Урок екскурсія Природа весною

Про матеріал
Спілкування дітей з природою дає можливістьпобачити явища у взаємозв'язку . Учні можуть конкретно спостерігати зв'язок між явищами.
Перегляд файлу

2 клас  урок-екскурсія

Весняна екскурсія в природу

Мета: простежити, як пробуджується природа рано навесні, виховувати в учнів естетичні почуття, бережне ставлення до природи.

Спорядження: коробки, кошики, папки для рослин, блокноти.

Підготовка учнів до екскурсії: на уроках читання, я досліджую світ і в позаурочний час діти вивчають вірші , читають оповідання , в яких відображена природа навесні; на уроках мистецтва можуть прослухати записи музики П.Чайковського "Березень", "Квітень", вивчити пісні про весну, розглянути картини видатних художників .

Перед екскурсією вчитель проводить коротку бесіду:

  • Який вигляд мав ліс під час осінньої екскурсії?
  • Як виглядав він узимку?
  • Яка тепер пора року?
  • Які весняні місяці?
  • Коли ви помітили перші ознаки весни?
  • Хто бачив перші весняні квіти? Як вони називаються?
  • Яких птахів називають першими вісниками весни?

Завдання для учнів:

  1. записати , яких побачили перших птахів, комах та інших лісових тварин;
  2. викопати ранньоквітучі трав’янисті рослини для висаджування на шкільній ділянці;
  3. зрізати гілки дерев і кущів з бруньками, які ще не розпустилися, для спостереження у куточку живої природи;
  4. знайти комах на ранньоквітучих  рослинах.

Хід екскурсії

По дорозі до лісу можна побачити на полях зграї граків.

  • Ці птахи живуть великими колоніями , гнізда будують на верхівках високих дерев. Грак – корисний птах. Він знищує багато комах, червів , ловить  мишей.)

Підійшовши до лісу, вчитель проводить бесіду:

  • Порівняйте весняний ліс з тим , який ви бачили восени і взимку?
  • За забарвленням кори і формою крони назвіть найближчі до вас дерева.
  • Визначте, який це ліс?
  • Діти, ліс виглядає інакше. Він прозорий і подекуди ніби злегка вкритий ніжно-зеленим ті жовтим пухом. Зелений пух – це листочки, які почали розвиватися на деревах, а жовтий – це сережки на ліщині, вербі.
  • Діти, давайте підійдемо до дерева і розглянемо його.

Ви помітили, що на дереві теж багато сережок, але вони червонувато-бурого кольору. Це квіти вільхи. Якщо струснути  гілки  цього дерева , то із сережок полетить жовтий пилок. Під час цвітіння на деяких деревах листків ще немає, тому легкий пилок із сережок підхоплюється вітром і переноситься на інші дерева. Зверніть увагу на колір і розмір бруньок на вільсі. Бруньки стали більшими, набубнявіли і змінили колір.

  • Чому набубнявіли бруньки? ( Пригріло сонечко, майже розтанув сніг, і рослини почали пробуджуватися від зимового спокою).
  • Давайте підійдемо до ліщини. У ліщини довгі сережки, в яких багато пилку, й невеликі пурпурові шишечки, з них потім утворюються плоди.
  • Зріжемо гілки вільхи і ліщини для спостереження за розпусканням листків.

Бесіда про погоду:

  • Чи дужче гріє сонце?
  • Яке небо?
  • Які ознаки весни ви помітили? (Сніг залишився тільки в низинах, на сонці виблискують сріблясті струмочки, де-не де виглядає перша зелена трава).

Розповідь про мати-й-мачуху

  • Діти, ви бачите скільки жовтих квіточок  біля лісу! Це мати-й мачуха. Чому ця квітка так рано цвіте? Викопаємо рослину і розглянемо її підземну частину. Кореневище містить поживні речовини, що відкладалися ще з осені. Ось чому ця рослина так рано цвіте. Мати-й-мачуха  - це лікарська рослина, її використовують при простудних захворюваннях. Дуже цінять її і пасічники – адже вона цвіте тоді, коли інші рослини ще не цвітуть .

(Заходять у глиб лісу)

  • Діти, ви відчули , що тут тихо, вітру немає, лише вгорі гойдаються верхівки дерев. У лісі темніше, ніж на відкритому місці, повітря вологе. Які причини цих явищ? Зверніть увагу на проталини біля дерев. З якого боку сніг розтає швидше – із сонячного чи із затіненого. Чому?
  • Покажіть і назвіть дерева й кущі , які ви знаєте. (Береза, липа, дуб, клен, ялина, сосна,ліщина, шипшина).
  • Давайте підійдемо до берези. (Вчитель робить в корі  надріз). Діти, ви бачите , що з надрізу тече сік. Рух соку в дереві свідчить про те, що з приходом теплих днів посилюється надходження води з грунту. Ви пам’ятаєте про те ,що надрізи шкідливі для дерева. Тому  пошкоджене місце слід акуратно  замазати глиною. Пригадайте  ще правила поведінки в лісі.
  • Які комахи літають біля квітучих рослин або сидять на квітах?

Багато комах можна побачити біля верби.  Це бджоли та інші комахи, що збирають пилок і нектар. Між рослинами і комахами існує взаємозв’язок. Адже насіння утворюється  лише з тієї  квітки , яку відвідала  комаха і перенесла на неї пилок з іншої квітки.

Верба швидко вкорінюється. Тому її садять для зміцнення берегів річок і озер , доріг, що підмиваються водою. Є такі повір’я, що верба ,"освячена" в церкві , охороняє людей і свійських тварин від злих духів, житла – від пожеж, посіви – від граду.

Ще багато комах можна побачити біля медунки.  В квітах цієї рослини є багато нектару, з якого бджоли роблять мед, тому вона і має таку назву.(Діти  разом з учителем викопують декілька рослин , щоб посадити на шкільній ділянці).

  • Яких тварин ви побачили в лісі?
  • Ось перед вами земляна жаба . Як вона пересувається? А чи може жаба плавати у воді?
  • Прислухайтеся до звуків , які  ви чуєте в лісі . Чути  барабанний бій дятла, спів шпаків, зябликів та інших птахів.
  • Хто перший побачить птаха, назве його і розкаже , що про нього знає.

Розповідь про зяблика

Цей птах  величиною з горобця, з гарним оперенням: рожево-червоні груди, сіро-бура спинка, зеленувате надхвістя, попелясто-сіра з голубуватим відтінком шапочка і по дві білі плями на кожному крилі. Зяблик живиться переважно насінням трав’янистих рослин, зокрема бур’янів, яке збирає на землі , ловить комах.  Це корисні птахи. Вони знищують насіння бур’янів , шкідливих комах.

  • Чи помітили ви під деревами або біля пеньків високі купи?  Це – мурашники. Розгляньте мурашок. Чим вони корисні? Чи треба їх охороняти?

Підсумкова бесіда

  • Де ми були на екскурсії?
  • Які зміни в природі ви помітили?
  • Що ви взнали нового на екскурсії?
  • Для чого ви збирали матеріал?
  • Напишіть невеликі твори "Ліс весною", "Перші весняні квіти", намалюйте малюнки.
docx
Додано
6 травня 2020
Переглядів
2455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку