Урок зарубіжної літератури на тему: «Елеонор Портер. «Полліанна». Полліанна та її друзі.»

Про матеріал

Урок зарубіжної літератури

Тема. Елеонор Портер. «Полліанна». Полліанна та її друзі.

Мета: продовжити роботу над текстом роману «Полліанна»; з'ясувати, які зміни відбулися у житті мешканців містечка з появою Полліанни; проаналізувати поведінка друзів головної героїні; формувати в учнів умінні критично мислити, узагальнювати, висловоювати судження на основі прочитаного; розвивати зв'язне мовлення, навички переказу; сприяти вихованню кращих людських чеснот.

Тип уроку: урок поглибленого аналізу художнього твору.

Обладнання: портрет Елеонор Портер, текст твору, малюнки учнів до твору, ілюстрації до книги, опорні схеми (роздавальні картки).

Епіграф: Війна випробовує сміливця,

Гнів – мудреця,

Нужда – друга.

Східна мудрість

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Перевірка присутності учнів на уроці.

2. Перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Даючи інтерв'ю журналістам щодо створення своєї книжки письменниця зазначила: «Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак я ніколи не поділяла думки, що ми мусимо заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустрічати невідоме бадьоро і радісно». У творі утверджуються такі людські цінності, як щастя в родинному колі, допомога ближньому, пошук духовної опори в житті, глибока віра в Бога, необхідність змінювати навколишній світ на краще.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  • -Що цікавого ви дізналися про життя міс Поллі? (Міс Поллі була рідною сестрою матері Полліанни. Вона була дещо замкнутою і на вигляд дуже сувою.)
  • -Чому дівчинка любила спілкуватися із старим Томом, садівником? (Він ставився до Полліанни дуже прихильно.)
  • -Як змінилося життя в будинку Гаррінгтонів з приїздом Полліанни? (Воно наповнилося дитячим сміхом та радістю.)
  • -Як змінилося життя хворої місіс Сноу після відвідин дівчинки? (Хвора жінка повеселішала.)

ІV. Оголошення теми та завдань уроку.

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Інтерактивна гра "Упізнай героя".

Методичний коментар. Учитель зачитує цитати з роману, а учні мають упізнати героя, наводячи аргу­менти правильної відповіді.

1) "Мабуть, їй ніколи не вдасться догодити цій жінці. Ще й особливого досвіду роботи поза домівкою в неї не було. Але коли мама раптом овдовіла, лишив­шись з трьома маленькими дітьми на руках (не рахуючи Ненсі) та занедужала, довелося дівчині шукати роботи, щоб утримувати родину. Тож вона дуже зраділа, коли знайшла місце на кухні у великому будинку на пагорбі."

Ненсі.

2)".. .хазяйка старої садиби Гаррінгтонів і належить до найзаможніших людей у містечку. Але лишень за два місяці роботи Ненсі побачила, що господиня — строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась."

Міс Поллі.

3)"У старих господаря та господині вона була стар­шою дочкою. їй було двадцять, коли вона одружилася і виїхала звідси. Я чув, що всі її діти повмирали, крім ос­танньої донечки. Напевне, оце ж бо вона й приїде".

Том про Полліанну.

4) "Тепер їй сорок, і вона сама як перст на цілому світі. Тато, мама, сестри — всі померли. Протягом ба­гатьох років вона сама давала лад садибі й чималим грошам, що їх батько залишив у спадок. Люди співчу­вали її самотності, а дехто радив запросити подругу чи компаньйонку, щоб жити разом. Але вона не потребу­вала ні їхнього співчуття, ні порад. Казала, що не вва­жає себе самотньою. Що любить самотність і тишу."

Міс Поллі.

5) "Світле волосся, бавовняна сукенка в червону клітинку і брилик".

Полліанна.

6) "Він був сином старого Тома. У містечку прика­зували, що коли старий Том — права рука міс Полі, то цей красень — її ліва рука. Він був юнаком доброї вдачі, ще й симпатичний."

Тімоті.

7) "Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітин­ку, брилику і з двома грубенькими світло-жовтими ко­сами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось. Ненсі одразу її впізнала, але деякий час не могла опанувати тремтіння в ногах і зрушити з місця. Дівчинка залишилася на пероні вже зовсім сама, коли Ненсі нарешті підійшла."

Полліанна на вокзалі.

8) "Всередині кімнати, де лежала хвора, панувала напівтемрява; дівчинка деякий час кліпала очима, при­звичаюючись до мороку. Аж тепер вона розгледіла тьмяний обрис жінки, що напівлежала в ліжку під про­тилежною стінкою. Полліанна пішла до неї."

Місіс Сноу.

2. Читання оповідки "У Пендлтонському лісі".

3. Бесіда за змістом прочитаного.

— Яка біда трапилася з містером Пендлтоном?(Він впав і зламав ногу.)

— Чому Полліанна не розгубилася і цим урятувала старого знайомого?(Викликала лікаря.)

— Які нові риси характеру дівчинки ви відкрили для себе, читаючи цю оповідку?(Співчутливість, здатність не розгубитися у складній ситуації.)

4. Фізкультпауза

Хто це, хто це там втомився

І наліво похилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору , руки в боки,

А тоді чотири скоки.

5. Робота за таблицею.

Жителі маєтку Гарінгтон

Міс Поллі

Том

Тімоті

Ненсі

пані 40 років

старий садівник

син садівника

кухарка

одна із сестер Гаррінгтон

пам'ятає сестер Гарінгтор ще малими

водій тітоньки Поллі

зустрічала Полліанну на вокзалі

самотня

розповів Полліанні про маму

зі співчуттям ставився до Полліанни

стала подругою Полліанни

із почуття обов'язку взяла на виховання Полліанну

З ніжністю гладив дівчинку по голові

катав Полліанну на машині

часто пригощала її на кухні

полюбила небогу

вилювався за її долю

прихильно ставився до дівчинки

сумувала через надмірну строгість тітки Поллі до дівчинки

готова була віддати все,щоб вилікувати Полліанну

крадькома витирав сльози

шкодував про те, що сталося

любила спілкуватися з дівчинкою

не уявляла свого життя без неї

сумувала, коли дівчинка захворіла

— Чи змогла Полліанна знайти друзів у родинному будинку?

6. Експрес-опитування.

— Як історія з кошеням розкриває характер Полліанни?( Вона була доброю та співчутливою дівчинкою.)

— Розкажіть про реакцію тітки на цей випадок?( Тітка була навіть не знала що має відповісти Поліанні; дівчинка озвучила відповідь, яку не почула від тітки.)

— За яких обставин дівчинка подружилася з Джиммі?(Зустріла його на вулиці.)

— Чому Полліанна перейнялася долею хлопця?(Вона його шкодувала.)

— Яку прикру історію про себе розповів Джиммі?(Хлопця вигнали з притулку.)

— Що ви дізналися про спілку Жіночої допомоги?(Вони зовсім не думали про допомогу дітям.)

7. Робота за таблицею.

місіс Сноу

Джон Пендлтон

лікар Чилтон

провідала хвору за нака­зом тітоньки

звернула увагу на сумного чо­ловіка

допомогла

врятувати

пацієнта

причесала і причепурила жінку

врятувала від біди

внесла світлий промінчик у його життя

дружба поча­лася з третьо­го візиту

провідувала хворого

відродила любов у серці

повернула до повноцінного життя

приносила холодець

наблизила до тітоньки

спонукала до одужання

намагалася примирити його і тітоньку Поллі

примирила йо­го з тітонькою Поллі

допомогла усиновити Джиммі

допомогла стати щасли­вим

Підтримали гру в РАДІСТЬ

- Як склалося, що Полліанна стала подругою для дорослих і дітей у Белдінгсвілі?

8. Робота в зошитах.

9. Робота з ілюстративнми матеріалом.

(Учні можуть презентувати власні ілюстрації. )

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Слово вчителя.

І дорослі й діти міста пристали на пропозицію Полліанни грати в радість. І лише тітонька Поллі нічо­го про це не знала. Волею долі вона, навіть не підо­зрюючи про те, стала учасницею гри ще тоді, коли от­римала лист про приїзд 11-річної небоги.

2. Складання сенкану

  • Алгоритм складання сенкану:
  • 1)Тема (іменник)
  • 2)Опис (прикметник)
  • 3)Дія (дієслово)
  • 4)Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
  • 5)Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).

3. Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова видатного мислителя?

4. Інтерактивний прийом «Усмішка по колу».

Всі учні беруться за руки і, усміхаючись, по черзі вимовляють побажання одне одному.

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

1. Виписати:

* як називала тітонька Поллі свою небогу;

* як називала Полліанна свою тітоньку.

3. Дібрати цитати із тексту про вчинки Полліанни.

Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури

Тема. Елеонор Портер. «Полліанна». Полліанна та її друзі.

Мета: продовжити роботу над текстом роману «Полліанна»; з’ясувати, які зміни відбулися у житті мешканців містечка з появою Полліанни; проаналізувати поведінка друзів головної героїні; формувати в учнів умінні критично мислити, узагальнювати, висловоювати судження на основі прочитаного; розвивати зв’язне мовлення, навички переказу; сприяти вихованню кращих людських чеснот.

Тип уроку: урок поглибленого аналізу художнього твору.

Обладнання: портрет Елеонор Портер, текст твору, малюнки учнів до твору, ілюстрації до книги, опорні схеми (роздавальні картки).

 

Епіграф:     Війна випробовує сміливця,

              Гнів – мудреця,

              Нужда – друга.

                                   Східна мудрість

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Перевірка присутності учнів на уроці.

2. Перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Даючи інтерв’ю журналістам щодо створення своєї книжки письменниця зазначила: «Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак я ніколи не поділяла думки, що ми мусимо заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустрічати невідоме бадьоро і радісно». У творі утверджуються такі людські цінності, як щастя в родинному колі, допомога ближньому, пошук духовної опори в житті, глибока  віра в Бога, необхідність змінювати навколишній світ на краще.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  • Що цікавого ви дізналися про життя міс Поллі? (Міс Поллі була рідною сестрою матері Полліанни. Вона була дещо замкнутою і на вигляд дуже сувою.)
  • Чому дівчинка любила спілкуватися із старим Томом, садівником? (Він ставився до Полліанни дуже прихильно.)
  • Як змінилося життя в будинку Гаррінгтонів з приїздом Полліанни? (Воно наповнилося дитячим сміхом та радістю.)
  • Як змінилося життя хворої місіс Сноу після відвідин дівчинки? (Хвора жінка повеселішала.)

ІV. Оголошення теми та завдань уроку.

V.  Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Інтерактивна гра "Упізнай героя".

Методичний коментар. Учитель зачитує цитати з роману, а учні мають упізнати героя, наводячи аргу­менти правильної відповіді.

1) "Мабуть, їй ніколи не вдасться догодити цій жінці. Ще й особливого досвіду роботи поза домівкою в неї не було. Але коли мама раптом овдовіла, лишив­шись з трьома маленькими дітьми на руках (не рахуючи Ненсі) та занедужала, довелося дівчині шукати роботи, щоб утримувати родину. Тож вона дуже зраділа, коли знайшла місце на кухні у великому будинку на пагорбі."

Ненсі.

2)".. .хазяйка старої садиби Гаррінгтонів і належить до найзаможніших людей у містечку. Але лишень за два місяці роботи Ненсі побачила, що господиня — строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась."

Міс Поллі.

3)"У старих господаря та господині вона була стар­шою дочкою. їй було двадцять, коли вона одружилася і виїхала звідси. Я чув, що всі її діти повмирали, крім ос­танньої донечки. Напевне, оце ж бо вона й приїде".

Том про Полліанну.

4) "Тепер їй сорок, і вона сама як перст на цілому світі. Тато, мама, сестри — всі померли. Протягом ба­гатьох років вона сама давала лад садибі й чималим грошам, що їх батько залишив у спадок. Люди співчу­вали її самотності, а дехто радив запросити подругу чи компаньйонку, щоб жити разом. Але вона не потребу­вала ні їхнього співчуття, ні порад. Казала, що не вва­жає себе самотньою. Що любить самотність і тишу."

Міс Поллі.

5) "Світле волосся, бавовняна сукенка в червону клітинку і брилик".

Полліанна.

6) "Він був сином старого Тома. У містечку прика­зували, що коли старий Том — права рука міс Полі, то цей красень — її ліва рука. Він був юнаком доброї вдачі, ще й симпатичний."

Тімоті.

7) "Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітин­ку, брилику і з двома грубенькими світло-жовтими ко­сами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось. Ненсі одразу її впізнала, але деякий час не могла опанувати тремтіння в ногах і зрушити з місця. Дівчинка залишилася на пероні вже зовсім сама, коли Ненсі нарешті підійшла."

Полліанна на вокзалі.

8) "Всередині кімнати, де лежала хвора, панувала напівтемрява; дівчинка деякий час кліпала очима, при­звичаюючись до мороку. Аж тепер вона розгледіла тьмяний обрис жінки, що напівлежала в ліжку під про­тилежною стінкою. Полліанна пішла до неї."

Місіс Сноу.

2. Читання оповідки "У Пендлтонському лісі".

3. Бесіда за змістом прочитаного.

— Яка біда трапилася з містером Пендлтоном?(Він впав і зламав ногу.)

— Чому Полліанна не розгубилася і цим урятувала старого знайомого?(Викликала лікаря.)

— Які нові риси характеру дівчинки ви відкрили для себе, читаючи цю оповідку?(Співчутливість, здатність не розгубитися у складній ситуації.)

4. Фізкультпауза

Хто це, хто це там втомився

І наліво похилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору , руки в боки,

А тоді чотири скоки.

5. Робота за таблицею.

Жителі маєтку Гарінгтон

Міс Поллі

Том

Тімоті

Ненсі

пані 40 років

старий садівник

син садівника

кухарка

одна із сестер Гаррінгтон

пам'ятає сестер Гарінгтор ще малими

водій тітоньки Поллі

зустрічала Полліанну на вокзалі

самотня

розповів Полліанні про маму

зі співчуттям ставився до Полліанни

стала подругою Полліанни

із почуття обов’язку взяла на виховання Полліанну

З ніжністю гладив дівчинку по голові

катав Полліанну на машині

часто пригощала її на кухні

полюбила небогу

вилювався за її долю

прихильно ставився до дівчинки

сумувала через надмірну строгість тітки Поллі до дівчинки

готова була віддати все,щоб вилікувати Полліанну

крадькома витирав сльози

шкодував про те, що сталося

любила спілкуватися з дівчинкою

не уявляла свого життя без неї

сумувала, коли дівчинка захворіла

— Чи змогла Полліанна знайти друзів у родинному будинку?

6. Експрес-опитування.

— Як історія з кошеням розкриває характер Полліанни?( Вона була доброю та співчутливою дівчинкою.)

— Розкажіть про реакцію тітки на цей випадок?( Тітка була навіть не знала що має відповісти Поліанні; дівчинка озвучила відповідь, яку не почула від тітки.)

— За яких обставин дівчинка подружилася з Джиммі?(Зустріла його на вулиці.)

— Чому Полліанна перейнялася долею хлопця?(Вона його шкодувала.)

— Яку прикру історію про себе розповів Джиммі?(Хлопця вигнали з притулку.)

— Що ви дізналися про спілку Жіночої допомоги?(Вони зовсім не думали про допомогу дітям.)

7. Робота за таблицею.

місіс Сноу

Джон Пендлтон

лікар Чилтон

провідала хвору за нака­зом тітоньки

звернула увагу на сумного чо­ловіка

допомогла

врятувати

пацієнта

причесала   і причепурила жінку

врятувала від біди

внесла світлий промінчик   у його життя

дружба поча­лася з третьо­го візиту

провідувала хворого

відродила любов у серці

повернула до повноцінного життя

приносила холодець

наблизила до тітоньки

спонукала до одужання

намагалася примирити його і тітоньку Поллі

примирила йо­го з тітонькою Поллі

 

допомогла усиновити Джиммі

допомогла стати щасли­вим

Підтримали гру в РАДІСТЬ

 

 

 

 

 

 

- Як склалося, що Полліанна стала подругою для дорослих і дітей у Белдінгсвілі?

8. Робота в зошитах.

9. Робота з ілюстративнми матеріалом.

(Учні можуть презентувати власні ілюстрації. )

V. Закріплення вивченого матеріалу. 

1.Слово вчителя.

 І дорослі й діти міста пристали на пропозицію Полліанни грати в радість. І лише тітонька Поллі нічо­го про це не знала. Волею долі вона, навіть не підо­зрюючи про те, стала учасницею гри ще тоді, коли от­римала лист про приїзд 11-річної небоги.

2. Складання сенкану

Алгоритм складання сенкану:

  1. Тема (іменник)
  2. Опис (прикметник)
  3. Дія (дієслово)
  4. Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
  5. Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).

 

3. Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова видатного мислителя?

4. Інтерактивний прийом «Усмішка по колу».

Всі учні беруться за руки і, усміхаючись, по черзі вимовляють побажання одне одному.

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

1. Виписати:

* як називала тітонька Поллі свою небогу;

* як називала Полліанна свою тітоньку.

3. Дібрати цитати із тексту про вчинки Полліанни.

 

docx
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
17995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку