Етична бесіда на тему: "Людина-гість природи"

Про матеріал
Етична бесіда на тему: "Людина-гість природи" для 7-8 класів. Розробила студентка Центральноукраїнського державного педагогічного університету - Гришина Валентина Олександрівна.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

Кафедра педагогіки та освітнього менеджменту

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

на тему: «Людина – гість природи»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2020

Мета: сформувати в учнів ціннісне ставлення до природи; дати учням розуміння того, що антропогенний вплив на природу безслідно не зникне ні для людей, ні для природи, шляхом краєзнавчого принципу; сформувати поняття про природоохоронні заходи.

 

Завдання:

  • Сформувати комплексне уявлення про вплив людини на природу;
  • Акцентувати увагу на взаємоповязаності природних компонентів між собою;
  • Дати розуміння того, що природа саморегулюється та те, що природа «знає краще»;
  • Сформувати уявлення про те, що негативний людський вплив обернеться і проти людини;
  • Виокремити механізми утворення деяких стихійних явищ, внаслідок антропогенної діяльності, шляхом краєзнавчого принципу.
  • Сформувати уявлення про природоохоронну систему, яка дає змогу гармонійно існувати людству та природі, а також заходи які обмежують антропогенний вплив на природу.
  • Сформувати прагнення до дбайливого ставлення до природи.

 

Напрями виховання: ціннісне ставлення до природи.

Обладнання і наочність: мультимедійна дошка або компютер.

Форма проведення: бесіда

Тривалість: 1 година

Клас: 7 або 8

 

Використані джерела інформації для підготовки заходу:

  1. Вікіпедія. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/Коммонер,_Барри взято матеріали про екологічні закони Коммонера.
  2. Вікіпедія. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://uk.wikipedia.org/wiki/Олешківські_піски#Генезис  взято інформацію про утворення Олешківських пісків.
  3. The Lancet. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:   https://www.thelancet.com/commissions/pollution-and-health взято екологічну статистику.
  4. YouTube [Електронний ресурс]. - Режим доступу:   https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=M1qR_FgSdzY   взято відео про те, як вовки врятували парк.
  5. YouTube [Електронний ресурс]. - Режим доступу:   https://www.youtube.com/watch?v=2q_XzNz9v44 взято відео про екологічні мости.

І. Вступна частина

 

 Доброго дня, шановні учні. Сьогодні ми зібралися з вами для того, щоб обговорити низку важливих питань, які стосуються кожного з нас, та людство в цілому. А точніше, про місце людини в системі природи та її поведінку. Виокремити, дії людини, які негативно впливають на природу, а також реакцію навколишнього природнього середовища на антропогенну діяльність. Розібратися, чи залежна людина від природи та її реакцій, які реагують на антропогенну діяльність.

 У іноземних фільмах, ви неодноразово бачили групи вчених, які вирішують важливі для людства питання, а іноді рятують світ. Тому, сьогоднішніми світилами на цю годину будете саме ви, для вирішення архіважливих питань та задач людства, де будемо обговорювати питання та моделювати ситуації.

 Отож, почнемо.

 

ІІ. Основна частина

 

Підтема про: люди чинять негативний вплив на всі компоненти природи

 

 На сьогоднішній день людство активно розвивається. З кожним днем збільшується кількість населення, розбудовуються міста, з’являється все більше підприємств, а відповідно збільшуються потреби людства.

 

ПИТАННЯ: Скажіть, чи залежать потреби людства від природи, і в чому це проявляється?(ТАК)

 Отож, можна сказати, що людина активно використовує всі компоненти природного середовища. У сільському господарстві використовується тваринний та рослинний світ, у промисловості використовуються корисні копалини, для харчування та інших потреб людство використовує питну воду тощо.

 Але, в той же час, людина незадумаючись здійснює так званий негативний антропогенний вплив. Суть його полягає в тому, що  активна та неврегульована діяльність людства у природі – призводе до порушення її екосистем, тобто, забруднення води, повітря, ґрунтів, знищення рослинного та тваринного світу тощо.

 

ГРА: «Я компонент природи» (5-7 хв.)

(Мета: сформувати уявлення про негативний вплив людства на компоненти природи)

 Зараз ви – обєднаєтеся у 5 груп. Кожна група буде окремим компонентом природи.

 Перша група: вода;

 Друга група: повітря;

 Третя група: ґрунти;

 Четверта група: тварини;

 Пята група: рослини;

 Завдання для кожної групи: після 5 хвилин обговорення з членами групи сказати, який негативний вплив на ваш компонент здійснює людство та як ваш компонент від цього страждає.

 Наприклад, компонент «вода» каже: людство замулює річки, і моя течія пересихає та уповільнюється, і я можу зникнути. Компонент «повітря» каже: людство активно спалює сухе листа та сміття, і я від цього темнію та втрачаю свою чистоту і прозорість. Компонент «тварини» каже: людина розбудовує міста, і нам нема де жити. Компонент «рослини» каже: люди стелять асфальт, і нам нема де рости. Компонент «ґрунт» каже: люди розривають кар’єри, таким чином знищуючи нас.

 

Підтема про: всі компоненти природи взаємоповязані

 

 Отож, щойно ви, як кожен компонент природи, розказали про вплив людства який вам шкодить. Але, більшість людей світу не розуміє про те, що забруднюючи природу – вони в першу чергу шкодять самі собі. Мабуть, більшість людей не вчили хімію та біологію і не розуміють те, що всі компоненти природи між собою пов’язані. Зміна одного компоненту природнього середовища, призведе до зміни інших. Якщо люди будуть знищувати рослинний покрив, то тваринам нічого не буде їсти, і багато інших причинно-наслідкових ланцюгів.

 

ГРА: «Забруднюєш мене – забруднюєш все навколо» (5-7 хв.)

 Тому, для підтвердження цієї думки, ви, як представники природних компонентів – розкажете, як постраждають інші компоненти природи (вода, рослини, тварини, ґрунти, повітря) від того, що людство забруднює та чинить негативний вплив на вас (компонентів).

 

 Опорні тезисні думки для ведучого, з метою утримувати думку та корегувати (якщо учні не зможуть повністю розкрити суть):

забруднення та негативний вплив на водний компонент призводе до: непридатності до вживання її тваринами та рослинами, забруднення ґрунтів брудною водою, знищення річок від яких залежать всі екосистеми тощо.

знищення та негативний вплив на рослинний компонент призводе до: відсутності їжі для тварин, відсутності гумусу в ґрунті, не очищується атмосферне повітря тощо.

знищення та негативний вплив на тваринний компонент призводе до: відсутності їжі для людей, знищення одних видів тварин призведе до підвищення неконтрольованої іншої, ґрунтові черв’яки розрихлюють ґрунт, не даючи йому переущільнюватися, мікроорганізми очищують воду та інші приклади впливу мікроорганізмів тощо.

забруднення та негативний вплив на ґрунтовий компонент призводе до: порушення життя тварин які проживають в норах, забруднення ґрунтів призведе до вживання рослинами шкідливих речовин і як наслідок тварин тощо.

забруднення та негативний вплив на повітря призводе до: кислотних опадів які впливають на рослини та ґрунт, задимленість атмосфери ускладнює життя живим організмам тощо.

 

 Щойно ви самі переконалися, що негативний вплив на кожного з вас (компонентів) – спричиняє до порушення цілісності та гармонійності іншого компонента, який навіть і близько не був біля джерела забруднення, але через взаємопов’язаність між собою, також попав під вплив.

 

 Підтема про: природа збалансована та гармонійна, коли сама по собі

 

 Природа влаштована так, що перебуває у повній збалансованій гармонії між всіма її компонентами.

 Баррі Коммонер — американський біолог, еколог та політик, висунув 4 закони екології, один з яких, третій, каже про те, що «природа знає краще». Мається на увазі те, що все що створено природою – не повинно бути змінене, природа сама все регулює.

 

 Для підтвердження цієї думки, давайте переглянемо відео про те, як вовки врятували річку.

[ ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО ] (всі відео можна скачати)

(5 хв.) Посилання на відео:  https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=M1qR_FgSdzY

 

 Отож, можна дійти висновку, що природа сама регулює свої процеси, і тим більше, людству не варто втручатися в її регулювання.

 

Підтема про: негативний вплив на природу – негативно впливає на людину

 

 Ми з вами обговорили те, що надмірний та неврегульований вплив людини негативно впливає на природу. І у вас могла виникнути думка «А нам то що з цього?», але не все так просто, ми з вами згадували, що потреби людства залежать від природи. Але, якщо ми забруднюємо природу – відповідно і ми страждаємо від цього, як потенційні користувачі її ресурсів.

 

 ПИТАННЯ: Людина забруднює та змінює природу, скажіть, чи вплине на життя людини, та людства в цілому, наслідок порушення природних компонентів самою ж людиною? Що буде людині від забрудненої води, повітря, ґрунтів, знищених деяких представників рослинного та тваринного світу?

 

 Отож, можна сказати, що існування людини, якої залежить від природи – також зміниться, через зміну компонентів та їх порушення у природі. А відповідно, погано вплине на людину. Вона почне хворіти, пити брудну воду, недоїдати і таке інше.

 

 Для прикладу, наведу вам сумну статистику.

 - За даними групою вчених, які опубліковані в журналі The Lancet, сказано, що передчасних випадків смерті та захворювань у світі через погану екологію щороку становить близько 9 млн. людей. Найбільше у Інді та США.

- Від забрудненого повітря жителі Індії втрачають в середньому 1,33-1,87 років життя. А жителі України 0,77 років.

 

 Тому, дбаючи про природу – ми дбаємо про себе.

 

Підтема про: виникнення стихійних явищ та інших негативних природніх явищ – викликані через людську діяльність

[ Донесення думки завдяки на основі краєзнавчого принципу ]

 

 Всі ви чули про природні стихійні лиха: землетруси, зсуви, засуха, спустелення, зливи, цунамі тощо. Всі вони викликані силами природи. Але, є ті, які утворилися внаслідок антропогенної діяльності. Коли людина щось змінила в природі, і воно обернулося їй.

 Наприклад, на півдні Херсонської області є найперший в Україні біосферний заповідник Асканія Нова ім. Ф. Е. Фальц-Фейна, це степовий оазис нашої держави. Власник цього заповідника мав великі отари овець та випасав їх на західних територіях Херсончищи. Особливістю овець є те, що коли вони випасаються – вони зїдають рослинність з корінням. Рослинність території, де випасав Фальц-Фейн свої отари, росла на піщаних ґрунтах, фактично пісок, відповідно через часте випасання рослинний покрив не встигав відновлюватися, і сильні вітри над рівнинними просторами почали роздувати пісок – утворивши другий за величиною піщаний масив Європи «Олешківські піски», які схожі на справжню пустелю. Ці піски й донині розширюються засипаючи піском навколишні будинки та сільськогосподарські землі. Для перешкоджання розвіювання пісків люди насаджували навколо піщаних арен сосни, які утримували б пісок, але, дерева часто висихають і пісок все одно розвіюється.

 Інший приклад, в Карпатських горах люди вирубують ліси, які утримують на стрімких схилах гір ґрунт, щоб не сповзав. Після того, як проходять сильні дощі, а в Карпатах вони часто, утворюються селеві потоки які несуть в собі багнюку та каміння, яке водні потоки змили зі схилів гір. А якби там росли дерева, то вони б утримували гірську породу. Щорічно, по всьому світу подібні селеві потоки забирають життя людей.

 Також з вирубуванням дерев повязанні зсуви. Коли частина незакріпленого корінням дерев просто зсувається. У світі бували випадки, коли зїжджали цілі хати.

І все через необдумане вирубування дерев.

 У Кривому Розі, це одна з найбільших промислових міст нашої країни, видобувають залізну руду як карєрним способом так і шахтним. Коли люди риють шахти під землею для вилучення залізної руди – вони залишають пустоти. Після чого, можуть утворитися обвали. На сьогоднішній день, в місті є побудовані житлові приміщення та торгівельні центри над такими пустотами, які наражають людей на небезпеку.

 І таких прикладів дуже багато, як в Україні, а тим більше в світі. А все через необдуману діяльність людей – яка нашкодила природі.

 

Підтема про: заходи з охорони довкілля та гармонійного існування людини та природи

 І ось коли, людство починає розуміти, що негативний вплив на природу їм з рук не зійде, і все їм повернеться – вони починають думати про те, як зменшити вплив на природу. Нажаль, людство не може обходитися без природних ресурсів та відмовитися від них, тому що, все що створює людина – базується на природних ресурсах, навіть хімікати, які створені з природних матеріалів, не взяли ж люди їх з космосу десь, хоча космос також природа.

 

 ПИТАННЯ: Пригадайте, які заходи людина впроваджує, для зменшення використання природних ресурсів та негативного впливу на природу, в першу чергу різних відходів людства?

 

 Отож, людина починає розвивати так звані альтернативні джерела енергії, зменшувати використання пластику, сміття, встановлювати сучасні очисні споруди, очищати океани.

 Приклад. До речі, про очищення океану. В Тихому океані є так звана «Тихоокеанська сміттєва пляма», яка утворилася через накопичення в океані відходів людства, в першу чергу пластику. Морські течії зібрали до купи всі відходи і переміщують їх вздовж екватору цілий рік. І для вирішення цієї проблеми компанія The Ocean Cleanup створила U-подібні плавучі пастки, які плаватимуть по океану та відловлюватимуть сміття.

 

 Як ми з вами говорили, що вплив людства на природу щодня зростає, і залишається все менше природних незайманих куточків. Але, є території земної кулі, де не велася людська діяльність, або велася, але не порушила існування екосистеми даної території. Тому, ці території люди охороняють, створюючи природні заповідники.

ПИТАННЯ: Які ви знаєте природні заповідники?

 Добре, але, уявіть собі, є стадо оленів наприклад, яким потрібно мігрувати у зв’язку зі своїми природніми циклами, наприклад їжа, розмноження, сходити в гості до сусіднього стада оленів тощо. І території заповідника їм мало, а переходити дорогу по світлофору їх змалечку не навчили.

 

Що тоді робити?

 

 Для цього в світі створюють екологічні коридори та екомости.

 Екологічній коридори – це певна система переходів для тварин, між місцями їхнього існування. Це можуть бути балки, лісові смуги, та інші природоподібні ділянки, які нагадують тваринам природнє середовище.

 В світі останнім часом набирає популярність така чудна річ, як екомости. Екомости будуються для різних тварин з метою безпечного переходження дороги. Ви ж неодноразово вздовж доріг бачили знаки, які попереджають про вибіг на дорогу диких тварин з лісу. Тому, для того щоб цього уникнути, люди будують міст, який вкритий природньою рослинність, для сформування у тварин уявлення що це природня ділянка поверхні. І уявіть, їдете ви по дорозі, а на мосту стоїть олень чи кенгуру і дивиться на вас, або бачите, як з одного кінця дороги краби та жаби заходять під дорого, а з іншого кінця виходять через тунель який прокладений для них. І з роками тварини пристосовуються до таких доріг і ходять ними. І дуже часто це привертає увагу великої кількості туристів.

 

[ ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО ] (всі відео можна скачати)

(3 хв.) Посилання:  https://www.youtube.com/watch?v=2q_XzNz9v44

 

 Ось, чудовий приклад того, як людство намагається співіснувати з природою.

 

ІІІ. Заключна частина

[Висновки формуються разом учнями шляхом питань в ході бесіди]

 Давайте підсумуємо. Ви сьогодні переконалися в тому, що людство не може існувати без природи, але іноді людина чинить негативний вплив, пригадайте, які компоненти природи забруднює людина, яким чином, та до чого це призводить (...учні дають відповіді...) [замулення річок, забруднення води, знищення рослин та тварин, забруднення ґрунтів, забруднення повіря тощо].

 А якщо людина буде забруднювати тільки річку, чи знищить лише який вид рослин, інші ж компоненти не постраждають? (учні: всі компоненти взаємоповязані, тому постраждають).

 А що людині з того, що вона забруднює все навколо, вона ж від цього не страждає, чи страждає? (учні: страждає, тому що, людина використовує компоненти середовища і є частиною цього середовища).

 І саме через це, утворюються різні стихійні явища у природі, які пов’язані з людською діяльністю, що негативно спрямована на природу. Пригадайте, які це явища? (учні: спустелення, звуси, обвали, селеві потоки тощо)

 А які заходи вживає людина, для обмеження впливу та збереження природного середовища? (учні: природоохоронні території, екомости, альтернативні види енергії, зменшення використання пластику тощо).

 Молодці, з огляду на вашу орієнтацію та обізнаність у цій темі, я можу сказати, що ви непогано володієте матеріалом, і як справжні вчені можете давати поради навіть дорослим та вказувати їм, на певні дії, які спричиняють поганий вплив на природу – аргументуючи це тим, що від цього постраждаємо лише ми.

 І тому, памятайте, людина – гість природи, вона не може вирішувати що робити, природа сама все буде регулювати, людині варто лише не втручатися.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
18 квітня 2020
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку