Ерік Вольф Сіґел (1937–2010). "Історія одного кохання". Щастя кохати…

Про матеріал
Метою уроку є ознайомити учнів з основними відомостями про життя і творчість Е.В.Сіґела; допомогти визначити актуальні проблеми, теми у творі, моральний вибір героїв; формувати навички характеристики персонажів; розуміння основних відмінностей класичної та масової літератури; формувати навички творчого читання; виховувати повагу до справжніх людських почуттів, що непідвладні часу, кохання як невід’ємної частини людського щастя та розуміння необхідності компромісу між дітьми і батьками за будь-яких обставин.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок зарубіжної літератури в 9-В класі

 

 

 

 

 

 

«Ерік Вольф Сіґел (1937–2010).

 «Історія одного кохання».

Щастя кохати…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Радецька Марина Анатоліївна,

учитель зарубіжної літератури

Тема. Ерік Вольф Сіґел (1937–2010). «Історія одного кохання».

 Щастя кохати…

Мета: ознайомити учнів з основними  відомостями  про життя і творчість Е.В.Сіґела; допомогти   визначити  актуальні проблеми, теми у творі, моральний  вибір героїв; формувати навички характеристики персонажів; розуміння основних відмінностей класичної та масової літератури; формувати навички  творчого читання;  виховувати повагу до справжніх людських почуттів, що непідвладні часу, кохання як невід’ємної частини людського щастя та  розуміння необхідності компромісу між дітьми і батьками за будь-яких обставин.

Обладнання: фотопортрет Еріка Сіґела,епізоди фільму «Історія кохання», аудіозапис, зображення дерева рішень.

Тип уроку: позакласне читання.

Кохання – це коли ні про щоне  жалкуєш…

Ерік Сіґел

Хід уроку

І.  Актуалізація та корекція знань.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Презентація теми уроку.

Сьогодні  - День щастя. (20 березня)

На даному уроці ми познайомимося із автором твору і самим твором Еріка Сіґела «Історія одного кохання», яка вразила людей усього світу своїм «світлим почуттям», стала джерелом натхнення для багатьох митців і зачепила серця багатьох людей. Розглянемо питання, яке поставало завжди: чи щастя кохати?

2. Запис дати та теми уроку в робочі зошити.

3. Дерево рішень.

Слово вчителя. Тема кохання оспівана і в літературі, і в музиці, але які б зміни не відбувалися в житті, люди завжди закохувалися, закохуються  і будуть закохуватися, а письменники писали і будуть писати про це незвичайне, таємниче почуття, яке змінює людину. Давайте згадаємо авторів творів та героїв, які вивчались у курсі української та зарубіжної літератури.

На дошці зображено дерево із листям, на якому вказано герої художніх творів: Мирослава і Максим, Нора і Торвальд, Ромео і Джульєтта, Остап і Соломія, Тетяна і Онєгін, Олівер і Дженні.

Слово вчителя.  Кохання – це трагедія чи щастя?

Відповіді учнів.

 

 

Вчитель. Це лише ті твори, які ми вивчали або згадували на уроках зарубіжної літератури протягом п’яти років, а скільки ще віршів, поем, прозових творів присвячені цій темі, не скаже ніхто у світі. І в цьому безмежному океані літератури про любов увагу світової спільноти, людей, які не мислять своє життя без читання, привернула увагу невелика повість Е. Сіґела «Історія одного кохання». Уже у самій назві твору відображена його головна тема, але попри його невеликий обсяг, твір розкриває і інші загальнолюдські проблеми: стосунки батьків і дітей, відповідальність за власні рішення і вчинки, роль мистецтва, релігійних переконань у житті людини.

«Історія одного кохання» дивним чином поєднує сюжет про Попелюшку (сіру мишку в окулярах), яка завоювала сучасного принца, з мотивами шекспірівської «Ромео і Джульєтти» та сентиментальних повістей, де щастю героїв заважають життєві обставини чи лихі люди.

У творі не має оригінального сюжету, немає постановки злободенних проблем часу. І хоча «Історія одного кохання» написана за стандартами «масової  літератури», але вона має свої художні достоїнства, поетизує людські почуття, відстоює людяність і віру в краще.

4. Робота з епіграфом уроку. Прокоментуйте словаДженні. Як ви їх розумієте? Чи згодні з цим твердженням письменника?

Кохання – це коли ні про щоне  жалкуєш

Відповіді учнів.

5. Постановка цілей і завдань уроку

ІІІ. Сприйняття і засвоєння матеріалу.

  1. Повідомлення учнів. Біографія письменника і обставини створення повісті «Історія кохання». Презентація фотопортрета ЕрікаСіґела.

Ерік Вольф Сіґел народився в родині рабина у 1937 році. Закінчив Гарвардський університет у 1958 році. У 1967 році створив для групи Бітлз сценарій анімаційного фільму «Жовтий підводний човен», за рік – роман «Комедія Плавта».

У 1969 році написав повість про романтичне кохання гарвардського студента і студентки Редкліффа. Повість не викликала цікавості видавця. Тому за пропозицією свого літературного агента Луїса Уоллеса письменник переробив твір у сценарій, який придбала кіностудія «Paramount Pictures». У 1970 році вийшов у прокат художній фільм «Історія кохання», в якому головні ролі  зіграли Райан О’Ніл та Еллі Макгроу. Після початку зйомок продюсер фільму несподівано запропонував Сіґелу переробити сценарій на роман. Спочатку Сіґел опублікував його в журналі для домогосподарок «Ледіз Хоум Джорнал» як розважальний твір без особливих літературних претензій. Спочатку роман прочитали жіночки середнього віку і засипали часопис вдячними відгуками. Після виступу Сіґела на телебаченні книгою зацікавилась і молодь. «Історія одного кохання» надійшла у продаж окремою книгою ще до прем’єри фільму, стала бестселером і підігріла інтерес до кінофільму. В результаті вона булла перекладена 33 мовами. У 1971 році вийшло продовження – «Історія Олівера», яке теж екранізовано.

Критики і колеги-письменники «Історію одного кохання» дружно піддали цькуванню. Члени журі Національної книжкової премії пригрозили відставкою, якщо книга Сіґела не буде знята з конкурсу на кращий роман року (в результаті номінація булла відкликана). Ерік Сіґел викладав античну літературу у Гарвардському, Єльському і Принстонському університетах. Але науковці вважали неприпустимим змішування античних досліджень і сентиментальної романістики, звинуватили автора у несерйозності, йому відмовили від кафедри в Єлі, і він працював у якості запрошенного професора різними американськими і європейськими університетами, поки не осів у Оксфорді.

Е.Сіґел – автор книг «Зберігаючи віру», «Тільки кохання», «Лікарі», «Премії», «Однокурсники», всього 11 романів, що претендують на панорамування американського життя 60-70-х років. Деякі з його пізніх романів навіть ставали бестселерами, три з них екранізувалися. Однак для більшості читачів Сіґел так і залишився автором улюбленої книги – про дівчину, що любила Баха, Моцарта, «Бітлз» і Олівера Берретта.

Останні 25 років життя потерпав на хворобу Паркінсона, помер у січні 2010 року в Лондоні. Похований на одному з кладовищ столиці Англії.

  1.               Повідомлення учнів.  Історія написання. Фільм, що вийшов услід за книгою, врятував студію «Парамаунт Пікчерз», що знаходилася на межі банкрутства: вкладені у виробництво два мільйони повернулися двомастами мільйонами прибутку і семи номінаціями на «Оскар», включаючи сценарну для Сіґела. Фільм Артура Гіллера «Історія кохання» став лідером прокату у 1970 році, але отримав лише одного Оскара – за музику, автором якої є Френсіс Лей. Музична тема твору набула світової популярності. З моменту виходу на екрани «Історія кохання» регулярно включається до списків найромантичніших фільмів.
  2.               Стислий переказ тексту твору. У романі розповідається про зворушливе й трагічне кохання Олівера Барретта — студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта Дженніфер Кавіллері. Хоча батьки не схвалили вибір сина, позбавили його фінансової підтримки, проте молодята одружуються. Вони знімають маленьку квартиру на околиці, живуть у скруті, але вони щасливі. Здається, ніщо не може їх розлучити. Утім, Дженні помирає від раку.

4.Створення колажу-серця

1. Слово вчителя.Цей твір надихнув митців до створення кіно, музики та інших видів мистецтва.

2. Повідомлення учнів про кінофільм, музику, постери, календарі.

3. Музична хвилинка. Пісня «Історія кохання» на музику Ф. Лея з кінофільму за романом Е.Сіґела.

Цікавинка для меломанів. В історії музики подібною популярністю користується також лірична пісня Джо Дассена «Etsitun’existaispas».  Вперше вона прозвучала українською мовою у виконанні фронтмена гурту «ТіК» Віктора Бронюка, який сам адаптував текст. З інших творів радимо послухати пісню «Вічна любов» у виконанні Мірей Матьє і Шарля Азнавура, та пісню Лари Крофт «Jet’aime» («Люблю тебе»), яку вона присвятила молоді й надії французької естради – своєму другу Грегорі Лемаршалю, що помер від спадкової хвороби у 23 роки.

4.Фільм «Історія любові» за сценарієм Сігала вийшов на екрани 1970 року і став лідером прокату. Картину було номіновано на 7 премій «Оскара». Отримав п’ять «Золотих глобусів».

Від моменту виходу на екрани «Історії кохання» картину регулярно уводять до списків найромантичніших фільмів.

 

 

Популярність роману спонукала читачів та критиків шукати прототипи головних героїв. У 1998 році з’явилася чутка, що молода закохана пара – студент Гарварду і майбутній юрист Олівер Берретт IV і студентка музичного колледжу Дженніфер Кавіллері – були «списані» з віце-президента США Альберта Гора і його дружини Тіппер Гор. Насправді Сіґел образ Олівера Беррета лише частково списав зі свого знайомого по Гарварду, студента Ела Гора, сина сенатора, але за характером герой став майже точною копією Томмі Лі Джонса, поета і актора з Техасу, який жив разом з Гором в одній кімнаті гуртожитку. Хоча Ерік Сіґел ніколи особливо на про дівчину, яка надихнула його на створення образу Дженні, не поширювався, в 1971 році у великому інтерв’ю італійському журналу «Oggi» він зізнався, що прототипом «Дженні Кавіллеррі стала Дженнет Сассман». Він розповів про свої романтичні переживання, пов’язані з «Дженні»: «Коли ти втрачаєш кохану жінку, для тебе все закінчується – і не важливо, йде вона до іншого або вмирає. Ти залишаєшся один. Саме в той момент у мене і з’явилася ідея написати «Історію кохання». Саме тому в книзі головна героїня, Дженніфер, вмирає – бо для мене вона померла.»

Насправді Дженні Сассман, в яку був закоханий Ерік Сіґел, не відповіла йому на почуття, поїхала до Франції навчатися музики, а коли повернулася, вийшла заміж за друга свого дитинства, народила трьох дітей, з чоловіком розлучилась, коли діти виросли. З поваги до Дженет та її чоловіка Сіґел не виносив історію своєї любові на публіку, поки Дженнет Сассман сама не повідомила, що вона й була «справжньою» Дженні, про неї написали найвідоміші американські газети й журнали, а Опра Вінфрі навіть зробила про неї передачу.

 

 

  1.               Словникова робота.

Бестселлер - не визначає  літературної якості твору, він лише говорить про його велику популярність, як, наприклад, термін  «блокбастер» про фільми чи термін «хіт» про музичні твори.

Масова література – один з двох потоків сучасного літературного процесу (іншим є елітарна література). Масова література – це розважальні й дидактичні твори, які друкуються великими накладами і є складовою «індустрії культури». Використовуючи стереотипи масової свідомості, а також примітизуючи художні відкриття «високої» літератури, такі твори передбачають спрощене, комфортнее читання. Їх типові ознаки – пригодницький або романтичний сюжет, який має зовнішню напружену динаміку і часто щасливий фінал – «хепі-енд». До масової літератури належать бульварні, любовні, детективні, кримінальні романи (бойовики), жанри коміксу, трилеру, фантастичні романи, фентезі. Така література поширилася у ХХ столітті, але існувала й раніше. Згадаємо хоча б «Дон Кіхота», який зруйнував жанр масової тоді літератури – лицарський роман. Тож здавна масова література запозичує теми, сюжети, образи класичних творів.

Творчість Е.Сіґела знаходиться на межі серйозної і масової літератури, її не можна однозначно назвати классикою американської літератури. Критики вважають її швидше не літературним, а соціальним явищем. Президент Ніксон в інавгураційній промові закликав дати американцям, у першу чергу молоді, нову позитивну програму, яка б об’єднала американське суспільство. Сіґел чітко вловив стан суспільства, його запити та подав Америці ідею повернення до вічних цінностей життя. «Історія одного кохання» з’явилась вчасно – читач втомився від війни, соціальної напруги, економічних проблем і модерністської елітарної творчості. Книга Сіґела співпала з очікуваннями «мовчазної більшості», яка не погоджувалася з шляхом хіппі, шляхом радикалів і терористів, і створила позитивний ідеал, відродила віру в «американську мрію» як стиль життя.

  1. Проблемне питання. На ваш погляд, масова література – позитивне чи негативнее явище?

Відповіді учнів

 

ІV. Формування нових знань, умінь та навичок.

 

  1. Робота у групах. Ви отримали конверти з цитатами, які допоможуть дослідити кроки життя героїв від І особи. Чи впізнаєте ви героя, Оберіть спікера, який представить вашу команду. Обговоріть життєву позицію героя та представте її нам.

Група 1. Презентує дослідження проблеми стосунків батьків та дітей у творі. Як батьки бачать ситуацію, що склалася, чи готові змиритися? (Філл, Олівер Барет ІІІ та його дружина)

 

Група 2. Презентує дослідження проблеми любові й відданості Дженні.

 

Група 3. Презентує дослідження проблеми любові й відданості Олівера.

 

  1.               Перегляд інтрв»ю, яке виконав учень класу.(Що для вас є щастя?)

 

  1. Запитання до учнів.
  •    Яке слово було ключовим у розумінні щастя?
  •    То чи можна уявити щастя без кохання?
  •    Чому митці усіх часів  оспівували це світле почуття?
  •    Повернення до дерева
  •    То кохати – це щастя чи трагедія?
  1.               Робота з епіграфом уроку. Прокоментуйте слова Дженні. Як ви їх розумієте? Чи згодні з цим твердженням письменника?

Кохання – це коли ні про що не  жалкуєш.

Відповіді учнів

5.Бесіда

  •    Які проблеми порушує автор твору? (Соціальні проблеми, морально-етичні, психологічні ,філософські, багатство-бідність, національне питання, відповідальність за того, з ким пов’язав своє життя; стосунки з батьками, любов і відданість, проблема вибору і відповідальності за вибір, хвороба близької людини і неможливість їй допомогти, залежність від бідності, життя і смерть, людське щастя.;що таке «правильне життя», віра в Бога.)

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Виставлення оцінок.

Домашнє завдання.

Створити буктрейлер або рекламу «Історії одного кохання».

Опрацювати матеріал підручника про Е.Сіґела та його роман.

Скласти тестові завдання за змістом твору.

 

Література

1. Загоруйко О.Я. Мій конспект. Зарубіжна література. 9 клас.- Х.: Ранок.- 2017.

2. Полулях Н. С. Зарубіжна література. 9 клас: розробки уроків.  — Х: Ранок,2017.
Сігел Е. Історія одного кохання: Роман. Переклад М. Пінчевського і О.Тереха.— К.: Веселка, 1991.


Електронні ресурси

  1. Адилова Ш.Р. Проза Э.Сигала как «пограничное явление» в литературе США во второй  половине ХХ века. Режим доступу: https://www.csu.ru/scientific-departments/Documents/102_Рус_Eng.pdf
  2. Біографія Еріка Сіґела. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Ерік_Сіґел
  3. Іллютченко Л.Г. Ерік Вольф Сігел. «Історія одного кохання». Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі. Режим доступу: https://www.schoollife.org.ua/734-2017/
  4. Мельниченко Л.В. Ерік Вольф Сігел (1937–2010). «Історія одного кохання». Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі. Режим доступу: https://www.schoollife.org.ua/1347-2017/
  5. Пола Янг Ли Очень еврейская история любви. Режим доступу: http://jewishnews.com.ua/culture/ochen-evrejskaya-istoriya-lyubvi

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
3371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку