Етична бесіда для учнів 9 класу на тему: «Моє майбутнє – мій професійний вибір»

Про матеріал
Вибір професії – одне із найбільш відповідальних рішень, які приймає людина в житті. Мета: сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та професійним вибором; сприяти розумінню професійного вибору на майбутнє; формування загальної готовності старшокласників до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії.
Перегляд файлу

Етична бесіда для учнів 9 класу на тему: «Моє майбутнє – мій професійний вибір»

виконав:

студент 35 групи

природничо-географічного факультету

Безсмертний Богдан

Мета: сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та професійним вибором; сприяти розумінню професійного вибору на майбутнє; формування загальної готовності старшокласників до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії.

Завдання: допомогти підліткам визначити коло своїх інтересів як основу професійного самовизначення; збагатити знання підлітків про світ професій; визначити та проаналізувати складові успішного професійного вибору;

Форма проведення: дистанційна; очна;

Обладнання і наочність: фліп-чарт, великі аркуші паперу, фломастери, маркери, аркуші формату А-4, таблички з надписами «Так», «Ні», «Вагаюсь», кольорові газети та журнали, статті, присвячені темі працевлаштування, ножиці, клей, скотч.

Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу:

  1. https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/2018/08/23/osobysta_gidnist_9klas_2017.pdf
  2. http://nmc-pto.lg.ua/images/Профорієнтаційний_хаб/Моя_професія.pdf
  3. https://ru.calameo.com/books/0046956400d789f553f80
  4. https://lib.iitta.gov.ua/707338/1/проф_орієнтація_в_сучасній_школі.pdf

Рекомендовані учням джерела інформації:

  1. https://naurok.ua/student/blog/naybilsh-zatrebuvani-profesi-v-ukra-ni-v-2021-roci
  2. https://karandash.ua/ua/articles/samye-vostrebovannye-professii-v-2021-godu/
  3. https://kudapostupat.ua/top-10-najbil-sh-zatrebuvanih-profesij-v-ukrayini/
  4. https://inter.ua/ua/inter/video/professii-2021-kakie-specialisty-naibolee-vostrebovany

Попередня підготовка: формування мікрогруп, розподіл доручень, планування, залучення до проведення заходу.

План виховної години:

  1. Вступ.
  2. Актуалізація.
  3. Вправа «Успішний та неуспішний».
  4. Проблемна ситуація «Чий це вибір?»
  5. Вправа «Я так думаю».
  6. Вправа «Хочу-Можу-Треба».
  7. Підбиття підсумків.

ВСТУП

Учитель: Доброго дня, шановні 9-ти класники! Час плине швидко, наче нещодавно ви були у першому класі, але позаду вже роки навчання. Крок за кроком ви йшли до дорослого життя, ще крок і дехто з вас піде у доросле життя, де потрібно приймати самостійні рішення.

Наша зустріч не є випадковою, оскільки визначити своє місце в житті і не помилитися, знайти відповіді на запитання: «ким бути?», «де працювати?», «з ким працювати?», – надзвичайно складно.

Вибір професіїодне із найбільш відповідальних рішень, які приймає людина в житті. Звичайно, можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти розумієш, що ця справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак, час буде втрачено, та й розчарування неминуче... Вибір професії, як і будь-який вибір, – це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя – це коли вранці хочеться йти на роботу, а після роботи – додому».

АКТУАЛІЗАЦІЯ

  1. Найзеленіша професія — це... (садівник, лісничий, квіткар, декоратор квітів тощо).
  2. Найсолодша професія — це... (пекар, кондитер тощо).
  3. Найволохатіша професія — це... (ветеринар, дресирувальник тощо).
  4. Найсмішніша професія — це... (клоун, гуморист тощо).
  5. Грошова професія — це... (банкір, бізнесмен, фабрикант тощо).
  6. Дитяча професія — це... (вчитель, вихователь, няня, гувернантка, дитячий лікар тощо).
  7. Чоловіча професія — це... (військовий, шахтар, міліціонер, комбайнер, тракторист, моряк, космонавт, слюсар, токар тощо)
  8. Жіночі професії — це... (повар, касир, швачка-мотористка тощо).
  9. Людяна професія — це... (лікар, учитель, вихователь, пожежний, психолог тощо).
  10. Найвища професія — це... (льотчик, космонавт, електромонтер, будівельник, кранівник тощо).
  11. Балакуча професія — це... (журналіст, телеведучий, актор, диктор тощо).

Обговорення: які з професій було легко назвати, на які запитання важко було відповісти?

До уваги педагога! При переході до виконання наступного завдання варто запропонувати учням дати відповідь на такі запитання:

  1. Хто з вас вже визначився у виборі професії?
  2. Які причини лежать в основі вибору саме цієї професії?
  3. А хто ще не вирішив, яку професію обрати?
  4. З якими труднощами ви зіткнулися?
  5. Чи обговорювали ви це питання з батьками?

Вправа «Успішний та неуспішний»

Хід проведення: вправа проводиться у 2 етапи. Аркуш паперу розділений на дві частини вертикальної лінією, що складається з двох колонок: «Успішний вибір професії», «Неуспішний вибір професії».

I етап. Учитель пропонує визначити наслідки вдалого для людини вибору професії та як цей вибір впливає на людину. (Відповіді учнів записуються у ліву колонку таблиці).

ІІ етап: Учитель пропонує визначити наслідки невдалого для людини вибору професії та як цей вибір впливає на людину. (Відповіді записуються у праву колонку таблиці).

Варіант заповнення

І колонка

ІІ колонка

  1. інтерес та зацікавленість у роботі;
  2. моральне задоволення професійною діяльністю;
  3. фізичне та психологічне здоров’я;
  4. вдосконалення професійних знань;
  5. кар’єрне зростання; авторитет.
  1. втрачається інтерес;
  2. незадоволеність професійною діяльністю;
  3. перенапруження;
  4. пасивна адаптація в колективі; безробіття;
  5. витрати коштів на здобуття нової професії;
  6. стрес; депресія; занижена самооцінка;

Рефлексія: учитель підводить підсумки цієї вправи, вказуючи на те, що треба при виборі професії враховувати індивідуальні інтереси людини та її психо-фізіологічні здібності до професії.

Проблемна ситуація «Чий це вибір?»

Класний керівник. Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він задавав їм незмінний питання: «Чи задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючий відповідь: приблизно кожен третій помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би по іншій дорозі.

Питання: чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?

 

Зразкові відповіді дітей: тиснуть» батьки; йдуть за модою; нічого не знають про професії, яку обрали; вибирають «за компанію»; не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії; не мають здібностей і нахилів до цієї професії; наслідують героїв кіно і телесеріалів;

Вправа «Я так думаю»

Педагог каже: «Зараз ми поговоримо на тему вибору професії та працевлаштування». Педагог зачитує одне із тверджень і зазначає, що всі, хто погоджується з ним, збираються біля напису «Так», хто не погоджується – біля напису «Ні», хто дотримується іншої позиції або кому важко визначитися – біля напису «Вагаюсь» (ці написи повинні бути попередньо наклеєні на стіну або підлогу).

Після того, як учасники визначилися зі своєю позицією, педагог просить, щоб від кожної зі сторін («Так», «Ні», «Вагаюсь») бажаючі по черзі висловили аргументи у підтримку своєї позиції. Кожна сторона може назвати один-два аргументи (разом до 6). Після закінчення висловлення, педагог запитує учасників: чи не бажають вони змінити своє місце знаходження? Якщо хтось це робить, то педагог просить його коротко прокоментувати своє рішення. Таким чином дискутуємо над твердженнями.

Пропоновані твердження:

  1. Школа дає учневі потрібні знання й навики, необхідні для успішного працевлаштування.
  2. Закінчення школи (технікуму) з відмінними оцінками гарантує отримання престижної роботи.
  3. Володіння іноземними мовами – гарантія високооплачуваної роботи.
  4. Без вміння працювати з комп’ютером неможливо знайти гарну роботу.
  5. Активність при пошуку роботи важливіше, ніж знання.
  6. Молода людина власними зусиллями може влаштуватися на престижну роботу.
  7. Будь-яка робота виправдовує себе.
  8. Праця за кордоном приносить високий заробіток.

Особливості: після обговорення останнього твердження педагог робить резюме про те, що були висловлені різні думки щодо умов і реалій працевлаштування молодих людей, є різні позиції, які заслуговують на більш детальний розгляд.

Вправа «Хочу-Можу-Треба»

Хід проведення: перша складова формули – це «Хочу» (тренер запитує в учнів, що вони розуміють під словом «хочу» - відповіді учнів).

Учитель: «Хочу» – вибір професії має відповідати вашим бажанням, які часто визначають вибір професії. Інтерес – це прагнення до пізнання, бажання ознайомитися з яким-небудь предметом, явищем, вивчити його. Вибрати професію за інтересом – означає вибрати те, що подобається та приваблює.

 

Слід враховувати, що людина може зацікавитися і тими професіями, до яких найменш здібна, наприклад, наслідуючи товаришів, вступаючи до одного навчального закладу «за компанію»; захоплюючись модними професіями. У такому випадку вибір не можна назвати правильним.

Але вибрати професію враховуючи тільки «Хочу» не можна. Слід брати до уваги, що ви можете. Для цього необхідна друга складова формули – «Можу». Учитель: як ви думаєте учні, що входить до складової формули – «Можу»? (відповіді учнів).  Учитель: «можу» – обираючи професію, треба враховувати власні здібності до неї, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров’я. До таких, наприклад, відноситься зорова пам’ять, розуміння людей, добре розвинена чутливість рук і т. д. Основними з них є: мислення, пам’ять, увага, темперамент, характер та інші.

Учитель: обираючи професію, слід відповісти не тільки на питання «що я хочу?» і «що я можу», але й «що потрібно?». «Треба» – брати до уваги сучасну потребу в цій професії та якомога точніше оцінити її перспективи на ринку праці, тобто професія повинна бути актуальною. Адже для того, аби реалізувати свій потенціал на роботі, має бути місце, де ми зможемо його реалізувати.

Педагог підбиває підсумки: «Отже, для того, щоб реально оцінити свої шанси на те, що кожен з вас знайде роботу в цьому світі, нам потрібно розібратись з вашими «Хочу, Можу і Треба». У загальному вигляді професійний вибір можна представити як певний сектор на перетині трьох кіл: хочу, можу, треба. На перетині цих кіл і розташована область усвідомленого професійного вибору».

Підбиття підсумків (3 хв.)

Педагог підбиває підсумки тематичної виховної години, задаючи підліткам такі запитання:

  1. Що нового ви дізналися на занятті?
  2. Що потрібно враховувати при виборі професії? (При виборі професії потрібно: знати якомога більше професій; визначити коло своїх інтересів; знати, в яких навчальних закладах можна отримати ту чи іншу професію; оцінити свої можливості і здібності, а також їхню відповідність тим вимогам, які висуваються тією чи іншою професією).

Самоаналіз виховного заходу (за зазначеною схемою): для ефективної підготовки та проведення виховного заходу, студенту необхідно усвідомити особливості проведення виховних заходів для учнів середніх класів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Капніна Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
27 квітня 2021
Переглядів
2742
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку