Опорний конспект для учнів під час роботи з постмодернінстським твором М.Павича "Дамаскин", в якому визначено ідеї, проблематику та тему твору. Представлено також у вигляді схеми сюжет "Дамаскина", подано поняття "гіпертекст", визначено постмодернісьські риси твору
Інтенсивне використання фактів візантійської та поствізантійської культури («віртуальний історизм») як характерна ознака творчості М.Павича. Утілення в оповіданні «Дамаскин» рис постмодернізму
Узагальнення – один з характерних для Павича прийомів. Більшість його творів пов’язані з історією Сербії – країни поствізантійської культури (колишня Східна Римська імперія) з великими культурними традиціями. Саме звідти було успадковане православне християнство, і Павич хотів, щоб ці традиції не було втрачено назавжди, адже війни, загарбництво ведуть до руйнації та забуття, втрати народом свого коріння та моральної основи.
Павич створює інтертекстуальний простір:
1-й пласт – історичний, життя Сербії між двома імперіями, трьома вірами і безліччю мов.
2-й пласт – філософсько-символічний: вічні проблеми розпорошених етносів, які прагнуть духовного відродження.
3-й пласт – асоціативний: враження й осмислення тексту читачем відносно свого життєвого досвіду і знань.
4-й пласт – поєднання усіх часів та історичних фактів в один світовий час існування людства, так у творі з’являються Йовани Дамаскин та Лествичник.
Іоанн Мансур (що значить «переможний»; саме таким було його успадковане ім’я) отримав прізвисько «Дамаскин», тому що народився і довго жив у Дамаску, столиці Сирії. Дамаскин був видатним ученим-теософом. Для православної Церкви твір Іоанна Дамаскина дотепер є основним джерелом основ християнського віровчення. Це система ідей про Бога, створення світу і людини, що визначає Його місце в цьому й у потойбічному світах.
Другого героя оповідання звати Йован Лествичник. Так звали теж видатного діяча православної церкви монаха Іоанна (бл. 525-бл. 600), прозваного за своєю головною працею «Лествичником» («Клімаком»). «Лествиця», тобто «драбина», - наскрізний, символ важкого духовного сходження, що проходить через усю книгу. Понад усе цінує Іоанн сáме напружене зусилля боротьби із самим собою.
У тексті є пояснення: майбутній будівничий палацу отримав ім’я за Йоаном Дамаскином, який будував храми в серцях людей, а другий Йован – «за церковним отцем Йоаном Лествичником, який робив драбини до неба». Давши зодчим імена Йована Дамаскина і Йована Лествичника, автор ввів тему літератури як будівництва.
Які три храми намагався збудувати Йован Лествичник? Що символізує образ храму? Які три храми намагався збудувати Йован Лествичник? Що символізує образ храму? (Образ храма вічний у світовому мистецтві. Храм — не тільки назва сакральної будівлі, а й символ святилища, в якому людина очищається та наближається до Бога. У християнстві людина сприймається як «храм Бога». Храм відтворює будову світу.
Три храми – це одна із загадок Павича у творі: храм на землі показує земне існування людини, на небі – «небесне», тобто духовне життя. Щоб піднестися, душі необхідно правильно пройти земний шлях, для піднесення існує драбина з 30 сходинок, отже, не даремно героя, що будує храм, звуть Лествичник – цей образ нагадує нам про сходинки до духовної досконалості. Самшитовий храм ростиме, поки будується храм на землі.)
Розділ «Їдальня»
Розділ «Спальня»
Тема твору: історія будівництва храмів у Сербії та духовні пошуки головної героїні Атилії, її прагнення знайти своє щастя; історія повернення Душі до Джерел Духовності.
Ідея твору: необхідність зведення храмів не лише земних, але й духовних.
Проблематика твору:
Пригадайте, що таке гіпертекст?
(Гіпертекст – текст, не обмежений лінійним розвитком, тобто одним хронологічнологічним порядком, а розгалужується на багато напрямів/рівнів/фіналів; гіпертекст як мова/медій передбачає комунікацію у двох (і більше) напрямах – читачі тексту стають співавторами.)
Складання графічного змісту оповідання
Оповідання для комп'ютера та циркуля: Дамаскин
Будівничі
Обід
Перше перехрестя
____________________________________
Третій храм Палац
____________________________________ Друге перехрестя
Їдальня Спочивальня
Визначення в оповіданні «Дамаскин» М. Павича рис постмодернізму
№ |
Риси постмодернізму |
Приклади |
1 |
Гра письменника з читачем |
Відмова від монопольного рпава на фінал твору – читач сам його обирає. Можливість читати розділи «перехресть» у будь – якому порядку |
2
|
Інтенсивне використання фактів візантійської та пост візантійської культури («віртуальний історизм») |
Будівництво храмів за давньогрецькими зразками, античні статуї, міфи (про храм на небі, про урни, у які збирають сльози та ін.) |
3
|
Відтворення місцевого колориту: балканські імена, географічні назви, побутові деталі
|
Імена та прізвища: Йован, Станаревич, Лаушевич, Влашич, Аксентієвич, Дмитрієвич, Ване, Майзінгер, Бауер… Географічні назви: Карловиці, Земун, Панонія, Остєна, Танчев,Сремська Митровиця… Їжа та напої: дрантя, «безсоромний паприкаш», чорнослив, відлежаний у тютюні для люльки |
Визначення традиційних художніх засобів, використаних автором в оповіданні
Іронія — невідомому, який напав на сплячого Дамаскина, не вдалося його вбити, бо раптом «прикро забурчало в животі»;
гіпербола — в Атилії так багато мрій і відчуттів, що їх щодня доводиться забувати «не пудами чи кілограмами, а тоннами»;
афоризми — «Якщо хочеш довго і щасливо прожити на землі, не жалій себе ні в чому»;
епітети, порівняння та ін.
Собор у романі Гончара символізує єдність поколінь, минулого і сучасного, історичну пам'ять народу, яка не повинна загинути. Цей образ окреслює минуле, діла чорні і праведні, добро і зло, руйначів і будівників, уособлює вселюдську красу, духовне багатство й велич. Храм у Павича символізує духовне очищення, яке може привести до земного щастя, у той же час відбудовані храми також нагадують про зв’язки поколінь, історичну пам'ять, яку намагалися відродити будівничі з усього світу (так само вони зробили б це в іншій країні).
Моральні уроки оповідання: