Тема. Емоції та настрій людини. Як покращити настрій. Практичні роботи: вправи «Вгадай емоцію», «Намалюй настрій»
Мета. Дати учням уявлення про настрій людей, його вплив нв здоровя; Вчити порівнювати різні настрої, наводити приклади впливу настрою на самопочуття;вчити розпізнавати ситуації, що покращують настрій; розвивати у дітей уміння створювати та підтримувати гарний настрій;виховувати позитивний погляд на життя, навіть, якщо у ньому є і негатив; бажання мати і примножувати позитивні емоції; розпізнавати свої почуття під час спілкування з іншими людьми.
Тип уроку:комбінований
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Доброго ранку!Доброго дня!
Хай плещуть долоньки, тупають ніжки,
Працюють голівки і сяють усмішки
Доброго ранку!Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я!
Приємно бачити вас здоровими та енергійними. Перш ніж ми почнемо наш урок, я хочу, щоб ви заспокоїлись та зосередились.
Будь ласка, закрийте очі, уявіть, що ви знаходитесь у квітучому весняному садку і тихо промовляєте про себе: « Сьогодні - чудовий день. У мене - гарний настрій. Навколо мене - мої друзі. Я - буду плідно працювати. Я - дізнаюсь багато нового та корисного, бо я – завжди кмітливий та розумний ».
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда вчителя про почуття
III. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як настрій впливає на
здоров'я, будете вчитися створювати та підтримувати гарний і веселий настрій.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Вступна бесіда
— Навколо нас живе багато людей. Скажіть, що у них спільне,
чим вони схожі? (В усіх людей є руки', ноги, очі тощо.)
2 Робота зі схематичними зображеннями.
— Зараз пограємо в гру. Ви маєте затулити вуха і визначити, що я вимовлю.
•Учитель вимовляє певну фразу (мої ж ви розумники) потім показує, що
можна відкрити вуха.
— Яке почуття я переживала, звертаючись до вас? (Радість)
Учень виходить.до дошки і показує певний малюнок.
—Як назвемо малюнок? (Радість)
Учитель прикріплює табличку зі словом «радість» під обраним малюнком..
Учитель демонструє ілюстрацію, на якій зображений хлопчик, що
плаче.
— Як ви вважаєте, яке почуття переживає цей хлопчик? (Він
сумує, засмучений.)
— Знайдіть малюнок, що відповідає його стану.
Учень виходить до дошки і показує певний малюнок.
Учитель прикріплює табличку «смуток».
— Як ви це визначили? Що змінилося в рисах обличчя? (Зміни
лися рот, очі, брови.)
—Тепер подивіться на мене і визначте мій стан. Оберіть відповідний малюнок.
Учитель зображує гнів і невдоволення. Учень обирає,малюнок.
Учитель прикріплює табличку зі словом «гнів» під малюнком.
На дошці — дві картинки. На першій — зображення хлопчика, який дивується, на другій — хлопчика, що злякався комахи. Діти визначають стан хлопчиків і співвідносять їх зі схематичними зображеннями.
— Як ви визначили стан дітей? (На першій картинці хлопчик
дивується, у нього підведені брови і широко відкритий рот, а на
другій картинці у хлопчика від переляку широко розкриті очі.)
Учитель прикріплює таблички зі словами «здивування» і «страх» під малюнками.
— Розглядаючи ілюстрації і схематичні зображення, ми ви
явили, що у них різне розташування брів, очей і рота при певному
стані. Хто знає, яким словом називають ці різні вирази обличчя?
(Відповіді дітей.)
Учитель прикріплює картку зі словом «емоції».
Ми назвали такі слова як радість, гнів, страх, здивування, сум тощо. Усе це і є емоції, які відображають ставлення людини до навколишнього світу, до інших людей, до самої себе та до результатів своєї діяльності. Емоції допомагають проявляти свій настрій, спілкуватися з іншими людьми, розуміти почуття і поведінку інших, співчувати їхнім радощам і горю.
-Що ще допомагає нам визначити стан людини? Чим супроводжуються емоції? (Рухами) .
— Наші рухи називаються жестами.
Учитель прикріплює картку зі словом «жести».
— Отже, як, за допомогою чого можна спілкуватися одне з одним? (За допомогою мовлення, емоцій і жестів.)
З. Робота за малюнками в парах
— Пригадайте, коли у вас гарний настрій, а коли — поганий.
— Як ваш настрій пов'язаний із самопочуттям?
Висновок. Гарний настрій допомагає зберегти здоров'я. Усмішка прикрашає обличчя. Настрій легко передається іншим людям, тому необхідно вміти зберігати гарний настрій і дарувати радість іншим.
Фізкультхвилинка
Сильний вітер до землі
Гне дерева молоді,
А вони ростуть, міцніють,
Вгору тягнуться, радіють.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1 Робота з підручником
— Нерідко причиною поганого настрою є певні переживання
і почуття, які вас хвилюють і тривожать. Ви не можете залишатися байдужими до
того, що вас оточує і що відбувається навколо.
Отже, ваш настрій відбивається на поведінці, вчинках, діях, розмові, ставленні до оточуючих. Якщо настрій гарний, вам хочеться спілкуватися з друзями, допомагати іншим. І навпаки: якщо настрій поганий — ніщо не миле; ви неуважні, часто помиляєтеся, не знаходите потрібного слова у спілкуванні з друзями.
2 Вправа-прийом для самозаспокоєння. Гра «Твоя маска»
— Яка «маска» вам найбільше сподобалася? Яка — найменше?
Висновок. Якщо хтось тебе розсердив або образив, не плати
кривдникові тим самим, а спокійно поговори із ним.
3 Робота в групах
1) Гра «Добре чи погано».
— Зафарбуйте відповідь «добре» — зеленим, «погано» — черво
ним олівцем.
О Галинка позаочі пліткує про однокласників.
О Антон і Аня дружать. Після уроків разом ідуть додому.
О Борис чваниться, зверхньо ставиться до своїх одноклас
ників.
О Мишко уважно ставиться до всіх своїх товаришів.
О Тамара доносить на товаришів. '
О Розбишаки Тарас й Данило на перервах б'ються.
Висновок.
Перед тим, як щось зробити чи сказати, подумай, чи не зашкодить це тобі чи іншим людям.
1) Вправа «Вгадай емоцію».
Один з учасників групи повертається спиною до решти. Учаснкам пропонується картка з одним із схематичних мімічних зобржень емоційного стану: заздрість, образа, смуток тощо. Група зображує його. Потім той, хто стояв спиною, повертається і нам гається відгадати, який емоційний стан зображує група.
2) Вправа «Намалюй настрій».
1. Практична робота «Намалюй свій настрій»
–Діти, який у вас зараз настрій?
– То ж візьміть олівці, приготовлені аркуші паперу та намалюйте свій настрій.
– На що може бути схожим гарний настрій? (На салют, на веселку, кольорові кульки, на яскраве сонечко) А поганий настрій? (На темну парасольку, на грозову хмару).
– Якщо у вас гарний настрій, які кольори переважатимуть?
– А якщо не дуже добрий або й зовсім сумний?
Учні малюють під спокійну, радісну музику і по мірі виконання роботи коментують свої малюнки.
VI. Підсумок уроку
Радість, горе, здивування,
Смуток, спокій, хвилювання
— Це емоції, мій друже.
І вони важливі дуже.
Як корисні позитивні: Сміх і радість,.спокій теж! Злість і смуток — негативні.
За емоціями стеж! Швидко негативний настрій
Зіпсує здоров'я, знай. Не сумуй, жартуй, всміхайся, Завжди добрий настрій май!
В. Бутрім