Еритроцити. Групи крові та переливання крові.

Про матеріал

Розробка уроку до теми " Транспорт речовин". Розроблено відповідно до навчальної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки України наказ Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804 «Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів».

З метою урізноманітнення форм роботи на уроках біології до уроку розроблено комплекс інтерактивних вправ з використанням он-лайн сервісу LearningApps.org.

Перегляд файлу

Урок № 2

Кров людська не водиця,

проливати не годиться.

(українське прислів’я).

Тема. Еритроцити. Групи крові та переливання крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини

Мета: вивчити будову еритроцитів і довести, що їх будова відповідає функціям; сформувати поняття про недокрів’я, ознайомити учнів з поняттям про групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт,переливання крові, донорство; порівнявши будову крові людини і жаби, зробити еволюційні висновки; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати бережне ставлення до власного здоров’я, переконання в необхідності здорового способу життя.

Основні поняття і терміни: еритроцити,гемоглобін, оксигемоглобін, карбгемоглобін, карбоксигемоглобін, донор, реципієнт, анемія, аглютинація, резус-фактор, резус-конфлікт.

Обладнання: таблиці «Кров»(мікроскопічна будова), «Групи крові та їх сумісність», мікроскопи, мікропрепарати крові людини та жаби, підручники, опорний конспект, мультимедійна техніка.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку:

  1.  Організаційний  момент.
  2.  Актуалізація опорних знань.

Питання до учнів.

  1.               Що входить до складу крові?
  2.               Які формені елементи крові ви знаєте?
  3.               Як називається відносна динамічна сталість внутрішнього середовища організму?
  4.               Які особливості мають та які функції виконують рідини внутрішнього середовища організму?

Виконання інтерактивної вправи знайти пару: «Внутрішнє середовище. Склад крові».

—https://learningapps.org/4422122

  1. Мотивація навчальної діяльності.  

Єгипетські фараони вважали, що в них «блакитна кров» і її не можна змішувати з кров’ю простолюдинів. Тому шлюби були внутрішньо сімейні. Чи може бути кров блакитною? Від чого залежить колір крові? Яку форму мають клітини еритроцитів? Чи мають еритроцити людини ядро?

Проблема переливання крові вжитті людини за певних обставин може стати досить актуальною. Щоб зберегти здоров’я, а часто навіть життя, потрібно врахувати цілий ряд важливих моментів. 

Повідомлення теми та мети уроку.

Проблемне запитання.

—Еритроцити – особливі і дещо загадкові клітини крові. Яку роль відіграє їх особлива форма і чому вони втратили ядро?

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в групах.

Група 1 «Анатоми»

Працює над анатомічною будовою еритроцитів.

Група 2 «Фізіологи»

Працює над функціями еритроцитів.

Група 3 «Лікарі-гематологи»

Вивчають гемоглобін.

Група 4 «Лікарі-лаборанти»

Розкажуть про переливання крові.

Група 5 «Лікарі-фізіологи»

Підготують інформацію про резус-фактор.

  1. Повідомлення учня, випереджальне завдання.

«Історія переливання крові»

Перші згадки про переливання крові стосуються ще Давнього Єгипту і Греції . Вважалося, що переливання крові робить людей хоробрими.

Першим довів можливість оживити тварину переливанням крові англійський анатом Лоуер (1666 р.). Після смерті обезкровленого собаки в його судини влили кров від іншого собаки. Тварина ожила.

Перше вдале переливання крові від людини людині відбулося 1819 р. в Англії. Через 13 років у Росії лікар Вольф зробив успішне переливання крові жінці, що помирала після пологів. Але надалі – невдачі. На той час із 247 переливань 176 закінчилися смертю.

  1. Розповідь учителя.

Австрійський учений Карл Ландштайнер і чех Ян Янський виявили у людей 4 групи крові за системою АВО. Диференціація крові людини за системою АВО заснована на комбінації двох антигенів (аглютиногени А і В) в еритроцитах і двох антитіл (аглютиніни ά і β) у плазмі крові.

Спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір волосся, очей, зріст, але й наявність білків в еритроцитах і плазмі крові. Набір білків у кожної людини постійний, але у різних людей ці набори різні. У людей, які мають в еритроцитах білок А, у плазмі ніколи не буває білка ά, за наявності білка В ніколи немає білка β. Аглютиніни та аглютиногени у різних комбінаціях  в крові і визначають належність до певної групи крові. (Аналіз таблиці на с. 90 підручника).

  1. Повідомлення учня, випереджальне завдання (розповідь за таблицею)

Поширеність груп крові серед людей

Група крові

Європа

Американські індіанці

Азія

I(О)

43%

80%

Переважно люди з III та IV групами крові

II(А)

47%

20%

III(В)

6%

Практично немає

IV(АВ)

4%

Практично немає

 

  1. Розповідь вчителя.

Якщо людині з I групою крові вливати кров, наприклад, II групи, то відбуватиметься аглютинація (склеювання еритроцитів) – трапляються однойменні аглютиногени та аглютиніни ( А і ά). Аналіз таблиці.

Сумісність крові різних груп

          Донор

Рецепієнт

I

II

III

IV

I

+

-

-

-

II

+

+

-

-

III

+

-

+

-

IV

+

+

+

+

 

  1.               Лабораторна робота.

Тема. Мікроскопічна будова крові.

Мета: розглянути мікропрепарати крові людини і жаби, порівняти будову, розміри, кількість еритроцитів, зробити еволюційні висновки.

Обладнання: мікроскопи, мікропрепарати крові людини і жаби, зошит для лабораторних робіт.

Хід роботи:

  1. Підготуйте мікроскоп до роботи.
  2. Розгляньте мікропрепарати крові людини і жаби, зверніть увагу на кількість еритроцитів, їх розміри, будову.
  3. Зробіть висновки про особливості будови еритроцитів людини і земноводних, ефективність перенесення кисню кров’ю людини та жаби, відповідність будови еритроцитів їх функціям.
  1. Узагальнення вивченого матеріалу.
  1. Виконання практичного завдання.

Розрахуйте відсотковий вміст гемоглобіну в крові спортсмена, якщо відомо, що киснева ємність його крові 20%. 

Розв’язання:

Киснева ємність крові залежить від вмісту в ній гемоглобіну. Кожен грам гемоглобіну може зв’язати 1,34 г О2. Киснева ємність – це максимальна кількість кисню, яку може поглинути 100 мл крові.

За умовою 100 мл крові може поглинути 14,5 г О2. Отже,

1% Нb – 1,34 О2,

х% Нb – 20 г О2,,

х= 14,93% Нb

  1. Виконання інтерактивної вправи вікторина з однією правильною відповіддю: «Еритроцити. Групи крові, переливання».

—https://learningapps.org/4419660

  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 19 с. 87, § 20 с. 90-92.
  2. Відповісти на запитання:
  • Чому кількість еритроцитів збільшується при:

а) підйомі на висоту; (при зниженому атмосферному тиску на висоті в повітрі менше кисню й організм відповідає посиленим утворенням еритроцитів)

б) м’язовій роботі та емоційному збудженні; ( при м’язовій роботі та емоційному збудженні відбувається вихід крові з депо, що не пов’язано зі збільшенням  їх загального числа в організмі)

в) великій втраті води організмом. ( при втраті організмом води відбувається короткочасне згущення крові й той самий об’єм  містить більше еритроцитів, ніж раніше)

  1. Підбиття підсумків уроку.

Вправа зворотний зв'язок.

На сьогоднішньому уроці я зрозумів…

Дізнався…

Використана література:

  1.               Біологія: Підручник для 8 класу загальноосвіт. навч. закл./Соболь В.І. – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2016.– 288 с. (книга одного автора).
  2.               Біологічні олімпіади школярів / Ващенко Л.С., Данилова О.В., Макарчук М.Ю., Мотузний В.О.. – Київ.: Генеза, 2002.– 162 с. (книга чотирьох авторів).
  3.               Біологія. Практичний довідник / Волкова Т.І. – Харків.: Весна, 2010. – 366 с. (довідник).
  4.               Біологія: словник термінів / [авт.-уклад. Волкова Т.І.]. – Харків.: Весна, 2010. – 191 с. (словник). 
  5.               Мельничук Т. Групи крові. Переливання крові// Біологія. – 2007. –№ 34. – С. 4-7. (стаття з журналу).

Інтернет-ресурси: 

—https://learningapps.org/

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
11 січня 2019
Переглядів
1895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку