весни?
Завдання для учнів:
-
записати , яких побачили перших птахів, комах та інших лісових тварин;
-
викопати ранньоквітучі трав’янисті рослини для висаджування на шкільній ділянці;
-
зрізати гілки дерев і кущів з бруньками, які ще не розпустилися, для спостереження у куточку живої природи;
-
знайти комах на ранньоквітучих рослинах.
Хід екскурсії
По дорозі до лісу можна побачити на полях зграї граків.
-
Ці птахи живуть великими колоніями , гнізда будують на верхівках високих дерев. Грак – корисний птах. Він знищує багато комах, червів , ловить мишей.)
Підійшовши до лісу, вчитель проводить бесіду:
-
Порівняйте весняний ліс з тим , який ви бачили восени і взимку?
-
За забарвленням кори і формою крони назвіть найближчі до вас дерева.
-
Визначте, який це ліс?
-
Діти, ліс виглядає інакше. Він прозорий і подекуди ніби злегка вкритий ніжно-зеленим ті жовтим пухом. Зелений пух – це листочки, які почали розвиватися на деревах, а жовтий – це сережки на ліщині, вербі.
-
Діти, давайте підійдемо до дерева і розглянемо його.
Ви помітили, що на дереві теж багато сережок, але вони червонувато-бурого кольору. Це квіти вільхи. Якщо струснути гілки цього дерева , то із сережок полетить жовтий пилок. Під час цвітіння на деяких деревах листків ще немає, тому легкий пилок із сережок підхоплюється вітром і переноситься на інші дерева. Зверніть увагу на колір і розмір бруньок на вільсі. Бруньки стали більшими, набубнявіли і змінили колір.
-
Чому набубнявіли бруньки? ( Пригріло сонечко, майже розтанув сніг, і рослини почали пробуджуватися від зимового спокою).
-
Давайте підійдемо до ліщини. У ліщини довгі сережки, в яких багато пилку, й невеликі пурпурові шишечки, з них потім утворюються плоди.
-
Зріжемо гілки вільхи і ліщини для спостереження за розпусканням листків.
Бесіда про погоду:
-
Чи дужче гріє сонце?
-
Яке небо?
-
Які ознаки весни ви помітили? (Сніг залишився тільки в низинах, на сонці виблискують сріблясті струмочки, де-не де виглядає перша зелена трава).
Розповідь про мати-й-мачуху
-
Діти, ви бачите скільки жовтих квіточок біля лісу! Це мати-й мачуха. Чому ця квітка так рано цвіте? Викопаємо рослину і розглянемо її підземну частину. Кореневище містить поживні речовини, що відкладалися ще з осені. Ось чому ця рослина так рано цвіте. Мати-й-мачуха - це лікарська рослина, її використовують при простудних захворюваннях. Дуже цінять її і пасічники – адже вона цвіте тоді, коли інші рослини ще не цвітуть .
(Заходять у глиб лісу)
-
Діти, ви відчули , що тут тихо, вітру немає, лише вгорі гойдаються верхівки дерев. У лісі темніше, ніж на відкритому місці, повітря вологе. Які причини цих явищ? Зверніть увагу на проталини біля дерев. З якого боку сніг розтає швидше – із сонячного чи із затіненого. Чому?
-
Покажіть і назвіть дерева й кущі , які ви знаєте. (Береза, липа, дуб, клен, ялина, сосна,ліщина, шипшина).
-
Давайте підійдемо до берези. (Вчитель робить в корі надріз). Діти, ви бачите , що з надрізу тече сік. Рух соку в дереві свідчить про те, що з приходом теплих днів посилюється надходження води з грунту. Ви пам’ятаєте про те ,що надрізи шкідливі для дерева. Тому пошкоджене місце слід акуратно замазати глиною. Пригадайте ще правила поведінки в лісі.
-
Які комахи літають біля квітучих рослин або сидять на квітах?
Багато комах можна побачити біля верби. Це бджоли та інші комахи, що збирають пилок і нектар. Між рослинами і комахами існує взаємозв’язок. Адже насіння утворюється лише з тієї квітки , яку відвідала комаха і перенесла на неї пилок з іншої квітки.
Верба швидко вкорінюється. Тому її садять для зміцнення берегів річок і озер , доріг, що підмиваються водою. Є такі повір’я, що верба ,"освячена" в церкві , охороняє людей і свійських тварин від злих духів, житла – від пожеж, посіви – від граду.
Ще багато комах можна побачити біля медунки. В квітах цієї рослини є багато нектару, з якого бджоли роблять мед, тому вона і має таку назву.(Діти разом з учителем викопують декілька рослин , щоб посадити на шкільній ділянці).
-
Яких тварин ви побачили в лісі?
-
Ось перед вами земляна жаба . Як вона пересувається? А чи може жаба плавати у воді?
-
Прислухайтеся до звуків , які ви чуєте в лісі . Чути барабанний бій дятла, спів шпаків, зябликів та інших птахів.
-
Хто перший побачить птаха, назве його і розкаже , що про нього знає.
Розповідь про зяблика
Цей птах величиною з горобця, з гарним оперенням: рожево-червоні груди, сіро-бура спинка, зеленувате надхвістя, попелясто-сіра з голубуватим відтінком шапочка і по дві білі плями на кожному крилі. Зяблик живиться переважно насінням трав’янистих рослин, зокрема бур’янів, яке збирає на землі , ловить комах. Це корисні птахи. Вони знищують насіння бур’янів , шкідливих комах.
-
Чи помітили ви під деревами або біля пеньків високі купи? Це – мурашники. Розгляньте мурашок. Чим вони корисні? Чи треба їх охороняти?
Підсумкова бесіда
-
Де ми були на екскурсії?
-
Які зміни в природі ви помітили?
-
Що ви взнали нового на екскурсії?
-
Для чого ви збирали матеріал?
-
Напишіть невеликі твори "Ліс весною", "Перші весняні квіти", намалюйте малюнки.