Опорний конспект для учнів. В матеріалі подані поняття "втрачене покоління", "принцип айсбергу" та інші необхідні для розуміння поетики Е.М.Хемінгуея та його повісті-притчі "Старий та море", визначені новаторські художні засоби, правила поведінки героїв письменника; подані історія створення знаменитої повісті "Старий та море" та історія життя прототипу старого Сантьяго
Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях. Особливості поетики і стилю.
… Коли щось закінчується в житті, будь то погане або хороше, залишається порожнеча. Але порожнеча, що залишилася після поганого, заповнюється сама собою. Порожнечу ж після хорошого можна заповнити тільки відшукавши щось краще …
…Найкраща можливість дізнатися чи можеш ти довіряти людині — довіритися їй.
Е.Хемінгуей
«Втрачене покоління в літературі». (Е.Хемінгуей, Ф.С.Фітцджеральд, У.Фолкнер) Саме визначення «втрачене покоління» було випадково кинуте Г.Стайн в розмові з її шофером. Вона сказала: «Всі ви втрачене покоління, вся молодь, що побувала на війні. У вас ні до чого немає поваги. Всі ви зіп’єтесь». Цю розмову випадково почув Е.Хемінгуей і використав на власний розсуд. Слова «Всі ви втрачене покоління» він поставив епіграфом до свого першого роману «І сходить сонце» («Фіеста», 1926). З часом дане визначення отримало статус літературного напрямку.
В чому ж полягають витоки «втраченості» цілого покоління? Перша світова війна стала випробуванням для всього людства. Можна уявити, чим стала вона для хлопчиків, сповнених оптимізму, надій і патріотичних ілюзій. Крім того, що вони потрапили в «м’ясорубку», як назвали цю війну, їхня біографія почалась одразу з кульмінації, з максимального напруження душевних та фізичних сил, з тяжкого випробування, до якого вони виявилися абсолютно не готовими. Це був надлом.
Однак Г.Стайн помилилася. Не за роками багатий досвід страждань, смерті не тільки зробив цю генерацію стійкою (жоден з письменників «втраченого покоління» не спився), а й навчив їх безпомилково розрізняти і шанувати життєві цінності: спілкування з природою, любов до жінки, чоловічу дружбу і творчість.
Письменники «втраченого покоління» ніколи не об’єднувалися в літературне угрупування і не мали єдиної теоретичної бази, однак схожість долі і вражень сформувала їх схожі життєві позиції: розчарування в соціальних ідеалах, пошуки вічних цінностей, індивідуалізм.
Теми війни, фронтових буднів та повоєнної дійсності в творчості «втрачених» тісно пов’язані. У «воєнних» творах – витоки втраченості покоління: фронтові епізоди всі автори зображують жорстко без прикрас. У «повоєнних» творах, «мирі без війни» - наслідки, веселощі «джазового» століття, що скоріше нагадують танці на краю прірви. Це світ скалічених війною доль, зламаних людських відносин.
Всі герої «воєнних» творів відчувають, що їх обдурили, а потім зрадили. Вони втратили віру в суспільство, що принесло їх в жертву, й демонстративно рвуть з ним стосунки.
В чому сенс їхнього життя? В самому житті, такому яким воно є, в житті кожної окремо взятої людини, й передовсім – в коханні. Саме кохання займає важливе місце в системі їхніх цінностей. Кохання, як досконалий, гармоній союз з жінкою – це і творчість, і братерство, і природнє начало.
Всі герої «втрачених» будують свій, альтернативний світ, в якому немає місця розрахунку, політичним амбіціям, війнам, смерті, всьому хаосу, що панує довкола.
Проза «втрачених» - лірична проза, де реальні факти пропущені крізь призму сприйняття героя, дуже близького автору. Стидь «втрачених» легко впізнати. Типова для них проза – зовні неупереджений звіт з глибинним ліричним підтекстом. Твори Е.Хемінгуея особливо відрізняють лаконізм, простота лексики, стриманість емоцій.
Власний стиль Е.Хемінгуея був своєрідним (містким, свіжим і мужнім), відповідав гіркому світосприйняттю людей повоєнної доби. Героїв Хемінгуея часто називають «героями кодексу».
Новаторські художні засоби зображення в Хемінгуея:
Хемінгуей також майстерно використовував здобутки попередників та сучасників, зокрема психологізм прози («потік свідомості», принцип асоціативності людської пам’яті, систему повторів і лейтмотивів).
Правила поведінки героїв Хемінгуея:
З історії створення повісті Е.Хемінгуея «Старий і море»
Повість "Старий і море" була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому матеріалі. З 1948 р. письменник жив у містечку Фінка-Віхіі, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив у повісті «риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки». Можна сказати, що Сантьяго – збірний образ рибалки з північного узбережжя острова Куби, в районі Кохімар.
Прототип повісті
Рибалка Григоріо Фуентес, який жив у селищі Кохімара.
Одного разу, коли рибалка і письменник пливли на шхуні, вони зустріли старого і хлопчика, які боролися з великим марліном. Ця зустріч і стала поштовхом до створення повісті «Старий та море».
В 2002 р. у віці 104 років прототип старого Сантьяго Гнригоріо Фуентес помер в своєму будинку в маленькому рибацькому селищі Кохимар на схід від Гавани.
Останні роки життя Григоріо були наповнені зустрічами з численними туристами, що приїжджали до Кохимара, де Фуентес став справжньою знаменитістю.
«Старий та море» - повість-притча – філософське осмислення життя, роздуми про місце людини в світі.