Есе як вид роботи з розвитку писемного мовлення учнів. Методичні рекомендації

Про матеріал
У пропонованих методичних матеріалах розглядається специфіка жанру есе, який на сучасному етапі розвитку освіти набуває особливої актуальності. Розробка містить теоретичні та методичні аспекти підготовки до написання учнівського твору в жанрі есе. Рекомендації стануть в нагоді освітянам, учителям-словесникам, які прагнуть до вдосконалення власної методичної компетентності
Перегляд файлу

 

ЕСЕ ЯК ВИД РОБОТИ З РОЗВИТКУ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ УЧНІВ

(методичні рекомендації)

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував:

вчитель української мови та літератури

Гаврилюк Андрій Васильович

 

 


Укладач: Гаврилюк Андрій Васильович – вчитель української мови та літератури Боблівського ліцею ім.О.С.Панасюка Турійської селищної ради Ковельського району Волинської області,  спеціаліст вищої категорії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   У пропонованих методичних матеріалах розглядається специфіка жанру есе, який на сучасному етапі розвитку освіти набуває особливої актуальності. Розробка містить теоретичні та методичні аспекти підготовки до написання учнівського твору в жанрі есе. Рекомендації стануть в нагоді освітянам, учителям-словесникам, які прагнуть до вдосконалення власної методичної компетентності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Есе – це невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування теми; самостійна творча письмова робота, ознакою якої є особистісних характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу.

  

   Визначальними рисами есе є:

-         незначний обсяг;

-         конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченню;

-         вільна композиція.

  

   Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.

  

   На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.

  

   За змістом і формою есе співвідноситься із твором-роздумом, однак перед його автором стоїть складніше завдання: спонукати читачів до роздумів, завдяки переконливості та яскравості викладу викликати в них емоційний відгук на прочитане.

 

    Есе вимагає творчого осмислення теми, але найважливіше в ньому – авторська позиція, особисте бачення проблемної ситуації та способів її вирішення. В есе необхідне чітке визначення проблеми.

  

   Есе – художньо-публіцистичний жанр або вид творчої роботи з довільною композиційною побудовою. Заключна частина есе не завжди містить висновок.

 

   Мета есе – спонукання читачів до роздумів.

 

   Види есе: вільне і формальне

 

Вільне

Формальне

Ознаки:

- невеликий обсяг (7-10 речень);

- довільна форма і стиль викладу зі збереженням структурованості (вступ, основна частина, висновок);

- наявність позиції автора

Ознаки:

- обсяг 120-200 слів;

- логічна організація структури: наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);

- рунтовність викладу;

- наявність позиції автора

Вимоги до есе:

1. Обсяг – 1-2 сторінки тексту (120-200 слів).

2. Есе повинно сприйматися як цілісний твір, ідея якого зрозуміла й чітка.

3. Кожен абзац есе розкриває одну думку.

4. Необхідно писати есе стисло і ясно. Есе не повинно містити нічого зайвого, має нести лише інформацію, необхідну для розкриття ідеї есе, власної позиції автора.

5. Есе має відрізнятися чіткою композиційною побудовою, бути логічним за структурою. В есе, як і в будь-якому творі, повинна простежуватися внутрішня логіка, що визначається, з одного боку, авторським підходом до питання, яке обговорюється, а з іншого – самимпитанням. Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думка має розкриватися послідовно.

6. Есе повинно засвідчити, що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни. узагальнення, ідеї.

7. Есе повинно містити переконливе аргументування порушеної проблеми.

 

Структура есе

  

   Есе складається з таких частин – вступ, основна частина, висновок.

Вступ – обґрунтування вибору теми есе.

Основна частина – виклад основного питання, теоретичні основи обраної проблеми. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій.

Висновок – узагальнення й аргументовані висновки до теми, підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.

 

ПАМ’ЯТКА

«Правила написання креативного есе»

 

1. Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).

2. Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини мови до іншої).

3. Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні завдовжки).

4. Зрозумілі слова (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру).

5. Різні слова (Використовуйте синоніми).

6. Лаконічність.

7. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст).

8. Активна життєва позиція.

 

Підходи до написання есе

     Стандартний (найпоширеніший):  необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Відповіді на ці запитання дадуть змогу читачеві зрозуміти, чого йому очікувати.

     Несподіваний (це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований).

     Дієвий  (зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе).

     Авторитарний (пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі).

     Інформативний  (читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі).

     Цитатний (вдало дібрана цитата одразу привертає увагу читача; не рекомендується використовувати прислів'я і кліше — це банально). 

     Діалоговий  (з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу,  з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями).

 

Правильно написати есе означає:

     чітко, логічно, переконливо, цікаво й образно висвітлити проблему;

     проявити  свою  особистість,  що  насамперед  означає  висловити  оригінальні  ідеї  та  нестандартний  погляд  на  проблему;

     не соромитися бути собою;

     уникати  загальників,  добирати  найцікавіші,  найсоковитіші  конкретні  приклади,  не  забувати  про  деталі  й  не ховатися за шаблонами;

     обрати цікаву форму викладу, щирий тон — не офіційний, але й не надто фамільярний.

 

 

Технологія підготовки до написання есе.

Алгоритм роботи

 

     Ознайомлення з жанром есе та вимогами до його створення.

     Ознайомлення зі зразками жанру (з творами майстрів пера, з оригінальними учнівськими роботами).

     Ознайомлення з алгоритмом створення есе (можливо, у формі пам’ятки). Практична апробація такого алгоритму в малих группах або в парах.

     Презентація створеного есе группами (парами).

     Колективне обговорення прослуханих есе.

     Індивідуальна робота учнів над створенням есе.

 

   Під час роботи над створенням есе на уроках розвитку зв’язного мовлення доречними будуть наступні методичні прийоми:

     «Творча кухня» (прийоми для емоційного налаштування: вірш, пісня, відеоролик, пісочна анімація, інсценізація, афоризм, випадок із життя).

     «Розминка для олівця» (приклади тем для есе: улюблений колір, порада однокласникам, сон, що запам'ятався, історія однієї світлини тощо).

     Інтелект-карта.

     Речення-«гачок» (коротка метафора, риторичне запитання, одне слово, жарт, афоризм тощо).

     Думки без бар'єрів (індивідуальні враження й міркування учнів).

 

 

 

 

Декілька порад, як НЕ слід писати есе:

     НЕ вносите в есе інформацію, яка не підтверджує вашу думку.

     НЕ треба писати особисту біографію.

     НЕ бійтесь починати спочатку.

     НЕ намагайтеся злякати всіх надзвичайним словниковим запасом.

     НЕ використовуйте загальний набір банальних фраз та тверджень.

     НЕ перебільшуйте.

     НЕ будуйте роботу лише на простих реченнях.

     НЕ використовуйте цитати без імені автора.

     НЕ здавайте роботу, не перевіривши її.

 

 

Формула есе

 

Особисте + унікальне = цікаве!

 

     Дивуйте.

     Заперечуйте.

     Провокуйте.

     Міркуйте.

     Розповідайте.

     Аналізуйте.

     Аргументуйте.

     Підсумуйте.

 

 

 

 

 

«Міфи» про есе. Поради, як написати креативне есе

 

         Міф 1. «Обсяг есе 800-1000 слів». Слід сказати, що такий обсяг слів властивий тільки для есе як літературного художньо-публіцистичного жанру. Тоді як вільне есе, розраховане на 10-15 хвилин, обмежується 7-10 реченнями. У підсумку  знаходимо рекомендації щодо відсутності обмежень у кількості  слів. Висновок, учитель не має права обмежувати учнів у кількості слів. Вона варіюється: 7-10 речень для вільного есе, 150-200 слів для формального, 800-1000 слів для літературного есе.

Міф 2. «Вільна композиція». Деякі фахівці все ж таки наполягають на дотриманні структури «теза-аргументи-висновки», що зближує цей жанр з твором-роздумом. Насправді, така будова властива лише одному з різновидів есе, а саме формальному. З його особливостями детальніше можна ознайомитися в методичних рекомендаціях щодо викладання української мови й літератури, які затверджені Міністерством освіти і науки України.

Міф  3. «Есе може бути написане про що завгодно і як завгодно». Це зовсім не так. Тема, обрана для есе, повинна  обов’язково бути проблемною. Що ж до «як завгодно», то йдеться швидше про максимальне втілення індивідуально-авторської позиції, а це, погодьтеся, не те саме, що й «будь-як». Висновок: «як писати», тобто стиль есе, має бути художній або публіцистичний, для яких обов’язковим є вживанням метафор, порівнянь, алегоричних і притчевих образів, символів, що забезпечить йому емоційно-оцінний характер.

Міф 4. «Есе – це теж саме, що й твір-роздум». Це різні за жанром форми робіт. Роздум розпочинається з твердження, яке доводиться чи пояснюється. У кінці міркування робиться висновок. В есе нічого не доводиться. У ньому висловлюються лише думки, розмірковування, якісь здогади. У кінці есе не обов’язковий висновок.

Міф 5. «Есе має витіснити всі інші види роботи з розвитку». Насправді, есе введено до програми як рекомендований вид письмових робіт. Тож доцільність його використання визначається самим учителем.

 

 

1

 

docx
Додано
8 квітня
Переглядів
397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку