Етична бесіда "Культура поведінки та спілкування"

Про матеріал
Бесіда на тему: "Культура поведінки та спілкування" створена для учнів 8 класу з метою навчити дітей основам культурної поведінки; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, навчати учнів культури спілкування.
Перегляд файлу

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

 

Кафедра педагогіки та менеджменту освіти

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

для учнів 8 класу

ТЕМА: «Культура поведінки та спілкування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Студентки Ⅳ курсу МІЕ17Б групи

 фізико-математичного факультету

                                                                                  Вороної Христини Дмитрівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький – 2021

 

Тема: «Культура поведінки та спілкування»

 Мета: навчити дітей основам культурної поведінки; виховувати
доброзичливе ставлення до оточуючих, навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів вирішення проблемних ситуацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в учнів повагу одне до одного, відпоідальність за власні слова і вчинки.

 Завдання:

  1. поглибити розуміння сутності понять як «мораль», «етика».
  2. розвинути уміння робити добрі справи  в повсякденному житті, вміння висловлювати власні погляди і думки, критично мислити; сприяти вихованню в учнів доброти, чуйності, можливостей співчувати іншій людині; викликати бажання бути милосердними.
  3. формувати морально – етичні основи дитячої особистості;

Форма проведення: етична бесіда
Обладнання і наочність: тематичне оформлення дошки, відеоролики «Правила спілкування», «Не смійся з мене»;
Цільова аудиторія: учні 8 класу

Хід виховного заходу

 

Епіграф:

«Найбільша розкіш-це розкіш
людського спілкування.»
(Антуан де Сент-Екзюпері)

  1. Вступна частина

Доброго дня, шановні присутні, доброго дня, мої юні друзі!Тільки що для вас пролунав шкільний дзвоник - невід'ємний атрибут шкільного життя. За 7 з половиною років для вас вже пролунала не одна сотня дзвінків, і всі вони - різні.

Є дзвінки улюблені. Вони кличуть вас в клас на улюблені уроки.

Є дзвінки приємні - ура! Перерва!!!

Є дзвінки довгоочікувані - з уроку, який так довго тягнеться ...

Є дзвінки урочисті, вони лунають в свята – Свято Першого дзвоника, Свято  Останнього дзвоника.

А є дзвінки особливі. Вони лунають після останнього уроку і запрошують вас з головою зануритися у позакласне життя.

І тоді ми з вами говоримо на цікаві теми, іноді сперечаємося, дискутуємо ...

І тоді ми з вами розслабляємося і спілкуємося. А це добре! Адже «найбільша розкіш - це розкіш людського спілкування».

Давайте сядемо зручніше, розслабимося, знімемо напругу після ще одного прожитого шкільного дня і поспілкуємося ...

Я вважаю, на дуже важливу і корисну тему ...

Ми будемо сьогодні казати про себе і для себе, ми будемо сьогодні казати про кожного з вас і для кожного з вас. Ми будемо сьогодні казати взагалі про людину.

Давайте собі представимо… Народилося немовля. Таке маленьке та безпомічне.

Дуже багато загроз для малечі виникає  відразу після народження.

(Слово вчителя)

-Які це загрози? Як ви гадаєте?

(Відповіді учнів).

Так, дійсно. Перша загроза –  це хвороби. Ви хворіли в ранньому дитинстві?

На які хвороби? Мабуть, пам’ятаєте, мабуть, вам розповідали про це ваші батьки. Назвіть ці хвороби.

(Відповіді учнів).

Серед хвороб, які ви назвали, є дуже небезпечні хвороби, їх називають інфекційними: ангіна, сказ, вітрянка, грип, дизентерія, дифтерія, жовтяниця, коклюш, кір, кон'юнктивіт, краснуха, менінгіт, свинка, скарлатина, енцефаліт та ще одна дуже небезпечна хвороба, яка з’явилася останнім часом, – це Covid-19.

Попередження хвороб є головною метою системи охорони здоров’я. В будь-якому випадку краще попередити захворювання, ніж лікувати його.

 

  1. Основна частина

 

 

Людство існує протягом багатьох тисячоліть, і взаємовідносини між людьми
формувалися дуже тривалий час. Бути вихованою людиною - значить уміти жити серед людей. Тобто правил, які склалися у стосунках між людьми за багато років. Одні з них записано як закони, що надають нам певні права і обов’язки, інші - як правила поведінки.

Правила поведінки - це неписані закони, за їх невиконання не судять(закон не карає), але коли їх не дотримуватися регулярно - це переростає у звичку.

У  житті відомого дослідника і мандрівника Миклухо-Маклая(досліджував землі Нової Зеландії) трапився такий випадок.Висадившись на березі моря і попрямувавши до населення папуасів він тримав у руці якийсь згорток. Чи страшно було йому? Надзвичайно страшно. Ішов дуже повільно, але рішуче і не помічаючи насторожених поглядів. Коли він наблизився до житла папуасів, дві стріли одна за одною просвистіли повз нього. Він зупинився. Навколо нього замкнулося вороже кільце.

Ще трішки і вони його вб’ють. Миклухо-Маклай не поспішаючи розгорнув згорток- це був килимок - і розстелив його на землі під деревом. Потім скинув черевики, ліг і... заснув.  Коли через кілька годин він прокинувся, біля нього сиділо декілька туземців. Їхня зброя лежала осторонь, а на обличчях був вираз розуміння - людина стомилася і хоче перепочити. А ще, цікавість. Хто ж він, такий безстрашний і довірливий?

Яка мораль із цієї достовірної розповіді?

 Папуаси, люди далекі від правил культури поведінки, люди, які керувалися тваринними інстинктами, але і вони зуміли оцінити людяність, повагу до них, порядність, ввічливість, чесність.

      Ми ж із вами вважаємося людьми вихованими, тими, що знають культуру поведінки.

     Кожна людина живе лише один раз. І щоб не сталося у кожного з вас у житті, завжди пам’ятайте, що ви людина. Нікого і ніколи не звинувачуйте у тому, що вас погано виховали. Ви вже дорослі і свідомо вмієте мислить. Тож самі повинні якомога більше працювати над вдосконаленням самого себе.Ми можемо купити на базарі одяг, їжу, меблі, дорогі авто. Якщо у нас немає грошей, ми можемо це позичити. Але ми не купимо і не позичимо людської любові, доброти прощення тієї людини, яку ми скривдили. Життя прекрасне, але водночас  і надзвичайно коротке. Не забуваймо вислів:

             « ВСЕ ТЕ, ЩО РОБИШ КОМУСЬ, РОБИШ СОБІ!»

 

 

Гра. Розпізнай моралі та аморальні вчинки

  • Необхідно  керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа.
  • Треба спокійно й байдуже ставитися до товаришів, які глумляться над іншими.
  • Так не хочеться поступатися місцем літній людині - так приємно сидіти в автобусі біля віконечка.
  • Намагайся проявляти свої найкращі людські якості, ставати справжньою людиною, яка сама поважатиме себе й своїх товаришів. 
  • Не можна ображати іншого, треба без крику та  галасу довести, що його думка - хибна, а ваша - правильна.
  • Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів, сестер.
  • Слід при поганому настрої  пройти повз товариша і не привітатися.
  • Іноді треба відмовитися від дорогих подарунків, які батьки готові вам зробити, відмовляючи собі в найнеобхіднішому.
  • Переглядаючи фільми, телепередачі, бери для себе те, що наймодніше, навіть якщо воно суперечить поглядам моралі.
  • Намагаючись виховувати в собі найкращі риси людяності, не забувай про оточуючих тебе людей.

 Зі словом «мораль» ми познайомилися в 6 класі на уроках зарубіжної літератури, коли вивчали притчі та байки. Пам’ятаєте – «Мораль цієї байки (або притчі) така…»

Занурюємося у чудовий світ притч. Уважно прослухайте притчу «Погані вчинки».

Притча «Погані вчинки»

У одного селянина був син, який став погано себе вести. Зазнавши всі способи впливу, батько придумав таке: він вкопав проти будинку стовп і після кожного проступку сина вбивав цвях в цей стовп.

Минув деякий час, і на стовпі не залишилося живого місця - весь він був утиканий цвяхами.

Ця картина так вразила уяву хлопчика, що він почав виправлятися. Тоді за кожен його вчинок батько почав витягати по одному цвяху. І ось настав день, коли останній цвях був витягнутий, але на хлопчика це справило зовсім несподіване враження: він гірко заплакав.

 

(Слово вчителя) Несподівана кінцівка? Так. Бо на цьому притча не завершується. Давайте разом її завершимо, надавши відповіді на питання.

  • Що ти плачеш? - запитав його батько. - Адже цвяхів більше немає?
  • Цвяхів - то немає, а дірки залишилися, - відповів він.

Бесіда.

  • При якій умові подібна ситуація могла б не відбутися в житті хлопчика?
  • Яка мораль цієї притчі?

 (Відповіді учнів).

Висновок вчителя: не робіть поганих вчинків, щоб потім не довелося розкаюватися. Іноді ситуацію не виправиш.

(Слово вчителя)

А зараз уявіть собі ситуацію, коли вам  вчитель запропонував скласти пам’ятку «Культура спілкування», щоб її вклеїти в щоденники. З яких пунктів буде складатися ваша пам’ятка?

Перевіремо себе, переглянемо відеоролик «Правила спілкування».

https://www.youtube.com/watch?v=YXzFriRGWiM

Культура спілкування і взаємин повинні бути присутні у нашому повсякденному житті. Постає питання: «Які якості  ми повинні виховувати та розвивати в собі?»

  1. Ввічливість - тобто привітність, доброзичливість, прагнення не завдавати неприємностей іншим, готовність прийти на допомогу.
  2. Уважність - чуйність щодо старших і молодших, готовність допомогти людям, які тебе оточують.
  3. Скромність - стриманість, простота, відсутність прагнення виділятися у колективі зовнішнім виглядом, поведінкою, похизуватися успіхами.
  4. Тактовність - розуміння стану іншої людини, її переживань, прагнень, вміння не нав'язувати свою думку, знайти потрібний тон у спілкуванні.
  5. Чуйність - щире ставлення до інших, вміння зрозуміти настрій іншого, відвернути його від неприємних думок.
  6. Делікатність - особлива м'якість у спілкуванні, вміння допомогти співрозмовнику вийти із важкої  ситуації, не підкреслюючи своєї зверхності.
  7. Пунктуальність і відповідальність - своєчасне виконання своїх обов'язків, точність у справах, бережливе ставлення до часу інших, розумне використання кожної хвилини, звичка доводити розпочату справу до кінця.
  8. Дисциплінованість і організованість - виконання правил поведінки  на уроках, під час перерви, в громадській діяльності, швидке й точне виконання розпоряджень вчителів, вміння спокійно вислуховувати зауваження, швидко виправляти недоліки, організованість у виконанні доручень.

(Слово вчителя)

Зараз я надаю слово кожному з вас. Кожний з вас має можливість висловитися з теми, яку ми сьогодні розглядаємо. Впевнена, що ця тема нікого не залишила байдужими.

Кожен з вас зараз отримує завдання, і я впевнена, що  ми з цим завданням впораємося.

Інтерактивна вправа «Я прогнозую, що…»

Я прогнозую, що у мене в житті все буде гаразд,  якщо я буду дотримуватись ось таких морально-етичних принципів щодо спілкування та культури поведінки…

 

Інтерактивна вправа «Я бажаю тобі…»

Діти протягують одне одному руки та по черзі висловлюють побажання.

(Відповіді учнів)

- я бажаю тобі не робити поганих вчинків у житті, щоб за них не було соромно…

-  я бажаю тобі, щоб у випадку плохого настрою, ти не зривалася на образливі вислови…

 

Інтерактивна вправа  «Обери та прокоментуй риси свого характеру»

Вам потрібно найти свої позитивні або негативні риси та прокоментувати їх.

(Я добрий…   Я  доброзичливий … Я стриманий … Я грубий …  Я скромний…    Я уважний…   Я конфліктний… Я щедрий…    Я організований… Я брехливий… Я товариський…   Я образливий…   Я співчутливий … Я чесний…  Я жадібний…  Я жорстокий тощо…

(Відповіді учнів)

Я знаю, що інколи  я буваю грубим у спілкуванні, але я намагаюся перебороти в собі цей недолік.

Мені притаманна доброзичливість у спілкуванні, я буду розвивати в собі цю рису характеру.

  1. Заключна частина

Спасибі всім! Якщо б я розв’язувала разом з вами ці вправи, я б сказала наступне: «Ніколи не ображай людину сміхом. Це аморально – сміятися над людиною, якщо вона не така, як ти, не так думає, не так каже або має якісь фізичні вади…

Уважно дивимося, уважно слухаємо, робимо висновки.

Відеоролик, який я пропоную вам подивитися, має назву: «Не смійся з мене…»

https://www.youtube.com/watch?v=s5dHRDM1cE4

(Слово вчителя)

Наша зустріч добігає кінця. На останок хочу сказати наступне.

Приймайте, як належне, коли вам роблять зауваження не лише ваші близькі, а й незнайомі люди. Знайте, що коли б люди були байдужі до різних негативних проявів поведінки інших, ніколи б не було порядку в суспільстві.

Майбутнє нашої країни в  цілому залежить від кожного з вас. Без людей з високим інтелектуальним рівнем, без людей високоморальних не вдасться вирватися вперед. Тому дотримуйтесь норм моралі, будьте взірцем для інших, з повагою ставтеся до людей, які вас оточують!!!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гользберт Олеся
    Спасибо! Замечетельная разработка, помогла в работе.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
4507
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку