МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка до проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» ІІ курс на тему:
"Енергоефективне використання матеріалів та ресурсів у процесі приготування страв з м`ясної продукції"
Підготовив:
Викладач предмету
«Основи енергоефективності
та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Енергоефективне використання матеріалів та ресурсів у процесі приготування страв з м`ясної продукції.
Ця методична розробка забезпечує комплексний підхід до формування професійних навичок учнів, сприяючи їхньому розвитку як компетентних і відповідальних фахівців у кулінарній сфері.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити учнів із принципами енергоефективного використання ресурсів у процесі приготування страв із м’ясної продукції; розкрити методи збереження енергоресурсів та раціонального використання продуктів під час роботи з м’ясом.
-
Розвивальна: Розвивати навички планування приготування страв із мінімальними витратами енергії та продуктів; формувати екологічне мислення у професійній діяльності технологій.
-
Виховна: Виховувати відповідальне ставлення до економії ресурсів; сприяти усвідомленню значення екологічності в кулінарії довкілля.
Тип уроку: Комбінований (теоретичний і практичний блоки).
Форма проведення: інтерактивна лекція, практична робота.
Завдання уроку:
-
Навчити раціональному використанню продуктів, води та енергії у кулінарних процесах.
-
Формувати екологічне мислення в професійній діяльності.
-
Спонукати до застосування екологічних підходів у кулінарії.
Матеріально-технічне забезпечення:
-
Обладнання: Пароконвектомат, індукційна плита, м’ясорубка, ножі, дошки для нарізання, посуд для термічної обробки (каструлі, сковорідки).
-
Матеріали: М’ясні продукти (курятина, свинина, яловичина), овочі для гарніру, спеції, олія.
-
Наочність: Презентація "Енергоефективне приготування страв із м’ясної продукції", таблиці енерговитрат різних способів термічної обробки м’яса.
-
Роздаткові матеріали: Технологічні карти приготування м’ясних страв, пам’ятки з порадами щодо економії енергії та матеріалів.
Методи навчання:
-
Словесні: пояснення, обговорення, питання-відповіді.
-
Наглядні: презентація, демонстрація, схеми.
-
Практичні: виконання завдань, складання технологічних карт.
-
Інтерактивні: робота в групах, дискусія, рефлексія.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………………...5 хв.
ІІ. Актуалізація знань………………………………………………………10 хв.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………………………………...…25 хв.
ІV. Практична частина………………………………………………...…..30 хв.
V. Закріплення знань………………………………… ……………….…..10 хв.
VI. Підсумок уроку, домашнє завдання …………………………………5 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
-
Привітання учнів, перевірка присутності.
-
Оголошення теми, мети уроку.
-
Мотиваційне запитання: "Чому економія енергоресурсів у приготуванні м’ясних страв важлива для кулінарії та екології?"
ІІ. Актуалізація знань:
-
Які способи термічної обробки м’яса ви знаєте?
-
Як правильно зберігати м’ясо, щоб уникнути втрат ресурсів?
-
Як впливає спосіб приготування на якість страви та використання енергії?
-
Яка техніка є найбільш енергоефективною для приготування м’яса?
-
Скільки енергії можна зекономити, використовуючи пароконвектомат?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
-
Енергоефективність у приготуванні м`ясних страв:
-
Використання сучасного обладнання: пароконвектоматів, індукційних плит.
-
Раціональне дозування води під час варіння та тушкування.
-
Використання залишкового тепла для того щоб доготувати страви.
-
Раціональне використання продуктів:
-
Застосування обрізків м’яса для приготування фаршу, супів, соусів.
-
Мінімізація втрат м’ясних соків за рахунок правильного обсмажування.
-
Використання спецій та маринадів для пом’якшення жорсткого м’яса.
-
Технології збереження енергоресурсів:
-
Техніка попереднього нарізання м’яса для зменшення часу теплової обробки.
-
Використання посуду з високою теплопровідністю (чавун, нержавіюча сталь).
-
Поєднання кількох страв на одному приладі (наприклад, одночасне приготування м’яса та гарніру в пароконвектоматі).
-
Екологічний підхід до приготування:
-
Використання локальних і сезонних інгредієнтів.
-
Компостування органічних залишків.
-
Зменшення кількості харчових відходів через правильне планування приготування.
IV. Практична частина:
-
Демонстрація:
-
Викладач показує, як приготувати страву з м’яса у пароконвектоматі.
-
Демонструє використання обрізків для приготування супового бульйону.
-
Практичне завдання для учнів:
Учні працюють у групах виконуючи завдання:
-
Група 1: Приготувати тушковане м’ясо із використанням мінімальної кількості води.
-
Група 2: Розробити технологічну карту для страви з фаршу з використанням обрізків.
-
Група 3: Використати різні способи теплової обробки (варіння, тушкування, смаження) для м’ясної страви, проаналізувати енерговитрати.
-
Кожна група демонструє свою страву, пояснює вибір способу приготування та використані енергоефективні методи.
V. Закріплення знань:
-
Питання для закріплення:
-
Яке обладнання є найбільш енергоефективним для приготування м’ясних страв?
-
Як обрізки м’яса можна використати для зменшення відходів?
-
Чому важливо зменшувати кількість води під час варіння м’яса?
-
Рефлексія:
-
Що нового ви дізналися про енергоефективність у кулінарії?
-
Як ці знання можуть покращити вашу майбутню професійну діяльність?
VІ. Підсумок уроку:
-
Узагальнення ключових моментів:
-
Використання сучасного обладнання для економії енергоресурсів.
-
Раціональне використання м’ясної продукції та зменшення харчових відходів.
-
Значення енергоефективності для екології та економії.
-
Заключне слово викладача: "Енергоефективність у кулінарії — це не лише економія ресурсів, а й турбота про якість страв і майбутнє нашої планети."
Домашнє завдання:
-
Теоретична частина:
-
Підготувати реферат на тему: "Сучасні методи енергоефективного приготування м’ясних страв".
-
Практична частина:
-
Розробити власний рецепт м’ясної страви з акцентом на економію ресурсів (енергія, вода, продукти).