Етична бесіда на тему "Гуманізм — віра в людяність чи порожні сподівання"

Про матеріал
Матеріал містить в собі Етичну бесіду на тему "Гуманізм — віра в людяність чи порожні сподівання", що розрахована на учнів 9 класу і виконує завдання формування поняття "гуманізм" в учнів, мотивація позитивного ставлення до толерантності, виховування доброзичливого ставлення один до одного. Також Бесіда містить в собі деякі вправи для більш повного розкриття теми, а саме: "Моделювання ситуацій", гра "Віддайте мені", а також тест "Чи толерантна ви людина?"
Перегляд файлу

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

 ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

 

 

 

План-конспект етичної бесіди

На тему «Гуманізм — віра в людяність чи порожні сподівання»

Розраховано на учнів 9 класу

 

 

 

 

 

Студента групи ХБ18Б

Природничо-географічного факультету

Красоти Артема

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький 2021

Тема: «Гуманізм — віра в людяність чи порожні сподівання»

Мета: сформувати в учнів поняття гуманізму, позитивістські настрої стосовно шанобливого ставлення до оточуючих людей і до соціуму в цілому, мотивування учнів до віднаходження власної особистості шляхом взаємодії з іншими людьми на гуманному, толерантному і доброзичливому рівнях відносин.

Завдання бесіди:

  1. Сформувати поняття про «Гуманізм», «Людяність», «Особистість», «Соціум», «Толерантність»
  2. Розвинути уміння висловлювати власну позицію, бути впевненими в собі і при цьому не боятись розраховувати на інших.
  3. Формувати моральні принципи ставлення до людини.

Форма проведення: етична бесіда

 

 

Хід заходу

Етап I Вступна частина

Доброго дня шановні учні, вітаю вас! Сьогодні в рамках нашого заходу ми з вами поговоримо про такі важливі поняття в житті сучасного суспільства як гуманізм і людяність, особистість і соціум. Вже з часів епохи Відродження люди почали задумуватись над тим ким ми є один одному, які взаємовідносини ми повинні налагодити між собою. Раніше, як Ви можете знати з історії люди ставилися один до одного не на рівних правах, одні люди пригнічували інших, реалізовувався принцип «Людина людині вовк», але думка людства не стояла на місці і поступово соціум прийшов до розуміння того, що ми всі такі різні і в той ж час — однакові. Сьогодні ми з вами спробуємо розібратись, чому відбувся такий перехід в рамках історії і як цю ситуацію бачать люди сучасності, ми спробуємо зрозуміти значущість взаєморозуміння, взаємоповаги, терпимості і доброзичливості. І почнемо ми безпосередньо з розгляду такого терміну у філософському вченні як «Гуманізм», а для того щоб краще зрозуміти визначення пропоную Вам відповісти на таке запитання:

  • Як на Вашу думку повинні ставитись один до одного люди, скажімо в класі?
  • (Відповіді учнів)

Так, дійсно, все те що Ви сказали є правильним, але людство встановило такі правила не одразу, а лише в XV ст..

Гуманізм – це філософський і етико-соціологічний принцип відношення до людини як до вищої цінності. Як духовно-культурне явище гуманізм є головним змістом цивілізаційного процесу, в ході якого він проявляється у різноманітних якостях: етична норма, соціальний ідеал, духовна цінність, свобода волі, взаємодопомога і співробітництво, повага до прав і гідності особистості, рівність і рівноправність, справедливість, захист від зла і насилля.

Існують й інші визначення для поняття гуманізму, наприклад:

Гуманізм – це світогляд, у центрі якого ідея людини як вища цінність і пріоритетна стосовно себе реальність у ряді всіх інших матеріальних і духовних цінностей. Гуманісти стверджують рівноправність людини як матеріально-духовної істоти стосовно іншої людини, природи, суспільства. Гуманізм виражає гідність особистості, її зовні відносну, але внутрішньо прогресуючу самостійність, самодостатність і рівноправність перед іншими реальностями. Гуманізм у вузькому розумінні – це світогляд, що визнає гідність кожної людини вищою цінністю всього людства. Це визначення припускає усвідомлене уявлення про гуманізм, яке доступне тому, хто схильний відчувати і мислити відповідним чином.

 

Етап II Основна частина

Ми з Вами вже почали знайомитись з поняттям гуманізму

Наведені визначення гуманізму дають можливість визначити основні характеристики зазначеного явища як в історичному розрізі, так і в суспільному житті на сучасному етапі. Кожний тип цивілізації відрізнявся від попереднього певним комплексом уявлень про гуманізм, відповідними засобами і механізмами реалізації гуманних відносин у соціальному житті. Зародження гуманізму, пов’язане з поняттями рівності, справедливості, честі, гідності, відбулося ще у первісному суспільстві. У Стародавніх Індії, Єгипті, Китаї, Греції, Римі виникають різні форми духовної культури, що розвиваються на професійній основі, у філософії формуються вчення про людину і її духовні якості, що і стало головним змістом гуманістичної ідеології і цивілізаційного процесу.

Важливою є тодішня ідея гуманізму – уявлення про людину як найвищу цінність, суб’єкта всіх основ людського життя, творця культури. В цих умовах перед людиною, яка вийшла з родоплемінних відносин, де вона усвідомлювала себе частиною цілісного родового колективу, постала проблема осмислення свого індивідуального «я».

Як ви гадаєте чи відрізняється ставлення до людини в Античності і ставлення до людини сучасності, сприаючись на ваші знання з історії?

«Першим гуманістом» називають великого італійського поета Франческа Петрарку (1304—1374). Петрарка заклав підвалини нового світобачення, що викликало до життя і нову систему культурних цінностей — гуманізм, у центрі якого перебувала людина.

Отже, як бачимо гуманізм як явище виник в Італії в епоху Ренессансу або Відродження, але він продувжував розвиватись і надалі, тому сьогодні наше бачення гуманізму відрізняється від того розуміння що було раніше. А тепер пропоную Вам для того щоб ще краще зрозуміти навіщо взагалі потрібен гуманізм, змоделювати такі ситуації.

1. Микола був відсутній протягом тижня на заняттях з поважної причини. Коли він прийшов до класу і сів на своє місце, до нього підійшов  однокласник і сказав: «Це моє місце, я хочу і буду тут сидіти!»

Як ви вважаєте, правильно вчинив однокласник? (ні)

Як відчував себе Микола? (неприємно, відчував неповагу до себе)

Як вчинили би ви, якщо опинилися на місці однокласника? (сіли б на своє старе місце, запитали у вчителя)

 

2. Через декілька днів має відбутися вокальний конкурс. І від кожного класу треба 1 представник. Учні самостійно мали вирішити, хто буде співати. Георгій мав здібності в музиці, співав найкраще серед своїх однокласників, але був за національністю грузин. І коли він, запропонував, виступити за честь класу, учні почали сміятися, і говорити: «ти зі своєю зовнішністю жоден конкурс не виграєш, а ще ви грузини занадто всі емоційні.»

Чи правильно вчинили однокласники? (Ні)

Чому його однокласники так вчинили? (Георгій не схожий на інших, має іншу зовнішність)

Уявіть, як боляче та неприємно було Георгію. Але він такий самий учень. Він не винен, що має якісь інші риси обличчя, не гірші, не кращі, а унікальні, він таким народився, і вплинути на це не може. А те що грузини емоційні, можна сказати, так само, що мусульмани агресивні, а всі мешканці Марса – грубіяни. Це все є стереотипи, які негативно впливають на нашу поведінку.

 

Розглянемо ще 1 ситуацію, щоб у цьому переконатися.

3. 7-а і 7-б  дивились відеозапис бесіди з дівчиною, яка відповідала на питання тесту здібностей. Одному класу (7-а)  розповіли, що дівчинка – з бідної родини, живе на окраїні, у неблагополучному районі, іншому (7-б) – що це донька інтелігентів-вчених з респектабельного району. 7-а оцінив здібності дівчинки нижче середнього рівня і згадав, що вона не відповіла майже на половину запитань тесту. 7-б оцінив рівень здібностей як високий, згадавши, що вона на більшість питань відповіла правильно.

Чому однакове відео викликало різні відповіді учнів? (звернули увагу на фінансовий стан сім’ї, соціальний прошарок, а не на здібності дівчинки). Ми з вами  звертаємо увагу на частину інформації, яка відповідає стереотипу, а іншу частину ігноруємо.

 

Отже, змоделювавши ці ситуації ми з Вами ознайомились с таким поняттям як толерантність. Далі пропоную Вам зіграти в гру, де ми з Вами будемо боротися зі справжнім чудовиськом і перемогти його ми зможемо лише разом!

 

Гра називається «Віддайте мені»

 Уявіть собі, що ви матроси і пливете на кораблі. На вас нападає чудовисько і вимагає віддати кого-небудь із команди (вибирається  учасник). Ваше завдання – довести чудовиську, що ця людина вам потрібна. Далі чудовисько вибирає іншого учня. Необхідно пам’ятати, що на кораблі не можна обійтися без будь-кого. Тут важливий кожен член команди, щоб не піти на дно. Доводити значущість людини необхідно зі слів: «Ми не віддамо тобі… Він потрібний нам самим, тому що…».

 

Висновок: зараз такий час, що в подальшому житті треба працювати здебільшого в колективі. Одна людина не може бути у всьому кращою та унікальною. Хтось з вас гарно плаває, хтось добре щось знає, хтось спортивний або вправний, швидкий, розсудливий (опиратися на відповіді учнів). Ця вправа допомогла нам збагнути, що  кожен з вас неповторний, і потрібний колективу по-своєму.

Таким, чином ми з Вами з’ясували, що кожен з нас особистість і кожен з нас важливий один для одного і лише разом ми зможемо протистояти незгодам.

Сьогодні ми з Вами обговорили багато понять пов’язаних з гуманізмом, ми з вами пройшли історичний шлях його розвитку, з’ясували де він з’явився і чим він був спочатку, але тепер ми з Вами розуміємо, що значить бути гуманними в сучасному суспільстві і для того щоб в цьому впевнитись пропоную Вам виконати невеличкий тест.

  1. Степан має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як

поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

А) постійно демонструвати своє невдоволення

б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски

в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям

2. Ольга часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

А) засуджувати ці вчинки

б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися

в) з розумінням поставитися до проблем Ольги і поступово заохочувати її до навчання

3. Петро постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?

А) відповідати брутальністю на брутальність

б) прагнути уникати спілкування

в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу

4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

А) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама

б) натякну, що вона має кумедний вигляд

в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання

5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?

А) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити

б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю

в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.

 

Оцінюємо отримані результати:

а) – 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 бали

 

Підраховуємо загальну кількість балів:

5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина. Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: «Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні».

6-10 балів – ви характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом «Моя хата – скраю, я нічого не знаю», або ж маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.

11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими.

Етап III Заключна частина

Отже, ми з Вами з’ясували, що таке гуманізм і навіщо він потрібен, зрозуміли його необхідність і величчя. Тому, наостанок пропоную Вам виокремити риси гуманізму, які ми з вами зазнчали в ході нашого заходу.

(відповіді учнів) (повага до свободи та гідності кожної людини; врахування інтересів, потреб та індивідуальних особливостей кожної людини; благополуччя людини; турбота про щастя людини; надання людям рівних можливостей для розвитку; самовдосконалення особистості; високоморальні відносини між людьми.

Сподіваюсь, Вам сподобалась наша сьогоднішня бесіда і Ви будете гуманними один до одного і до оточуючих Вас людей. Ставтеся до людей так, як хочете щоб ставились до Вас! Дякую за увагу!

 

docx
Додав(-ла)
Красота Артем
Додано
22 травня 2021
Переглядів
1446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку