САМОСТІЙНІ ЧАСТИНИ МОВИіменник слово, вуз, завдання, Микола, Українаприкметник золотий, залізобетонний, легенька, пахучечислівник одинадцять, перший, тринадцятеро, займенник я, ви, що, щось, хтось, абихто, будь-якийдієслово відкласти, чекай, засліпило, прийшовприслівник спокійно, угорі, по-літньому, згарячу, двічі СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИприйменник до, близько, вглиб, крізь, поза, на, проміжсполучник а, але, та, через те що, не лише, одначечастка так, аякже, це, тільки, ось, ледве чи, мов. ОКРЕМА ЧАСТИНА МОВИвигук ой, ай, ох, о, овва, тьху, ех
САМОСТІЙНІ?лекс.знач.член реч. СЛУЖБОВІІменник. Хто? Що?Предмет Займенник. Хто?Що? Який? Чий ? Скільки?Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називаєДієслово. Що робити?Дію предмета. Числівник. Скільки? Котрий? Який?Число,к-сть. Прикметник. Який? Чий ?Ознака предмета. Вигук. Виражає почуття , звуконаслідування, привітання. Прийменник- Поєднує іменні част. мови з іншими словами;- вказує на місце, час. Частка вираж.додаткові смисл.віднош.; утворює грамат. норми. Сполучник. Поєднує ОЧ,част. скл.реч. Прислівник. Як? Коли? Де?Ознака дії, предмета
Що це за частина мови – ім’я, яку називали ще стародавні вчені? Нині такої частини мови наче й немає. Але ж є іменник, прийменник, займенник – назви , до яких входить частинка імен- ( ймен-). В античні часи частина мови ім’я означала не тільки іменник, а й прикметник та числівник – об’єднувала ту групу частин мови , яку ми називаємо іменними частинами. Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав О. Парти - цький. Проте й після цього деякі грама- тики й далі називали іменник сущником. Навіть правопис 1926 року іменник назвав речівником. Чи знаєш ти …
Закріпимо. Робота в групах. Розподіліть на конкретні , абстрактні та збірні {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Конкретні Абстрактні ЗбірніДім. Щастя. Хмиз. Хліб. Знання. Дітвора. Бабуся. Любов. Селянство. Рука. Душа. Символіка. Козак. Вірус. Гербарій. Дім, хмиз, щастя, хліб, дітвора, знання, бабуся , любов, селянство, душарука, символіка, вірус, гербарій, козак. Перевір:
34 Граматичні категоріїРІДЧИСЛОВІДМІНОКЧ о л о в і ч и йпісок, рік, батько. Ж і н о ч и й мрія, ніч, тривога. С е р е д н і йозеро, насіння. С п і л ь н и й Сирота, плакса. ябеда. ОДНИНА + МНОЖИНАВІКНО- ВІКНАТІЛЬКИ ОДНИНАМОЛОДЬ, МИРТІЛЬКИ МНОЖИНАОКУЛЯРИ, СУМИНазивний. Родовий. Давальний. Знахідний. Орудний. Місцевий. Кличний
Рід невідмінюваних іменників Назви тварин чоловічого родупоні, фламінгоІншомовніНазви осіб за віднесеністю за статтюмаестро, фрау. Неістоти – середнього родукупе, метро. Власні назви – за родовою назвою(місто, країна, острів тощо)уся Чилі (країна), цей Кюсю (острів)Абревіатури –за родом опорного слованова АТС (станція),демократичний ЄС (союз)
Робота із тлумачним словником Базіка – особа, що полюбляє багато говорити. Нероба – людина, яка не хоче працювати; ледащо. Хвалько – той, хто надміру підкреслює свої хороші якості, риси характеру, якісь успіхи, часто з перебільшенням. Скласти речення із виписаними словами ТВОРЧАРОБОТАstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Відміни іменників І (перша)Чоловічого, жіночого,спільного роду із закінченням -А, -ЯОксана, суддя, ябедаІІ (друга)Чоловічого роду із закінченням на приголосний та -ОБатько, струмок, Івась. Середній рід на-О, -Е, -ЯОзеро, місце, зілля ІІІ (третя)Жіночого роду на приголосний + МАТИТінь, акварельІ\/ (четверта)Середнього роду із закінченням –А, -Я(-ат-, -ят-, -ен- у непр. в.)Курча, немовля, ім’я
ЯК ВИВЧИТИ ВІДМІНКИЩоб змінити слово — є відмінки. І якщо завчить тобі не ліньки,Ці поради пригадаєш враз, їх назвеш без хиби повсякчас. Отже, називний лиш називає: Що? І хто (нам пісню заспіває)? В родового інші запитання. Це — кого? Чого (немає в Тані)?Віддали кому? Чому? — давальний. Котрому? Кому? (веселій Анні). Далі йде знахідний, щоб знайшли: Що? Скількох? (звірят). І скільки? (лип). Підказав орудний, чим орали,Ким і скількома? (двома волами). А місцевий має назву місця: В кому? В чому? В чім? (в ріці, на листі). Щоб звернутись — кличний є відмінок. Просто клич: Матусю! Україно! Любов Сердунич?
Перевір себе{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Н.тверда групам'яка групамішанавеселк – асуниц - ямиш – а Р.веселк – исуниц – імиш – іД.веселц– ісуниц – імиш – іЗ.веселк – у суниц – юмиш – у. О.веселк – оюсуниц – еюмиш – ею. М.(на) веселц–і (на) суниц - і(на) миш – іКл.веселк – о суниц - емиш – е
Поставте іменники в давальному та місцевому відмінках однини. Рукабурякнижкаперемога. Соломіядорогашапкамрія. Тишапрацямишамухабджілкавнучкакомаха. Марія У давальному й місцевому відмінках однини перед закінченням –і приголосні г,к,х змінюються на з,ц,сІ – введіть одне зі слів у речення;ІІ – складіть невеличкий твір, використавши якнайбільше даних слів.
Поділ на групи іменників ІІ відміни чоловічого роду з основою на -РОдноскладові,іншомовні на-ар, (-яр), -ир,-ур, -ор, -ірсир, двір. Тверда. М′ яка Мішана. З постійно наголошеними-ар (-яр), -ирювіляр, долармуляр, столяр. З ненаголошеними в Р. відмінку однинисуфіксами –ар, -ир(ноголос на корені або на закінченнівівч. Ар – вівчар. Япуст. Ир – пустир. ЯІгор, якір, єгерІз суфіксом –яр, що називають осіб чоловічої статі за професією абохарактером діяльностізброяр, школяр,газетяр
Закінчення -а(-я) мають такі групи іменників: назви осіб та істот: абітурієнта, учня;назви конкретних предметів, які піддаються лічбі: ножа, зошита;власні назви населених пунктів: Києва, Львова;назви водних об'єктів з наголошеним закінченням: Дніпра, Трубежа;назви довжини, площі, ваги, об'єму, часових проміжків: метра, гектара, місяця (але року,віку), листопада (місяця) і пора листопаду;іменники-терміни: конуса, атома; назви будівель та їх частин: парника, гаража (але паркана й паркану).
Закінчення -у(-ю) мають іменники, що позначають:матеріали та речовини: цукру (але хліба, вівса);явища природи: вітру, граду;сукупність: хору, гурту (але табуна);середовище або простір: лугу, стадіону;назви держав і територій: Китаю, Донбасу;назви установ, закладів, організацій: департаменту, театру; почуття, психічний стан: жалю, сміху;дії, процеси: відльоту, виступу;абстрактні поняття: розуму, вантажу.
Підкреслені іменники поставити в родовому відмінку однини і пояснити їх правопис Ви вранці хочете сад(-а, -у), якогось душевного мир(-у, -а). Вертайсь з бетон(-а,-у) сірих стін у землю солов’їну. В блакитну хустку дум(-а,-у) пов’язалась хата. А вітер розносив п’янкий аромат від синього Дон(-а,-у) до синіх Карпат. У кожної людини мати є початком життєвого шлях(-а,-у), доброти, совісті. Крок до знань
Практикум Прочитайте, визначте іменники третьої відміни. З'ясуйте відмінки цих іменників. Хіба не любов усе єднає, як ворожість усе руйнує? (Г. Сковорода). Скажи до мудрості: «Ти сестра моя». (З Біблії). Чиста совість є великою радістю. (Ф. Прокопович). Під злістю завжди ховаються невміння, заздрість, лінощі. (В. Брюгген). Любов (Н.в.), ворожість(Н.в.), до мудрості (Р.в.), совість (Н.в.), радістю (О.в.),під злістю (О.в.), заздрість (Н.в.).
Фізкультхвилинка Коли вчитель називає ім. I в., учні піднімають руки догори і потягуються; II в. – розводять у сторони; IV в. – витягують вперед. Щастя, теля, телятко, порося, поросятко, вершина, плем’я, орля, орлятко, пісня, роса, круча, немовля, ведмежа, ведмежатко, курча, ім’я, обличчя, вороненя, стаття, зайча, зайчатко,яблуня, вежа, голуб’я, левеня, хлопченя, узбережжя,тім’я.
Творча робота. Квочка, курчата, тривожне сокотання, просо, заховатись, бігати, клювати,цвірінькати, качка з каченятами, гребінь, подвір’я, жовті клубочки,кошеня, зелена трава, шуліка,скрекотати, веселе сонечко, чисте небо. Напишіть твір «Дружна сім’я», розповівши в ньому про тварин, які живуть на селянському обійсті. Для цього використайте такі слова і словосполучення.
Розподільний диктант. Розподіліть слова у дві колонки, залежно від того, яке закінчення вони матимуть у родовому відмінку однини: Берлін, Вашингтон, Кіпр, Крит, Житомир, Кременчук, Афганістан, Казахстан, Лондон, Єгипет, Луганськ, Луцьк, Тернопіль, Ірак, Харків, Холодний Яр, Китай, Сибір.
Розподільний диктант. Розподіліть слова у дві колонки, залежно від того, яке закінчення вони матимуть у родовому відмінку однини: чоловік, пісок, хрущ, азот, жук, Іван, бузок, очерет, Вітер, сум, Мороз, настрій, дуб, оптимізм, трактор, спокій, ніж, олівець, маяк, метр, гектар, кілограм, невроз, літр, тиждень, жаль, мільйон, теніс, бокс, крос, вальс.
Склади схему – опору ! Іншомовні слова на голосний какаду (тварина) Ч. папараці ( особа) Ч. Але ! пальто (-а), ситро (-а) цеце (муха) Ж( з1937 року - змінювані) цунамі (неістота) С. Абревіатури з початкових букв НАТО- основне слово ( організація) Ж Жіночі прізвища на –ко,-ло. Захарченко - стать Ж (Галина Борисівна)Незмінюваніформи
У кожного свої прикмети є,І їх Прикметник нам назве,Бо тільки він сказатиможе всім,Високий чи низький цей дім,Що птах літає в синіх ясних небесах,І падолист гуляє тихий по лісах. Цей пан Прикметниквсі прикмети знає. От запитай його яке? яка? який? На всі питання відповіді має,Про всі ознаки всім розповідає.
Вибірковий диктант. Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, жовтогарячі чорнобривці, сині волошки. Що це буде, мамо? – питає Дмитрик.- Українська святкова сорочечка для тебе. Я вишиваю квіти, які ростуть на рідній землі. Ми українського роду і любимо землю та квіти України.- А хіба в наших сусідів не яскраві і гарні квіти цвітуть?Квіти й вишивки в нас і схожі, і різні. Виписати прикметники. Що можуть позначати прикметники?
Р о з у м н е п е р о. Запишіть текст, додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет Мова об’єднує в собі …………мудрість. Прилучення дитини до краси ……………. мови розпочинається з ………. ..…………... казок і ………………….. ……………… пісні. ……………. ………………. слово джерельцем струмує в мені. У скарбниці …………..почуттів ……………….. скарб – повага до своєї мови. Найкращий, Тарасове, рідної, народну, людських,колискової, могутнє, бабусиних, материнської, милих.
Р о з у м н е п е р о. Запишіть текст, додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет Мова об’єднує в собі народну мудрість. Прилучення дитини до краси рідної мови розпочинається з милих бабусиних казок і материнської колискової пісні. Могутнє Тарасове слово джерельцем струмує в мені. У скарбниці людських почуттів найкращий скарб – повага до своєї мови.
В і д н о с н івиражають ознаку через відношення до інших предметів, ця ознака не може бути виражена в більшій або меншій мірі: вечірня прохолода (прохолода вечора), металева кулька (кулька з металу).матеріалчаспризначення. Націо –нальністьмісце срібний зимовий швейний український лісовий
Склади схему – опору !Прикметник. Якісні ВідносніОзнака(який?)ступеніпорівняння,сполуч. з прислівникомдуже. Форма. А) повна (змін.)стягнена нестягнена ( добра ) ( добрая ) Б) коротка ( не змін.) (зелен клен) а)матеріал , б) простір, в) час, г) вимір, д) дія. Присвійніприналежність(чий ? )сестрин, материнstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Розподільний диктант. Якісні, відносні та присвійні прикметники запишіть у три колонки. ЯкісніВідносніПрисвійніШирокий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьківський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський.ppt_xppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_x
Ступені порівняння якісних прикметників. Вищий ступінь. Найвищий ступінь. Простаформа. Складенаформа. Прикметник + -ш ( іш): високий - вищий, малий - менший більш (менш) + прикметник: більш високий, менш гіркий най + проста форма вищого ступеня: найвищий, найменший найбільш (найменш) + прикметник: найбільш високий, найменш гіркий
Склади схему – опору !Ступені порівняння прикметників. Тільки якісні!!!ступінь форма ступіньвищийнайвищийпростасильний — сильнішийгарніший,(але гарний- кращий)алевисокий - вищийщо сильнішияк гарнішийнайбільшменшсильнийсильнийбільшменш. Або: сильніший від усіхнайскладена. Складна-Прост. ф. вищ.ст. + префіксів що-, як-:щонайдешевший
-н- і -нн- у прикметниках. Одна буква -н-Дві букви -нн-утворені за допомогою суфіксів -н(ий), -н(ій), -ан(ий), -ян(ий): західний, ближній, солом'яний. У наголошених суфіксах-анн-, -янн-, -енн- неоціненний, несказанний. Від твірної основи, яка закінчується на -н: закон - законний, день — денний
Подумай!!!Спів птаха. У кожному словосполученні один з іменників замініть прикметником. Визначте рід, число, відмінок. Пшениця з України. Промінь сонця. Праця матеріstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Вибірковий самодиктант. Випишіть прикметники, ставлячи їх у початковій формі (Н. в. однини). Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма. І блідий місяць на ту пору Із хмари де-де виглядав, Неначе човен в синім морі, То виринав, то потопав (Т. Шевченко).
Самостійно поширте поданий текст прикметниками та порівняйте свій варіант із оригіналом. Зробіть висновок про функції прикметників у мові.І досі сниться: під горою. Між вербами та над водою… хаточка. Сидить. Неначе й досі … дід. Коло хатиночки і бавить… та …Своє … внуча… (Т. Шевченко)І досі сниться: під горою. Між вербами та над водою. Біленька хаточка. Сидить. Неначе й досі сивий дід. Коло хатиночки і бавить. Хорошеє та кучеряве. Своє маленькеє внуча… (Т. Шевченко)
Гра «Вірю – не вірю». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Вірю», якщо неправильне, каже: «Не вірю». Прикметник – самостійна частина мови. Означає предмет. Прикметники відповідають на питання який? чий?Змінюються за числами, родами, відмінками. Слова весело, дзвінко – прикметники. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.
ЧИСЛІВНИКИ (за значенням і граматичними ознаками)КІЛЬКІСНІскільки? Власне кількіснітри, шістдесят,сімсот два,мільярд,нуль, сорок. ПОРЯДКОВІкотрий? перший, триста сьомий Збірні обидва, обидві,семеро,двадцятеро,шестеро. Дробові три сьомі,нуль цілихтри десятих,півтора. Неозначено-кількіснічимало,кілька, стонадцять
Правопис числівниківразомокремо складні кількіснічислівники: одинадцять, п'ятдесят, триста;складні порядкові числівники, останнім компонентом яких є-сотий,-тисячний, -мільйонний: дев'ятисотий, п'ятнадцятий складені кількісні й порядкові числівники: тисяча сімсот тридцять вісім, тисяча п'ятсоттридцять восьмийпорядкові числівники, до складу яких входять слова з половиною й под.: три з половиноютисячі.
Дидактична гра «Інтерв’ю з числівником»Використовуючи алгоритм «Числівник», візьміть інтерв’ю в Числівника{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} ЧИСЛІВНИК СЗЧМкількісніпорядковічисло,кількість порядокпредметівпри лічбіскільки?котрий?Н. Р. Д. З. О. МРід, число, відмінки(як прикметник)прості;складні;складеніВсіма ЧР. Розряд за значеннямозначаєРозряд за значенням. Змінюються. За будовою: У реченні буваєцілі числа, дробові,збірніstyle.text. Decoration. Underlinestyle.colorstyle.font. Weightstyle.font. Weightrrrrrrrrstyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
Треба розрізняти числівники й інші частини мови, які мають теж числове лексичне значення:• іменники (що?):двійка, трійка, п'ятірка, десяток, сотня, чверть, дюжина, половина;• прикметники (який?):поодинокий, подвійний, десятковий, половинний, дводенний, восьмирічний, одиндцятиповерховий;• дієслова (що зробити?): подвоїти, потроїти;• форма дієслова — дієприкметник (який?):подвоєний, потроєний, спарений, розполовинений ;• прислівник (як?):утроє, утричі, по-третє, натроє. Зауважте !
Лінгвістичний конструктор. Знайдіть другу частину прислів’я і запишіть. Підкресліть числівники, визначте відмінок.{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}1. Всім по сім, …- там доля всім.2. За одного вченого …- а скупий два рази платить.3. У семи господинь …- ніж на хвилину пізніше.4. Семеро одного …- а мені вісім.5. Краще десятьом дати, …- дають десять невчених.6. Де діточок сім, …- хата не метена.7. Ледачий два рази робить, …- не чекають.8. Краще на п’ять хвилин раніше, …- як в одного просити.
Читай – міркуй – роби висновки!Вірш – пам’ятайчик. Доповни вірш потрібними закінченнями і словами. Сорок, сто і дев’яностопровідмінювати просто:в називному бідномута іще в знахідномувсе одно. Закінчення – … . В родовому – …,В давальному – … . В орудному – … . В місцевому – … .Інших шукати … .Інших – … .
Наголошуймо правильно! (Комунікативна компетентність). Прочитайте числівники, правильно їх наголошуючи.2 – 3 уведіть до самостійно складених речень (усно).- Одинадцять, - чотирнадцять, - сімдесят, - один одного, - один до одного, - порядкові, - котрий.style.font. Weightstyle.font. Weight
Гра «Редактор»Робота в парах. Прочитайте. Відредагуйте речення. Запишіть шість правильних варіантів.1. Четверо хлопців не виходило з дому.2. Микола взяв у бібліотеці двоє книжок.3. Семеро днів залишається до поїздки.4. У великій коробці боязко тулилися одне до одного двоє кошенят.5. Вже п’ятеро листів відправили члени гуртка, а відповіді не було.6. Дівчата при зустрічі прискіпливо оглядали одне одного.7. Курчата один одного відпихали від корму.8. Понад чотирьохсот спортсменів брали участь. У змаганнях. Треба пам’ятати: Збірні числівники використовують у розмовному й художньому стилях, але вони зовсім не властивінауковому і діловому стилям.
Це цікаво. Символіка чисел1 (один) – символ єдності, цілості: єдині Бог,Всесвіт, Космос;2 (два) – символ бінарності, протилежності,парності;3 (три) – основа життя і мисленнятри образи Бога – Трійця,три часи – теперішній, минулий і майбутній;4 (чотири) – символ сталостічотири Євангелія: від Матвія, від Марка, від Луки, від Іваначотири стихії: вода, вогонь, повітря, Земля7 (сім) – символ святості, здоров’я, небесне числосім днів тижня12 (дванадцять) – число пов’язане з Євангельськими притчами: - 12 апостолів Христа - 12 годин має день
Логічна вправа. Запишіть речення. Знайдіть числівники, поставте до них питання. З’ясуйте синтаксичну роль числівників.1. Сім на шість – сорок два.2. Нагідки прокидаються о десятій.3. Три явори посадила сестра при долині.4. Третій хлопець був не тутешній.5. Два коти в одному мішку не живуть.r
Неозначено-кількісні числівники кілька, декілька відмінюють, як числівник два; багато, небагато - як числівники три, чотири; кільканадцять - як п'ять. У дробових числівниках чисельник відмінюють, як кількісний числівник, а знаменник – як порядковий (дві третіх, двох третіх, двом третім і т.д.).
Котра година ? 11.00. ( одинадцята година)10.30. пів на одинадцяту;10.15 . десята година п'ятнадцять хвилин, п'ятнадцять хвилин по десятій, п'ятнадцять хвилин на одинадцяту, чверть по десятій, чверть на одинадцяту;10.45. за п'ятнадцять одинадцята, за чверть одинадцята, чверть до одинадцятої .style.colorfillcolorfill.type
Знайди п’ятого зайвого. О котрій годині? – о пів на другу; за чверть до третьої; в пів шостої, у десять хвилин на першу; об одинадцятій. Котра хвилина? – пів на другу; за чверть третя; без двадцяти сім; десять хвилин по десятій; дванадцята. Котра година? – десять на шосту; чверть на шосту; без п’ятнадцяти шість; пів на шосту; за десять шоста.
Чи знаєш ти … що граматисти називали цю частину мови містоймення. І хоч Г. Шашкевич 1865 року вжив назву займенник, інші дослідники й далі називали її містоймення. Тому 1914 року І. Нечуй – Левицький у своїй граматиці з гумором зазначив:«Відомо, що слово місто - город, і вийшло городойменник. Чом, пак, не селойменник?»- і відстоював назву займенник, яка згодом і закріпилася в українському мовознавстві.
Чому займенник має таку назву? Яка його роль у мовленні? А тепер прочитаймо, як прекрасно сказав про це поет Дмитро Білоус у своєму вірші "Злитки золоті": Чи ти задумувавсь, відкіль оті У нашій мові злитки золоті? Як намистини, диво калинове — Частини мови! Який співець, поет, який письменник Уперше слово вигадав — іменник? Іменник! Він узяв собі на плечі Велике діло - визначати речі...... А поспитай звичайного займенника. За кого він у мові? За іменника! (Хоч може цей наш скромний посередник Замінювать числівник і прикметник.)style.colorfillcolorfill.type
За значенням і граматичними ознаками займенникові слова неоднотипні. Вони поділяються на три групи: • займенники, що співвідносяться з іменниками (хто? що?):я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони, себе, хто, що, хтось, щось …займенники, що співвідносяться з прикметниками (який? чий?):мій, твій, ваш, наш, їхній, свій,чийсь, деякий, чий-небудь,ніякий…займенники, що співвідносяться з числівниками (скільки? котрий?):скільки, стільки, скількись
Розряди займенників. ОСОБОВІЯ,ТИ, МИ, ВИ,ВІН, ВОНА …3. ПРИСВІЙНІМІЙ, ТВІЙ, ВАШ,СВІЙ, ЇХНІЙ 4. ЗВОРОТНИЙСЕБЕ2. ОЗНАЧАЛЬНІВЕСЬ, ВСЯКИЙ, КОЖЕН,ІНШИЙ, ЖОДЕН, САМ9. ВКАЗІВНІЦЕЙ, ТОЙ, ТАКИЙ,СТІЛЬКИ5. ПИТАЛЬНІХТО? ЩО? ЯКИЙ?ЧИЙ? КОТРИЙ?6. ВІДНОСНІ =ПИТАЛЬНІ(ПОЄДНУЮТЬ ЧАСТИНИССКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ7. НЕОЗНАЧЕНІ +АБИХТО, ЯКИЙ-НЕБУДЬВІДНОСНІБУДЬ-, НЕБУДЬ-,КАЗНА-, ХТОЗНА-, ДЕ-, АБИ-, -СЬ8. ЗАПЕРЕЧНІ(а)ні + відносніНІЩО, НІЧИЙ,АНІЯКИЙ
З вказує на предмет, ознаку, к-ть, але не називає їх особові:1 я, ми, 2 ти, ви, 3 він, вона, воно, вони Р. Ч. В.відносні: хто, що, який, котрий Р. Ч. В.неозначені: (питально-відносні + частки будь-, -небудь-, казна-, -хтозна, де-, аби-, -сь): Взаперечніні:ніхто, ніщо, ніякий, нічий, нікотрий, ніскільки В зворотний:себе Р. Ч. В.присвійні:мій, твій, свій, наш, ваш, його, їхній; Р. Ч. В.питальні:хто? що? який? чий? котрий? скільки? Возначальні:весь, всякий, кожен (кожний), інший, жодний (жоден), сам, самий Р. Ч. ВНеозначені: абихто, абищо, абиякий, дехто, дещо, деякий, дечий Ввказівні:цей (сей, оцей), той (отой), такий, стільки Р. Ч. В
У реченні займенники виконують різні синтаксичні функції. Вони можуть виступати тими самими членами речення, що й іменник, прикметник, числівник: Підметом Так ніхто не кохав (В. Сосюра); присудком: Ах, очі, ті очі... Кохана, чом серце не таке? (П. Тичина);означенням: Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов (П. Тичина);додатком: Мене любов ненависті навчила (Леся Українка);обставиною: Моя любове! Я перед тобою! Бери мене в свої блаженні сни! (Л. Костенко).
Казка про займенники У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило. Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться - якісь дивні створіння на галявині, і не в настрої. Одні сваряться, інші б'ються, а деякі сидять і сумують.- Хто ви? - запитав чарівник. - І що трапилось?- Щось!- Нічого!- Казна-що! - навперебій почали вигукувати займенники.- Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється?- Кожний!- Сам! Хтось!- Ніхто!
- Той!- Цей!- Абихто! - знову один поперед одного закричали займенники.- Хай говорить хтось один. Хто тут головний?- Я! Він! Кожний! Всі! - почулося на галявині. Зрозуміло. Ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. - Чарівник махнув своєю паличкою, і перед здивованими займенниками виріс чудовий дев'ятиповерховий будинок. Удруге махнув - і кожен займенник зайняв свій поверх. Тепер вони мали власні кімнати, перестали сваритися й охоче ходили один до одного в гості.
ОЗНАЧАЛЬНІ, ВКАЗІВНІО д н и н амножина. Чол. рід. Сер. рід. Жін. рід. Всі РОДИН. ТОЙ, ВЕСЬТЕ, ВСЕЦЯ, ВСЯТІ, ВСІР. ТОГО, ВСЬОГОЦІЄЇ, ВСІЄЇТИХ, ВСІХД. ТОМУ, ВСЬОМУЦІЙ, ВСІЙТИМ,ВСІМЗ. Н. / Р. ТЕ, ВСЕЦЮ, ВСЮН. / Р. Ор. ТИМ, ВСИМЦІЄЮ,ВСІЄЮТИМИ, ВСІМАМ. На ТОМУ, на ВСЬОМУНа ЦІЙ, ВСІЙНА ТИХ, ВСІХ
Відредагуйте подані речення Вершник сидить на коні. Грива його розвіюється на повітрі. Він пришпорив коня. 2. Весь народ боровся із загарбниками . Вони вірили, що перемога не за горами. 3. У його зовсім посивіло волосся. 4. У будинку чулися крики. Вони намагалися вибити вікно. 5. Хлопець знайшов платок у його кишені. 6. Бабуся попросила прочитати свого листа. 7. Учень витяг олівець з пенала і поклав його на парту.
Разом пишемо неозначені займенники, утворені за допомогою часток аби-, де-, сь-, та заперечні займенники з часткою ні(дехто, когось, абиякий,ніхто)Через дефіс пишемо неозначені займенники, утворені за допомогою часток казна-, бозна-, хтозна-,будь-, - небудь( чий-небудь, хтозна –хто) Окремо пишемо, якщо між займенником і часткою стоїть прийменник ( де з ким, ні в кого)
Перевірте правильність написання і виправте, де слід, помилки : ні про кого; що небудь; ні хто; ні чого; ні в кого; де хто; де котрі; якійсь; чий сь; аби чий; ні скільки; ні чийого; ні якому; будь хто; аби чийого; де котрий; хтозна скільки; ні для чого; де комусь, скільки небудь, аби з ким, де на кому.style.colorfillcolorfill.type
Зауважте! Слово що може виступати в складнопідрядному реченні в ролі займенника (як сполучне слово) і в ролі сполучника. Займенник що в реченні відповідає на питання, виконує синтаксичну роль і може бути замінений на займенник який або інше повнозначне слово. Сполучник що не відповідає на питання, не є членом речення і не може бути замінений на повнозначне слово.
1. Який займенник складається з однієї букви? 2. Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? 3. До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на провалля? 4. Додавши до займенника одну букву, перетворіть його на частину суші, що врізається в море. 5. Які два займенники заважають їздити по дорозі? 6. Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? загадки - жартижарти - завдання
Відповіді: Який займенник складається з однієї букви? (Я) Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? (Нічия)До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на провалля? (Яр)Додавши до займенника одну букву, перетворіть його на частину суші, що врізається в море. (Мис)Які два займенники заважають їздити по дорозі? (Ями) Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (Вимити)style.colorfillcolorfill.type
Лінгвістична задача. Записати словосполучення у два стовпчики: ті, в яких займенники пишуться через дефіс; ті, в яких займенники пишуться разом. Будь/який аматор, чий/сь обов’язок, хтозна/скільки бур’янів, казна/чия адреса, для де/чиїх публікацій, будь/хто з орендаторів, аби/який уламок, яка/сь галактика, яка/небудь білка, для будь/чиєї оселі, де/котрі особи, чий/небудь етюд, аби/ чий автомобіль, в будь/якій тьмі, де/які повісті, будь/чиїх яблук, казна/чиї вироби, в будь/якому рядку. Ключ. З других літер кожного іменника прочитаєте вислів Тараса Шевченка, що починається словами “Якби ви вчились так, як треба, то й …”
ДІЄСЛОВОНАЗВА ФОРМИЗАГАЛЬНЕЗНАЧЕННЯПИТАННЯПРИКЛАДИНЕОЗНАЧЕНА ФОРМАДІЯ, СТАН АБО ПРОЦЕС ПОЗА ЧАСОМЧИСЛОМ, ОСОБОЮЩО РОБИТИ?ЩО ЗРОБИТИ?ПИСАТИ,НАМАЛЮВАТИОСОБОВЕ ДІЄСЛОВОДІЯ, СТАН ПРЕДМЕТАЩО РОБЛЮ? ЩО ЗРОБЛЮ? ЩО РОБИВ? ЩО БУДУ РОБИТИ?ПИШУ,МАЛЮВАЛИДІЄПРИКМЕТНИКОЗНАКА ПРЕДМЕТАЗА ДІЄЮЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?ПИСАНИЙ,МАЛЮЮЧИЙБЕЗОСОБОВАФОРМАНА –НО, -ТОДІЯ, ЩО СПРИЙМАЄТЬСЯЯК РЕЗУЛЬТАТЩО ЗРОБЛЕНО?ПИСАНО,НАМАЛЬОВАНОДІЄПРИСЛІВНИКДОДАТКОВА ДІЯ,ОБСТАВИНА ДІЇЩО РОБЛЯЧИ? ЩО ЗРОБИВШИ?ПИШУЧИ,НАМАЛЮВАВШИФОРМИ ДІЄСЛОВА
Чи знаєш ти … Більшість речень має дієслово-присудок. Якщо в реченні тільки називаються предмети або явища, то, це називне речення. Очевидно, стародавні греки теж знали про це, бо слідом за ними дієслово спершу називали реченіє. Назва ж дієслово з'явилася відносно недавно. І українські, й російські граматики називали дієслово речь (укр. річ). У 1591 р. у граматиці Адельфотес з'явилася назва глагол, яка й залишилася в російській мові. Назва ж дієслово молодша від назви глагол на 270 років. Живе вона в українській мові з 1862 року. Її і творцем був мовознавець П. Дячан.
Минулий Дія відбувається до моменту розповіді про неї(що зробив?що робив?). Змінюється за Ч.,Р.( в одн.). Має доконаний і недоконаний вид(прочитав, читав)Теперішній Дія відбувається у момент розповіді про неї(що роблять?). Змінюється за числами й особами. Має недоконаний вид( читаю) Майбутній. Дія відбуваєтьсяпісля розповіді про неї(що зроблю?що робитиму?що буду робити?)Змінюється за числами й особами. Має док. і недок. вид( проста і складена форми - ( прочитаю, читатиму, буду читати)Часи дієслова
Доконаний. Означає завершену, обмежену в часі дію(що зробити? що зробив? що зроблю?)Форми –мин.,майб.часу(прочитав, прочитаю)Недоконаний. Означає незавершену, не обмежену в часі дію(що робить?що робив? що роблю?що робитиму? що буду робити?)Форми –мин., теп.,майб.часу(читав, читаю,буду читати,читатиму )Вид дієслова
Перехідність. Перехідні Означають дію, спрямовану на певний об'єкт. Залежний іменник повинен стояти: • у З.в. без прийменника (зорати поле, посіяти квіти); • у Р.в., якщо: перед дієсловом є частка не (не виконати завдання, не полити квітів); дія переходить не на весь предмет, а лише на його частину ( привезти піску, випити води) Неперехідні Означають дію, яка не спрямована на певний об'єкт,не переходить на предмет. Способи творення:• перехідне дієслово + ся (вчити — вчитися); • перехідне дієслово вживаєтьсябез прямого додатка (імен, у З.в. без прийменника): (дівчина читає, дитина п'є)
Способи дієслова. Дійсний Виражає дійсну, реальну дію. Питання: що робить? що зробить? що зробив? Змінюється за часами, числами та особами або родами ( у мин.часі). Працює, сміється, забуде, зробив . Умовний Виражає бажану, можливу за певних умов дію. Питання: що робив би? що зробив би? Змінюється за числами, в одн. — за родами. Твориться від мин. часу + частки б, би, які з дієсловамипишуться окремо. Повідомив би, прийшла б, хотіли б. Наказовий. Виражає спонукання до дії (наказ,прохання, пораду, побажання). Питання: що роби? що зроби? Змінюється за числами і особами, в одн. — 2 особа,у мн. — 1 і 2 особи. Можуть творитися за допомогоючасток хай, нехай. Говори, говорімо, говоріть, хайговорить, нехай говорять.
Зауважте !Є чотири дієслова, з якими не може писатися то окремо, то разом залежно від їхнього значення: не здужати і нездужати (пор. недуга), не славити і неславити (від неслава), не стямитися і нестямитися (від нестяма), не покоїтися і непокоїтися (від непокій). style.colorfillcolorfill.type
Тести1. Дієсловом називається самостійна частина мови, що означає...а) дію або стан предмета; в) предмет.2. Дієслова відповідають на питання...а) хто?, що?;б) що робити?, що зробити?, що роблять?, що зроблять? ;в) який?, чий?, котрий?, скільки?3. У реченні дієслова виконують роль...а) підмета;б) означення;в) присудка.4. До граматичних категорій дієслова належать...а) час, спосіб, вид, стан, особа (рід);б) час, спосіб, розряд за значенням, вид;в) час, вид, стан, ступені порівняння, особа (рід).
5. Не з дієсловами пишеться разом...а) завжди;б) у префіксі недо-, якщо слово без не не вживається;в) в інфінітивних формах.6. Неозначена форма дієслова називається початковою формою і виражає дію, яка...а) переходить на предмет;б) не вказує на особу, на час, число, спосіб, рід; в) уже завершилась.7. Дієслова у формі інфінітива закінчуються на -ти, -ть і відповідають на питання...а) що зробив?, що зробить?;б) що робить?, що буде робити?;в) що робити? що зробити? 8. Неозначеній формі (інфінітиву) властиві такі морфологічні ознаки, як...а) вид, перехідність/неперехідність;б) спосіб, час, число;в) особа або рід, час.
9. Перехідні дієслова означають дію, що...а) не переходить на предмет;б) переходить на предмет, який зазнає або не зазнає певних змін внаслідок цієї дії;в) не завершилась, повторюється.10. Перехідні дієслова вживаються в реченні з...а) іменником-додатком у формі давального або місцевого відмінка;б) іменником-додатком у формі орудного або знахідного відмінка з прийменником;в) іменником-додатком у формі знахідного відмінка й прийменника або в родовому із заперечною часткою не чи значенням переходу дії не на весь предмет лише на його частину.11. Дієслова недоконаного виду означають дію...а) завершену;б) яка триває;в) яка обов'язково відбудеться в майбутньому. 12. Дієслова доконаного виду означають...а) дію, яка завершена в минулому або яка обов'язки) завершиться, і відповідають на питання що зробити?, що зробив?, що зроблю?; б) незавершену дію і відповідають на питання щ робити?, що роблю?, що робитиму?;в) дію, завершену в теперішньому часі, і відповідай на питання що роблю?, що зроблю?
Дієвідмінювання дієслів дати, їсти, ...повісти, бути. Дієслова дати, їсти, ...повісти (розповісти, доповісти тощо) та похідні від них (продати, доїсти тощо) не належать до дієвідмін, бо мають форми давньої системи дієвідмінювання. Однина Множина1 ос. дам їм відповім дамо їмо відповімо2 ос. даси їси відповіси дасте їсте відповісте3 ос. дасть їсть відповість дадуть їдять відповідять. Видові пари таких дієслів (давати, доїдати, заповідати тощо) дієвідмінюються за сучасним зразком: давати — даю, даєш, дає, даємо, даєте, дають тощо.
Зауваж ! Безособові форми на -но, -то — це незмінювані дієслівні форми, які утворені від пасивних дієприкметників минулого часу з суфіксами -н(ий), -т(ий) шляхом заміни закінчень на суфікс -о;збудований міст — збудовано міст, зораний степ — зорано степ, вирощений сад — вирощено сад, вкритий росою — вкрито росою, прожитий вік — прожито вік, вишита сорочка — сорочку вишито.
Ознаку дії називає,А також, місце, час, причину. Цієї дії визначає, І кожен цю частину знає. Сміється сонце як? Ласкаво,Мандрує небом величаво. А небо голубіє дивно,Пливуть хмаринки тихо, мрійно. Дзвенить кохана мова чисто,А кожне слово – урочисто. Земля стрічає нас святково,Сміються зорі загадково. Сади цвітуть коли? – Весною. Коли є трави шовкові? – Улітку. А врожаї коли збирають? – Восени. Снігу всі коли чекають? – Узимку. Здогадались?Про яку частину мови ми продовжимо розмову?
Записати народні прикмети. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.1. Багато інею на деревах – щедрим буде медозбір.2. Береза викидає лист раніше за вільху – літо буде сухе, пізніше – холодне і дощове.3. Весна рання – попереду багато морозів.4. Грім напровесні на голе дерево-погано вродять зернові.
Розподілити прислівники відповідно до значення. Попрацюймо в парах. Розмовляти тихо, жити поблизу, дуже високий, лагідно дивитися, приїхати здалеку, чекати роками, сказати спересердя, трохи гіркий, ледве теплий, писати грамотно, виглядати молодо, дивитися стоячи, прибирати заново, вірити по – своєму.
Прочитайте текст. Випишіть прислівники. Бабуся залюбки згодилася оповісти про свято Стрітення. Оскільки з давніх – давен цей празник відзначали особливо врочисто, то про нього вона розповідала детальніше. Цього дня селяни здебільшого не працювали, а стежили за погодою. Народна міфологія засвідчує, що на празник обов’язково мають у підобід зустрітися Зима з Весною...
ПЕРЕВІР СЕБЕ !У/досвіта, до/речі, без/наміру, тим/часово, що/тижня, тяжко/важко, врешті/решт, раз/у/раз, з/дня/на/день, з/діда/прадіда, по/нашому, коли/небудь За/молоду, у/плав, через/силу, стрім/голов, на/в/шпильки, по/декуди, по/всюди, рано/ранесенько, вчора/позавчора, з/давніх/давен, по/своєму, по/батьківськи
Випишіть словосполучення з прислівниками в дві колонки: 1) зі вставленими буквами жч; 2) зі вставленою буквою щ. Утримувати тя…е, різати ву…е, клади тов…е, іду бли…е, дають доро…е, роби кра…е, адресуй ви…е, нести ва…е, іскрить ни…е, миготить ду…е, їхати найкра…е. * З перших букв повинно скластися три слова з вислову Лесі Українки “Для нас…навіть дим солодкий та коханий”.
НЕ з прислівниками пишемо. РАЗОМ: ОКРЕМО: Без не прислівник не вживається: незабаром, негайно, непорушно; В реченні є протиставлення: Криві дрова горять не гірше, а краще від рівних (Народна творчість); До прислівника-обставини з не можна дібрати синоніми: невисоко (низько), небагато (мало), неблизько (далеко); Прислівник є в реченні присудком: Мені в житті до всього не байдуже. В. Сосюра Прислівник утворений від прикметника з наголошеними суфіксами -анн- або -енн-: несказанно, широченно
Дефіс у прислівниках ставлять Після префікса по-, якщо прислівник має суфікс –е-, -и-, -ому-, -ему- , (-єму-) У складних прислівниках після будь-, казна-, -небудь бозна-, хтозна- У складних прислівниках перед -таки, -то За складання однакових чи близьких за змістом слів По-перше, по-людськи, по-нашому, по-своєму Будь-коли, казна-як, хтозна-коли Як-небудь, якось-таки, коли-то Ледве-ледве, пліч-о-пліч, тишком-нишком
Окремо пишуться прислівники:1. Між двома однаковими словами є прийменник у, в, по:рік у рік, день у день, плече в плече, раз по раз2. Прислівник із чотирьох компонентів:з боку на бік, з дня на день, з краю в край, з ранку до вечора3. Друге слово прислівника в О.в. (чим?):кінець кінцем, тим часом, одним одна, таким чином, сама самотою4. По + збірний числівник:по двоє, по четверо,але: поодинці5. Прислівник на означення емоційного стану людини: на жаль, на диво, на щастя, на радість, на сором, на сміх, на злоале: зόзла
Прислівник. Назустріч вітру (Д. в.)(як?)Чую тебе вперше. Вивчи вірш напам’ять. Діти зібрались докупи. Взаперті знаходився добу. Прийменник + частина мови. На зустріч + з + онуками (О.в.)В (яке?) перше вікно зазирнули. Подарувати на (добру) пам'ять. До купи (чого?)хмизу піднесли. В (які?) заперті двері не зайдеш. Розрізняйте!
И та і в кінці прислівникаиіПісля букв, що позначають тверді приголосні: навскоси. ЗАВЖДИ !Після г, к, х: пошепки. У кінці прислівників з префіксом по: по-заячи. У кінці прислівників після букв, що позначають м’які або пом’якшені приголосні: в цілості, навесні. У деяких прислівниках після ч: тричі, вночі.
Літери н та нн у прислівниках У прислівниках, утворених від прикметників із н, пишуть одну літеру н: слухняний – слухняно, несподіваний – несподівано. У прислівниках, утворених від пасивних дієприкметників, так само пишуть н: полегшений – полегшено, вихований – виховано. У прислівниках, утворених від прикметників із нн, пишуть нн: сонний – сонно, страшенний – страшенно, несказанний – несказанно. З нн пишуть прислівники зрання, спросоння, попідтинню, навмання, попідвіконню, востаннє.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ1. Через дефіс пишуться всі слова в рядку а) по/нашому, в/нічию, ледве/ледве, сяк/так б) з/рештою, врешті/решт, хтозна/куди, вряди/годи в) мало/помалу, віч/на/віч, десь/інколи, по/латині 2. Разом треба писати всі прислівники рядка а) без/вісти, в/серйоз, до/речі, на/вскіс б) у/розтіч, від/давна, без/перестанку, у/брід в) за/багато, до/вкруги, до/вподоби, на/впростець 3. Правильно записано всі прислівники рядка а) по сусідськи, удвох, з гори, на диво б)віднині, нашвидку, без кінця, до вподоби в)десь-інде, підчас, допобачення, сповна
4. Укажіть рядок, у якому всі прислівники пишемо з однією літерою Н а) спокійн/о, безладн/о, відмін/о, таємн/о б) доречн/о, замріян/о, сонячн/о, активн/о в) віддан/о, впевнен/о, шален/о, старан/о5. Виділіть рядок, у якому всі прислівники пишуться з і в кінці а) двіч-, поноч-, заран-, почаст- б) нехотяч-, щоноч-, по-заяч-, трич- в) опівдн-, уранц-, напохват-, довол-6. Виділіть рядки, у яких усі слова – прислівники вищого ступеня порівняння а) краще, вище, радісніше, добріше б) гарно, високо, радісно, добре в) ніжно, що якнайкраще, абияк, переможно
Прийменникце службова частина мови, що виступає разом з відмінковою формою іменника, займенника або числівника для вираження залежності її від інших слівсполучникце службова частина мови, яка вживається для поєднання членів речення, частин складного речення і окремих речень у текстічасткаце службова частина мови, яка вживається для надання окремим словам чи реченням додаткових емоційно-експресивних та смислових відтінків
Чи знаєш ти , що… Система сполучників, що існує в сучасній українській літературній мові, упродовж тривалого часу збагачувалася й удосконалювалася. З 29 сполучників, зафіксованих у мові пам'яток, збереглося лише 8: а, і, бо, або, але, ані, ні, аби. Деякі дійшли у зміненій фонетичній формі: ніж, що, щоб. Сполучник як частина мови виокремився ще в античній Греції. Арістотель вирізняв у мові імена, дієслова ,сполучники. Наші предки називали сполучник злучником, союзом. Уперше термін сполучник ужив О. Огоновський у 1889 році.
СурядніІ, й, та(і), і..і, ні..ні, ані..ані, не тільки..а й. А, але, проте, зате, однак, та(але)Або, чи, хоч, або..або, чи..чи, хоч..хоч, то..то, чи то..чи тоЄднальніПротиставніРозділовіГрадаційніПриєднувальніНе тільки..а й, не лише..але й, не стільки..скільки, не так..як, не те щоб..але. А й, та й, ще й, а ще й, і навіть, також і , та ще й
ПідрядніПричиновіБо, тому що, через те що, оскільки, у зв’язку з тим що. ЧасовіКоли, тільки як, щойно, ледве, як тільки, після того як. УмовніЯкщо, якби, як, аби, коли, коли б, якщо..то. Мети. Щоб, аби, для того щоб, з тим щоб. ДопустовіХХоч, хоча, дарма що, незважаючи на те що, хай, нехай. ПорівняльніЯк, мов, наче, неначе, немов, ніби, немовбито. З‘ясувальніЩо, щоб, як. Міри і ступеня. Аж, що аж, що й. НаслідковіТак що
Визначте, у якому літаку летів кожен з парашуститів за видом виділеного сполучника у поданих реченнях. Коли малим збирався навесні піти у світ незнаними шляхами,Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками. Д. Павличко. На чужині вона не забула ні запаху чорнобривців, ні чарівної вроди калини. Хоч давно залишив рідну оселю, але рушник, вишитий мамою, завжди нагадував про домівку.
Практична робота. Вставте на місці крапок пропущені сполучники, поясніть вживання розділових знаків1. Наука в ліс не веде, … з лісу виводить.2. … добре жити, треба працю любити.3. …такий до роботи, … до розмови.4. В очі любить, …за очі гудить.5. Не той урожай, … в полі, а той … в коморі.6. М’яко стелить, … твердо спати. Довідка: що, як, щоб, проте, що, якби, та
Всебічна перевірка знань. Тестові завдання. Вкажіть сполучник. А) тут; Б) вгорі; В) і; Г) із.2. Знайдіть сурядний єднальний сполучник. А) а; Б) але; В) проте; Г) і. Позначте повторюваний сурядний розділовий сполучник. А) і..і; Б) ні..ні; В) або; Г) або..або.4. Виділіть простий сполучник. А) тому що; Б) а; В) якщо; Г) незважаючи на те що.
ФОРМОТВОРЧІ ЧАСТКИвони служать для творення:зворотної форми дієслова (-сь, -ся: повертався я запізно);.наказового способу (хай, нехай: нехай пройду я крізь вогонь);умовного способу б, би: хіба став би я за це братися);найвищого ступеня порівняння прикметників і прислівників (най-: найкрасивіша земля).style.text. Decoration. Underline
Модальні (фразові) - увиразнюють один з компонентів речення; виражають ставлення розповідача до змісту висловлюваннявказівні (це, ось, оце, он, ген, осьде, то, ото); означальні (прямо, майже, саме, якраз, справді, точно, просто);видільні (лише, навіть, хоч би, тільки, хоча б, аж, уже, -таки, і, й, та (у ролі часток), бо, же);власне модальні (виражають непевненість, сумнів, припущення: ледве чи, мовляв, навряд чи, ой, ну, чи не);стверджувальні (еге, так, авжеж, аякже, атож);заперечні (ні, ані, не);питальні (чи, хіба, що за, невже);спонукальні (нехай, хай, ну, давай, бодай);емоційно- експресивні частки (увиразнюють емоційну оцінку висловлювання): який, як, що то за, що за).
Правопис частки НЕ з різними частинами мови. Разом1. З усіма словами, що без не не вживаються:немовля, невід, неволити.2. З іменниками, прикметниками, прислівниками тоді,коли утворюється нове слово, яке можна замінити синонімом без НЕ :недовіра-підозра, недобре-погано.3. Коли частка входить до складу префікса НЕДО:недосяжний. недогляд, недобачати, недоконаний.4. З дієприкметником без залежних від нього слів: Незасіяне поле чекало на дбайливі руки господаря.5. З дієприкметниками і прикметниками, якщо при них є слова дуже, вельми, надзвичайно , що збільшують ступінь якості : надзвичайно неправдива історія .
завдання. Вправа 1. Запишіть слова разом, окремо чи через дефіс. Поясніть написання часток з іншими частинами мови. Аби/хто, де/який, чи/мало, що/найкраще, як/раз, ані/трохи, будь/що, все/таки, де/з/чим, що/до, що/ж/до, будь/з/ким, хто/зна/в/якому, казна/як, де/небудь, як/от, аби/то, все/ж, будь/де, де/б/то/не/було, звідки/небудь, що/то/за, чий/небудь, хіба/що, от/таки, або/що, не/мов/би/то, ні/би, ато/ж, а/як/же, а/вже/ж, тако/ж.
Вправа 2. Підкресліть частки 1. Як швидко дні легкі промчали! (Володимир Сосюра). 2. Що за золота у вас дитина! (А. Тесленко). 3. Я ж розжилася на власний імідж (О. Забужко). 4. В небесах цвіте хмарина лиш єдина, лиш єдина. (Я. Перебийніс). 5. Лишилося тільки десять хвилин (М. Коцюбинський).
Вправа 3. Перепишіть речення, підкресліть у них члени речення.1. Хай тішать серце рідний степ, зелена стежка (П. Перебийніс). 2. А як я легко б полетів над рідною землею! (Олександр Олесь). 3. Сонце таке прозоре, що його не помітять навіть (М. Бажан). 4. Хіба не бачите, як небо голубіє? (Олександр Олесь). 5. То не вогнем палає кущ калини, то на вітрах душа моя горить (М. Гурець).
Вправа 4. Перепишіть речення, розкрийте дужки, напишіть правильно частки. Поясніть їх правопис. Полий цю яблуню — ад(же) вона із яблучками. Не(хай)же сад всесвітній устає там, де ридала мати на руїні (М. Рильський). 2. Як були ми малими і(ще), як збирались іти на край світу, ми любили вмиватись дощем, що(б) скоріше рости і міцніти (В. Ткаченко). 3. Я хотіла(б) людям для підмоги у кожну мить подати голос свій (В. Ткаченко). 4. Я тільки(що), друже, була на Дніпрі, — твоя Україна квітує (М. Нагнибіда). 5. Грім на вогненному списі злетів у вись і вибухнув над ними, і (хтозна)де осипав(ся) униз (М. Нагнибіда).
www.themegallery.com. Запам'ятай!!!Ну, пішли, синку, пішли…Вигук приблизно означає “Годі баритися”. Чотирнадцять вовків колись за нами гнались! – Ну, Петре Івановичу! Невже таки чотирнадцять?!Вигук приблизно означає “Та що ви кажете?!”Ну! поїдемо на Носівку!Вигук приблизно означає “Вирішено!”Значеннязалежитьвід контексту, ситуаціїВИГУКИ
Вигуки. Вигук. Вигуки. На початку речення, якщо стоять перед особовим займенником, після якого йде звертання: Гей ви, зорі ясні, тихий місяцю мій, де ви бачили більше кохання?О, ой, що стоять перед звертанням і тісно з ним пов'язані інтонацією, виступають у ролі часток: О пісне блаженна! О пісне крилата, лети над землею, дзвени і зови…Ой може не виділятися комою в реченнях, що мають пісенний характер: Ой не світи, місяченьку, не світи нікому…Запам'ятай!!!Не виділяються розділовими знаками