ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
для учнів 8 класу
ТЕМА: «Культура поведінки та спілкування»
Студентки Ⅳ курсу МІЕ17Б групи
фізико-математичного факультету
Вороної Христини Дмитрівни
Кропивницький – 2021
Тема: «Культура поведінки та спілкування»
Мета: навчити дітей основам культурної поведінки; виховувати
доброзичливе ставлення до оточуючих, навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів вирішення проблемних ситуацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в учнів повагу одне до одного, відпоідальність за власні слова і вчинки.
Завдання:
Форма проведення: етична бесіда
Обладнання і наочність: тематичне оформлення дошки, відеоролики «Правила спілкування», «Не смійся з мене»;
Цільова аудиторія: учні 8 класу
Хід виховного заходу
Епіграф:
«Найбільша розкіш-це розкіш
людського спілкування.»
(Антуан де Сент-Екзюпері)
Доброго дня, шановні присутні, доброго дня, мої юні друзі!Тільки що для вас пролунав шкільний дзвоник - невід'ємний атрибут шкільного життя. За 7 з половиною років для вас вже пролунала не одна сотня дзвінків, і всі вони - різні.
Є дзвінки улюблені. Вони кличуть вас в клас на улюблені уроки.
Є дзвінки приємні - ура! Перерва!!!
Є дзвінки довгоочікувані - з уроку, який так довго тягнеться ...
Є дзвінки урочисті, вони лунають в свята – Свято Першого дзвоника, Свято Останнього дзвоника.
А є дзвінки особливі. Вони лунають після останнього уроку і запрошують вас з головою зануритися у позакласне життя.
І тоді ми з вами говоримо на цікаві теми, іноді сперечаємося, дискутуємо ...
І тоді ми з вами розслабляємося і спілкуємося. А це добре! Адже «найбільша розкіш - це розкіш людського спілкування».
Давайте сядемо зручніше, розслабимося, знімемо напругу після ще одного прожитого шкільного дня і поспілкуємося ...
Я вважаю, на дуже важливу і корисну тему ...
Ми будемо сьогодні казати про себе і для себе, ми будемо сьогодні казати про кожного з вас і для кожного з вас. Ми будемо сьогодні казати взагалі про людину.
Давайте собі представимо… Народилося немовля. Таке маленьке та безпомічне.
Дуже багато загроз для малечі виникає відразу після народження.
(Слово вчителя)
-Які це загрози? Як ви гадаєте?
(Відповіді учнів).
Так, дійсно. Перша загроза – це хвороби. Ви хворіли в ранньому дитинстві?
На які хвороби? Мабуть, пам’ятаєте, мабуть, вам розповідали про це ваші батьки. Назвіть ці хвороби.
(Відповіді учнів).
Серед хвороб, які ви назвали, є дуже небезпечні хвороби, їх називають інфекційними: ангіна, сказ, вітрянка, грип, дизентерія, дифтерія, жовтяниця, коклюш, кір, кон'юнктивіт, краснуха, менінгіт, свинка, скарлатина, енцефаліт та ще одна дуже небезпечна хвороба, яка з’явилася останнім часом, – це Covid-19.
Попередження хвороб є головною метою системи охорони здоров’я. В будь-якому випадку краще попередити захворювання, ніж лікувати його.
Людство існує протягом багатьох тисячоліть, і взаємовідносини між людьми
формувалися дуже тривалий час. Бути вихованою людиною - значить уміти жити серед людей. Тобто правил, які склалися у стосунках між людьми за багато років. Одні з них записано як закони, що надають нам певні права і обов’язки, інші - як правила поведінки.
Правила поведінки - це неписані закони, за їх невиконання не судять(закон не карає), але коли їх не дотримуватися регулярно - це переростає у звичку.
У житті відомого дослідника і мандрівника Миклухо-Маклая(досліджував землі Нової Зеландії) трапився такий випадок.Висадившись на березі моря і попрямувавши до населення папуасів він тримав у руці якийсь згорток. Чи страшно було йому? Надзвичайно страшно. Ішов дуже повільно, але рішуче і не помічаючи насторожених поглядів. Коли він наблизився до житла папуасів, дві стріли одна за одною просвистіли повз нього. Він зупинився. Навколо нього замкнулося вороже кільце.
Ще трішки і вони його вб’ють. Миклухо-Маклай не поспішаючи розгорнув згорток- це був килимок - і розстелив його на землі під деревом. Потім скинув черевики, ліг і... заснув. Коли через кілька годин він прокинувся, біля нього сиділо декілька туземців. Їхня зброя лежала осторонь, а на обличчях був вираз розуміння - людина стомилася і хоче перепочити. А ще, цікавість. Хто ж він, такий безстрашний і довірливий?
Яка мораль із цієї достовірної розповіді?
Папуаси, люди далекі від правил культури поведінки, люди, які керувалися тваринними інстинктами, але і вони зуміли оцінити людяність, повагу до них, порядність, ввічливість, чесність.
Ми ж із вами вважаємося людьми вихованими, тими, що знають культуру поведінки.
Кожна людина живе лише один раз. І щоб не сталося у кожного з вас у житті, завжди пам’ятайте, що ви людина. Нікого і ніколи не звинувачуйте у тому, що вас погано виховали. Ви вже дорослі і свідомо вмієте мислить. Тож самі повинні якомога більше працювати над вдосконаленням самого себе.Ми можемо купити на базарі одяг, їжу, меблі, дорогі авто. Якщо у нас немає грошей, ми можемо це позичити. Але ми не купимо і не позичимо людської любові, доброти прощення тієї людини, яку ми скривдили. Життя прекрасне, але водночас і надзвичайно коротке. Не забуваймо вислів:
« ВСЕ ТЕ, ЩО РОБИШ КОМУСЬ, РОБИШ СОБІ!»
Гра. Розпізнай моралі та аморальні вчинки
Зі словом «мораль» ми познайомилися в 6 класі на уроках зарубіжної літератури, коли вивчали притчі та байки. Пам’ятаєте – «Мораль цієї байки (або притчі) така…»
Занурюємося у чудовий світ притч. Уважно прослухайте притчу «Погані вчинки».
Притча «Погані вчинки»
У одного селянина був син, який став погано себе вести. Зазнавши всі способи впливу, батько придумав таке: він вкопав проти будинку стовп і після кожного проступку сина вбивав цвях в цей стовп.
Минув деякий час, і на стовпі не залишилося живого місця - весь він був утиканий цвяхами.
Ця картина так вразила уяву хлопчика, що він почав виправлятися. Тоді за кожен його вчинок батько почав витягати по одному цвяху. І ось настав день, коли останній цвях був витягнутий, але на хлопчика це справило зовсім несподіване враження: він гірко заплакав.
(Слово вчителя) Несподівана кінцівка? Так. Бо на цьому притча не завершується. Давайте разом її завершимо, надавши відповіді на питання.
Бесіда.
(Відповіді учнів).
Висновок вчителя: не робіть поганих вчинків, щоб потім не довелося розкаюватися. Іноді ситуацію не виправиш.
(Слово вчителя)
А зараз уявіть собі ситуацію, коли вам вчитель запропонував скласти пам’ятку «Культура спілкування», щоб її вклеїти в щоденники. З яких пунктів буде складатися ваша пам’ятка?
Перевіремо себе, переглянемо відеоролик «Правила спілкування».
https://www.youtube.com/watch?v=YXzFriRGWiM
Культура спілкування і взаємин повинні бути присутні у нашому повсякденному житті. Постає питання: «Які якості ми повинні виховувати та розвивати в собі?»
(Слово вчителя)
Зараз я надаю слово кожному з вас. Кожний з вас має можливість висловитися з теми, яку ми сьогодні розглядаємо. Впевнена, що ця тема нікого не залишила байдужими.
Кожен з вас зараз отримує завдання, і я впевнена, що ми з цим завданням впораємося.
Інтерактивна вправа «Я прогнозую, що…»
Я прогнозую, що у мене в житті все буде гаразд, якщо я буду дотримуватись ось таких морально-етичних принципів щодо спілкування та культури поведінки…
Інтерактивна вправа «Я бажаю тобі…»
Діти протягують одне одному руки та по черзі висловлюють побажання.
(Відповіді учнів)
- я бажаю тобі не робити поганих вчинків у житті, щоб за них не було соромно…
- я бажаю тобі, щоб у випадку плохого настрою, ти не зривалася на образливі вислови…
Інтерактивна вправа «Обери та прокоментуй риси свого характеру»
Вам потрібно найти свої позитивні або негативні риси та прокоментувати їх.
(Я добрий… Я доброзичливий … Я стриманий … Я грубий … Я скромний… Я уважний… Я конфліктний… Я щедрий… Я організований… Я брехливий… Я товариський… Я образливий… Я співчутливий … Я чесний… Я жадібний… Я жорстокий тощо…
(Відповіді учнів)
Я знаю, що інколи я буваю грубим у спілкуванні, але я намагаюся перебороти в собі цей недолік.
Мені притаманна доброзичливість у спілкуванні, я буду розвивати в собі цю рису характеру.
Спасибі всім! Якщо б я розв’язувала разом з вами ці вправи, я б сказала наступне: «Ніколи не ображай людину сміхом. Це аморально – сміятися над людиною, якщо вона не така, як ти, не так думає, не так каже або має якісь фізичні вади…
Уважно дивимося, уважно слухаємо, робимо висновки.
Відеоролик, який я пропоную вам подивитися, має назву: «Не смійся з мене…»
https://www.youtube.com/watch?v=s5dHRDM1cE4
(Слово вчителя)
Наша зустріч добігає кінця. На останок хочу сказати наступне.
Приймайте, як належне, коли вам роблять зауваження не лише ваші близькі, а й незнайомі люди. Знайте, що коли б люди були байдужі до різних негативних проявів поведінки інших, ніколи б не було порядку в суспільстві.
Майбутнє нашої країни в цілому залежить від кожного з вас. Без людей з високим інтелектуальним рівнем, без людей високоморальних не вдасться вирватися вперед. Тому дотримуйтесь норм моралі, будьте взірцем для інших, з повагою ставтеся до людей, які вас оточують!!!