Екскурсія в природу «Спостереження за явищами природи восени." Осінні настрої. Звідки походять назви місяців.

Про матеріал

Природознавство: Вчити вести спостереження за сезонними змінами у природі , називати ознаки осені ; формувати уявлення про природу; поповнювати знання учнів про рослини рідного краю; сприяти захопленню учнів красою природи, з якою вони постійно зустрічаються; розвивати спостережливість , естетичні почуття , позитивні емоції, доброту та бережливе ставлення до всього живого.

Літературне читання: формувати вміння працювати над текстом, усвідомлювати його зміст; розширювати уявлення про красу природи восени; розвивати в учнів допитливість, інтерес до історії, виховувати любов та повагу до народних традицій; збагачувати словниковий запас; виховувати спостережливість, любов до природи.

Перегляд файлу

Урок природознавства та літературного читання

2 клас

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: інтегрований урок.

Тема:

Природознавство. Екскурсія в природу «Спостереження за явищами природи восени».

Літературне читання.  Осінні настрої. Звідки походять назви місяців. Прощальний листопад (За Василем Скуратівським), Вадим Скомаровський «Лісова колиска», Дмитро Павличко «Небеса прозорі» .

Мета:

Природознавство: Вчити вести спостереження за сезонними змінами у  природі , називати ознаки осені ; формувати уявлення про природу; поповнювати знання учнів про рослини рідного краю; сприяти захопленню учнів красою природи, з якою вони постійно зустрічаються; розвивати спостережливість , естетичні почуття , позитивні емоції, доброту та бережливе ставлення до всього живого.

Літературне читання: формувати вміння працювати над текстом, усвідомлювати його зміст;  розширювати уявлення про красу природи восени; розвивати в учнів допитливість, інтерес до історії, виховувати любов та повагу до народних традицій; збагачувати словниковий запас; виховувати спостережливість, любов до природи.

Обладнання; Підручники Літературне читання 2 клас О. Я. Савченко, колекція різнокольорового листя з дерев.
 

 

 

 


                                                               Хід уроку
І. Організаційний вихід на шкільне подвір’я.
ІІ. Активізація розумової діяльності.
1.Вступна бесіда
Відгадування загадки

 Дрібненький дощик сумно плаче,
І листячко жовтогаряче
З дерев поволі опадає
Засихає, жовтіє на узліссі трава,
Яка пора це до нас прийшла? (Осінь) 

- Так, вірно це осінь.

Слухання пісні «Осінь, осінь по землі крокує»        

  • Якій  порі року присвячена пісня?

Осінь, чарівна пора року. Відлітають у вирій птахи, знижується температура повітря, сонце світить. Але не гріє. День стає коротшим. Зачастили осінні холодні дощі. Вдарили перші заморозки. У житті тварин та рослин відбулися значні зміни. 
 

Йде осінь по землі – царівна:
Красива , сонячна , чарівна….
Погляньте навкруги. Хто здогадався, чому осінь називають чарівницею?
Золота красуня – осінь – чарівниця!
По землі ступає, золотом іскриться.
В жовте і червоне, листячко фарбує
Небо синє - синє, листя кольорове,
А яке довкілля радісне, чудове!

Відгадування загадок

1. У південний край землі
Відлітають журавлі.
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок.
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати. (Вересень)

2. Кличуть нас ліси, поля, сади
Назбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте.
То землею ходить місяць… (Жовтень)

3. Краплі з неба, дахів, стріх,
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць? (Листопад)

- То назвіть іще раз осінні місяці.

- Послухайте вірш Вадима Скомаровського «Лісова колиска»

Стежка, озеро, стіжок -
все у падолисті.
ліс нудьгує без пташок,
і в гніздечку для пташок
задрімав сухий листок,
спить мов у колисці.
- Яку осінь описує поет у цьому вірші ранню чи пізню?
- Що означає слово падолист?
- З чим порівнює поет гніздечко? Чому там задрімав листочок?
- Гніздо яких пташок могло стати колискою для листочка?

Діти, хто хоче, розповісти вивчений вірш Дмитра Павличка «Небеса прозорі»
( Учні за бажанням розповідають вивчений напам’ять вірш).

Небеса прозорі,
мов глибінь ріки.
Падають, як зорі,
з явора листки.
А над полем нитка,
дзвонить, як струна.
Зажурилась квітка -
чує сніг вона.
- Яку осінь описує поет у цьому вірші ранню чи пізню?
- Які порівняння передають красу осіннього дня?
- Продовж міркування:
небеса прозорі – небо високе, чисте, синє;
листки, як зорі -
зажурилась квітка -
ІІІ. Робота в групах

ІV. Спостереження за осінніми змінами в природі.
- Пригадайте, що належить до  природи? (Сонце, вода, земля, трава, небо, рослини, тварини, люди.).
- Як можна розподілити об’єкти природи? (На живу та неживу природу).
- Що належить до живої природи (Рослини, тварини, люди).
- Що належить до неживої природи (Сонце, небо, земля, повітря, хмари, зорі).
1. Робота в групах

Учні об’єднуються в групи.
Група 1 - усі, хто народився влітку.
Група 2 – усі,  хто народився восени.
Група 3 – усі, хто народився взимку.
Група 4  – усі, хто народився навесні.

Завдання групам: порадьтеся і дайте відповідь:
Група 1 - Яка осінь?
Група 2 – Що вміє робити осінь?
Група 3 – Чому настає осінь?
Група 4 – Що нам дарує осінь?
 

Дослідіть тіла неживої природи і наведіть докази настання осені.
Гра «Продовж речення»
Небо… ; хмари…; висота сонця…; земля…; температура повітря…
2. Робота в групах
Дослідіть дерева і кущі шкільного саду, знайдіть в них осінні зміни.
Група1. Які  дерева побачили? Назвіть їх.
Група 2. Які дерева зараз із плодами?
Група 3. Які дерева і кущі не змінили колір листя?
Група 4. Які дерева чи кущі повністю жовті або червоні?
Фізкультхвилинка
Гра «З якого дерева листочок».
А зараз пограємо! Уявіть, що ви листочки. Коли я скажу, що дме вітер, ви бігатимете, а коли скажу: «Тихо» - ви зупинитесь, і підбіжите до дерева, листочок якого я вам покажу.

3. Робота над твором Василя Скуратівського «Прощальний листопад»
Сьогодні ми з вам іще раз поговоримо про листопад, прочитавши твір Василя Скуратівського «Прощальний листопад».

- Слухаючи цей твір зверніть увагу, якими назвами називає автор листопад.
(Підготовлені учні по черзі читають твір «Прощальний листопад»
- Які народні назви листопада ти тепер знаєш?
- Які прислів’я складені про листопад?
- Поясніть, чому день у листопаді порівнюється із заячим хвостом.
4.Робота з народними прикметами.

Кожен учень розповідає прикмету, яку підготував.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Із верхівок дерев листя опало – скоро зима.
- Вологе  літо , тепла осінь – на  довгу зиму.
- Гуси летять високо – осінь буде тривалою.
- Багато ягід на горобині – осінь буде дощовою , якщо мало – сухою.
- Журавлі і гуси не поспішають відлітати – холод настане не скоро , зима буде м’яка і коротка.
- Якщо вродить горобина рясно – жити буде хороше.
- У жовтні грім – зима без снігу.

Сьогодні ми з вам іще раз поговоримо про листопад, прочитавши твір Василя Скуратівського «Прощальний листопад»
 

V. Підсумок екскурсії

Сьогодні ви були справжніми природодослідниками. Ми дослідили , що осінь впевнено володарює у нашому краї, змінює все навкруги, це підказують нам тіла живої і неживої природи.
Група 1 – Підготувати загадки про листопад.
Група 2  – Намалювати малюнок «Листопад».
Група 3 – Підготувати прикмети та прислів’я про листопад.
Група 4 – Підготувати вірші про листопад .

 

 

 

 

Додаток

Прощальний листопад

Про осінній місяць листопад кажуть, що він з березнем, як із братом брат. У ньому є частка правди: останній місяць осені чимось нагадує перший весняний. Адже вони обидва відмежовують різні пори року.

В Україні останній місяць осені дістав назву «листопад», очевидно тому, що в цей час «листя падає».

В різних місцевостях України зустрічаються ще й інші назви цього місяця: «падолист», «напівзимник», «листопадень», «зимобор», «грудко трус».

В українському Поліссі тривалий час зберігалася ще одна назва листопада - «братчини». Цим словом називали на Поліссі свято першого снігу, коли селяни родинами на сільські сходини, співали, танцювали.

Про листопад український народ склав багато прислів’їв. Серед них ті, що відбивають особливості цієї пори як переддня зими: «В листопаді голо в саді», «Листопад зимі ворота відчиняє» та інші.

Народні прикмети за погодою у листопаді дають змогу передбачати, якою буде зима: «Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить». «У листопаді іній на деревах – на морози,  а туман – на відлигу».

День у листопаді, як заячий хвіст,- не встигнеш прокинутись – уже вечоріє.

За Василем Скуратівським

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку