Тема. Електротехнічна арматура.
Мета: сформувати в учнів поняття про ; розвивати політехнічний світогляд; виховувати відповідальність за результат роботи.
Ключові поняття: електрична схема, умовне позначення, електричний патрон, вилка штепсельна, штепсельна розетка.
Обладнання:види електротехнічної арматури, круглогубці, пасатижі, бокорізи.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів.
III. Оголошення теми та освітньої мети.
IV. Вивчення нового навчального матеріалу.
1 Електрична схема.
2 Електротехнічна арматура.
1 Електрична схема.
Електричне коло зображують на папері. Для того щоб довго не виконувати зображення електричного кола, його зображують спрощено. Щоб спрощені елементи могли прочитати інші люди їх зображення стандартизовані. Крім графічного позначення використовують і буквені позначення. Сукупність умовних позначень елементів електричного кола називають електричною схемою.
2 Електротехнічна арматура.
Монтаж електричних кіл здійснюють з допомогою різних кріпильних елементів, контактних наконечників, клем, електричних патронів, вимикачів, штепсельних вилок тощо. Ці пристрої називають електричною арматурою.
Клеми застосовують для кріплення та ущільнення місць з’єднання проводів, контактні кільця, пластини – для закріплення проводів.
Для кріплення електричної лампи та з’єднання її з джерелом струму, застосовують електричний патрон. Електропатрон складається з корпуса, виготовленого з ізоляційного матеріалу. Всередині корпуса міститься фарфоровий сердечник з контактами.
З верхньої сторони прикріплені контакти з гвинтами для кріплення пластинчасті контакти, призначені для з’єднання з центральним боковим контактом електричної лампи.
Корпус патрона складається з двох частин. Внутрішня частина корпусу має різьбу для кріплення цоколя електричної лампи.
В залежності від призначення, патрони бувають: підвісні, сталеві і настінні. Розглянемо їх на мал.
Для з’єднання електричних приладів з мережею електричного струму застосовують електричні вилки, які по-іншому називають штепсельними вилками. В залежності від конструкції розрізняють нерозбірні і розбірні штепсельні вилки.
Одна із конструкцій штепсельних вилок складається з розбірного корпуса, контактних стрижнів, гвинтів для кріплення на стрижнях проводів та пластинки для закріплення на корпусі електричного проводу. Обидві частини корпуса скріпляються між собою гвинтом та гайкою.
Електрична штепсельна розетка призначена для ввімкнення з допомогою штепсельної вилки переносних побутових електроприладів.
Штепсельні розетки виготовляються з фарфору або пластмаси. Найпростіші з них складаються з корпуса і осердя. На осерді кріпиться два металеві гніздові контакти для ввімкнення ніжок вилки, кришка має два отвори для ніжок вилки і отвір для шурупа або гвинтів з гайкою для її кріплення з осердям.
Електрична розетка і вилка відносяться до групи виробів, які називаються електричними з’єднувачами. Вітчизняні за імпортні вилки мають деякі відмінності. У імпортних вилках контактні стрижні більшого діаметра (~5 мм) та є додатковий заземлюючий контакт. Тому не завжди можна під’єднати вилку до розетки. Для зручності в користуванні виготовляються універсальні розетки для вітчизняних та зарубіжних типів вилок або спеціальні перехідники рис. д, е. Для під’єднання до однієї розетки кількох споживачів використовують подвійні та потрійні перехідні розетки (ж). Для з’єднання споживача на деякій відстані до розетки використовують подовжувачі різноманітних конструкцій (а-г).
Вимикачі призначені для замикання й розмикання електричних кіл. Розглянемо роботу вимикача
Вони мають два нерухомих і один рухомий контакт. Нерухомі контакти закріплені на основі. На них є затискачі для приєднання проводів. Рухомий контакт являє собою важіль або планку. Він переміщується за допомогою пружини.
V. Закріплення знань.
Що називають електричною схемою?
Яке умовне позначення штепсельної вилки?
Яке умовне позначення електричної лампи розжарювання?
Які відмінності між вітчизняними та імпортними штепсельними вилками?
VІ. Практична робота (робота в групах 4-6 учнів)
Під’єднання провідників до штепсельних розеток, штепсельних вилок.
Вступний інструктаж.
Поточний інструктаж.
VIІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи.
VIIІ. Домашнє завдання: