ВЛАСТИВОСТІ ЛІТОСФЕРИ. ПОНЯТТЯ «ГЕОЛОГІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЛЮДСТВА»

Про матеріал
Навчальна мета: повторити й узагальнитизнання про літосферу, її властивості та наслідки процесів, що в ній відбуваються. Розвивальна мета: формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, аналітичне мислення, уміння робити висновки, сприяти розвитку інтересу до наук геологічного циклу, формувати здоров’язбережувальну компетентність у разі виникнення небезпечних літосферних процесів. Виховна мета: виховувати взаємодопомогу, повагу до людських знань.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №8

 

Дата:

 

ВЛАСТИВОСТІ ЛІТОСФЕРИ.

ПОНЯТТЯ «ГЕОЛОГІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЛЮДСТВА»

 

Навчальна мета: повторити й узагальнитизнання про літосферу, її властивості та наслідки процесів, що в ній відбуваються.

Розвивальна мета: формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, аналітичне мислення, уміння робити висновки, сприяти розвитку інтересу до наук геологічного циклу, формувати здоров’язбережувальну компетентність у разі виникнення небезпечних літосферних процесів.

Виховна мета: виховувати взаємодопомогу, повагу до людських знань.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, карта літосферних плит.

Опорні та базовіпоняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, літосферна плита, платформа, щит, тектоніка, внутрішнісили.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

Сучасніуявлення людей про внутрішнюбудовуЗемлібільшприблизні й меншдоведені, ніжрозуміннябудови космосу. Гіпотези про будовунашоїпланети, а відповідно, й поясненняпроцесів, щовідбуваються, засновані на данихспостережень за проходженнямповздовжніх, поперечних і поверхневихсейсмічниххвиль. На основіданих про швидкостіїхпроходженнявважають, що Земля складається з кількохшарів. Іншим способом дізнатисявнутрішнюбудовупланети є надглибокебуріння.

Але усісучаснісвердловини не подолалипозначку у 13 км. А теперпорівняйтецю цифру з данимипро радіусЗемлі. До того ж результатидослідженнякернівзісвердловин не завждизбігаються з теоретичними моделями. Отож, як бачимо, ми нічогодостеменно не знаємо про те, що та як у нас під ногами. Тут наука рухаєтьсявідзагальнихтеоретичнихприпущень до фактів. Повторімо й узагальнимоїх, а у подальшому, можливо, хтосьіз вас відкриєіншіспособидоказучиспростуванняцихположень.

 

ІII. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів

-Щотакелітосфера? Якіїїмежі?

-Щотакелітосферна плита?

-Які два типиземної кори виділяють? Якіособливостіїхбудови?

-Якірухихарактерні для літосферних плит?

-Які прояви діївнутрішніх сил?

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Властивостілітосфери

Земна кора — тверда частиналітосфери до межіМохоровичича (швидкістьсейсмічниххвильзростаєстрибком), яка відділяєземну кору відмантії. Потужність — від 5 до 75 км. Виділяютьтипи:материковий (базальтовий, гранітний, осадовийшари) та океанічний (відсутнійгранітний).

Астеносфера — верхній шар мантії з пластичнимиречовинами, щозабезпечують «ковзання» літосферних плит та їхізостатичнурівновагу.

 

2 Тектонікалітосферних плит

Переважаєгіпотезамобілізму — літосферніплитирухаються горизонтально зішвидкістю 1–7 см/рік. Плитизіштовхуються (континентальна з океанічною — формується зона субдукції з утвореннямжолобу, двіокеанічних — зона субдукції з утвореннямострівної дуги, двіматерикових — формуванняскладчастості) чирозходяться (океанічнічиматериковірифти).

Крайовічастини плит зазнаютьбільшихзмін — сейсмічноактивніпояси. Внутрішнірайони —порівняностійкіділянки, платформи. В межах платформ виділяютьщити та плити.

Існуєгіпотезаперіодичногорозширення та стискуванняЗемлі.

 

3 Процеси в надрах і на поверхніЗемлі, їхнаслідки

Процеси в надрахЗемлі — ендогенні, рушійною силою є процеси в магмі. Процеси на поверхні —екзогенні, рушійна сила — енергіязовнішніхоболонокЗемлі, перетворенаізсонячної.

Потікматерії й тепла з мантії до поверхніпланети — магматизм. Застиганнямагми в глибинахземної кори — інтрузивниймагматизм (утворюютьсяінтрузивнітіла, наприклад Карадаг), вихід наповерхню — ефузивний (вулкани). Магматизмзумовлюєвулканізм, землетруси, складкоутворення,розрившарівгірськихпорід, підняття й опусканнятериторій.

Вулканивиникають у місцяхрозломів, можуть бути центрального типу (конуси) й лінійного (тріщинні).

Землетрус— підземніпоштовхи і коливанняземноїповерхні, зумовленіраптовимирозломами і зміщеннямиземної кори. Поштовхи з точки виникнення (гіпоцентр, вогнище, осередок) хвилями (швидкістьблизько 7 км/с) розповсюджуютьсянавкругизалежновідсилипоштовху (в меншіймірі — відсередовищапоширення). На поверхнімаксимальнихколиваньзазнає точка над гіпоцентром — епіцентр.

Складкоутворенняможевідбуватися без порушеннясуцільностішарівгірськихпорід (антикліналі — випукла складка, синкліналі — увігнута) або з розломомшарів (якщогірські породи втратилипластичність) і зміщеннямїхуздовжлініїрозлому (брилові, тектонічніструктури, наприклад, столові гори, западини озер).

Внаслідокпідняття й опусканнятериторійконтинентальніумови (регресія моря) змінюютьсяморськими (трансгресія моря) й навпаки.

У ціломудіяльністьзовнішніхпроцесівспрямована на нівелюваннянерівностейповерхні. Постійновідбуваються: руйнуванняранішестворених форм рельєфу (денудація, ерозія), транспортуваннязруйнованогоматеріалу та йогоакумуляція.

4 Небезпекавулканічних, сейсмічних, гравітаційних (зсувних) процесів

Вулканічніявищабільшпередбачувані. Наслідки: лавові потоки (t 1000–2000 °С), пірокластичні потоки (вибуховасумішрозжаренихгазів, попелу, скельнихуламків), викидипопелу (засипаютьмісцевість, затуляютьсонячніпромені, є ядрами конденсаціїдощовихкрапель), лахари (по типу селів), викидиотруйнихгазів, вулканічних бомб.

Сейсмічніпроцесивиникаютьзненацька, відбуваютьсяблискавично, можутьпризводити до катастрофічнихруйнувань і суттєвихперетвореньвиглядумісцевості. Моретрусипризводять до утворенняцунамі (швидкістьпонад 700 км/год, у затокахзаввишки 40 м і більше).

Гравітаційніпроцесипризводять до швидкої, часто непередбачуваноїзмінимісцевостірізними заобсягоммасамигірськихпорід.

 

V. Вивчення нового матеріалу

Поняття «геологічнесередовищелюдства»

Цеверхнячастиналітосфери, щозазнаєвпливуінженерно-господарськоїдіяльностілюдини, тобто природно-соціальнеявище. Верхня межа — деннаповерхня, нижнявизначаєтьсятехнічнимиможливостямипроникнення. Компоненти: гірські породи, гази, ґрунти, рельєф, підземні води, інженерно-геологічніявища.

 

VІ. Контрольно-рефлексійнийетап

Складітьпам’яткуповедінкипід час землетрусу та виверження вулкану. Пояснітьпропонованідії з точки зорутектонічнихпроцесів.

 

VІI. Підсумки уроку

 

VІII. Домашнєзавдання

-Опрацювати § 9.

-Дослідження. Сучаснівимоги до будівництвау районах з високоюсейсмічністю.

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
4712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку