Експериментальна та дослідницька діяльність
з дітьми 1-ї молодшої групи
Експериментально-дослідницька діяльність дошкільників у природі є основою емпіричного пізнання довкілля, джерелом знань та розвитку пізнавальних інтересів. Виникає вона в період раннього дитинства і триває протягом усього життя людини. Найбільш значимою експериментально-дослідницька діяльність є у період від трьох до десяти років, коли дитина інтенсивно освоює довкілля та набуває життєвої компетентності.
Тема: «Сонце»
Мета: Розвивати спостережливість, увагу, пам’ять;виховувати інтерес до об’єктів Неживої природи;вчити дітей помічати, що взимку сонце низько над землею, дає мало тепла, швидко ховається, а тому рано сутеніє.
Хід досліду:Запропонувати дітям відчути сонячне тепло руками, обличчям, підставленими під його промені.
Висновок: Зараз сонце піднімається низько над землею, воно дає мало світла і тепла, тому взимку завжди холодно, рано сутеніє.
Тема: «Повітря»
«Сильно – сильно»
Мета: Розвивати органи дихання; навчити контролювати силу видиху; ознайомити з поняттями «сильніше» - «слабше».
Хід досліду:Вихователь через соломинку, спрямовує струмінь повітря на долоню дитини. Він періодично посилює і послаблює енергійність видиху, а дитина має сказати, коли його дихання сильніше, а коли – слабше. Далі діти самі виконують аналогічні дії. Потому він перевіряє силу власного видиху, експериментуючи зі склянкою води. Повітря,потрапляючи в рідину через соломинку, спричиняє появу бульбашок.
Висновок: Що сильніший буде видих, то більше коливатиметься вода.
Тема: «Ґрунт на квітнику»
Мета: Розвивати інтерес до неживої природи; виховувати позитивне ставлення до природного довкілля; вчити дітей помічати, що взимку ґрунт вкриває сніг, ґрунт замерзає і стає твердим, на ньому не ростуть рослини; пояснювати дітям, що коли ґрунт вкритий снігом, то це добре для дерев, кущів, трави; під снігом їм не холодно.
Хід досліду: Запропонувати дітям поглянути на квітник. Куди подівся ґрунт, чому його не видно? (його укрив сніг). Рослини в такій землі не ростуть.
Висновок:Для рослин добре, коли земля узимку вкрита снігом. Сніг захищає рослини від замерзання. Тому взимку люди підгортають сніг під дерева та кущі.
«Ґрунт у горщиках з кімнатними рослинами»
Мета: Продовжувати ознайомлювати дітей з властивостями ґрунту, пояснювати найпростіші взаємозв’язки між живою та неживою природою; розвивати спостережливість; виховувати інтерес до неживої природи.
Хід досліду: Запропонувати дітям подивитись у чому ростуть кімнатні квіти.
(У ґрунті). Пояснити, для чого ґрунт насипали в горщики, що в кімнаті вирощувати квіти без горщика не можна, ґрунт розсипається. Ґрунт буває сухий та мокрий. Суха земля тверда. В такому ґрунті рослини рости не можуть.
Висновок:Рослинам для росту потрібна вода, в сухому ґрунті квітка зав’яне та засохне. Для того, щоб ґрунт став вологим його треба полити. У вологому ґрунті рослини добре ростуть. А щоб ґрунт був пухким, його спушують за допомогою ось такої палички. Тепер ґрунт у нашому горщику вологий та пухкий.
Тема: «Пісок»
Мета: Розширити та поглибити уявлення дітей про пісок – сипкий, вологий – з волого піску можна ліпити, пісок стає вологим, якщо його полити.
Дослід № 1
Кожній дитині запропонувати взяти трішки сухого піску, покласти на долоні та розтерти. Чому розтирається пісок?
Висновок: Сухий пісок – сипкий.
Дослід № 2
Взяти трішки сухого піску із висоти піднятої руки висипати його. Що сталося з піском? Чому?
Висновок: Сухий пісок – сипкий.
Дослід № 3
Кожен насипає гірку піску на дощечку і змочує водою. Пісок ліпиться? Чому? Пісок став мокрий. Пояснити, що з мокрого піску можна зробити фігурки. Запропонувати дітям сліпити нескладні фігури з мокрого піску. Порівняти колір сухого й мокрого піску.
Висновок: Мокрий пісок темніший за сухий, не володіє властивістю сипучості, з мокрого піску можна ліпити фігурки.
Тема: «Вода»
Мета: Ознайомити дітей з тим, що вода потрібна для людей, рослин, тварин; учити визначати і називати основні її ознаки та властивості.
Дослід № 1 «Холодна – тепла вода»
Порівняти температуру води, торкаючись до посудини, в яку її налито. Запропонувати дітям скуштувати воду на смак.
Дослід № 2
Запропонувати дітям спробувати воду на смак. Вода – без смаку. Опустити в склянку ложечку цукру або солі. Що трапилося з цукром? Сіллю? Якою стала вода на смак, в яку поклали цукор, а в яку – сіль?
Дослід № 3 «Тоне і пливе»
Мета: Навчити розрізняти важкі та легкі предмети, визначаючи приналежність предметів до певного матеріалу.
Хід досліду: Вихователь зосереджує увагу на тому, що одні предмети глибоко занурюються у воду, а інші залишаються на поверхні.
Робиться висновок, що всі предмети виготовлені з різних матеріалів, а отже, розрізняють важчі предмети, які тонуть, і легкі, які не тонуть.
Дослід № 4 «Малюємо водою»
Мета: Розвивати дрібну моторику рук, координацію, окомір.
Хід досліду: Вихователь пропонує малятам намалювати кольоровою водою сонячний день або будь – що інше.
Висновок: Що чим сильніше стискати ручку розприскувача, тим далі бризкатиме вода.
Тема: «Сніг»
Мета: Вчити дітей розрізняти і називати ознаки снігу (білий, холодний, може бути пухлим, у разі перенесення у приміщення сніг перетворюється на чисту або брудну воду). Виховувати спостережливість.
Хід досліду: Запропонувати дітям створити візерунки на снігу відбитками ніг, рук; малювання паличками на снігу.
Висновок: Що у морозний день сніг пухнастий, м’який, він не ліпиться; якщо сніг узяти в долоні та зжати на декілька секунд – утвориться вода.
Тема: «Лід»
Мета: Розширювати знання дітей про деякі властивості води (якщо замерзає, вона перетворюється на лід; він холодний, слизький, від нагрівання перетворюється на воду). Розвивати спостережливість, допитливість.
Дослід № 1
«Лід – твердий, слизький.»
Вихователь, пропонує дітям поковзатися льодовими доріжками. Твердість перевіряємо обстежуючи льодяну бурульку на дотик – ударяючи по них яким – не будь предметам.
Висновок: Бурульки – це замерзла вода, яка перетворюється на лід, отже вони льодяні.
Дослід № 2
Лід утворюється від замерзання води. Нагріваючись, перетворюється на воду. Засвоєнню цієї ознаки сприяє утворення льоду з води різного кольору – колір води визначає колір льоду; різної форми – форма посудини визначає форму води, льоду.
Висновок: У разі перенесення в приміщення лід від нагрівання стає водою; при відлизі льодяні бурульки тануть під сонячним промінням.