Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця.
«Казка про яян». Позакласне читання
Емма Іванівна Андієвська народилася 19 березня 1931 року у м. Сталіно (нині Донецьк).
У 1937 році родина переїжджає до Вишгорода. У 1939 році – до Києва. Тоді ж її батька було розстріляно радянською владою.1943 року діти з матір’ю виїхали на Захід. Родина жила в Берліні. Емма хворіла на туберкульоз хребта і змушена була 8 років ходити в корсеті. У Мюнхені вона працювала на радіо.
Літературна творчість* Збірки новел- “Подорож” (Мюнхен, 1955; перевидано 1995 у Києві),- “Тигри” (Нью-Йорк, 1962),- “Джалапіта” (Нью-Йорк, 1962).* Романи- “Герострати” (Мюнхен, 1971),- “Роман про добру людину” (Мюнхен, 1977; перевид.1993 у Києві),- “Роман про людське призначення” (Мюнхен, 1982; перевидано 1992 у Києві).* Збірка “Казки” (Париж, Львів, Цвікау, 2000)
Збірка казок містить вісімнадцять оповідань. Перед самими казками, між ними та після них відбувається розмова між шакалом та консервною бляшанкою. Ці двоє, зустрівшись ввечері на веранді вілли, домовляються розповідати один одному казки. Вони почали розмовляти про те, що люди їх не розуміють, забувають, «що речі, які перебувають в людському оточенні, олюднюються», теж мають душу. При цьому шакал розповідає казки із сумним закінченням, а бляшанка — казки із щасливим кінцем. Кожну розказану казку обоє коментують та інтерпретують її мораль по своєму. Як і в багатьох інших творах Андієвської, в казках відбувається олюднення речей. Шакал та бляшанка обговорюють власне уподібнення до людей.
Словникова робота. Вежа — висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі. Синонім до цього слова — башта.)Кельма — ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо. Не глипнув у його бік — не подивився в його бік. Кволий дідусь — слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву. Немощі — хвороби, безсилля. Бракує сил — не вистачає сил. Гузир — місце, де зав'язано мішок.
Поспілкуймося:- Куди потрапив пастушок, розшукуючи козу?- Яке враження справили на нього яяни? - Чому вони не відповідали на запитання пастушка?- Про що розповів хлопчикові дідусь?- Чому пастушок не захотів стати яянином? - Хто ж такі яяни?Яянин – той, хто живе на території власного Я
Ідейно-тематичний аналіз казки. Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.Ідея: засудження тих, хто чує тільки влане «я», до іншого – байдужі; возвеличити оброту, чуйність, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.