11 клас
Урок №8
Дата:
ВЛАСТИВОСТІ ЛІТОСФЕРИ.
ПОНЯТТЯ «ГЕОЛОГІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЛЮДСТВА»
Навчальна мета: повторити й узагальнитизнання про літосферу, її властивості та наслідки процесів, що в ній відбуваються.
Розвивальна мета: формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, аналітичне мислення, уміння робити висновки, сприяти розвитку інтересу до наук геологічного циклу, формувати здоров’язбережувальну компетентність у разі виникнення небезпечних літосферних процесів.
Виховна мета: виховувати взаємодопомогу, повагу до людських знань.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, карта літосферних плит.
Опорні та базовіпоняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, літосферна плита, платформа, щит, тектоніка, внутрішнісили.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
Сучасніуявлення людей про внутрішнюбудовуЗемлібільшприблизні й меншдоведені, ніжрозуміннябудови космосу. Гіпотези про будовунашоїпланети, а відповідно, й поясненняпроцесів, щовідбуваються, засновані на данихспостережень за проходженнямповздовжніх, поперечних і поверхневихсейсмічниххвиль. На основіданих про швидкостіїхпроходженнявважають, що Земля складається з кількохшарів. Іншим способом дізнатисявнутрішнюбудовупланети є надглибокебуріння.
Але усісучаснісвердловини не подолалипозначку у 13 км. А теперпорівняйтецю цифру з данимипро радіусЗемлі. До того ж результатидослідженнякернівзісвердловин не завждизбігаються з теоретичними моделями. Отож, як бачимо, ми нічогодостеменно не знаємо про те, що та як у нас під ногами. Тут наука рухаєтьсявідзагальнихтеоретичнихприпущень до фактів. Повторімо й узагальнимоїх, а у подальшому, можливо, хтосьіз вас відкриєіншіспособидоказучиспростуванняцихположень.
ІII. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів
-Щотакелітосфера? Якіїїмежі?
-Щотакелітосферна плита?
-Які два типиземної кори виділяють? Якіособливостіїхбудови?
-Якірухихарактерні для літосферних плит?
-Які прояви діївнутрішніх сил?
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Властивостілітосфери
Земна кора — тверда частиналітосфери до межіМохоровичича (швидкістьсейсмічниххвильзростаєстрибком), яка відділяєземну кору відмантії. Потужність — від 5 до 75 км. Виділяютьтипи:материковий (базальтовий, гранітний, осадовийшари) та океанічний (відсутнійгранітний).
Астеносфера — верхній шар мантії з пластичнимиречовинами, щозабезпечують «ковзання» літосферних плит та їхізостатичнурівновагу.
2 Тектонікалітосферних плит
Переважаєгіпотезамобілізму — літосферніплитирухаються горизонтально зішвидкістю 1–7 см/рік. Плитизіштовхуються (континентальна з океанічною — формується зона субдукції з утвореннямжолобу, двіокеанічних — зона субдукції з утвореннямострівної дуги, двіматерикових — формуванняскладчастості) чирозходяться (океанічнічиматериковірифти).
Крайовічастини плит зазнаютьбільшихзмін — сейсмічноактивніпояси. Внутрішнірайони —порівняностійкіділянки, платформи. В межах платформ виділяютьщити та плити.
Існуєгіпотезаперіодичногорозширення та стискуванняЗемлі.
3 Процеси в надрах і на поверхніЗемлі, їхнаслідки
Процеси в надрахЗемлі — ендогенні, рушійною силою є процеси в магмі. Процеси на поверхні —екзогенні, рушійна сила — енергіязовнішніхоболонокЗемлі, перетворенаізсонячної.
Потікматерії й тепла з мантії до поверхніпланети — магматизм. Застиганнямагми в глибинахземної кори — інтрузивниймагматизм (утворюютьсяінтрузивнітіла, наприклад Карадаг), вихід наповерхню — ефузивний (вулкани). Магматизмзумовлюєвулканізм, землетруси, складкоутворення,розрившарівгірськихпорід, підняття й опусканнятериторій.
Вулканивиникають у місцяхрозломів, можуть бути центрального типу (конуси) й лінійного (тріщинні).
Землетрус— підземніпоштовхи і коливанняземноїповерхні, зумовленіраптовимирозломами і зміщеннямиземної кори. Поштовхи з точки виникнення (гіпоцентр, вогнище, осередок) хвилями (швидкістьблизько 7 км/с) розповсюджуютьсянавкругизалежновідсилипоштовху (в меншіймірі — відсередовищапоширення). На поверхнімаксимальнихколиваньзазнає точка над гіпоцентром — епіцентр.
Складкоутворенняможевідбуватися без порушеннясуцільностішарівгірськихпорід (антикліналі — випукла складка, синкліналі — увігнута) або з розломомшарів (якщогірські породи втратилипластичність) і зміщеннямїхуздовжлініїрозлому (брилові, тектонічніструктури, наприклад, столові гори, западини озер).
Внаслідокпідняття й опусканнятериторійконтинентальніумови (регресія моря) змінюютьсяморськими (трансгресія моря) й навпаки.
У ціломудіяльністьзовнішніхпроцесівспрямована на нівелюваннянерівностейповерхні. Постійновідбуваються: руйнуванняранішестворених форм рельєфу (денудація, ерозія), транспортуваннязруйнованогоматеріалу та йогоакумуляція.
4 Небезпекавулканічних, сейсмічних, гравітаційних (зсувних) процесів
Вулканічніявищабільшпередбачувані. Наслідки: лавові потоки (t 1000–2000 °С), пірокластичні потоки (вибуховасумішрозжаренихгазів, попелу, скельнихуламків), викидипопелу (засипаютьмісцевість, затуляютьсонячніпромені, є ядрами конденсаціїдощовихкрапель), лахари (по типу селів), викидиотруйнихгазів, вулканічних бомб.
Сейсмічніпроцесивиникаютьзненацька, відбуваютьсяблискавично, можутьпризводити до катастрофічнихруйнувань і суттєвихперетвореньвиглядумісцевості. Моретрусипризводять до утворенняцунамі (швидкістьпонад 700 км/год, у затокахзаввишки 40 м і більше).
Гравітаційніпроцесипризводять до швидкої, часто непередбачуваноїзмінимісцевостірізними заобсягоммасамигірськихпорід.
V. Вивчення нового матеріалу
Поняття «геологічнесередовищелюдства»
Цеверхнячастиналітосфери, щозазнаєвпливуінженерно-господарськоїдіяльностілюдини, тобто природно-соціальнеявище. Верхня межа — деннаповерхня, нижнявизначаєтьсятехнічнимиможливостямипроникнення. Компоненти: гірські породи, гази, ґрунти, рельєф, підземні води, інженерно-геологічніявища.
VІ. Контрольно-рефлексійнийетап
Складітьпам’яткуповедінкипід час землетрусу та виверження вулкану. Пояснітьпропонованідії з точки зорутектонічнихпроцесів.
VІI. Підсумки уроку
VІII. Домашнєзавдання
-Опрацювати § 9.
-Дослідження. Сучаснівимоги до будівництвау районах з високоюсейсмічністю.
1