Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Порушення питань моралі, дружби, сили слова.

Про матеріал

Тема: Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст казки-притчі. Фантастичні елементи у творі.

Мета:

навчальна: подати інформацію про сучасну українську письменницю й художницю; навчити визначати основні ознаки притчі;

розвивальна: удосконалювати вміння характеризувати твори, виокремлювати фантастичні елементи в казках, розвивати вміння визначати головну думку твору, відшукувати ключові фрази, висловлювати власні думки щодо прочитаного.

виховна: виховувати толерантне ставлення до інших, уміння бачити й розуміти красу світу, прагнення до гармонійного співіснування.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник.

Теорія літератури: притча.

Епіграф до уроку: Егоїзм є добровільним змертвінням

усього, що є в людині живого й гарного.

Е. Золя

Перегляд файлу

Урок №34

Тема: Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст казки-притчі. Фантастичні елементи у творі.

Мета:

  • навчальна: подати інформацію про сучасну українську письменницю й художницю; навчити визначати основні ознаки притчі;
  • розвивальна: удосконалювати вміння характеризувати твори, виокремлювати фантастичні елементи в казках, розвивати вміння визначати головну думку твору, відшукувати ключові фрази, висловлювати власні думки щодо прочитаного.
  • виховна: виховувати толерантне ставлення до інших, уміння бачити й розуміти красу світу, прагнення до гармонійного співіснування.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник.

Теорія літератури: притча.

Епіграф до уроку:                                                               Егоїзм є добровільним змертвінням   

                                                                                      усього, що є в людині живого й гарного.

Е. Золя

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.     Організаційний момент

ІІ.   Актуалізація опорних знань:

        Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

        Оголошення теми й мети уроку

ІV.  Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

 

Вступне слово вчителя

Ознайомлення з навчальним матеріалом

Емма Андієвська належить до тих патріотично налаштованих митців, що навіть будучи змушені виїхати з рідної України за кордон, продовжували творити українською мовою. Перу Емми Андієвської належать як прозові, так і поетичні твори. При цьому авторка має ще й покликання до малювання. Її картини виконані в дусі сюрреалізму — одного з радикальних, авангардистських напрямів.

Народилася Емма Андієвська 19 березня 1931 року в Донецьку, проте скоро родина переїхала до Києва, а потім через війну змушена була емігрувати до Німеччини, далі — у США. Пізніше письменниця остаточно оселилася в Мюнхені. Емма Андієвська була й залишається українською письменницею, підкреслюючи, що свою Україну вона носить, «як слимак хатку, я в ній живу — інакше би пішла в інші культури, як багато хто зпоміж дуже талановитих людей».

Працюючи з художнім словом, Емма Андієвська виходить за межі стандарту. Вона послуговується фольклорною магією та набутками сучасного мистецтва, спонукаючи читача до образного мислення, щоб якомога повніше від-образити у творі дійсність. Емма Андієвська завжди стоїть на боці добра, а зло впізнає одразу й відкидає його.

Авторка писала як для дітей, так і для дорослих. Наприклад, вона видала збірку казок, проте це не звичайні літературні казки. Це — казки-притчі з мораллю-висновком. Притча — це невелика повчальна алегорична оповідь, у якій опосередковано, приховано присутня мораль. До основних ознак притчі належать: повчальний алегоричний зміст, чітко висловлена мораль, наявність фантастичних елементів, динамічний сюжет.

Ознаку притчевості мають чимало творів. Наприклад, літературна казка Івана Франка «Фарбований Лис» містить притчову думку про те, що брехня ні-кого й ніколи до добра не доводила.

Робота з підручником

Виразне читання тексту твору «Казка про яян». Бесіда з учнями

Узагальнення і закріплення навчального матеріалу

1.  Чому мешканців країни називають яянами?(з двома літерами я) 2. Чому ніхто не звертав на пастушка уваги? 3. Чому тільки старий чоловік помітив пастушка? 4.  Чому брама ніколи не відчинялася? 5. Як дідусь із пастушком змогли вибратися з країни яянів? 6. Яка основна думка твору? 7. Чи зустрічали ви в житті людей, схожих на яянів? 8. Які ознаки притчевості наявні в «Казці про яян»? 

Відповіді ланцюжком

1. Професія хлопчика, героя «Казки про яян». (Пастушок) 2. Як хлопчик потрапив до країни яян? (Упав зі скелі) 3. Що має будувати кожен яян? (Вежу)  4. Чим харчуються яяни? (Власним «я»).  5. Чому ніхто не міг вийти з міста? (Ніхто не міг вимовити слово «ти».)  6. Чого хотів хлопчик для старого? (Щоб той побував на волі.) 7. Яку винагороду отримав пастушок? (Мішок із коштовностями)

Вправа для самостійної роботи

А зараз намалюйте у зошиті схему. Допишіть біля стрілочок, якими рисами характеру наділені яяни. (егоїзм, байдужість, самовпевненість, самозакоханість)

 

 

 

 

 

 

 

А зараз намалюйте іншу схему. Оберіть однокласника/друга, якому ви хочете сказати добрі слова, опишіть біля стрілочок, за що ти цінуєш цю людину. Порівняйте риси характеру «я» та «ти». Що вам більше до вподоби? (доброта, щирість, доброзичливість, небайдужість, товариськість, відкритість, щедрість, гумор)

 

 

 

 

 

 

Робота з ключовими фразами

Спробуйте відшукати в тексті ключові фрази. Доповніть їх. Знайдіть у тексті повчання та запишіть їх у вигляді правил.

1. Кожен яянин знає тільки своє «я» і тому запитань іншої людини просто не чує. 2. Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє. 3. Усі тут харчуються власним «я», «я» кожного із яян таке невичерпне.

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання с. 114.

«Мікрофон»

1. Якби я потрапив до країни яян… 2. Автор у творі засуджує тих, хто… 3. У творі возвеличують тих, хто… 4. Я б порадив мешканцям країни… 5. У будь-якому колективі яян не люблять, тому що…

V. Підбиття підсумків

VI. Домашнє завдання

Прочитати твір Емми Андієвської «Говорюща риба» с.115-120.

docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
6116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку