МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
КАФЕДРА ПЕДАГОГІКИ ТА ОСВІТНЬОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
“ЗАТВЕРДЖУЮ” Класний керівник
_Форостовська Т.О._ __________
“ЗАТВЕРДЖУЮ” Методист з педагогіки
_Кровцова Т. О.___ __________
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЗАЛІКОВОГО ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
Тема:_Наполеглива праця − сенс життя_
У__9_ класі Kомунальний заклад «Ліцей «Сокіл» ____Міської ради міста Кропивницького»__
Студентки IV курсу ХБ17Б групи
Природничо-географічний факультет
Спеціальність 014.06. Середня освіта. Хімія
Прилипко Алли Олександрівни
Класний керівник
Форостовська Т.О.
Методист з педагогіки
Кравцова Т.О.
кандидат педагогічних наук, доцент
Дата проведення: «___»_лютого_ 2021р
Оцінка класного керівника: __________________ ________(підпис)
Кропивницький – 2021р.
Мета заходу: виховувати в учнів почуття духовно-моральних якостей-наполегливість, доброчинність, трудолюбство, розкрити поняття «праця», «ціна своєї праці»; розвивати уміння аналізувати свої успіхи та невдачі .
Завдання заходу.
Форма проведення: етична бесіда(для учнів 9-х класів)
Цільова аудиторія: учні 9-го класу
Обладнання і наочність: дошка, проектор, відеоматеріали.
Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу:
Рекомендовані учням джерела інформації:
https://www.youtube.com/watch?v=IxZ3jCkN9_0&feature=emb_imp_woyt&ab_channel=KOZAMEDIAua, https://www.youtube.com/watch?v=BXWEqcZSAfY&feature=youtu.be, https://www.youtube.com/watch?v=9wiDxfKtIzo.
Хід виховного заходу
І. Вступна частина Доброго дня, учні!
Сьогодні ми з вами поговоримо про те, що дає нам праця. Ви часто беретеся за якусь справу і не завершуєте її до кінця. У кожного звісно на це своя причина, але в більшості вам просто бракує терпіння до своєї справи. Для успішного завершення потрібно максимально докладати зусилля. Однак працювати необхідно. Так було і буде в усі часи. Праця немислима без людини, людина немислима без праці. По-різному люди ставляться до роботи. Для когось – це лише засіб для існування, для деяких – тягар, який забирає сили і час, а для когось – сенс життя. Якщо ми з вами згадаємо як жили наші предки і чим вони займалися, то в них людська праця цінувалася. Вони все життя працювали і прагнули краще. Для них наполегливість у праці – це було цінністю життя. У даний час люди також працюють, але в них інше відношення до цього.
Про цінність праці в житті людини влучно говорить слова видатних письменників: «Праця – найкращий шлях до того, щоб любити життя» Е. Ронан, «Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці» М. Коцюбинський.
Однак в сучасному світі більшість людей забули цю мудрість і в їхньому житті немає поняття «цінувати працю». Головним є корисливість, збагачення за рахунок іншого, байдужість до життя інших людей.
Чому це відбувається? До чого це приводить? Чи можна жити і не цінувати нічого? Чи можна без праці чогось досягти?
Отже спробуємо знайти відповіді на ці питання.
Вправа ’’Асоціативний кущ’’
Вчитель записує по середині дошки словосполучення ‘’сенс життя’’. Давайте запишемо слова та фрази, які спадають на думку, коли ви чуєте ці слова.
ІІ. Основна частина
Демонстрація. Пропоную переглянути цікаве відео:
https://www.youtube.com/watch?v=jWKZJuE1RP0
Виконувати уроки – це є працею? Що сталося з дівчинкою?
Через які її вчинки так з нею сталося? Чи зможе вона вже щось змінитися? Чому? Якби ви вчинили на її місці?
Так який висновок ви може зробити?
Давайте розберемося з вами що ж таке праця?
Гра’’ Збери приказки й прислів’я’’
Праця – доцільна діяльність людини, спрямована на збереження, пристосування середовища проживання для задоволення своїх потреб, на виробництво товарів і послуг. Праця як процес адаптації людини до зовнішнього середовища характеризувався розвитком і вдосконаленням поділу праці, його знарядь і засобів.
Для чого нам праця? Що вона дає?
Відповісти на ці питання допоможе нам притча:
https://www.youtube.com/watch?v=1jvklWQNxUg
Через що так стало із другою сохою? А що отримала перша соха за свою працю?
Так і в нашому житті хто працює, той і має.
Гра ‘’Що я отримаю?’’
Вам дається вислів і ви коментуєте, що отримаєте:
Не йду до школи через лінь – (покарання від батьків);
Старанно працюю на уроці – (хорошу оцінку);
Допомагаю батькам – (відпустять погуляти);
Не виконую домашнє завдання – (двійка і запис у щоденник);
Отже, працювати необхідно. Здатність трудитися завжди, за будь-яких умов повинна виховуватися змалку. Згадаємо, як привчали до праці малого Михайлика (М. Стельмах, "Гуси-лебеді летять", "Щедрий вечір"). Але коли людина недбало ставиться до своєї праці, кажуть, що вона робить це без душі, не вкладає душу в роботу. А може бути й таке, що людина робить так свою справу день у день, змушуючи інших згадувати про неї недобрим словом.
Коли в давнину коваль кував меч для воїна, існував цілий ритуал вдихання душі коваля в нову зброю. Ковалі в усіх народів вважалися найдужчими людьми, тому вважали за необхідне передавати частину своєї сили виготовленому ним мечу. І що вигадливіший був візерунок на металі, тим краще, казали, зробив його майстер.
Вправа ‘’Згадаймо працю раніше’’.
Наведи свій приклад з літератури чи відомих тобі письменників де вони в житті використовували працю: Як пише Іван Франко у вірші "Пісня і праця". "Праця дала до життя мені принаду, Ціль дала, щоб в манівцях не заблукав". Творчість урятувала Лесю Українку, як праця дала змогу повірити у власні сили сліпоглухонімій жінці Ользі Скороходовій. Згадаймо "Зачаровану Десну" Олександра Довженка - гімн праці та людині, яка своїми мозолястими руками, вкладаючи частинку душі, вирощує хліб і створює всі земні блага.
Можемо підсумувати, що праця все таке відіграє дуже важливу роль в житті людини. Що варто цінувати працю.
ІІІ. Заключна частина: Наша розмова підходить до завершення.
Отже, опираючись на усі вище зазначені аргументи, можна дійти висновку, що сенс життя ховається у постійному русі та слідуванні головній меті, адже тільки так, діючи постійно, знаходячи нові причини не зупинятись, можливо стати дійсно справжньою людиною. І врятує світ лише самовіддана праця, в яку людина повинна вкладати частку самої себе, і тому можна сказати, що будь-яка праця, будь-яка діяльність має бути близькою її душі, інакше нічого доброго не вийде.
Наостанок давайте кожен з вас напише по три основних справи, які він недоробив до кінця і виконає їх. А потім обміняємося враженнями після плідної праці.