Конспект уроку з української літератури у 6 класі на тему: "Календарно-обрядові пісні. Веснянки («Ой весна, весна, днем красна»)".

Про матеріал

Особливості методики вивчення народних пісень та дум

Клас:6

Тема. Календарно-обрядові пісні. Веснянки («Ой весна, весна, днем красна»).

Мета:

навчальна – розповісти учням про пісні весняного циклу; з'ясувати головні календарні обряди українців весняного періоду; дати нові поняття з теорії літератури; з'ясувати особливості веснянок;

розвивальна – навички виразного читання, коментування, знаходження худ. засобів; формувати уміння виокремлювати й пояснювати худ. засоби; розвивати пам'ять, культуру мовлення, логічне мислення;

виховна – повагу до прадавніх вірувань наших предків, до традицій і звичаїв; гордість за свій талановитий народ; почуття любові до своїх рідних; інтерес до усної народної творчості, зокрема до пісні.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування та їх основі умінь та навичок (за Є. А. Пасічником).

Обладнання: підручник для 6-го класу (за ред. Авраменка), роздатковий матеріал, ноутбук, фрагмент аудіозапису веснянки (виконує хор «Сузір'я»).

Перегляд файлу

Особливості методики вивчення народних пісень та дум

Клас:6                                                                                                26.05.2015р.                                                                                                                                 Тема. Календарно-обрядові пісні. Веснянки («Ой весна, весна, днем красна»).

Мета:

навчальна – розповісти учням про пісні весняного циклу; з’ясувати головні календарні обряди українців весняного періоду; дати нові поняття з теорії літератури; з’ясувати особливості веснянок;

розвивальна – навички виразного читання, коментування, знаходження худ. засобів; формувати уміння виокремлювати й пояснювати худ. засоби; розвивати пам'ять, культуру мовлення, логічне мислення;

виховна – повагу до прадавніх вірувань наших предків, до традицій і звичаїв; гордість за свій талановитий народ; почуття любові до своїх рідних; інтерес до усної народної творчості, зокрема до пісні.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування та їх основі умінь та навичок (за Є. А. Пасічником).

Обладнання: підручник для 6-го класу (за ред. Авраменка), роздатковий матеріал, ноутбук, фрагмент аудіозапису веснянки (виконує хор «Сузір’я»).

Ланцюжок навчальних ситуацій:

  1.               Мотивація навчальної діяльності.
    1.       Робота з епіграфом.
  2.               Оголошення теми та мети уроку.
  3.               Сприймання, осмислення та засвоєння учнями нової інформації.
    1.       «Асоціативний кущ», бесіда.
    2.       Слово вчителя, робота з ілюстраціями.
    3.       Перевірка випереджувального завдання.
    4.       «Правильна приказка».
    5.       Виразне читання веснянки вчителем.
    6.       Бесіда за змістом, «Усне малювання».
    7.       Визначення особливостей веснянки, виразне читання її учнями.
    8.       Визначення художніх засобів.
    9.       Прийом «Знайди пару».
    10.   Слово вчителя, прослуховування аудіозапису.
    11.   Прийом «Так/Ні».
  4.               Підсумок уроку, повторна робота з епіграфом.
    1.       Прийом «Мікрофон».
  5.               Оцінювання знань учнів з коментарем.
  6.               Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.

Перебіг уроку:

Чути перший гуркіт грому,

Лине ластівка додому,

Ручаї туркочуть сині,

Абрикос цвіте в долині…

Г.Вієру

Діяльність вчителя

Хр.

Діяльність учнів

  • Доброго дня! Сідайте. Сподіваюся, у вас у всіх гарний настрій, який, я сподіваюся, покращиться ще після нашого уроку. Я пам’ятаю про те, що вдома ви писали твір, тож, у кінці уроку ви здасте зошити на перевірку. А поки що зануримося в атмосферу добра й світла, яка, я надіюсь на це, пануватиме впродовж сьогоднішнього заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Мотивація навчальної діяльності.
    1.      Робота з епіграфом.
  •                   На дошці ви бачите епіграф до уроку. Іване, зачитай його, будь ласка. Про яку пору року йдеться в наведених рядках? Правильно. Кожен по-різному уявляє її, але для всіх весна – символ пробудження й оновлення природи… Для українців весна була й залишається особливою порою року, адже навіть окремий цикл пісень: веснянки, названий в честь цієї пори року. Якщо ви будете уважними й активними, то усвідомите значення цих пісень, їх роль у житті нашого народу.
  1.               Оголошення теми та мети уроку.
  •                   Тож, сьогодні на уроці ми розглядатимемо такий цикл календарно-обрядових пісень як веснянки на прикладі веснянки «Ой весна, весна, днем красна…», проаналізуємо її зміст, визначемо художні засоби, вивчемо нові поняття з літератури. Тому, розпочнімо нашу роботу.
  1.               Сприймання, осмислення та засвоєння учнями нової інформації.
    1.       «Асоціативний кущ», бесіда.
  •                   Що для вас весна? З чим вона асоціюється? Якими епітетами ви можете схарактеризувати цю пору року? Тощо (вчитель записує думки учнів навколо слова «Весна» на дошці, після чого виникає «Асоціативний кущ»).
  •                   А чи любите ви слухати пісні? Чому? Які саме? Чому, на вашу думку, люди співають пісень? Чи впливає пісня на духовний стан людини? Якщо так, як саме? Так, дійсно, українська пісня – найцінніший духовний скарб народу, що з давніх-давен передається з покоління в покоління. У цьому жанрі особливо яскраво закарбувалася мудрість народу, філософія його життя. А чи можна, на вашу думку, присвячувати пісні весні? Минулого уроку ми з’ясували, що чимало пісень українці присвятили Королеві Зимі, а сьогодні переконаємося, що наш народ не оминув й таку пору року як весна. Адже не могли люди не оспівати її, подякувати за її дари, тепло, радість, оновлення та любов, які вона з собою приносить…
    1.       Слово вчителя, робота з ілюстраціями.
  •                   У ті далекі часи, коли виник цей жанр пісень, люди сприймали прихід весни як боротьбу двох сил – холоду й тепла. Для того, щоб допомогти весні подолати зиму, вони топили в річці солом’яне опудало зими або спалювали його, носили зображення сонця, водили хороводи, випікали ритуальне печиво в формі жайворонків… Отже, все це стосується веснянок. Розгорніть, будь ласка, свої літературознавчі словнички й запишіть визначення «веснянок».  До речі, існують і паралельні назви цих пісень: у Галичині – гаївки, гагілки, на Поліссі – маївки, магівки, на Волині – риндзівки чи раульки. Зазвичай, веснянки виконували дівчата, хлопці ж іноді допускалися лише до ігрищ. Погляньте, будь ласка, на ілюстрацію на ст.22. Що ви бачите?  Де відбувається це дійство? Хто бере в ньому участь? Чи так ви уявляли їх собі? Чи брали колись участь у подібному?

 

 

 

  1.       Перевірка випереджувального завдання.
  •                   Ви мали випереджувальне завдання до сьогоднішнього уроку. Чи підготували ви його? Кожен ряд має обрати представника, який виголосить головну думку вашого завдання, презентує його (відбувається обговорення). Тож, як бачимо, наш народ складав чимало пісень і прикмет про весну, дуже багато свят випадає саме на пору року весни, все це ще раз підводить нас до думки, що весну треба шанувати й поважати, як це робили наші пращури. Ви добре попрацювали, молодці! А тепер пропоную трішки напружити вашу пам'ять та ввімкнути логіку для вирішення наступного цікавого завдання.
    1.       «Правильна приказка».
  •                   На дошці ви бачите записані приказки, але вони незвичайні, як бачите. Чому? Так, для того, щоб їх прочитати, треба напружити пам'ять. Усі вони стосуються красуні-весні. Як їх прочитати, спробуйте здогадатися самі. Дам лише маленьку підказку: розв’язка починається з кінця (після цього відбувається перевірка й обговорення разом з вчителем, визначаються, які труднощі виникли, чому тощо). Молодці!
    1.       Виразне читання веснянки вчителем.
  •                   А зараз я читатиму веснянку. Ви уважно слухайте, уявляйте собі дівчину-весну…
    1.       Бесіда за змістом, «Усне малювання».
  •                   Які думки й почуття викликала у вас ця пісня? Чи передано прихід весни через текст? Чи відчули ви його? Чому люди отримують радість у весняний період? Чому весна особливо важлива для селянина-хлібороба? Тощо. Так, молодці. Пропоную вам перевтілитися в художників і словом спробувати намалювати прихід весни або описати ваші враження, які викликала у вас ця веснянка.
    1.       Визначення особливостей веснянки, виразне читання її учнями.
  •                   Чи помітили ви, як побудована веснянка? У формі чого? Так. А чи звернули ви увагу на художні засоби, наявні у творі? Дійсно, поетичним творам, зокрема пісням, властивий прийом повтору або так званого рефрену. Тож, запишемо це визначення у зошити. До речі, весну у пісні зображено як живу істоту, до якої звертаються люди. Хто хоче зачитати веснянку вголос? Молодці!
    1.       Визначення художніх засобів.
  •                   Отже, можна сказати, що весна зображена персоніфіковано, вона уподібнюється людині, оскільки робить якусь дію: приносить дарунки, приходить тощо. Нагадайте, як називається цей художній засіб? Правильно. До того ж , у веснянці чимало й інших художніх засобів. Чи знайшли ви їх, чи помітили? Якщо так, назвіть їх. Пропоную вам заповнити табличку, щоб ви бачили, які художні засоби наявні у веснянці. На партах ви маєте надруковану табличку й поряд пояснення кожного тропу, згадку. Тому, розпочнімо (колективне заповнення таблиці, після чого йде обговорення). Добре.
    1.       Прийом «Знайди пару».
  •                   А зараз пограємо в гру. Ви маєте знайти пару до кожного слова. Для цього користуйтесь текстом підручника на ст.23. Коли справитеся, скажіть мені про це, і ми разом перевіримо це завдання. Отже, знаходьте скоріше епітети! Молодці! Вам вдалося! Чи помітили ви, що всі слова у веснянці – зменшено-пестливі? Як ви гадаєте, чому це так? 

3.10.  Слово вчителя, прослуховування аудіозапису.

- Відомо, що є не тільки народні веснянки, є й їх літературні обробки. Крім того, чимало поетів створили чимало віршів, беручи за основу саме веснянки. Так, наприклад, І.Франко створив відомий цикл «Веснянки», а Леся Українка написала поезію «Веснянка», у якій також вітала прихід весни. Та, зверніть увагу, що не кожен вірш про весну можна вважати веснянкою. Бо головна ознака веснянок – закличність. До речі, веснянка «Ой весна, весна днем красна…» була покладена на музику. Зараз ми прослухаємо фрагмент у виконанні хору «Сузір’я», після чого вирішимо, чи вдалося виконавцям передати дух та атмосферу веснянки (слухання запису). Чи сподобався вам запис? Які відчуття він у вас викликав? Яким було виконання? Якою ви уявляли собі музику? Тощо. Молодці!

3.11.  Прийом «Так/Ні».

- Отож, ми з вами майже закінчили з аналізом веснянки. Пропоную перевірити, як ви засвоїли новий матеріал. Я читатиму твердження, на які ви маєте дати наступні відповіді у своїх зошитах: поставте +, якщо погоджуєтеся з моїми словами і -, якщо ні. Після чого я перевірю, як ви виконали це завдання, зібравши зошити, про що я нагадувала вам ще на початку уроку. Тож, розпочнімо (відбувається перевірка).

4. Підсумок уроку, повторна робота з епіграфом.

- Отже, сьогодні на уроці ми розглянули такий цикл календарно-обрядових пісень як веснянки. З’ясували, що вони надихали багатьох поетів у подальшій творчості, зокрема, І. Франка, Лесю Українку, Л. Глібова, М. Шашкевича та багато інших, композиторів, таких як: П. Чайковський, М. Лисенко тощо. До речі, звернімося ще раз до нашого епіграфу. Як бачите, весну уславлювали і поети, і народ. Г. Вієру по-своєму зобразив її прихід, описав власне бачення цієї пори року. Та, як ми сьогодні дізналися, українці в повній мірі змогли описати хвалу й дяку весні за допомогою веснянок. Пропоную вам виразити свої враження від уроку за допомогою уявного мікрофона.

4.1.  Прийом «Мікрофон».

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Оцінювання знань учнів з коментарем.
  •                   Молодці! Ви всі сьогодні добре попрацювали. Оцінки отримують наступні учні … за те, що…
  1.               Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.
  •                   Всі ви маєте знати визначення веснянок, знати їх особливості, вивчити розглянуту веснянку напамять. За бажанням намалюйте ілюстрації до неї. Для цього спробуйте втілити на малюнку всі враження й переживання, викликані цією піснею. Окрім того, також за бажанням запишіть колискову, яку виконувала вам мама чи бабуся, адже наступного уроку ми продовжимо розглядати пісні. А ваші записи нам дуже у цьому допоможуть. Тож, дякую за увагу! До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень зачитує епіграф до уроку.

 Про весну.

 

 

 

 

 

 

 

Записують тему з дошки в зошити.

 

 

 

 

 

 

 

Діти пропонують свої варіанти відповідей.

 

 

 

Діти пропонують свої варіанти відповідей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Записують визначення в зошит з дошки (окрім того, вчитель ще й читає визначення, коментує його).

  Дають відповіді на питання вчителя.      Кажуть, що автор зобразив один із обрядів, показав своє бачення весняних ігрищ.

Учні мали таке завдання: 1й ряд – знайти прислів’я про пісню, 2й – народні прикмети про весну, 3й – скласти календар весняних місяців, в якому зазначити весняні свята.

 

 

Розв’язують приказки-ребуси.

 

 

 

 

 

 

 

Уважно слухають.

 

 

Дають свої варіанти відповідей.

 

 

 

    Перевтілюються у «художників» слова.

 

 

 

 

 

Записують визначення. Вибіркове читання учнями веснянки.

 

 

 

 

 

 

Метафора.

 

Риторичні звертання, повтори, оклики, постійні епітети тощо.

Виконують вправу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слухають аудіозапис, коментують, вислов-люють свої думки.

 

 

 

Виконують вправу в зошитах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«На уроці мені найбільше сподобалося…», «Труднощі виникли у…», «Хотілося б більше…», «Мене найбільше вразило…», «Я запам’ятав, що…» тощо.

 

 

 

 

Записують завдання в щоденники.

 

 

Додатки

Додаток 1

«Асоціативний кущ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Текст веснянки «Ой весна, весна, днем красна…»

— Ой весна, весна — днем красна, 
Що ж ти, весно, принесла?
— Принесла я вам літечко, 
Ще й рожевую квіточку, 
Хай вродиться житечко, 
Ще й озимая пшениця,
І усякая пашниця.
— Ой весна, весна, ти красна,
Що ти, весно красна, нам принесла?
— Принесла я вам літечко, 
Ще й запашнепьке зіллячко, 
Ще й зеленую травицю,
І холодную водицю. 
Принесла я вам ягнятко, 
Ще й маленькеє телятко.

Додаток 3

Приказки-ребуси

  1. Ьтибюл ен огочадел ансев (весна ледачого не любить).
  2. Єудог кір ьнед йинянсев (весняний день рік годує).
  3. Ансарк менд ансев (весна днем красна) тощо.

Додаток 4

Таблиця художніх засобів

Поетичні звертання

Риторичні запитання

Постійні епітети

Повтори

Метафори

 

Додаток 5

«Знайди пару»

Квіточка

Маленька

Пшениця

Холодная

Весна

Зеленая

Зіллячко

Рожевая

Травиця

Озимая

Водиця

Красна

телятко

Запашненьке

 

Додаток 6

«Так/Ні»
1. Весну названо красною (+)

2. У весни запитують: «Чом ти до нас не пришла?» (-)

3. Весна бажає, щоб швидше прилітали птахи (-)

4. Чи є це метафорою: принесла весна літечко? (+)

5. Весна принесла ягнятко, телятко й поросятко (-) тощо.

 

docx
Додано
13 квітня 2018
Переглядів
6564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку