Опис власного досвіду виховної роботи
з навчальною групою
У формуванні людської особистості поряд з її природними особливостями провідна, визначальна роль належить виховуючим стосункам. Саме виховуючи відносини, як стверджує педагогічна наука і педагогічна народна мудрість, виступають першоосновою та найважливішими умовами повноцінного розвитку особистості студента, його громадського становлення, набуття позитивного соціального досвіду, формування вміння особистості жити і діяти серед цивілізованих людей на користь собі та іншим людям.
Головне завдання своєї діяльності вбачаю у вихованні в молоді почуття відповідальності за свої вчинки, патріотів своєї держави, що мають забезпечити не тільки виживання, а й прогрес нації. У доборі нових форм та методів виховної роботи спираюсь на гуманістичну традицію української етнопедагогіки, а також на педагогічні знахідки відомих педагогів. В основу своєї педагогічної системи покладено виховні традиції нашого народу, особливості його ментальності, умови соціуму. Важливу роль приділяю розвитку і саморозвитку особистості, вихованню і самовихованню, навчанню як цілеспрямованому процесу.
Метою виховної роботи є виховання життєво активного, гуманістично спрямованого громадянина демократичного суспільства, який в своєму житті керується національними і загальнолюдськими цінностями. В основу виховання стимулюю набуття професійних навичок, формую студентський колектив, раду самоврядування, заохочую до виконання громадських доручень, сприяю розвитку позитивних якостей вихованців, допомагаю розвинути їм власний характер, самостійні судження.
Індивідуальне виховання підпорядковую розвиткові відповідальності кожного студента за свої вчинки і відповідно за свій успіх у житті. Намагаюсь навчити вихованців будувати стосунки з іншими людьми на конструктивних засадах, виходячи з поваги, довір’я, співробітництва, забезпечую комфортне середовище, безконфліктні і безпечні умови розвитку.
У виборі форм і методів виховного впливу враховую особливості кожної дитини, найефективніше використовую її потенційні можливості природних задатків та здібностей. З цією метою практикую такі нові форми поглибленого знайомства з новим контингентом групи, як спостереження, індивідуальні бесіди, тестування «Визначення темпераменту», анкетування: «Мої друзі», «Ти і твій внутрішній світ», «Чи є капітаном свого життя».
Індивідуальну роботу по формуванню творчої особистості пов’язую з використанням навчання. Модульно-рейтингова система навчання допомагає студентам систематизувати і проектувати свою самостійну роботу, створювати творчу обстановку та складати план самовдосконалення. Під час занять доручаю виконувати творчу індивідуальну роботу. Проведення предметних тижнів формують розвиток творчої особистості студента, допомагають адаптуватися в житті, утверджують віру і впевненість в реалізацію їх можливостей.
В своїй педагогічній діяльності намагаюся бути врівноваженою, життєрадісною, впевненою в собі, проявляти максимальну гнучкість у вирішенні спірних питань, співпереживати і чуйно відноситись до потреб молоді.
В становленні та розвитку вихованців спираюсь на допомогу батьківської громадкості. Приділяю багато уваги налагодженню тісної співпраці трикутника: куратор – студент – сім’я. Взаємини з батьками будую так, щоб останні відчували емоційний, душевний комфорт в умовах функціонування навчального закладу і сім’ї. З цією метою вивчаю та аналізую тенденції у ставленні батьків до дітей, потенційні виховні можливості родин, з метою їх активного включення в навчально-виховний процес. На основі діагностування родин розробила систему пам’яток-порад для батьків «Правила батьківського спілкування», «Шановний батьку (мати), пам’ятай!».
Життєдіяльність студентського колективу вибудовую на демократичних засадах. В групі діє рада студентського самоврядування , представлена навчальною, виробничою, організаційною комісіями. Це передбачає максимальний розвиток розумових та інтелектуально-творчих здібностей і готує вихованців до виконання соціально значимих особистих ролей в майбутньому професійному житті.
Особливий акцент роблю на патріотичному вихованні. Його компонентами обираю формування національної гідності, досконале знання української мови, усвідомлення своєї належності до рідного народу, як його представника, спадкоємця і наступника.
Основними завданнями національно-патріотичного виховання у Хорольському агропромисловому коледжі Полтавської державної аграрної академії є формування студента як патріота своєї держави; активного провідника української національної ідеї, людини, що зберігає та пропагує духовні надбання нашого народу; виховання почуття вірності традиціям нашого народу; виховання у студентів моральних якостей та духовної культури на основі національних та християнських цінностей; формування політичної, економічної та правової культури, поваги до Законів України, державної символіки, рідної мови; впровадження сучасних демократичних відносин між викладачем та студентом як одного із засобів формування вільної людини; трудове виховання та пропаганда здорового способу життя.
Традиційною формою національно-патріотичного виховання є відвідування музею коледжу, де куратори знайомлять студентів першокурсників з історією коледжу. Історія, культура, традиції коледжу є невичерпним джерелом, що живить знання студентів та формують їхні морально-етичні переконання.
Важливу роль у національному вихованні студентської молоді відіграє прищеплення любові до літературної спадщини українського народу. Студенти із задоволенням беруть участь у літературних вечорах, присвячених пам’яті Т.Г.Шевченка, Л.Українки, І.Я.Франка, конкурсах читців. Залюбки знайомляться з поетами та письменниками рідного краю. Щорічно беруть участь у конкурсі з української мови ім. Петра Яцика. Все це сприяє вихованню у молодого покоління мовної культури, поваги до мови та свого народу, любові до рідного слова.
Знати і шанувати історію рідного народу, відроджувати і примножувати традиції є основним напрямком позаурочної та виховної роботи викладачів коледжу. Доказом цього є поповнення експонатами «Української світлиці», що функціонує тривалий період у одному з гуртожитків коледжу. Світлиця містить експозицію старовини, що збиралася студентами різних груп протягом багатьох років. Вона включає українську вишиванку, та старовинні предмети вжитку. В позаурочний час світлиця використовується для проведення виховних заходів, круглих столів, зустрічі із відомими земляками, вечорів читання поезії.
Значна увага Хорольському агропромисловому коледжу приділяється організації та проведенню низки заходів громадянсько-патріотичної спрямованості. Серед них виховні години до Дня Хрещення Русі, Дня Соборності України, вечір – реквієм, присвячений Голодомору 1932-1933 рр., вечір, присвячений українському козацтву, виховні години про символіку України, свято квітів, присвячене Дню міста та визволенню Полтавщини від німецько-фашистських загарбників, вечір вітання до Дня працівників освіти, до Дня працівників сільського господарства, виховна година, присвячена Дню партизанської слави, Дню захисту Вітчизни, Революції Гідності, Дню української писемності і мови, вечір пам’яті, присвячений річниці бою під Крутами, день скорботи з нагоди річниці трагедії на Чорнобильській АЕС, великодній тиждень з виставкою Пасхальних композицій, вечір пам’яті за загиблими у Другій світовій війні та ін., День зустрічі випускників всіх років, а також круглі столи за участю працівників правоохоронних органів та працівників відділу молоді і спорту районної адміністрації, зустрічі з лікарями.
Важливу роль у національно-патріотичному вихованні студентів також відіграє традиційне покладення квітів до вічного вогню, пам’ятника І.М.Третяка (нашого земляка, Героя Радянського Союзу) до Дня Перемоги у Великій Вітчизняній війні та меморіалу «Хорольська Яма» до дня вшанування жертв голодомору.
Актуальними стали зустрічі з учасниками бойових дій на сході України та волонтерами, написання листів у рамках Всеукраїнської акції «Лист пораненому», а також акції «Допоможи зігріти наших захисників», «Допоможемо нашим солдатам», які поєднували як моральну, так і матеріальну допомогу.
Велика увага ради студентського самоврядування приділяється волонтерській діяльності шляхом участі у благодійних акціях «Допоможемо дітям», «Чисте довкілля» та ін. Такі акції сприяють заохоченню студентів до загальнолюдських цінностей, становленню та розвитку їх як особистостей, виховувати милосердя та почуття відповідальності.
Правоосвітня та правовиховна робота в групі, метою якої визначаю розуміння і потребу дотримуватись законів України, прищеплювати повагу до Конституції, дає позитивний результат, а саме – відсутність в групі правових правопорушень.
Велику увагу приділяю попередженню тютюнопаління, нарко- та алкогольної залежності, популяризую здоровий спосіб життя. Забезпечую виховання в студентів переконань щодо необхідності дотримання правових обов’язків, сприяю попередженню правопорушень і злочинності, шкідливих звичок, соціальної пасивності, шляхом анкетування, зустрічей з лікарями і працівниками правоохоронних органів.
Особливе місце відводиться трудовому вихованню. Дуже важливо сформувати творчу особистість, здатну самостійно визначатися в умовах ринкової економіки. З цією метою проводиться конкурс «Кращий за професією», зустрічі з працівниками різних сфер народного господарства, зокрема з начальниками управління та агропромислового розвитку , пенсійного фонду, центру зайнятості, державної податкової адміністрації, лікарями, працівниками бібліотек. Організовуємо екскурсії на виробництво, в музеї, театр, проводимо інтелектуальні ігри : КВК, «Найрозумніший студент року», гру «Кохання з першого погляду», конкурс «Пані коледж» тощо. Студенти моєї групи охоче беруть участь в художньо-естетичних заходах, які формують їх духовність, розширюють світогляд та систему знань в галузі мистецтва та літератури. Проводилися конкурси аматорського мистецтва, виставки квітів, конкурс малюнків графіті, новорічних композицій, святкових газет, пасхальних композицій.
Значну увагу приділяю формуванню у своїх студентів комплексу особистих якостей і рис характеру, які є спонукальною силою їх повсякденних дій та вчинків: це чесність, порядність, принциповість, дисциплінованість, працьовитість. Утверджую здоровий спосіб життя. Багато студентів відвідують спортивні секції, предметні гуртки, беруть участь у змаганнях.
Формую екологічну культуру особистості, залучаю вихованців до активної природоохоронної діяльності. Постійно беремо участь у конкурсах «Не рубай ялинку», «Посади своє дерево», проводимо вечори пам’яті «Дзвони Чорнобиля».
Прагнення дарувати людям радість не залишає осторонь підготовки і проведення зустрічей з випускниками, свята Вчителя, 8 Березня.
Я вірю у своїх вихованців, бо вони зростають працьовитими, порядними, відповідальними людьми, які вміють вибудовувати стратегію свого подальшого життя, будуть справжніми патріотами своєї держави, здатними включатись в державотворчі процеси, вміють передавати свій позитивний соціальний досвід.