Етапи впровадження тьюторських технологій
в освітній процес Русанівськогого ліцею м.Києва
Навчання – це річка, що впадає в безмежний океан інформації та можливостей. Учень, який вступає до ліцею, ніби сідає в човен і розпочинає подорож. Кожний обирає свій власний шлях: хтось спокій і штиль, а комусь до вподоби бурхливий потік із порогами. І важливо, щоб на цьому шляху був провідник, навігатор, який допомагатиме дитині потрапити в цей океан. У ролі досвідченого путівника, виступає вчитель, який допомагає впоратися з перешкодами на шляху, а інколи, може й перейняти на себе керування човном і тоді… Що ж відбувається? Мандрівнику стає нудно й не цікаво, що в свою чергу може призвести до апатії. І тоді учень втрачає мотивацію до навчання! І що ж робити в такому випадку?
Вихід є! Слід просто відкрити перед дитиною «карту місцевості», разом з нею скласти маршрут, ставлячи запитання, відповідь на які вона не знайде в Інтернеті: «Чому?», «Для чого?», «Навіщо тобі це?», «Навіщо ти це робиш?», «Чому для тебе це важливо?», дозволити самостійно обрати власний шлях. Тобто, стати для неї натхненником, допомогти зрозуміти її власну мотивацію чи просто стати людиною, яка в потрібний час вислухає та підтримає. Учителі Русанівського ліцею м.Києва допомагають ліцеїстам зрозуміти самих себе, розкрити свої таланти й здібності, щоб розвинути та реалізувати свій потенціал.
Русанівський ліцей м. Києва є профільним закладом освіти. Зрозуміло, що у кожній школі є своя система допрофільної підготовки та профорієнтації. Перед нами завдання - удосконалення роботи з формування самовизначеності ліцеїстів. Творча група ліцею розробили програму супроводу здобувачів освіти на основі тьюторингу, яка складається з трьох етапів і реалізовується психологічною службою, класними керівниками та вчителями-предметниками в 7-9 класах.
Перший етап програми – підготовчий. На цьому етапі ми допомагаємо учням 7 класу розкрити характер, визначити свої сильні сторони, розвивати впевненість у собі, виховувати потребу в самопізнанні, тощо. Заняття проходять один раз на тиждень упродовж року (додаток 1). Після весняних канікул практичний психолог із класним керівником і тьюторантом, беручи до уваги побажання батьків, формують освітній запит; створюють освітній маршрут та індивідуальну освітню програму; аналізують можливі обмеження свободи вибору профілю навчання; оцінюють готовність учня до ухвалення рішення про вибір профілю навчання у старшій школі; затверджують ліцейний предмет з якого буде проводитися перша проєктна діяльність учня.
У 8 класі перший етап продовжується тренінгами з самоусвідомлення (додаток 2), метою яких є створення умов для особистісного зростання, розуміння підлітком себе як особистості, усвідомлення своїх цінностей, своєї унікальності і значущості в соціумі; розвиток рефлексивної позиції й побудови конструктивних стосунків. У цей час, учителі ліцею, знайомлять здобувачів освіти з проєктною і дослідницькою діяльностями, проводять з учнями прості дослідження з тем, які їм зрозумілі та цікаві. Це частина великої серйозної роботи старшокласника у співпраці з учителем.
Результатом першого етапу стає визначення освітніх інтересів здобувачів освіти; створення освітнього маршруту та індивідуальної освітньої програми; створення груп за інтересами.
Другий етап програми – це тьюторський супровід учнів під час організації проєктної роботи. Його виконують учителі з тьюторською компетентністю. Вони допомагають дітям визначитися з темою, гіпотезою, методиками досліджень та кінцевим продуктом. Ліцеїсти виконують проєктну роботу інформаційного, дослідницького та творчого характеру в обраній ними галузі.
Цей етап включає щотижневі зустрічі тьюторанта зі своїм наставником, у ході яких аналізуються досягнуті результати проєкту чи дослідження, можливо, вносяться корективи, і, безумовно, здійснюється подальше планування індивідуального освітнього маршруту, ставляться нові освітні цілі. Етапи роботи вчителя-тьютора представлені в технологічній карті (додаток 3).
Практичний психолог проводить індивідуальні та групові зустрічі, вчить ліцеїстів ставити найближчі перспективи, планувати, виявляти свої прогалини в роботі, розробляти алгоритм дій щодо їх вирішення, аналізувати успіхи та невдачі. Учні промовляють або прописують план. Систематичні заняття з психологом допомагають ліцеїстам усвідомити, що всі якості можна розвинути, планомірно працюючи над собою, а вроджений рівень інтелекту і талант – це всього лише стартова точка. Такий підхід і висновок самими учнями, формує у них мотивацію до постійного навчання, стійкість до невдач.
Результатом цього етапу стає завершений проєкт і його захист, корекція освітніх маршрутів, розробка ресурсних карт, визначеність з профілем навчання.
Третій етап реалізації програми – це свідомий вибір курсів (адміністрація організовує курси за запитом), участь у конкурсі-захисту науково-дослідницьких робіт МАН, предметних олімпіадах та конкурсах різного рівня. Учні-дев`ятикласники створюють власне портфоліо досягнень. Це відбувається під час занять із розширення соціально-психологічної, професійної компетентності ліцеїста, підвищення рівня їх взаємодії, розвиток відносин партнерства і співробітництва, формування асертивної моделі поведінки (додаток 4).
Результат цього етапу, крім призових місць в олімпіадах і конкурсах різного рівня, вміння вільно апелювати, налагоджувати соціальні стосунки, створювати учнівські портфоліо, досвід побудови і реалізації власних проєктів, вміння працювати з ресурсами, вміння планувати, аналізувати і корегувати власну діяльність, ще й ініціативність, креативність, критичність і відчуття задоволеності собою, як учнем, дитиною, особистістю.
Тьюторський супровід упродовж трьох етапів реалізувався за допомогою широкого арсеналу засобів: проєктна діяльність; індивідуальна та групова консультація; тьюторіал; тренінг, освітня подія; робота з портфоліо, коучінг технологія.
Отже, тьюторський супровід, як комплексний підхід суб’єкт-суб’єктної орієнтації до вибору можливостей у навчанні й розвитку особистості, що надає змогу індивідуалізувати процес самопізнання та самореалізації є дієвою моделлю педагогічної практики. І, для цього, не обов`язково мати диплом тьютора. Достатньо володіти тьюторською компетентністю (це інтегрована характеристика професійних і особистісних якостей, що є результатом цілеспрямованої підготовки чи перепідготовки до здійснення індивідуалізації освітнього процесу шляхом побудови, підтримки та супроводу індивідуальної освітньої програми учня). Важливо знайти той індивідуальний підхід, який допоможе відкрити дитині її власний світ і порозумітися зі своїм власним «Я».
Додаток 1
Заняття з елементами тренінгу
для учнів 7 класу з саморозвитку
Мета: сформувати стійку необхідність в саморозвитку і соціально-профільній самовизначеності на основі самопізнання, самоконтролю, самоосвіти
й самовиховання.
№ |
Тема заняття |
Час (год) |
|
Починаємо знайомство |
1 |
|
Пошук себе |
1 |
|
Мої переваги |
1 |
|
Самооцінка і рівень домагань |
1 |
|
Кроки впевненості |
1 |
|
Свобода і відповідальність |
1 |
|
Мета і мрія |
1 |
|
Планування досягнень |
1 |
|
Цілеспрямованість |
1 |
|
Організованість |
1 |
|
Розподіл часу |
1 |
|
Використання вільного часу |
1 |
|
Знайомство зі світом почуттів |
1 |
|
Як розпізнати емоції |
1 |
|
Почуття: корисні та шкідливі |
1 |
|
Як виражати свої почуття |
1 |
|
Конфлікти й шляхи їх вирішення |
1 |
|
Образа і прощення |
1 |
|
Твій потенціал (продуктивність, оригінальність, допитливість) |
1 |
|
Як розвивати мислення |
1 |
|
Мій внутрішній світ |
1 |
|
Права та правила |
1 |
|
Розвиваємо навички впевненої поведінки |
1 |
|
Навчаємося довіряти іншим |
1 |
|
Вчимося подобатися |
1 |
|
Стандарти краси |
1 |
|
Я і протилежна стать |
1 |
|
Небезпека! Навчаємося безпечної поведінки |
1 |
|
Навчаємося вирішувати проблеми |
1 |
|
Навчаємося приймати рішення |
1 |
|
Навчаємося відповідальності |
1 |
|
Телефон довіри і я |
1 |
Додаток 2
Програма курсу тренінгів із самоусвідомлення
для учнів 8 класу
Мета: створення умов для особистісного зростання, розуміння підлітком себе як особистості, усвідомлення своєї унікальності і значущості в соціумі; розвиток рефлексивної позиції й побудови конструктивних стосунків.
№ |
Тема тренінгу |
Час (год) |
|
Починаємо знайомство |
1 |
|
Планета почуттів:
|
2 |
|
Підкорювач власних емоцій |
1 |
|
Я – це я:
|
3 |
|
Відповідальність і жертовність |
1 |
|
Ти + Я = Партнерство:
|
3 |
|
Ефективне спілкування:
|
3 |
|
Формула любові:
|
2 |
|
Програміст успіху:
|
4 |
|
Телефон довіри і Я |
1 |
Додаток 3
Технологічна карта супроводу проєктної діяльності
здобувачів освіти.
№ |
Етапи роботи |
Форма роботи |
Зміст діяльності |
Результат |
|||
тьютор (вчитель) |
тьюторант (учень) |
|
|||||
|
|||||||
1. |
Проектувальний |
Планування дій, тьюторіал, тренінг, модерація, |
Розробка засобів супроводу, тьюторська консультація, підготовка інструкцій |
Обрана тема, складений план для проведення роботи, визначений список необхідної для вивчення літератури, обрані методики дослідження |
Розробка програми тьюторіалів, тренінгів |
||
2. |
Реалізаційний |
Тьюторські консультації, розвивальні заняття, |
Супровід проектної діяльності, організація освітньої події |
Робота над темою дослідження, презентація і захист результатів виконаної роботи |
Відстеження динаміки розвитку і внесення коректив |
||
3. |
Рефлексивно-аналітичний |
Оцінювання виконання проектної роботи, тьюторська консультація |
Аналіз проробленої роботи за етапами, з`ясування труднощів і перспектив для подальшої проєктної діяльності |
Рефлексія позитивного досвіду і труднощів (самоаналіз) |
Визначення правильності обраного освітнього маршруту (можливі зміни), мотивація для подальшого розвитку освітньої діяльності |
||
4. |
Підсумковий |
Рекомендації суб’єктам тьюторської діяльності, тьюторська консультація |
Учитель-тьютор дистанціюється, але мобільно реагує на виникаючі запити |
Освоєння нових горизонтів особистісного розвитку |
Визначення правильності обраного навчального предмета для поглибленого вивчення |
||
№ |
Тема заняття |
Час (год) |
|
Самопізнання. |
2 |
|
Впевнена людина – хто вона, яка вона? |
2 |
|
Почуття. Способи вираження. |
4 |
|
Полюбити себе. |
2 |
|
Самоприйняття та психологічне благополуччя. |
4 |
|
Комунікація (види, техніки). |
6 |
|
Права і обов`язки людини. Відносини з іншими. Життя за власним сценарієм. |
6 |
|
Впевненість у собі. |
4 |
|
Рух до цілі. |
2 |
Додаток 4
Програма курсу тренінгів «Асертивність»
для учнів 9 класу
Мета: придбання навичок впевненої поведінки, навичок відкритого вираження
почуттів, способів позбавлення тривожності, способів підвищення самооцінки.