Етична бесіда на тему "Толерантність починається з мене"

Про матеріал
Етична бесіда для проведення позакласної години спілкування з учнями 6-7 класів на тему: "Толерантність починається з мене"
Перегляд файлу

 

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

Кафедра педагогіки та менеджменту освіти

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ»

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМА: «Толерантність починається з мене»

 

 

 

студентки 3 курсу  МІЕ17Б  групи

факультету фізико-математичного

                                                                  спеціальності Математика

                                                             Буц Катерини Олегівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: формувати ціннісне ставлення учнів до принципів толерантного відношення між людьми, що забезпечує порозуміння в різноманітному оточуючому світі, стимулювати учнів осмислювати потреби в толерантній поведінці, заохочувати бути толерантними.

 

Завдання:

 1.поглибити розуміння сутності понять: «толерантність», «взаємоповага», «терпимість», «унікальність», «стереотип»,  «співпраця», «чуйність», «поблажливість», «співпереживання», «уважність», «спостережливість», допомогти зрозуміти відмінність між толерантною та інтолерантною поведінкою; розвивати терпимість до відмінностей між людьми.

2. формувати позитивне відношення до інших людей, викликати почуття захоплення людьми, які проявляють толерантність в буденній діяльності та зневагу до прояву дискримінації людей, заподіяння шкоди.

3. формувати переконання в цінності  для кожної людини проявляти терпимість, повагу до інших людей, приймати людину такою, яка вона є.

4. формувати прагнення до саморозвитку навичок розуміння і прийняття людей з оточення, їх внутрішнього світу. Поглибити процеси саморозкриття, самоаналізу.

 

Форма проведення: етична бесіда

 

Цільова аудиторія: учні 6-7 класів

 

Обладнання і наочність: аркуші паперу, дошка, липкий папір у вигляді сердечок, фломастери, ватман з написом «Толерантність».

 

Використані джерела:

  • Зубова С., Мельниченко О. «Крок назустріч» // Психолог.-2008
  • Скворчевська О.В. Ігрові методики роботи з учнями 5-9 кл. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада +», 2007
  • Солдатова І., Шайгерова Л., Шарова О. «Тренінг толерантності для підлітків» // 2002.-червень

 

Попередня підготовка: ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, пошук інформації, планування.

 

Хід виховного заходу

 

l. Вступна частина

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини»,- сказав італійський учений Гвіччардіні. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть тебе відсталим або занадто «крутим», Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. В цьому нам допоможе толерантність.

А що ж таке толерантність? (відповіді учнів)

(толерантність-це терпіння, прийняття іншої людини такою, яка вона є, зі всіма її достоїнствами та недоліками.)

Яка потреба в толерантному ставленні? (відповіді учнів)

(здатність вести себе толерантно  зможе забезпечити успіх у спілкуванні.)

А чи знаєте ви, як називають людей, які не є толерантними? (відповіді учнів)
(протилежне поняття до толерантності – інтолерантність. Поділ людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму здійснює як толерантні, так й інтолерантні вчинки.)

 

ll. Основна частина

 

1. «Унікальні листочки»

Кожна людина неповторна . Світ тому і цікавий, що ми всі різні. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Хтось має довге волосся, а хтось коротке. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Ви не схожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям.

Зараз проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні. Будь ласка, кожен візьміть аркуш паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. Складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий верхній кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

  • Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? (Ні, всі слідували інструкції і робили правильно).
  • Чому аркуші відірвані так по-різному? (Всі ми різні, у кожного свій характер, свої особливості поведінки).
  • Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? (Ні, кожен відривав по-своєму, і ні в якому разі не є гіршим)
  • Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? (Так)
  • Чого навчає ця вправа? (Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною).

 

2. Вправа «Ми різні, але схожі»

Потрібно розділитися на пари і назвати по 2 схожі риси і по 2 риси, які відрізняють вас. Після цього за 30с потрібно об’єднатися у групи за різними ознаками: колір волосся, гороскоп, зріст, колір очей, і т.д.

Буває так, що наша думка і думка оточуючих людей можуть не збігатися. Іноді це стає причиною виникнення конфліктів. Як ви думаєте, чому виникають конфліктні ситуації?

Прогнозовані відповіді учнів:

-не розуміють один одного

-не поступаються один одному

-не сприймають чужої думки

-хочуть завжди бути головним

-не вміють слухати інших

-роблять зло

-не вміють стримуватися

 

Висновок: ми можемо бути схожі, але при цьому мати різне бачення, а можемо

відрізнятися і мати схожі думки, найважливіше при спілкуванні з іншими людьми - це володіти собою, приймати чужу думку, вміти чути інших, дуже важливо сформувати  у себе звичку терпимо і навіть з інтересом ставитися до думки інших людей, і тоді багатьох проблем можна уникнути.

 

3. Ситуації

1. Микола був відсутній протягом тижня на заняттях з поважної причини. Коли він прийшов до класу і сів на своє місце, до нього підійшов  однокласник і сказав: «Це моє місце, я хочу і буду тут сидіти!»

Як ви вважаєте, правильно вчинив однокласник? (ні)

Як відчував себе Микола? (неприємно, відчував неповагу до себе)

Як вчинили би ви, якщо опинилися на місці однокласника? (сіли б на своє старе місце, запитали у вчителя)

 

2. Через декілька днів має відбутися вокальний конкурс. І від кожного класу треба 1 представник. Учні самостійно мали вирішити, хто буде співати. Георгій мав здібності в музиці, співав найкраще серед своїх однокласників, але був за національністю грузин. І коли він, запропонував, виступити за честь класу, учні почали сміятися, і говорити: «ти зі своєю зовнішністю жоден конкурс не виграєш, а ще ви грузини занадто всі емоційні.»

Чи правильно вчинили однокласники? (Ні)

Чому його однокласники так вчинили? (Георгій не схожий на інших, має іншу зовнішність)

Уявіть, як боляче та неприємно було Георгію. Але він такий самий учень. Він не винен, що має якісь інші риси обличчя, не гірші, не кращі, а унікальні, він таким народився, і вплинути на це не може. А те що грузини емоційні, можна сказати, так само, що мусульмани агресивні, а всі мешканці Марса – грубіяни. Це все є стереотипи, які негативно впливають на нашу поведінку.

 

Розглянемо ще 1 ситуацію, щоб у цьому переконатися.

3. 7-а і 7-б  дивились відеозапис бесіди з дівчиною, яка відповідала на питання тесту здібностей. Одному класу (7-а)  розповіли, що дівчинка – з бідної родини, живе на окраїні, у неблагополучному районі, іншому (7-б) – що це донька інтелігентів-вчених з респектабельного району. 7-а оцінив здібності дівчинки нижче середнього рівня і згадав, що вона не відповіла майже на половину запитань тесту. 7-б оцінив рівень здібностей як високий, згадавши, що вона на більшість питань відповіла правильно.

Чому однакове відео викликало різні відповіді учнів? (звернули увагу на фінансовий стан сім’ї, соціальний прошарок, а не на здібності дівчинки). Ми з вами  звертаємо увагу на частину інформації, яка відповідає стереотипу, а іншу частину ігноруємо.

 

 

4.  «Наш клас – територія толерантності».

Я думаю ви вже готові назвати риси, які характеризують толерантну людину.

На дошці висить ватман, на якому написане слово «Толерантність». Кожному учню дається липкий папірець, у вигляді сердечка, і кожен на ньому пише слово, яке починається на першу букву його ім’я або прізвища, і асоціюється із толерантністю (терпимий, лояльний, рівний, розсудливий, надійний, людяний, особливий, співпереживаючий, спокійний, товариський, радісний, тактовний, ініціативний, оптимістичний…). Після цього учні по черзі підходять до дошки, і на ватман приклеюють папірці.

 

 

5. Вправа «Віддайте мені»

 Уявіть собі, що ви матроси і пливете на кораблі. На вас нападає чудовисько і вимагає віддати кого-небудь із команди (вибирається  учасник). Ваше завдання – довести чудовиську, що ця людина вам потрібна. Далі чудовисько вибирає іншого учня. Необхідно пам’ятати, що на кораблі не можна обійтися без будь-кого. Тут важливий кожен член команди, щоб не піти на дно. Доводити значущість людини необхідно зі слів: «Ми не віддамо тобі… Він потрібний нам самим, тому що…».

 

Висновок: зараз такий час, що в подальшому житті треба працювати здебільшого в колективі. Одна людина не може бути у всьому кращою та унікальною. Хтось з вас гарно плаває, хтось добре щось знає, хтось спортивний або вправний, швидкий, розсудливий (опиратися на відповіді учнів). Ця вправа допомогла нам збагнути, що  кожен з вас неповторний, і потрібний колективу по-своєму.

 

6. Відео

Пропоную подивитися відео, як учні вашого віку поводять себе  в одній з гімназій Кіровоградської області.

 https://www.youtube.com/watch?v=tTgHC--KM3I

Чи толерантно себе поводять учні? (так)

Чи варто так себе поводити? (так, така поведінка робить спілкування простішим, стає легше товаришувати, піднімається настрій…)

 

7. Тест «Чи толерантна ти людина?»

А зараз ми дамо відповіді на 5 запитань і дізнаємось, чи вам притаманні риси, які є на дошці, чи є ви толерантною людиною.

  1. Степан має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як

поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

а) постійно демонструвати своє невдоволення

б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски

в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям

2. Ольга часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

а) засуджувати ці вчинки

б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися

в) з розумінням поставитися до проблем Ольги і поступово заохочувати її до навчання

3. Петро постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?

а) відповідати брутальністю на брутальність

б) прагнути уникати спілкування

в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу

4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама

б) натякну, що вона має кумедний вигляд

в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання

5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?

а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити

б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю

в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.

 

Оцінюємо отримані результати:

а) - 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 бали

 

Підраховуємо загальну кількість балів:

5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина. Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: «Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні».

6-10 балів – ви характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом «Моя хата – скраю, я нічого не знаю», або ж маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.

11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими.

 

lll. Заключна частина

 

І наостанок сформуємо правила толерантного спілкування у колективі. Учні по черзі фломастерами або маркерами записують на ватмані їх між сердечками.

 

Очікувані відповіді учнів:

  • Бути завжди уважним
  • Не ображати співбесідника
  • Всі люди не кращі, й не гірші, а просто різні
  • Залишатися самим собою
  • Поважати думку інших, навіть, якщо вона не збігається з твоєю.
  • Бути гуманним
  • Не перебивати

 

Доповнення:

Бути терпимим у спорі, уміти аргументувати свою думку, бути милосердним, утримуватись від наказів, команд, образливих жартів, частіше говорити ввічливі слова, не давати порожніх обіцянок, не хвалитися, не обговорювати чуже життя, вказувати на помилки опосередковано, давати людям можливість врятувати свій престиж, домагатися, щоб люди були раді зробити те, що ви пропонуєте.

Ми з вами маємо зрозуміти, що коли ми будемо дотримуватися цих правил, порад, то взаємодіяти нам буде комфортніше. Кожен з нас знає, як неприємно буває на душі, коли хтось щось погане сказав, образив, не захотів нас почути. І, навпаки, як приємно, коли нас підтримали, дали пораду, вислухали, коли день пройшов на позитиві.

Отже, сьогодні ми говорили про толерантність, про її прояви, усвідомили цінність кожної людини. Було б дуже добре, щоб ваші знання та навички, отримані на занятті, не втрачалися у буденному житті, у взаємовідносинах з оточенням.                                                                      

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
19 квітня 2020
Переглядів
3673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку