Опорні конспекти з теми "Пиляння деревини"

Про матеріал
Опорні конспекти з теми "Пиляння деревини" -- Тема. Організація робочого місця та правила безпечної праці в столярній майстерні Мета: навчити учнів раціонально організовувати робоче місце та дотримуватися правил безпечної праці у столярній майстерні; сформувати поняття про виробничий процес; розвивати політехнічний кругозір; виховувати організованість у роботі, повагу до людей різних професій. Ключові поняття: підверстатник, кришка, притискна коробка, лоток, гніздо, клинок, захисний екран, гвинтовий валет. -- Тема. Технологічний процес пиляння. Прийоми пиляння лобзиком. Мета: сформувати в учнів поняття про процес різання та уявлення про технологію пиляння фанери і ДВП; розвивати політехнічне мислення; виховувати культуру праці. Ключові поняття: різання, пиляння, різець, клин, пазухи, пропил, запил. -- Тема. Отримання виробів заданої форми пилянням Мета: закріпити в учнів розуміння процесу різання та уявлення про технологію пиляння фанери і ДВП, удосконалити навички пиляння фанери; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці. Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів, Тип уроку: практичний. -- Тема. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мета: виявити рівень сформованості навичок обробки фанери і ДВП,; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці. Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів, Тип уроку: контроль знань та умінь.
Перегляд файлу

Тема. Організація робочого місця та правила безпечної праці в столярній майстерні
          Мета: навчити учнів раціонально організовувати робоче місце та дотримуватися правил безпечної праці у столярній майстерні; сформувати поняття про виробничий процес; розвивати політехнічний кругозір; виховувати організованість у роботі, повагу до людей різних професій.

Ключові поняття: підверстатник, кришка, притискна коробка, лоток, гніздо, клинок, захисний екран, гвинтовий валет.

Об'єкти практичної діяльності учнів:  столярний (комбінований) верстак, заготовки, столярні інструменти.

Обладнання: столярний верстак, заготовки із фанери та ДВП, столярні інструменти, плакат з правилами безпечної праці у столярній майстерні.

Хід  уроку

I.  Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів

III. Оголошення, подавання теми та очікуваних навчальних результатів

IV. Вивчення нового навчального матеріалу

  1.          Призначення і будова столярного верстака. Правила зберігання інструментів.
  2.          Правила організації робочого місця за столярним верстатом та правила безпечної праці.
  3.          Вимірювальні та розмічальні інструменти.

V.  Практична робота. Організація робочого місця. Вправи по закріпленню заготовок. Розмічання заготовок.

VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

  1. Домашнє завдання

 

  1.    Призначення і будова столярного верстака.

Усі основні столярні роботи виконуються на верстаку.
          Верстак — робоче місце столяра — стіл для розмічання та обробки деревини.

Верстак складається з двох частин — кришки та підверстатника. Кришку встановлено на підверстатнику. Кришка верстата має дошку з лотком, передній і задній затискачі. На верстатній дошці верстака обробляють деталі. У ній зроблено гнізда для клинів; за допомогою останніх можна закріплювати деталі та заготовки.
 

Інструменти після роботи слід почистити від пилу, бруду, стружки та здати черговому. Інструментами не можна стукати один об інший. І складати їх необхідно не насипом а складати кожен окремо в спеціально обладнаному місці. При правильному користуванні та зберіганні інструменти не так швидко тупляться та виходять з ладу.
 

 

  1.           Правила організації робочого місця за столярним верстатом.

У лоток під час роботи кладуть інструменти і заготовки.

У затискачах закріплюють деталі. У передньому і задньому затискачах є гвинти, у головки яких вставлено спеціальні ручки — закрутки, що вільно пересуваються в головках гвинтів.

Працювати на верстаті треба акуратно. Не можна надто туго за кручувата гвинти затискачів, дуже міцно забивати клини, стукати по верстатній дошці та затискачах. Під час роботи слід користуватися підкладною дошкою. Всі інструменти поділяють на розмічальний та різальний.

Правила безпечної праці у столярній майстерні

Перед початком роботи

1.  Надіти спецодяг.

2.  Визначити відповідність верстака своєму зросту і за необхідності виконати певні регулювання.

3.  Отримати заготовки та інструменти, необхідні для виконання певного завдання.

4.  Перевірити справність інструментів і пристроїв, розмістити їх у зручному для роботи місці.

5.  Кресленик та іншу технічну документацію розміщувати в рамках і кріпити для зручності над верстаком.

Під час роботи

1.  Розпочинати роботу після дозволу вчителя.

2.  Не відволікатися на розмови, не заважати виконувати роботу іншим учням.

3.  Використовувати інструмент і пристрої лише за призначенням.

Після закінчення роботи

1.  Старанно прибрати робоче місце.

2.  Інструмент і пристрої протерти, перевірити і розмістити у відведених .для них місцях. Оброблені вироби і заготовки покласти на свої місця.

3.  Привести в порядок робочий одяг, вимити руки.

 

3. Вимірювальні та розмічальні інструменти.

Перед виготовленням виробу необхідно намітити на заготовках контури його ліній. Цей технологічний процес називають розмічанням. Розпочинають розмічання з аналізу форми країв заготовки. Визначають найрівніше ребро, від якого найкраще виконувати розмічання. Це ребро називають базовим, а проведену поблизу базового ребра лінію, від якої виконують розмічання заготовки, називають базовою лінією.

Під час розмічання потрібно передбачити надлишок матеріалу на кінцеву обробку деталей — припуск. Припуски не повинні бути завеликими або замалими. Для деталей з фанери припуск становить від 4 до 24 мм, а для виробів з дерев'яних брусків — від 1,5 до 7 мм.

Попередню розмітку на заготовках виконують за допомогою розмічальних інструментів: лінійки, кутника, циркуля. Лінії наносять олівцем.

Щоб виготовити велику кількість однакових деталей, використовують шаблон — пристрій з тонколистового матеріалу (фанери, ДВП), форма і розміри якого відповідають кресленику з припуском на обробку.

Розмічання заготовок, а також перевірку прямих кутів та якості оброблених поверхонь виконують кутником і лінійкою.

 

 

 

Тема. Технологічний процес пиляння. Прийоми пиляння лобзиком.

Мета: сформувати в учнів поняття про процес різання та уявлення про технологію пиляння фанери і ДВП; розвивати політехнічне мислення; виховувати культуру праці.

Ключові поняття: різання, пиляння, різець, клин, пазухи, пропил, запил.

Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів,

Обладнання: столярний верстат, заготовки з фанери та ДВП, плакати із зображенням різальних частин інструментів, столярні ножівки.

Хід  уроку

I.  Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів

III. Оголошення, подавання теми та очікуваних навчальних результатів

IV. Вивчення нового навчального матеріалу

1.  Основний принцип технологічного процесу різання.

2.  Ознайомлення учнів з технологією різання деревини, різальними інструментами, їх призначенням, будовою і прийомами використання.

3.  Випилювання лобзиком.

V. Практична робота

Вправи на формування вміння пиляти. Випилювання прямолінійних контурів деталей майбутнього виробу.

VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

VII. Домашнє завдання:

1.  Основний принцип технологічного процесу різання.

Ділову деревину обробляють за допомогою різноманітних інструментів: ножів, пилок, стамесок, доліт тощо. Усі ці інструменти мають важливу особливість — їхні різці мають форму клина. Під дією прикладеної до інструмента сили різець заглиблюється в деревину, розколюючи або розриваючи її. Цей процес називають різанням.

Розрізняють два види різання: без зняття шару матеріалу та із зняттям. Найпоширенішим є другий вид. Унаслідок заглиблення вузенького клина в деревину від неї відокремлюються дрібненькі частинки у вигляді тирси. Цей процес називають пилянням. Здійснюють його багаторізцевими різальними інструментами — пилками.

2.  Ознайомлення учнів з технологією різання деревини, різальними інструментами, їх призначенням, будовою і прийомами використання.

Столярна пилка — це металева стрічка з нарізаними на ній з одного боку зубцями. Кожен зубець має форму клина. Між зубцями є проміжки — пазухи. Місце різання, яке утворилося в деревищ, називають пропилом, а початок пиляння — запилом.

Столярна пилка

 

Щоб пиляння і виготовлення виробів були якісними, зубці пилки добре загострюють. Для полегшення процесу пиляння зубці пилки почергово відгинають на певну відстань у протилежні боки.

Пиляння заготовок із фанери, ДСП або ДВП, що мають прямолінійні контури, виконують лучковою пилкою із дрібними зубцями

 

 

 

 

                                                    Лучкова пилка

або лобзиком, а пиляння криволінійних контурів — викружною пилкою або лобзиком.

Під час пиляння нахил пилки до поверхні різання має складати 15...200. Для зменшення тертя полотна пилки користуються дерев'яним клинком, а для перевірки перпендикулярності — кутником.

 

Положення пилки під час пиляння

 

Правила пиляння

  1. Затискати заготовку не надто високо, інакше вона розгойдуватиметься або вібруватиме під час пиляння.
  2. Користуватися напрямним бруском і ніколи не спрямовувати полотно ножівки пальцем.
  3.               Працювати розмірено, не прискорюючи темпу пиляння.
  4.               Використовувати під час пиляння середню частину ножівки.
  5.               Контролювати лінію пропилу з протилежного боку заготовки.
  6.               Слідкувати під час пиляння за положенням руки, яка тримає заготовку, та правильністю постави, щоб не травмуватися та не зашкодити здоров'ю.

3. Випилювання лобзиком.

Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком. Пилка лобзика — це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.

Щоб підготувати лобзик до роботи, беруть пилку й один її кінець затискують гайкою біля ручки. Пилку встановлюють таким чином, щоб її зубці були спрямовані назовні від рамки і донизу. Потім стискують обидва кінці рамки і так само затискують другий кінець пилки.

Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який прикріплюють до робочого стола струбциною.

Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку і притримують лівою (для правшів) рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилка рухалась точно по лінії контуру.

Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім — зовнішній.

Для випилювання по внутрішньому контуру в заготовці роблять отвір шилом, вставляють у цей отвір верхній кінець пилки, а потім закріплюють його в рамці лобзика. Випилявши внутрішні контури, підкручують верхню гайку, звільняють кінець пилки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішній контур.

 

Правила пиляння лобзиком

1.  У процесі роботи сидіти прямо.

2.  Лобзик тримати перпендикулярно до фанери.

         3. Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вгору-вниз, не натискувати сильно на пилку, щоб вона не зламалася.

         4. Кожні 15—20 хв робити перерву.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Отримання виробів заданої форми пилянням

Мета: закріпити в учнів розуміння процесу різання та уявлення про технологію пиляння фанери і ДВП, удосконалити навички пиляння фанери; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці.

Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів,

Обладнання: столярний верстат, столярні ножівки, лобзики, запасні лобзикові пилки, шило, заготовки з фанери та ДВП.

Тип уроку: практичний.

Хід уроку

I.  Організаційний етап

 

II. Вступний інструктаж щодо виконання практичної роботи.

1.  Повторення правил та прийомів пиляння пиляння.

2.  Повторення правил безпечної праці під час пиляння.

 

III. Практична робота.

Виконання розмічальних робіт за допомогою розмічального інструменту та копіювального паперу. Випилювання деталей майбутнього виробу.

 

IV. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

 

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Отримання виробів заданої форми пилянням.

Мета: закріпити в учнів розуміння процесу різання та уявлення про технологію пиляння фанери і ДВП, удосконалити навички пиляння фанери; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці.

Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів,

Обладнання: столярний верстат, столярні ножівки, лобзики, запасні лобзикові пилки, шило, заготовки з фанери та ДВП.

Тип уроку: практичний.

Хід уроку

I.  Організаційний етап

 

II. Вступний інструктаж щодо виконання практичної роботи.

1.  Повторення правил безпечної праці під час пиляння.

Випиляні деталі зачищають шліфувальними шкурками або наждачним папером. Зачищають торці та площину фанери. Рівні поверхні та торці зачищають шкуркою на бруску. Малі отвори зачищають надфілями.

 

III. Практична робота.

 Випилювання деталей майбутнього виробу. Зачищання деталей виробу наждачним папером різної зернистості.

 

IV. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

 

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Отримання виробів заданої форми пилянням

Мета: закріпити в учнів розуміння процесу різання та уявлення про технологію пиляння фанери і ДВП, удосконалити навички пиляння фанери; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці.

Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів,

Обладнання: столярний верстат, столярні ножівки, лобзики, запасні лобзикові пилки, шило, заготовки з фанери та ДВП, матеріали для оздоблення (випалювач, фарби)

Тип уроку: практичний.

Хід уроку

I.  Організаційний етап

 

II. Вступний інструктаж щодо виконання практичної роботи.

1.  Повторення правил безпечної праці під час пиляння.

 

III. Практична робота.

Випилювання та зачищання деталей майбутнього виробу. Оздоблення деталей та складання виробу.

 

IV. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

 

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Мета: виявити рівень сформованості навичок обробки фанери і ДВП,; розвивати навички самоконтролю та політехнічне мислення; виховувати культуру праці.

Об'єкти практичної діяльності учнів: деталі виробу проектної діяльності учнів,

Обладнання: столярний верстат, столярні ножівки, лобзики, запасні лобзикові пилки, шило, заготовки з фанери та ДВП, матеріали для оздоблення (випалювач, фарби)

Тип уроку: контроль знань та умінь.

Хід уроку

I.  Організаційний етап

 

ІІ. Проведення локальної виставки робіт учнів. Та визначення найкращої.

Критерії оцінювання.

  • Якість виготовлення деталей.
  • Якість складання.
  • Якість оздоблення.

ІІІ.  Перевірка знань.

 

ІV. Підбиття підсумків.

Аналіз типових помилок.

V. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
1021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку