ХХІ століття – час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури всього населення набувають вирішального значення.
Чим більше нам відкривається нова реальність, тим більше ми виявляємося втягнутими в неї, і всяке нове володіння новими технологіями — це новазалежність. В тому і полягає сутність людиноцентризму – не говорити абстрактні фрази подібно горьківській «Людина – це звучить гордо», а готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до
майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.
Комп’ютери стрімко увійшли в різноманітні сфери повсякденної діяльності суспільства, тому широке запровадження комп’ютерної техніки у процесі навчання стало для нас важливим завданням
Чим частіше використовуються комп’ютери у процесі вивчення різних предметів, зокрема української мови, тим раніше учні починають працювати з комп’ютером, тим ефективнішими є результати навчання.
Що ж нового вносить у навчальний процес комп’ютер? Інформатика загалом має модернізуючий вплив на всі сфери суспільного життя, але сфера навчання і виховання особливі в цьому відношенні. Якщо технологію будь-якого виробничого процесу можна виконати (і повторити) в усіх деталях, то в навчально-виховному процесі зробити це неможливо, а тому особливо актуальним є питання відбору інформації і правильного та вчасного її подання, що дозволяє пожвавити процес навчання, надати йому динамізму, гнучкості, посилити його прикладну спрямованість.
Виходячи зі свого досвіду, можу сказати, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.
Як показує світовий досвід, інформатизація справляє дедалі активніший вплив на формування психічних процесів. Заняття на комп’ютерах, безумовно, мають і позитивний ефект: підвищують когнітивні здібності, кмітливість і уяву, у дітей спостерігаються більш високі показники мотивації досягнень і саморозвитку. Прямий вплив інформатизації виражається в перетворенні діяльності й появі її нових форм. Крім того непрямий вплив відбувається на не комп’ютеризовані види діяльності і на особистість в цілому.
Доступ дітей до комп’ютера в ранньому віці прискорює розвиток інтелектуальних здібностей і навчальних умінь. Персональний комп’ютер впливає на емоції школярів. Тому програми доповнюються різними ігровими елементами, які посилюють емоційність спілкування дитини з машиною, впливають на підсвідомість і тим самим сприяють мимовільному запам’ятовуванню навчального матеріалу.
Отже, для максимального позитивного впливу на формування дитячої психіки при розробці різних вправ на комп’ютері варто було б додержуватися таких принципів:
· гуманістичність;
· функціональність;
· мотиваційна віднесеність;
· когнітивне наповнення;
· емоційна включеність;
· контролеємність;
· прозорість;
· супроводженість дій і результату.
На мою думку, обґрунтоване використання комп’ютера сприяє розвитку розумових здібностей дітей, їхньому творчому мисленню в розв’язанні завдань з української мови, підвищує інтерес до навчання, сприяє набуттю знань і вмінь.
Однак, щоб комп’ютер дійсно був корисним на уроках української мови, необхідне виконання деяких умов. До цих умов, перш за все, треба віднести: професійну готовність учителя - словесника до використання комп’ютерних технологій, наявність якісного технічного й програмного забезпечення. Крім того, потрібно визначити головну мету і стратегічні напрямки розв’язання цієї проблеми.
Комп’ютер на уроках української мови розглядається як потужний дидактичний засіб, який включає дітей до активної праці, підвищує їхній інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує ефективність навчання.
Таким чином, я вважаю, що комп’ютер потрібно використовувати тільки тоді, коли він вносить щось нове у вирішення проблеми. Комп’ютер повинен стати не тільки об’єктом вивчення, а помічником, ще одним засобом для вирішення різноманітних питань.
Нарешті, сучасні інформаційно-комунікаційні технології дають великі можливості для підтримки школяра в процесі оволодіння мовою. Зокрема, мультимедійна презентація допомагає структурувати матеріал і активізувати увагу; комп'ютерні тренажери і тести приносять різноманітність в освоєння правил орфографії і пунктуації, являючи собою альтернативу втомлюваним і образним письмовим вправам. До речі, вчені, які працюють під керівництвом професора Коти Сильва в Департаменті дослідження утворення Оксфордського університету у Великобританії, встановили, що учні легше сприймають і краще освоюють грамоту при використанні комп'ютерних, а не "паперових" джерел. Для розвитку зв'язного монологічного мовлення абсолютно незамінна практика роботи з текстовими редакторами, що дозволяє моделювати структуру відповідного твору, маніпулюючи не окремими словами, а цілими блоками (над фразовою єдністю, абзацами і т. п.). Можна укласти, що актуальність використання персонального комп’ютера в методиці української мови обумовлена і суб'єктивним чинником - особливостями суб'єкта навчального процесу.
Сучасний учитель має бути ознайомлений з багатством засобів навчання, що їх накопичила педагогічна наука за час розвитку школи. Це допомагає йому вибрати для вивчення певної теми найраціональніший і найдоцільніший, що сприятиме оптимізації навчального процесу. Для одного із таких належить засіб використання персонального комп’ютера.
При раціональному використані ПК у дітей розвивається логічне мислення, формуються вміння аналізувати об’єкти та явища, учні шукають закономірності, міркують за аналогією, за індукцією, висувають правдоподібні здогади, розвивають творчу уяву тощо.
У своїй роботі я пропоную розробку деяких дидактичних засобів у друкованому та електронному варіантах у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в комп’ютерному класі. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого матеріалу з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу». Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних та ключових компетентностей, передбачених темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя. (Щоб отримати відповідь для порівняння, необхідно у стовпчику «Перевірка» виділити текст і змінити колір шрифту з «білого» на «чорний»).
З досвіду застосування даних видів робіт можемо запевнити, що використання персонального комп’ютера у навчальному процесі позитивно впливає на
Відкриваються широкі перспективи під час вивчення української мови. З’являються можливості розвитку і динаміки показати недоступні для безпосереднього спостереження явища та процеси, доповнити і поглибити знання, які учні отримали з інших джерел, перейти від одиничного до загального, від окремих прикладів до формування понять. Використання персонального комп’ютера дає змогу подати і опрацювати значно більше навчальної інформації, робити її доступнішою для сприйняття, зрозумілішою за допомогою відео супроводу, інтерактивності навчальних систем.
Систематичне проведення занять з української мови з допомогою використання «Електронного навчально-методологічного інструментарію» дасть можливість вчителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.
Сфера застосування вправ, представлених в «інсрументарію», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі тренування. Машинний контроль знань дає змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.
Маючи перед собою індивідуальний екран, учень працює значно активніше, ніж перед дошкою чи навіть із зошитом: стандартизований шрифт, раціональне розміщення інформації, її кольорове оформлення значно підвищують швидкість і якість сприймання матеріалу, а отже, і ефективність навчальної діяльності.
Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, і в разі ускладнення видавити йому наступні завдання. Застосування ЕПЗ дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.
Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп’ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп’ютер буде часткою їхнього життя.
Введення комп’ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини. Широке впровадження персональних комп’ютерів підніме загальний рівень НДУ у навчально-виховної роботі. Використання комп’ютерів для мене не самоціль, а засіб виховання і розвитку творчих здібностей учнів, формування її особистості.
Доведеться майбутньому спеціалісту освіти думати і про комп’ютерну культуру мовлення учнів. Не можна відставати від інноваційних підходів і методів навчання. Настав час комп’ютеризації, і потрібно йти в ногу з розвитком науки й техніки. Тому, вдосконалюючи власну культуру мовлення, доречно звертатися саме до активізації словника лексикою міжпредметних зв’язків.
1