Особливості методики вивчення народних пісень та дум
Клас:6
Тема. Календарно-обрядові пісні. Веснянки («Ой весна, весна, днем красна»).
Мета:
навчальна – розповісти учням про пісні весняного циклу; з'ясувати головні календарні обряди українців весняного періоду; дати нові поняття з теорії літератури; з'ясувати особливості веснянок;
розвивальна – навички виразного читання, коментування, знаходження худ. засобів; формувати уміння виокремлювати й пояснювати худ. засоби; розвивати пам'ять, культуру мовлення, логічне мислення;
виховна – повагу до прадавніх вірувань наших предків, до традицій і звичаїв; гордість за свій талановитий народ; почуття любові до своїх рідних; інтерес до усної народної творчості, зокрема до пісні.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування та їх основі умінь та навичок (за Є. А. Пасічником).
Обладнання: підручник для 6-го класу (за ред. Авраменка), роздатковий матеріал, ноутбук, фрагмент аудіозапису веснянки (виконує хор «Сузір'я»).
Особливості методики вивчення народних пісень та дум
Клас:6 26.05.2015р. Тема. Календарно-обрядові пісні. Веснянки («Ой весна, весна, днем красна»).
Мета:
навчальна – розповісти учням про пісні весняного циклу; з’ясувати головні календарні обряди українців весняного періоду; дати нові поняття з теорії літератури; з’ясувати особливості веснянок;
розвивальна – навички виразного читання, коментування, знаходження худ. засобів; формувати уміння виокремлювати й пояснювати худ. засоби; розвивати пам'ять, культуру мовлення, логічне мислення;
виховна – повагу до прадавніх вірувань наших предків, до традицій і звичаїв; гордість за свій талановитий народ; почуття любові до своїх рідних; інтерес до усної народної творчості, зокрема до пісні.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування та їх основі умінь та навичок (за Є. А. Пасічником).
Обладнання: підручник для 6-го класу (за ред. Авраменка), роздатковий матеріал, ноутбук, фрагмент аудіозапису веснянки (виконує хор «Сузір’я»).
Ланцюжок навчальних ситуацій:
Перебіг уроку:
Чути перший гуркіт грому,
Лине ластівка додому,
Ручаї туркочуть сині,
Абрикос цвіте в долині…
Г.Вієру
Діяльність вчителя |
Хр. |
Діяльність учнів |
|
|
|
3.10. Слово вчителя, прослуховування аудіозапису. - Відомо, що є не тільки народні веснянки, є й їх літературні обробки. Крім того, чимало поетів створили чимало віршів, беручи за основу саме веснянки. Так, наприклад, І.Франко створив відомий цикл «Веснянки», а Леся Українка написала поезію «Веснянка», у якій також вітала прихід весни. Та, зверніть увагу, що не кожен вірш про весну можна вважати веснянкою. Бо головна ознака веснянок – закличність. До речі, веснянка «Ой весна, весна днем красна…» була покладена на музику. Зараз ми прослухаємо фрагмент у виконанні хору «Сузір’я», після чого вирішимо, чи вдалося виконавцям передати дух та атмосферу веснянки (слухання запису). Чи сподобався вам запис? Які відчуття він у вас викликав? Яким було виконання? Якою ви уявляли собі музику? Тощо. Молодці! 3.11. Прийом «Так/Ні». - Отож, ми з вами майже закінчили з аналізом веснянки. Пропоную перевірити, як ви засвоїли новий матеріал. Я читатиму твердження, на які ви маєте дати наступні відповіді у своїх зошитах: поставте +, якщо погоджуєтеся з моїми словами і -, якщо ні. Після чого я перевірю, як ви виконали це завдання, зібравши зошити, про що я нагадувала вам ще на початку уроку. Тож, розпочнімо (відбувається перевірка). 4. Підсумок уроку, повторна робота з епіграфом. - Отже, сьогодні на уроці ми розглянули такий цикл календарно-обрядових пісень як веснянки. З’ясували, що вони надихали багатьох поетів у подальшій творчості, зокрема, І. Франка, Лесю Українку, Л. Глібова, М. Шашкевича та багато інших, композиторів, таких як: П. Чайковський, М. Лисенко тощо. До речі, звернімося ще раз до нашого епіграфу. Як бачите, весну уславлювали і поети, і народ. Г. Вієру по-своєму зобразив її прихід, описав власне бачення цієї пори року. Та, як ми сьогодні дізналися, українці в повній мірі змогли описати хвалу й дяку весні за допомогою веснянок. Пропоную вам виразити свої враження від уроку за допомогою уявного мікрофона. 4.1. Прийом «Мікрофон».
|
|
Учень зачитує епіграф до уроку. Про весну.
Записують тему з дошки в зошити.
Діти пропонують свої варіанти відповідей.
Діти пропонують свої варіанти відповідей.
Записують визначення в зошит з дошки (окрім того, вчитель ще й читає визначення, коментує його). Дають відповіді на питання вчителя. Кажуть, що автор зобразив один із обрядів, показав своє бачення весняних ігрищ. Учні мали таке завдання: 1й ряд – знайти прислів’я про пісню, 2й – народні прикмети про весну, 3й – скласти календар весняних місяців, в якому зазначити весняні свята.
Розв’язують приказки-ребуси.
Уважно слухають.
Дають свої варіанти відповідей.
Перевтілюються у «художників» слова.
Записують визначення. Вибіркове читання учнями веснянки.
Метафора.
Риторичні звертання, повтори, оклики, постійні епітети тощо. Виконують вправу.
Слухають аудіозапис, коментують, вислов-люють свої думки.
Виконують вправу в зошитах.
«На уроці мені найбільше сподобалося…», «Труднощі виникли у…», «Хотілося б більше…», «Мене найбільше вразило…», «Я запам’ятав, що…» тощо.
Записують завдання в щоденники.
|
Додатки
Додаток 1
«Асоціативний кущ»
Додаток 2
Текст веснянки «Ой весна, весна, днем красна…»
— Ой весна, весна — днем красна,
Що ж ти, весно, принесла?
— Принесла я вам літечко,
Ще й рожевую квіточку,
Хай вродиться житечко,
Ще й озимая пшениця,
І усякая пашниця.
— Ой весна, весна, ти красна,
Що ти, весно красна, нам принесла?
— Принесла я вам літечко,
Ще й запашнепьке зіллячко,
Ще й зеленую травицю,
І холодную водицю.
Принесла я вам ягнятко,
Ще й маленькеє телятко.
Додаток 3
Приказки-ребуси
Додаток 4
Таблиця художніх засобів
Поетичні звертання |
… |
Риторичні запитання |
… |
Постійні епітети |
… |
Повтори |
… |
Метафори |
… |
Додаток 5
«Знайди пару»
Квіточка |
Маленька |
Пшениця |
Холодная |
Весна |
Зеленая |
Зіллячко |
Рожевая |
Травиця |
Озимая |
Водиця |
Красна |
телятко |
Запашненьке |
Додаток 6
«Так/Ні»
1. Весну названо красною (+)
2. У весни запитують: «Чом ти до нас не пришла?» (-)
3. Весна бажає, щоб швидше прилітали птахи (-)
4. Чи є це метафорою: принесла весна літечко? (+)
5. Весна принесла ягнятко, телятко й поросятко (-) тощо.