Презентація відкриває учням світ творчості канадського письменника, натураліста і художника Е. Сетона-Томпсона, призначена для ознайомлення зі змістом оповідання.
Ернест Сетон-Томпсон(1860-1946)Підготував: вчитель зарубіжної літератури Дейкало Петро Васильович Канадський письменник шотландського походження, художник-анімаліст, один з ідеологів і натхненників скаутського руху Уже з раннього дитинства щиро полюбив тваринний світ.1879 року закінчив Торонтський коледж мистецтв. Перший літературний твір «Життя лугового тетерева» було опубліковано 1883 року. Популярність в США і Канаді письменникові принесли збірки «Дикі тварини, як я їх знаю» (1898), «Життя тих, на кого полюють» (1901), а також 8-томний твір «Життя диких звірів» (1925-1927).
Номер слайду 2
К а н а д а
Номер слайду 3
Любов до природи. Сетон-Томпсон першим у світі написав оповідання, головними героями яких були справжні звірі і птахи. Намагався зробити усіх звірів як не близькими, то хоч відомими людям. Не будучи шанувальником міського життя, довго жив у лісах і преріях. У 1902 році він започаткував навчально-виховну програму «Життя в природі по-індіанськи», до участі в якій запросив місцевих підлітків. Його книги про тварин, а також книги про людей, які живуть серед природи, про мисливців, дітей, котрі вивчають рідну природу, мали небувалий успіх у юних та дорослих читачів.
Номер слайду 4
Картини Сетона-Томпсона
Номер слайду 5
Картини Сетона-Томпсона
Номер слайду 6
Картини Сетона - Томпсона
Номер слайду 7
Письменник - анімаліст
Номер слайду 8
Теорія літератури. Оповідання – це невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зазвичай описано один епізод із життя героя. Анімаліст (лат. animal - звір, тварина) - художник або письменник, що зображує тварин. Анімалістична література - художні твори, які зображують світ тварин і рослин.
Номер слайду 9
«Лобо – володар Курумпо» (1898)Авторські спостереження за світом природи. Робота над змістом твору Вперше опубліковано у 1898 році у збірці «Тварини, яких я знав». Оповідання є своєрідним закликом до співчуття й милосердя щодо тварин, до розуміння їхніх звичок і поведінки, до життя в гармонії та злагоді з природою. Лобо вчить людей цінувати життя, яке має сенс лише тоді, коли освітлене любов'ю до іншого. Автор закликає вчитися у природи мужності і боротьби за життя, самопожертви, сили духу. А ще — благородства і лицарства.
Номер слайду 10
Епіграф уроку Я пішов своєю особистою стежкою, не знаючи і не питаючи нікого, чи то була справді краща дорога. Я знав лише одне: це була моя дорога. Е. Сетон-Томпсон
Номер слайду 11
Вовк (Canis lupus L.) — хижий ссавець із роду пес (Canis) родини псових (Canidae), що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв.
Номер слайду 12
Вовчі закони. Як тварини соціальні – живуть сім’ями, котрі налічують від 2 до 15 представників, зазвичай – 4-8. Виводком жити простіше. Вони можуть попередити один одного про можливу небезпеку, швидше знаходять і наздоганяють здобич. Разом їм вдається вполювати велику дичину: лосів, биків та коней, з якими вовку-одинаку не впоратися. Зграя складається з тварин різного віку. Керують сильні та агресивні, а решта їм підпорядковується. Очолює зграю найсильніший характером вовк, допомагає верховодити йому подруга-вовчиця. Крім того, до ватаги належать низькорангові вовки різної статі, а також прибулі – щенята з приплоду цього року і переярки, народжені минулоріч. Лідери підтримують порядок, постійно нагадуючи своїм «підлеглим», хто головний. Усіляко демонструють свою домінантність: ричать на них, кусають, збивають із ніг. Переважно вистачає одного суворого погляду вожака або його самки, щоб присмирити інших членів зграї.- Вовки, котрі провинилися, при цьому падають на землю та крадучись утікають. Іноді на знак покори лягають на спину. Своєю поведінкою вовки засвідчують любов та повагу до ватажка, до котрого наближаються плазуючи, з притиснутими вухами та пригладженою шерстю. Статус вовка можна визначити за положенням хвоста. У вожака він високо піднятий, тоді як у їхніх «підлеглих» – опущений
Номер слайду 13
Історія створення. У 1893 році з письменником трапився випадок, який спонукав до створення оповідання. Його знайомий Фітц Рандольф запросив письменника на свою ферму в Нью-Мексіко на полювання. Там, у долині Курумпо, було розвинуте тваринництво і розвелось багато вовків. Найвідомішим ватажком зграї був величезний вовк, надзвичайно розумний і сильний. Фермер запропонував угоду: Ернест Сетон-Томпсон мав поділитися мисливським досвідом з місцевими ковбоями в обмін на шкури впольованих хижаків. Сетон-Томпсон вирішив вполювати цього звіра. Розповідь про полювання на нього стала основою сюжету оповідання.
Номер слайду 14
Словникова робота Нью-Мексіко – штат в Америці; Лобо – іспанською мовою «вовк»; Бланка – іспанською мовою «біла»; Осоружний – немилий, проклятий, ненависний; Свавільник – людина, яка діє на власний розсуд, незважаючи на думку інших; Проноза – пронира, пройда, пролаза; Звитяжець – переможець у бою.
Номер слайду 15
Вставте пропущене слово: Художник або письменник, що зображує тварин - …Сетон-Томпсон зображує тваринний світ країни …Назва місцевості Курумпо походить від назви …Мексиканці називали ватажка зграї вовків …У зграї Лобо було … підлеглих. Білу вовчицю звали …Рудий вовк відзначався нечуваною …Щодня зграя Лобо впольовувала …Загальна здобич зграї Лобо становила … добірних голів. Для розваги вовки загризали …, хоча їх не їли. Винагорода за голову Лобо сягнула … доларів. Щоб знищити Лобо, мисливець вирішив використати … і …
Номер слайду 16
Рефлексія. Як же я раніше міг (могла) не знати ………………. Я відкрив (-ла) для себе ………………. Я усвідомив (-ла) ……………………. Після цього уроку я намагатимусь ……………………Після сьогоднішнього уроку я зрозумів (-ла) ……………………Сьогодні на уроці мене найбільше вразило …………………Найбільшим відкриттям для мене було ……………………