11 клас
Урок №5
Дата:
ЕЛЕКТРОННІ КАРТИ ТА ГЛОБУСИ.
КАРТОГРАФІЧНІ ІНТЕРНЕТ-ДЖЕРЕЛА.
НАВІГАЦІЙНІ КАРТИ. ГЕОГРАФІЧНІ
ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ (ГІС),
ДИСТАНЦІЙНЕ ЗОНДУВАННЯ ЗЕМЛІ,
СФЕРИ ЇХ ПРАКТИЧНОГО ЗАСТОСУВАННЯ.
Навчальна мета: розширити знання учнів про види карт; сформувати знання про особливості електронних варіантів картографічних творів, активізувати використання картографічних інтернет-джерел для різних потреб; ознайомити з основними принципами, задачами та значенням ГІС.
Розвивальна мета: розвивати допитливість, аналітичне мислення, картографічну компетентність.
Виховна мета: виховувати відповідальну й безпечну поведінку під час використання Інтернету.
Тип уроку: формуванняновихзнань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, комп’ютернеобладнання з доступом до Інтернету, електроннікарти й атласиУкраїни.
Опорні та базовіпоняття: електронна карта, навігація, ГІС, дистанційніметодидослідження.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
Чизнаєтеви, скількидіючихштучнихсупутниківобертаєтьсянавколоЗемлі? Понад 1000. Длячогостільки? Частина з них забезпечуєзв’язок, а більшість — збираютьінформацію. Про частинуцієїінформації та для чого вона, ми дізнаємося на нашомусьогоднішньомууроці.
ІII. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
- Яку інформаціюви можете отримати з картографічнихдодатків у смартфоні? Чиможна з тією самою метою скористатисяіншимзасобомінформації?
-Перелічитьособливостікористуванняелектронними картами (у будь-якійпошуковійсистемі), якщо вам доводилосяцеробити. Чиможнавідмовитисявід карт на папері?
-Назвітьспеціалістів, щостворюютьсучасніелектроннікарти.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Електроннікарти та глобуси. Картографічніінтернет-джерела
Електронна карта — цифровакартографічна модель, візуалізована (проекції, умовні знаки відповідно до масштабу тощо) в комп’ютерномусередовищі. Створюють на основіцифрових карт — моделей місцевості у виглядізакодованих у числовійформіпросторових координат. Є оперативнимзасобом, тобтоіснує в режимі реального часу, а тому інформаційнаскладовапостійнозмінюється. Маєсвоїособливостівідображенняінформації, щозумовленіроздільноюздатністюпристроїв, для якихрозробляються (моніторисучаснихлабораторійчи невеликий смартфон), та можливостямизастосуванняанімації та звукового супроводу.
Електронна карта не тотожнакомп’ютернійкарті, яка створена наосновікомп’ютернихтехнологій.
Будь-якікартографічні твори (відзображеньзвичайнихпаперовихваріантів до сучасних моделей), розміщені в мережіІнтернет, є картографічнимиджереламиінформації.
Кількістькартографічнихсервісівпостійнозростає.Середвідомих — Google Maps, 2gis, Bing maps,Nokia Maps, OpenStreetMap, MapQuest, Yahoo! Maps, Google Earth, Google Earth Pro, Earthexplorerтаін.
2. Навігаційні карти
Навігаційні карти створюють задля забезпечення судноводіїв навігаційно-гідрографічною інформацією для безпечного судноплавства.
Завдання. Ознайомтеся з відкритоюнавігаційною картою (http://map.openseamap.org).
Аналогічнікартистворюють для іншихтранспортнихзасобів — аеронавігаційні, автомобільні.
3. Географічні інформаційні системи (ГІС), дистанційне зондування Землі, сфери їх практичногозастосування
Геоінформаційні системи (ГІС) — системи накопичення, інтерпретації, аналізу просторовихданих та їхньої графічної візуалізації. По суті є багатошаровимінформаційним «тортом» про певнуділянкугеографічного простору (від глобального до регіональногорівнів). Складові ГІС: апаратнізасоби, програмнезабезпечення, дані.
ГІС об’єднують у собідистанційнезондування і супутниковісистемиглобальногопозиціонування (GPS), Інтернет, картографування, цифровуобробкузображень і 3D-моделювання, технологію базданих у обробціпростороворозподіленоїінформації.
ДистанційнезондуванняЗемлі (ДЗЗ) — отриманнярізноманітнимибезконтактними способами інформації про поверхнюЗемліназемними, авіаційними і космічнимизасобами, оснащенимирізними видами знімальноїапаратури. Воно є ефективною і оперативною технологієюотриманняінформації про властивості та характеристики об’єктівземноїповерхні. Отримуютьінформацію про об’єктв різнихспектральнихдіапазонахелектромагнітниххвиль.
Завдання. Ознайомтеся з сервісомEarthexplorer, щодаєзмогузнайтипевнийкосмічнийзнімок.
ГІС застосовують для вирішенняпрактичнихзавданьуправлінняприродними ресурсами, військовими, об’єктамисільськогогосподарства, екологічногомоніторингу, кадастру, логістики, міськогопланування, телекомунікацій, торгівлі та ін.
Обсягипродажів ГІС-продуктів, ГІС-технологій, та ГІС-послугщорічнозбільшуються на 20–30 %.
V. Закріпленнявивченогоматеріалу. Рефлексія
-Зазначтепереваги й недолікикористування онлайн-картами в режимі реального часу. У чомупринциповавідмінність «звичайних» карт аналогічної тематики? Чому для створенняостанніхпотрібнобільшефаховоїпідготовкивідповідно до тематики карти?
-Назвітьспеціалістів, щостворюють ГІС. Яківимоги до підготовкифахівціввисуває час? Яке значення у сучасномусвітісучасного географа?
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнєзавдання
Опрацювати §6.
Дослідження:
1. Визначенняоптимального маршруту рухуміжвизначнимиоб’єктамисвого району за допомогою
навігаційноїкартисвоєїобласті.
2. СферивикористанняданихдистанційногозондуванняЗемлі.__
1