Тема. Етнографічні джерела.
Мета. Пояснити учням, що таке етнографічні історичні джерела , навести їх приклади історичних джерел; формувати історичну свідомість; навчити учнів працювати самостійно, використовуючи підручник, роздатковий матеріал; виховувати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу, формування умінь і навичок
Обладнання: підручник, ілюстрований матеріал, презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
Добрий день, дорогі друзі
Добрий день!
На вас чекає гарний день.
Бачу, всі веселі і здорові
До уроку всі готові!
Доброго дня, шановні учні.
Пропоную вам зранку розім’ятися та налаштуватися на урок.
2. Метод «Покажи свій настрій».
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування:
Що таке «хронологія»?
Скільки років у столітті?
Скільки років у тисячолітті?
Робота з термінами. Гра «Листопад».
На столі стоїть дерево, на якому замість листя прикріплено папірці, на яких зазначено поняття.
Зняти папірець з «дерева термінів» і дати визначення понять
ІІІ. Мотивація навчальних досягнень.
Слово вчителя.
Діти, перед вивченням нової теми, я хочу щоб ми з вами прочитали уривок з української народної казки «Дідова дочка й бабина дочка» ( текст уривка у кожного учня на парті).
Ото йде та йде дідова дочка дуже великим лісом, коли стоїть яблунька, така зарощена бур'яном, що й не видко, та й каже:
— Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене — я тобі у великій пригоді стану!
От дідова дочка закотила рукави, обполола, обханючила і пісочком обсипала; яблунька подякувала, дівчина пішла далі.
Ото схотілось їй пити. Вона зайшла до криниці, а криничка їй говорить:
— Дівонько-голубонько, обчисть мене, обханюч мене — я тобі у великій пригоді стану!
От дівчина обчистила, обханючила і пісочком обсипала; криничка їй подякувала, вона пішла далі.
Коли стоїть піч, і така облупана, а біля неї глина лежить. Ото й каже піч:
— Дівонько-голубонько, обчисть, мене, обмаж мене — я тобі у великій пригоді стану!
От дівчина замісила глину, полізла у піч, обчистила, обмазала; піч їй подякувала, дівчина пішла далі.
Запитання:
Слово вчителя.
Ви добре знаєте, що таке буває тільки в казках. Але тепер подивіться на речі, які прийшли до нас із музею зручно розташувалися у нас на парті ( глиняні горщики, глечики, рушники , хустки, вишиті сорочки, предмети побуту) і подумайте, чи можуть вони нам щось сказати?
Оголошення теми і завдання уроку.
Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є Етнографічні джерела та їх різновиди.(відкриваємо зошити записуємо число тему уроку)
Після цього уроку учні зможуть:
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. План уроку.
1. Етнографічне джерело інформації
2. Фольклорне джерело інформації
3.Лінгвістичне джерело інформації
І. Вступне слово вчителя
Завданням історика є відтворення картини минулого. Щоб дізнатися про події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють їх, роблять висновки. Адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.
Етнографічне джерело інформації – це пам»ятки, які зберігають відомості про побут, культуру та звичаї народу
Фольклор – це усна народна творчість, яка виражає вірування, фантазії,
ІІ. Цікава руханка
Ми вже дещо втомилися слухати і виконувати завдання, тому пропоную провести фізкультхвилинку, яка не тільки допоможе нам розім’ятися, а й сприятиме повторенню вивченого матеріалу.
Працюємо за методом «Займи позицію» + фізкультхвилинка. Учні повинні виконати певні дії : «ТАК» - піднімаєм руки вгору,«НІ» - перед собою.
. 3. Лінгвістичне джерело інформації
Лінгвістичне джерело інформації - пам’ятки мови, що містять цінні для історії відомості.
V. Повторення вивченого матеріалу
Метод «Історична абетка».
Для проведення гри «Історична абетка» на дошці прикріплюється українська абетка. Вчитель показує літеру, учні називають слова, що стосується історії і починається на вказану літеру.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Рефлексія .
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати п. 14
2. Намалювати один із видів історичних джерел.
Самооцінювання.