Елементи незвичайного в повісті. Символіка країни Недоладії та її мешканців.

Про матеріал
В.Симоненко. Цікаві сторінки з дитинства митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя». Даний матеріал можна використати на уроках української літератури для учнів 5-го класу.
Перегляд файлу

Урок 21.

Тема. Елементи незвичайного в повісті. Символіка країни Недоладії та її мешканців.

Мета: предметні: визначити елементи незвичайного в повісті; навчити пояснювати особливості жанру, композиції твору, символіку образів; ключові:  формувати вміння давати власну оцінку прочитаному; комунікативні: розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення уч­нів, навички аналізу твору та розв’язування проблемних питань, прагнення до самовиховання; загальнокультурні: виховувати любов до книги.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Засоби навчання: підручник, карта Недоладії, ілюстрації до казки, роздавальний матеріал («паспорт» твору), сигнальні картки.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1. Емоційна готовність учнів до уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант

ІІ. Цілевизначення й планування

  1. Проблемне питання.

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Цілі та завдання уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Слово вчителя.

Уже кілька уроків поспіль ми мандруємо стежками літературних казок. Сьогодні за­прошую вас у чарівну подорож до незвичайної країни Недоладії. Кілька учнів нашого класу намалю­вали карту і проклали маршрут, який допоможе нам дістатись до будиночка карлика Недочеревика і прочитати побажання від Алі. Та на шляху нас чекають випробування — різноманітні завдання, які необхідно виконати.

На дошці записано риси характеру.

Наполегливість, сором’язливість, винахідливість, сміливість, невпевненість, толерантність, ста­ранність, хитрість, дружелюбність, працелюбність, заздрість.

— Виберіть з-поміж перелічених рис ті, які знадобляться нам на уроці.

— Отож вирушаймо в подорож. Щоб потрапити до Недоладії, нам потрібно отримати перепуст­ку. На ваших партах лежить «паспорт твору», заповніть його.

Орієнтовний матеріал

Галина Малик.

«Незвичайні пригоди Алі у країні Недоладії».

повість-казка.

розповідь про пригоди Алі.

Аля.

Недоладько, карлик Недочеревик, Недороль Десятий, Перший Недорадник, кат, Недопопелюшка, Недоштанько. країна Недоладія, місто Недоград.

возвеличення доброти, взаємопідтримки, небайдужості, уміння доводити справи до кінця; осудження жорстокості, тільки добро й любов урятують світ.

добро і зло, благородство та жорстокість, відповідальність за свої вчинки.

2. Самостійне застосування учнями знань.

— Карлик Недочеревик та Перший Недорадник хочуть збити нас зі шляху. Щоб іти правильним маршрутом, потрібно розплутати «чарівну павутинку»: розставити події, які відбуваються у творі, у правильній послідовності.

Дівчинка потрапляє до чарівного будинку карлика.

4

Перший Недорадник кидає Алю в підземелля.

5

Аля щасливо повертається додому.

9

Перший Недорадник за ґратами.

7

Знайомство дівчинки з Недоролем Десятим.

3

Недопопелюшка визволяє дівчинку.

6

Аля потрапляє в Недоладію.

2

Прикрий випадок під час святкування дня народження бабусі.

1

Дівчинка допомагає жителям країни змінитись.

8

Ми потрапили до королівського палацу. Але чарівної книжки тут немає. Цей палац дуже ве­ликий, у ньому безліч дверей, і, щоб вибратись із нього, слід правильно відповісти на питання Пер­шого Недорадника.

3.Гра «Так — ні».

Візьміть у руки сигнальні картки. Картка червоного кольору означатиме «так», а синього — «ні».

Орієнтовний матеріал.

Аля хотіла вишити на рушнику квіти. (Ні).

Маленький чоловічок мав приємний голос. (Ні).

Усім жителям країни бракувало посмішок. (Так).

Улюблена приказка Недоладька «От так компот». (Так).

Аля не змогла пришити бабці крильце. (Ні).

На північ від Недоладії живуть абияки, на захід — якоськи. (Так).

Недороль Десятий був сміливий і чесний. (Ні).

У казці Аля зустрілася з Червоною Шапочкою. (Ні).

Карлик не мав душі. (Так).

Усі жителі Недоладії вороже ставились до Алі. (Ні).

У поламаному годиннику не вистачало гвинтика. (Ні).

Державна таємниця полягала в тому, що Перший Недорадник не мав голови. (Так).

Недороль Десятий не підписав наказ про страту дівчинки. (Ні).

Аля навчилася доводити справу до кінця. (Так).

4.Фізкультхвилинка.

5.Літературний практикум.

- Розгляньте ілюстрації (заздалегідь прикріплені на дошці). Назвіть героїв, поясніть, як ви розу­мієте їхні імена.

- Знайдіть у творі портрети персонажів і зачитайте їх.

- Прочитайте в ролях діалоги між персонажами казки, назвіть риси характеру, які вам подоба­ються.

6. Виразне читання уривків твору.

— Ось ми й дістались кінцевої зупинки. Перед нами — чарівна книга, з якої Аля дізналась, як повернутись додому. Але наостанок дівчинка записала побажання всім, хто потрапить до Недоладії. Прочитаймо його.

7. Символіка країни Недоладії та її мешканців.

8. Творча робота.

Складання сенкану.

Казка.

Цікава, захоплива.

Розповідає, хвилює, навчає.

Вчить, як на світі жить.

Джерело знань.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. Прийом «Незакінчене речення».

— У казці

утверджується...

засуджується...

схвалюється...

  1. Оцінювання.

V. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

docx
Додав(-ла)
Любчик Наталія
Додано
3 серпня
Переглядів
85
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку