Експрес-урок "Література надихає..."

Про матеріал

Матеріали для уроку української літератури в 10-11 класах під час підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.

Мета уроку:

- повторити, узагальнити, систематизувати засвоєні знання про вивчені твори, поняття з теорії літератури;

- розвивати концентрацію уваги, логічне мислення,пам'ять, спостережливість, творчу уяву, вміння акумулювати власні знання;

- виховувати почуття пошани до вітчизняної літератури, її митців, любові до книг, рідної мови, народу, його культури.

Перегляд файлу

Захарівський НВК КЗ «Глинське НВО»

Світловодської районної ради

Кіровоградської області

 

Експрес – урок «Література надихає…»

 

C:\Users\Nastya\Desktop\Атестація\knygy.gif                 C:\Users\Nastya\Desktop\Атестація\images.jpg

C:\Users\Nastya\Desktop\Атестація\zno_1.png

 

 

Вчитель

української мови та літератури

 І категорії

Садовнича Оксана Іванівна

Експрес – урок «Література надихає…»

Мета уроку:

 -  повторити, узагальнити, систематизувати засвоєні знання про вивчені твори, поняття  з теорії літератури;

-  розвивати концентрацію уваги, логічне мислення,пам’ять, спостережливість, творчу уяву, вміння акумулювати власні  знання;

  - виховувати почуття пошани до вітчизняної літератури, її митців, любові до книг, рідної мови, народу, його культури.

 Тип  уроку: узагальнення вивченого

Епіграф:

Книга –  мій прекрасний квітник, в якому

Розпускаються бутони троянд,

Книга — мій сад, який приносить

Сто тисяч різноманітних плодів.

Книга — моє червневе небо, що посилає перли

З кожної краплини, мов із мушлі.

Копальня моя багата, в якій срібла і

Золота безліч, - це книга.  

                                    Туркменський поет

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

 Забезпечення емоційної готовності до роботи (колористика)

 

( На дошці – велика квітка з різнокольоровими пелюстками. Учні обирають пелюстку того кольору, який їм до вподоби. Учитель розтлумачує значення кольору, акцентуючи увагу на готовності учнів до сприйняття навчального матеріалу)

ІІ. Вступне слово вчителя.

      Підготовка до незалежного тестування в самому розпалі! ЗНО з української мови та літератури здаватиме кожен учень – на жаль чи на щастя. Готуймося до нелегкого іспиту разом – і все вам буде під силу!

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Сьогодні ми з вами зануримося у дивовижний світ української літератури, а саме – Першим кроком  уроку буде дуже цікаве завдання. Ми розберемо найвідоміші псевдоніми українських письменників. Це вам точно знадобиться при підготовці до зовнішнього оцінювання.

     Основною причиною величезного розвитку псевдонімності серед українських письменників XIX ст. були акції царського уряду, скеровані проти української культури (Валуєвське розпорядження 1863 р. і Емський указ 1876 р.), які до краю обмежили друкування українською мовою. Друкуючись за кордоном (в основному в Галичині), українські письменники мали всі підстави ховати своє ймення, а в самій Галичині ховалися автори за псевдонімами тому, що поліція віддавала часом їх під суд за той чи інший художній або публіцистичний твір.

Відомі та невідомі псевдоніми українських письменників

       Певно всі знають хто писав під псевдонімом Леся Українка, а от чи траплялося Вам чути імена Джеджалик чи Дармограй? Це, між іншим, псевдоніми не менш відомих вітчизняних письменників. Яких саме? Дізнаєтеся далі.

      Пропоную Вам перевірити, чи знаєте Ви справжні імена деяких українських письменників, які творили під псевдонімами, адже на цьому питанні на ЗНО "засипався" не один абітурієнт. Якщо знаєте - добре, якщо - ні, то нам є ще над чим попрацювати , ще є час вивчити (презентація «Українські письменники»(фото)

Загальновідомі псевдоніми українських письменників

      Серед псевдонімів в українській літературі є усім відомі, але справжнє повне ім'я письменника пригадає не кожний і не одразу, щоб полегшити Вам це завдання пропонуємо перелік видатних українських письменницьких псевдонімів разом зі справжніми іменами авторів:

Панас Мирний - Рудченко Панас Якович

Олександр Олесь - Кандиба Олександр Іванович

Іван Карпенко-Карий - Тобілевич Іван Карпович

Григорій Квітка-Основ'яненко - Квітка Григорій Федорович

Марко Вовчок - Віллінська Марія Олександрівна

Іван Нечуй-Левицький - Левицький Іван Семенович

Микола Хвильовий - Фітільов Микола Григорович

Остап Вишня - Губенко Павло Михайлович

Іван Багряний - Лозов'ягін Іван Павлович

Леся Українка - Косач (за чоловіком - Квітка) Лариса Петрівна.

Олег Ольжич - Кондиба Олег Олександрович

Юрія Клен - Бурггардт Освальд

Григорій Косинка - Стрілець Григорій Михайлович.

Маловідомі псевдоніми українських письменників

     Є також псевдоніми практично не відомі, або відомі неширокому колу людей, тож саме час познайомитися з ними і запам'ятати ці імена:

Шашкевич Маркіян Семенович - Руслан, Шашкевич Руслан – руська трійця

Головацький Яків Федорович - Ярослав

Вагилевич Іван Миколайович - Далібор

Глібов Леонід Іванович - Дідусь Кенир (Кенер)

Руданський Степан Васильович - Вінок Руданський

Грабовський Павло Арсенович - Граб, Журба

Шевченко Тарас Григорович - Дармограй

Тобілевич Микола Карпович - Микола Карпович Садовський

Тобілевич Панас Карпович - Панас Карпович Саксаганський

Франко Іван Якович - Малий Мирон, Джеджалик, Один із русичів м. Львова

Грінченко Борис Дмитрович - Василь Чайченко

Косач Лариса Петрівна - (Леся Українка), дочка Прометея

Губенко Павло Михайлович - (Остап Вишня), П. Грунський, П. Чечвянський

Очерет Василь Костянтинович - Василь Барка

 

       Псевдонім – це вигадане ім’я, яке використовується в публічній діяльності. Часто це пояснюється тим, що люди бачать своє нове ім’я більш відповідним своєму соціальному статусу, своїй творчості та своїм думкам. Іноді псевдонім беруть для того, щоб замінити довге ім’я або не підкреслювати свого походження.

      Саме через свій псевдонім Леся Українка, яка в реальному житті мала інше ім’я - Лариса Петрівна Косач, висловлює свою відданість Батьківщині.

     Обов’язково запам’ятовуйте псевдоніми українських письменників, адже на незалежному тестуванні вам потрібно буде вибрати справжнє ім’я письменника серед великої кількості вигаданих.

 

 

таблиця псевдонімів

 

 

 

 

 

 

2 крок Афоризми Григорія Сковороди

 

http://zno.if.ua/wp-content/uploads/2013/10/layn.jpg

Афоризми Григорія Сковороди

Афоризми Григорія Сковороди необхідно знати для успішної здачі ЗНО та засвоєння програми. Сьогодні  ми розглянемо найбільш відомі афоризми цього великого філософа та письменника. Можливо, ви знайдете в них щось цікаве та корисне для себе.

Григорій Сковорода — видатна постать у літературі. На межі давнього та нового періодів в історії українського письменства височить постать Григорія Сковороди. З покоління в покоління передаються розповіді про цього письменника, просвітителя, філософа. За що б він не брався робив по-новому, ставився до цього з відповідальністю, принципово.

Не потрібні були Сковороді слава й почесті, високі посади і багатства. Він вважав життя за совістю, а головне в житті — залишатися самим собою, бути вільним і незалежним. Великий філософ обрав шлях втечі від світу зла і свободи духу. У спокусливі сіті заради великого багатства «лакомства нещасного» Сковорода так і не дався. Він з повним прав ом заповідав написати на своїй могилі: «Світ ловив мене, та не спіймав».

«Ні про що не турбуватися — значить не жити, а бути мертвим, адже турбота стан душі, а життя — це рух», — пише Григорій Сковорода. Мені дуже подобається цей вислів. І справді, скільки людей у своєму житті хоча б раз потерпали через чиюсь байдужість. Навіть у різноманітних державних кодексах пишуть: «злочинна бездіяльність». Отже, бездіяльність також буває злочинною! На жаль, не всі це розуміють. Часто прикро буває бачити, як хтось замість рішучих говорить: «Моя хата скраю».

«Не все отрута, що неприємне на смак» — цей афоризм вчить нас не шукати тільки задоволень, а розуміти, що корисне не завжди приємне. Це, наприклад, як гіркі ліки, що їх треба випити, аби одужати. Існують, звісно, і духовні ліки: робота над собою, над власними вадами. Бо це сприяє вдосконаленню, духовному зміцненню та «одужанню» від власних вад і комплексів.

«З усіх утрат втрата часу — найтяжча». Цей вислів мені особливо подобасться. Ніхто з наших сучасників не знає, якою людиною був Григорій Сковорода, але ми можемо створювати його образ із творчості мислителя. Мені здаєтьеи, що цей афоризм надзвичайно характеризує автора як людину, що ні на мить їм припиняє вчитися, розвиватися та самовдосконалюватися.

 «Уподібнюйся до пальми: чим міцніше стискає скеля, тим швидше і прекрасніше здіймається вона до гори».Цей вислів  навчає нас не здаватися, сміливо йти вперед, не зупиняючись перед труднощами, не зважаючи на обставини та власну невпевненість.

Головною думкою філософського вчення Григорія Сковороди є ідея «сродної праці».

 Вона  дуже проста, її можна сформулювати кількома словами. Проте вона має в собі глибокий філософський зміст і є шляхом, вирішення багатьох проблем навіть сучасного суспільства. Ця ідея полягає в тому, що людина має займатися у житті тим, до чого вона має хист і здібності, до чого відчуває прагнення та натхнення. Свої ідеї Сковорода відобразив у байках. Байки «Бджола та Шершень», «Жаби», «Жайворонки» відображують саме ідею «сродної праці». Байки яскраво і зрозуміло пояснюють та ілюструють ідеї філософа.

 Г. Сковорода   геніальний  філософом, адже зміг побачити і теоретично вирішити дуже гостру проблему, що актуальна навіть сьогодні. А втілити цю ідею в життя — то вже справа прийдешнього покоління та наших нащадків. Я розумію зміст вислову Г. С. Сковороди «Світ ловив мене, та не спіймав»

-  Виразне і осмислене читання афоризмів, обговорення їх змісту.

 -  Ідейно-художній аналіз висловлювань. Бесіда за питаннями:

- З якою метою Г. Сковорода складав свої афоризми? Що було підґрунтям їх створення?

 Як умовно за тематикою можна розподілити крилаті висловлювання митця? (Наприклад, про науки, дружбу, любов, життя, істину, раціональність використання часу, честь і порядність тощо)

Над чим змушують нас задуматися афоризми?

 Рубрика «Мої улюблені афоризми Г. Сковороди».

Любов.

Любов виникає з любові, коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.

Що може бути солодше за те, коли любить і прагне до тебе добра душа?

Хіба не любов усе єднає, будує, творить, подібно до того, як ворожість руйнує?

Все минає, а любов після всього зостається.

 Щастя.

Коли ти твердо йдеш шляхом, яким почав іти, то, на мою думку, ти щасливий.

 Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь й завжди з нами; як риба в воді, так і ми в ньому, і воно біля нас шукає нас самих. Нема його ніде від того, що воно скрізь. Воно схоже до сонячного сяйва — відхили лише вхід у душу свою.

Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватись.

 Наука, освіта, пізнання.

·         Хто думає про науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися, хоча б зовні він і здавався бездіяльним.

·         Добрий розум робить легким будь-який спосіб життя.

·          Пізнаєш істину — ввійде тоді у кров твою сонце.

·         Світло відкриває нам те, про що ми у темряві лише здогадувалися.

·          Істина спалює і нищить усі стихії, показуючи, що вони лише її тіло.

·         Більше думай і тоді вирішуй.

·          Розум завжди любить до чого братися, і коли він не матиме доброго, тоді звертатиметься до поганого.

·          Одне мені тільки близьке, вигукну я: о школо, о книги!

·          З видимого пізнавай невидиме.

·          Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.

 Здоровий спосіб життя.

Надмір породжує пересит, пересит — нудьгу, нудьга ж — душевну тугу, а хто хворіє на се, того не назвеш здоровим.

 Хіба розумно чинить той, хто, починаючи довгий шлях, в ході не дотримує міри?

Дружба.

Як купці вживають застережних заходів, аби у вигляді добрих товарів не придбати поганих і зіпсованих, так і нам слідякнайретельніше пильнувати, щоб, обираючи друзів, цю найліпшу окрасу життя, більше того — неоціненний скарб, через недбальство не потратити на щось підроблене.

 Ти не можеш віднайти жодного друга, не нашукавши разом з ним і двох-трьох ворогів.

 Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні.

 Праця.

Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись — значить, не жити, а бути мертвим, адже турбота — рух душі, а життя — се рух.

Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати — це наполовину завершити.

 Збери всередині себе свої думки і в собі самому шукай справжніх благ. Копай всередині себе криницю для тої води, яка зросить і твою оселю, і сусідську.

 Краса.

Не любить серце, не бачачи краси.

Природа прекрасного така, що чим більш на шляху до нього трапляється перешкод, тим більше воно вабить, на зразок того найшляхетнішого і найтвердішого металу, який чим більше треться, тим прекрасніше виблискує.

Час.

·         З усіх утрат утрата часу найтяжча.

·         Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений.

·          Наступний, весело освітлений день — плід учорашнього, так само, як добра старість — нагорода гарної юності.

·          Вода без риби, повітря без пташок, час без людей бути не можуть.

 

  • Що може бути солодше за те, коли любить і прагне до тебе добра душа?
  • Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.
  • Хіба розумно чинить той, хто, починаючи довгий шлях, в ході не дотримує міри?
  • Не все те отрута, що неприємне на смак.
  • Добрий розум, робить легким будь-який спосіб життя.
  • Бери вершину і матимеш середину.
  • З усіх утрат втрата часу найтяжча.
  • Безумцеві властиво жалкувати за втраченим і не радіти з того, що лишилось.
  • Ти не можеш віднайти жодного друга, не нашукавши разом з ним і двох-трьох ворогів.
  • Більше думай і тоді вирішуй.
  • Скільки зла таїться всередині за гарною подобою: гадюка ховається в траві.
  • У тих, хто душею низький, найкраще з написаного і сказаного стає найгіршим.
  • Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру.
  • Одне мені тільки близьке, вигукну я: о школо, о книги!
  • З видимого пізнавай невидиме.
  • Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватись..
  • Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло голови твоєї затьмарене.
  • Звірившись на море, ти перестаєш належати сам собі.
  • Мудрець мусить і з гною вибирати золото.
  • Хіба не любов усе єднає, будує, творить, подібно до того, як ворожість руйнує?
  • Сліпі очі, коли затулені зіниці.
  • Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.
  • Все минає, але любов після всього зостається.
  • Кому душа болить, тому весь світ плаче.
  • Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений.
  • Коли ти твердо йдеш шляхом, яким почав іти, то, на мою думку, ти щасливий.
  • Всяка їжа і пиття смачні й корисні, але треба знати час, місце і міру.
  • Без ядра горіх ніщо, так само як і людина без серця.
  • Краще голий та правдивий, ніж багатий та беззаконний.
  • Солодке пізнає пізніше той, хто може проковтнути неприємне.
  • Не любить серце, не бачачи краси.
  • Що вподобав, на те й перетворився.
  • Не за обличчя судіть, а за серце.
  • Хіба може говорити про біле той, котрому невідоме, що таке чорне?
  • Світло відкриває нам те, про що ми у темряві лише здогадувалися.
  • Не може не блудити нога твоя, коли блудить серце.
  • Чи не дивина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий?
  • Не називай солодким те, що породжує гіркоту.
  • Не все те недійсне, що недосяжне дитячому розумові.
  • Істина спалює і нищить усі стихії, показуючи, що вони лише тінь її.
  • Невже ти не чув, що сини віку мудріші від синів дня?
  • Не розум від книг, а книги від розуму створились.
  • Аналіз афоризмів, опрацювання питань.
  • Вислів, що вразив вас своїм змістом і оригінальністю.
  • У чому актуальність цього висловлювання?

 

 

3 крок

 Роди літератури Жанри творів

 

http://zno.if.ua/wp-content/uploads/2013/08/%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.jpg

      Роди літератури. Що це таке. І скільки їх є. Відповіді на ці питання бажано знайти, готуючись до ЗНО з української літератури.  Про це і буде даний матеріал.

     За способом зображення життя художні твори діляться на три лі­тературні роди — лірику, епос і драму. Твори кожного літературного роду можуть бути різних жанрів.

    У ліричних творах автор передає почуття, переживання, думки, настрої людей, викликані певними життєвими обставинами. Зазвичай вони є віршованими і позбавлені сюжету.

    Види лірики: інтимна (особиста), пейзажна, громадянська, патріо­тична, філософська (також виокремлюють політичну й медитативну).

    Жанри ліричних творів: ліричний вірш, пісня, елегія, ідилія, гімн, епіграма та інші.

     В епічних творах письменник в описово-розповідній формі зобра­жує події, людей і їхні вчинки. Епічні твори здебільшого прозові за фор­мою й обов’язково мають сюжет.

Жанри епічних творів: оповідання, новела, повість, роман, казка та ін.

Твори, що поєднують ознаки лірики й епосу, називають ліро-епічними.

Жанри ліро-епічних творів: байка, поема, балада, дума, історична пісня та ін.

     Драматичні твори призначені для постановки на сцені, у них жит­тя й характери показано через діалоги й монологи дійових осіб; ці тво­ри характеризуються єдністю місця, часу й дії. За формою вони бувають як прозові, так і віршовані. За основу сюжету драматичного твору взято конфлікт.

     Жанри драматичних творів: власне драма, трагедія, комедія, трагі­комедія, водевіль.

     Якщо добре запам’ятати ці роди літератури, то можна буде без особливих зусиль добрати декілька додаткових балів на ЗНО з української літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

Опорні схеми-конспекти: жанри й роди

Структурно-логічні схеми з теорії літератури. Просто, ясно, з гумором.

 

https://1.bp.blogspot.com/-82EksBbEHiw/WXOhNHKnVwI/AAAAAAAAAeU/QrKxMkF-i5EA4-hC-_x4o1dgNnT6bMSYQCLcBGAs/s400/19875648_1847314965585051_7756048857384489960_n.jpg

https://2.bp.blogspot.com/-NeGz3NsptEk/WXOhNOB6R9I/AAAAAAAAAeQ/siHk2Ewn8PsqoR5qURrxIQshsHtljHD5gCLcBGAs/s400/14753361_202832026813828_2175381955460814128_o.jpg

 

https://3.bp.blogspot.com/-xTltZkS5KHk/WXOhMwleM8I/AAAAAAAAAeM/MwZUN_UFqRoRvJVvFoBkilXuun4iE978QCLcBGAs/s400/14711378_202832023480495_5758399916260345919_o.jpg

 

https://2.bp.blogspot.com/-qtmZ4Y4HBlM/WXOhM_FSBvI/AAAAAAAAAeI/hDErc-CTmG8S2d2rHTiygYZuEMsMBYDpACLcBGAs/s400/14633494_202832086813822_7175979261001294637_o.jpg

 

4 крок

Кому або чому присвячені твори української літератури

C:\Users\Nastya\Desktop\Атестація\твори.jpg

 

Завдання: заповнити таблицю

4. Таблиця присвят творів української літератури

 

Присвята

Твір

1

 

«Я (романтика)» М.Хвильового

2

 

«Кавказ» Т.Шевченка

3

 

«Катерина» Т.Шевченка

4

 

«Гайдамаки» Т.Шевченка

5

 

«Intermezzo» М.Коцюбинського

6

 

«Земля» О.Кобилянської

7

 

«Три зозулі з поклоном» Гр.Тютюнника

 

 

 

4.Таблиця присвят творів української літератури

(Відповіді)

Присвята

Твір

1

«Цвітові яблуні»

«Я (романтика)» М.Хвильового

2

Якову де Бельмену

«Кавказ» Т.Шевченка

3

Василю Жуковському

«Катерина» Т.Шевченка

4

Василю Григоровичу

«Гайдамаки» Т.Шевченка

5

Кононівським полям

«Intermezzo» М.Коцюбинського

6

Своєму батькові Юліанові

«Земля» О.Кобилянської

7

Любові всевишній

«Три зозулі з поклоном» Гр.Тютюнника

 

5 крок

Місцевості та населені пункти,

де розгортаються основні події творів

 

C:\Users\Nastya\Desktop\Атестація\КАРТА.jpg

Завдання: заповнити таблицю

 

 

Місто, село, територія, де відбуваються основні події твору

Назва твору та його автор

 

«Україна в огні» О.Довженка

 

«Мина Мазайло» М. Куліша

 

«Кайдашева сім’я» І.Нечуя-Левицького

 

Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Панаса Мирного та Івана Білика

 

«Сон» Т.Шевченка

 

«Чорна рада» П.Куліша

 

«Intermezzo» М.Коцюбинського

 

«Подвійне коло» Ю.Яновського

 

«Тигролови» І.Багряного

 

«Мойсей» І.Франка

 

 

 

«Сом» Остапа Вишні

 

«Дума про Марусю Богуславку»

 

«Повість минулих літ»

 

 

 

«Наталка Полтавка» І. Котляревського

 

 

 

«Тіні забутих предків» М.Коцюбинського

 

 

6. Клоуз-тест

Життя та творчість

 М. Коцюбинського

«Поет краси природи та краси людської душі»

C:\Users\Windows\Desktop\avtograf_kocubinsky.jpg

 6.Спочатку за допомогою клоуз-теста пригадаємо життя та творчість М. Коцюбинського. Ви записуєте лише відповіді. Якщо відповідь повна, ставимо 1 бал, якщо ні – півбала.

Клоуз-тест

«Життя і творчість М. Коцюбинського.»

1. Сучасники  і  літературознавці  називали М.Коцюбинського………………

2.  Дата  і  місце  народження  митця………….

3. Навчальних  заклади,  в  яких  М. Коцюбинський здобував  освіту…………

4.  Перше  оповідання  письменника-початківця називалося…………… 

5. Коли  відвідав  Львів,  то там  познайомився  з………………..

6.  Відомі  діячі  культури, які  відвідували  по  «понеділках»  і  «суботах»  будинок  Коцюбинського це………………………..

7. Твори  митця,  якими  він  відгукнувся  на  події  1905  - 1907 років.. .…….

8. Новела «Intermezzo» присвячена…………………………………..

9. М.Коцюбинського вважають основоположником    літературного  напрямку ………………  в  українській  літературі.

10. Новела це……….

11. Письменника не стало…………………….. 

12. М. Коцюбинський похований……………..

Клоуз-тест  (відповіді)

«Життя і творчість М. Коцюбинського.

1. ………(«Аристократом Духа»,    «європейцем  з  голови  до  п’ят», Сонцепоклонником,  Соняхом).

2.  …………. (17вересня  1864р. в  місті  Вінниця).

3. освіту…………(Дворічна  школа  в  м. Барі,  Шаргородська  духовна  семінарія,  екстерном  Вінницьке  реальне  училище).

4.  …………… ( «Андрій  Соловійко,  або  Вченіє  світ,  а  невченіє  тьма»).

5. ………………..     І.Франком).

6.це………………………. (П.Тичина,  Б.Грінченко,  М.Вороний, В.Самійленко).

7... .……. ( «Сміх», «Він  іде»,  «Persona grata»,  «Intermezzo»).

8. ………………………………….. (Кононівським полям)

 9. ………………  (Імпресіонізм).

10……………… (Невеликий  прозовий  твір  про  якусь  незвичайну  подію  з  несподіваним  фіналом)

11. ……………………..   (25 квітня 1913р.)

12. …………….. (м. Чернігів,  Болдина  гора).

7. БЛІЦ – ДИКТАНТ

Життєвий оптимізм та м’який гумор як риси індивідуального стилю Остапа Вишні. Усмішка «Моя автобіографія»

F:\укр. літ 17\портрети письменників\вишня.jpg

Способи самоствердження людини у романі «Місто» В. Підмогильного

C:\Users\Windows\Desktop\pidmohylnyy.jpg

7. БЛІЦ – ДИКТАНТ

Життєвий оптимізм та м’який гумор як риси індивідуального стилю Остапа Вишні. Усмішка «Моя автобіографія»

  1. Справжнє прізвище Остапа Вишні.
  2. Остап Вишня майстер…
  3. Остап Вишня започаткував в українській літературі жанр…
  4. До складу яких літературних організацій входив письменник?
  5. Яка усмішка вперше була підписана псевдонімом Остап Вишня?
  6. Вкажіть жанр твору «Моя автобіографія».
  7. Табірний щоденник Остапа Вишні, який вийшов друком 1989 року мав назву…
  8. Початок другого періоду творчості гумориста ознаменувала гумореска…
  9. Про який твір писав М.Рильський: «У ньому увесь Вишня: любов до життя, любов до людини, іронія до отого «щасливого дитинства»»
  10. Усмішка «Сом» увійшла до збірки…
  11. Яка з «Мисливських усмішок» Остапа Вишні присвячена М.Рильському?
  12. Хто сказав про Остапа Вишню: «Він світив як сонце, до нього люди тяглись, як до сонця. Він умів і гриміти, як грім, і того грому боялись усі плазуни й негідники»

Відповіді. 1. Губенко. 2. Гумору. 3. Усмішки. 4.«Плуг», «Гарт». 5. «Чудака, їй-богу». 6.Гумористичне оповідання, або гумореска. 7. «Чиб’ю». 8. «Зенітка». 9. «Моя автобіографія». 10. «Мисливські усмішки». 11. «Як варити і їсти суп із дикої качки». 12. М. Рильський.

 


Способи самоствердження людини у романі

«Місто» В. Підмогильного

  1. Місце народження письменника.
  2. До складу яких літературних організацій входив письменник?
  3. В.Підмогильного називають творцем якого типу прози?
  4. Де вперше був опублікований роман «Місто»?
  5. До якого року роман був заборонений?
  6. Як звуть головного героя роману «Місто»?
  7. Від чого страждає головний герой?
  8. В якому місті відбуваються події?
  9. Як назвав Степан своє перше оповідання
  10. Кого Степан довів до самогубства?
  11. Назвіть справжнє ім’я Мусіньки.
  12. За епіграфом до твору в образі Степана борються два начала. Які?

Відповіді:

  1. с. Чаплі, Дніпропетровщина
  2. «Ланка-МАРС»
  3. інтелектуально-психологічної
  4. У Харкові
  5. До 1989 року
  6. Степан Радченко
  7. Від роздвоєності між душею і тілом
  8. В Києві
  9. «Бритва»
  10. Зоську
  11. Тамара Василівна
  12. тваринне і янгольське

8 крок   Сенкан

 

 

 

 

C:\Users\Windows\Desktop\images.jpg

8. Сенкан

Побудова 
1 іменник
2 прикметники
3 дієслова
4. Речення
5. Іменник

 

1.     Тема (іменник).

2.     Опис (два прикметники).

3.     Дія  - дієслова (три слова).

4.     Ставлення (речення, фраза – чотири слова).

5.     Перефразування сутності ( одне слово, найчастіше - іменник).

 

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

 

— У першому має бути те, про що ми пишемо, має містити слово, яке позначає тему (наприклад, матуся).

— У другому — два слова, які  описують тему    (наприклад, рідна, мила).

— У третьому — три слова, що відповідають на запитання «Що робить» (наприклад, любить, чекає, сподівається).

— У четвертому  ціле речення; воно  розкриває суть того, що робить предмет,  про який пишуть (наприклад, Піклується і думає про своїх дітей).

— У п’ятому — синонім до першого слова (може бути епітет, синонім, це має бути своєрідний підсумок) (Наприклад, ненька).

 

Сенкан не обов’язково повинен мати ритм і риму. Це вільний твір.Ну і ще одна умова: слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.

 

 А зараз ви спробуєте створити власний сенкан на задану тему.

 

Література
Цікава,весела
Навчає, ділиться, живе
Допомагає в скрутні хвилини
Наука

    Мова

Рідна, барвінкова.

 Переливається, єднає, дзвенить.

Вона – єдина й найцінніша.

 Доля

І.Я. Франко.

Геніальний, невтомний, талановитий.

Бореться, пробуджує, надихає, хвилює.

 Невтомний титан, український Мойсей.

 Поет

 

Життя.

Різнобарвне і багатоголосе.

 Кличе, вчить, надихає.

Радісна  мить перебування на Землі.

Любов 

 

Україна

Рідна, гомінка

Зростаєш, кріпнеш, розквітаєш

Мене ти з малечку плекаєш

Батьківщино

 

ЗНО

Серйозне, важке

Готує, зосереджує, лякає

Бачу тебе у своїх снах

Майбутнє

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Флеш-карти
 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Тож, підсумовуючи урок, наостанок хочу сказати:

  • Не зупиняйтесь на досягнутому, пам’ятайте, дорогу долає той, хто іде.
  • Не продавайте своєї совісті і любові до України, бо ми – це ми.
  • І останнє: постійно протягом життя читайте, пізнавайте нове, бо ті, хто читають книжки, завжди будуть керувати тими, хто дивиться телевізор та марнує свій час в соціальних мережах!

 

ДОДАТКИ

 

Корисна порада. Як заробити максимум на ЗНО: Українська мова та література

     Кожен випускник школи, якщо у нього немає великих прогалин у знаннях, може самостійно підготуватися до складання тестів. Найбільша кількість абітурієнтів, яка зареєструвалися на ЗНО 2012, будуть складати тести з української мови та літератури, тому питання того, як найкраще підготувати себе до цієї події наразі актуальне майже для 100 тис. осіб. Для всіх них та їх наступників пропонуємо кілька порад у вивченні мови солов’їної.

Щоб впоратися з тестом з літератури:

- Активно працюйте на уроках української мови та літератури а також додатково

- Прочитайте всю програму ЗНО

- Перегляньте приклади завдань з тестів попередніх років

- Перечитайте всі необхідні твори, принаймні у скороченому вигляді

- Щоб краще зрозуміти твори з української літератури, перечитайте критику до них

- Акцентуйте увагу не лише на сюжеті (фабула все одно певною мірою запам'ятається), а на описі героїв (які слова підбирає письменник, коли їх описуює), на ставленні автора до них та на проблемах, які він підіймає. Це допоможе не лише відповісти на тестові запитання, але і добре написати твір, краще аргументувати свої думки і навести потрібний приклад з літератури.

- Зробіть невеликий конспект з коротким описом кожного з творів: про що твір, його ідея, імена головних героїв та їх опис (стане у нагоді напередодні "дня Х" - нагадає вже вивчене)

- Вивчайте на пам’ять всі вірші, які передбачені навчальною програмою (вміння процитувати на пам'ять у творі на тестах цінується перевіряючими).

Щоб гарно написати твір:

- Тренуйтеся дома писати твори (щоб не розгубитися на тестуванні).

- Розробіть свою схему написання твору, якою скористаєтеся на ЗНО. Наприклад: спочатку на чернетці записуєте тезовий план, потім визначаєте, де краще розмістити приклад з літератури. Після того як "скелет" буде готовий - приступайте до написання в чистовику.

- Під час роботи над творами тренуйте себе не витрачати багато часу на роботу з чернеткою.

- У творах намагайтеся лаконічно викладати свої ідеї.

- Під час самопідготовки переписуйте один і той же твір до того часу, поки його не буде зроблено на "відмінно".

Перевіряючими цінується:

- наявність у творі цитат з поезії або робіт класиків;

- коли з теми твору підібрано літературний приклад або історія з власного життя

Вдалої підготовки і гарного результату!

Більше ніж навчання…

Хочу згадати ще про психологічний аспект. Я давно помітила (ще коли сама готувалась до іспитів) у тих, хто готується до тестів, такі психологічні блоки:

  • Я вже дуже хвилююсь, а що буде на ЗНО? Боюсь перехвилюватися і все завалити.
  • Сьогодні вивчу правило, а завтра забуду – можливо, у мене проблеми з пам’яттю?
  • Читаю правила – ніби все зрозуміло, а як доходить до практики, в голові все заплутується.
  • Я постійно сумніваюсь у правильній відповіді… Часто повертаюсь назад і виправляю на іншу відповідь. Це займає багато часу і часто неефективно!
  • Я боюсь, що не вистачить часу, щоб зробити всі тести. А ще ж твір…
  • У мене є сумніви, чи повністю я підготувався. Немає у кого спитати.
  • Моя рідна мова – російська. Через це з деякими завданнями у мене великі проблеми.
  • Я не розумію деякі формулювання завдань. Ніби вони їх спеціально створюють, щоб заплутати!
  • Лінуюсь. Надворі весна, всі ввечері гуляють, важко змусити себе сидіти вдома і наодинці робити тести…
  •  

Перше, що ви усвідомите під час підготовки, це те, що ви  такі не одні!

У кожного є перепони, які заважають продуктивно і ефективно готуватися до тестів. Інша справа, що ці перепони – тільки у вашій голові... І потрібно навчитися керувати своїми емоціями, щоб взяти своє життя під контроль і послідовно рухатися до успіху!

Ми – вчителі -філологи охоче ділемося з вами своїми знаннями, науково підтвердженими порадами для продуктивності та натхнення

 

Українська література в схемах і таблицях

 

Таблиця літературних напрямків

Епоха

Напрямок

Представники

Давня література

Х-ХІ ст.

Монументалізм

Літописи, «Повість минулих літ»

ХІІ-ХІІІ ст.

Орнаменталізм

«Слово о полку Ігоревім»

ХV- поч.ХVІІ ст.

Ренесанс

І.Вишенський

ХVІІ-ХVІІІ ст.

Бароко

Г.Сковорода

Нова українська література

ХVІІІ-поч. ХІХ ст.

Класицизм

І.Котляревський

ХVІІІ-поч. ХІХ ст.

Сентименталізм

Г.Квітка-Основ’яненко

Перша половина ХІХ ст.

Романтизм

М.Гоголь, П.Куліш, Т.Шевченко (рання творчість)

Друга половина ХІХ ст

Реалізм

Марко Вовчок, Панас Мирний, Іван Нечуй-Левицький, Іван Карпенко-Карий, Т.Шевченко (пізня творчість)

Кінець ХІХ – початок ХХ ст.

Модернізм

(має різні течії)

І.Франко, П.Тичина, В.Симоненко, Микола Хвильовий,

Є.Плужник, Є.Маланюк, І.Драч, Л.Костенко та ін. Тобто всі, хто жив і писав у ХХ ст.

Імпресіонізм

М.Коцюбинський

Експресіонізм

В.Стефаник

Неокласицизм

М.Рильський

Неоромантизм

Леся Українка, О.Кобилянська

Футуризм

М.Семенко

Кінець ХХ – початок ХХІ ст.

Постмодернізм

Ю.Андрухович, О.Забужко, О.Ірванець, І.Карпа та ін.

 

 

5.  Місцевості та населені пункти, де розгортаються основні події творів

 

C:\Users\Nastya\Desktop\Атестація\22788686.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
26 березня 2018
Переглядів
4382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку