Це урок буде корисний учителям які викладають історію і українознавсто, українську літературу.
Розробка уроку
виконала вчитель історії
Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів № 104
Харківської міської ради Харківської області
Веріженко Ольга Сергіївна
Тема уроку: Еволюція розвитку українського традиційного жіночого одягу
Мета уроку:
навчальна -ознайомити учнів із основними елементами жіночого національного костюму;
розвиваюча - сформувати ключові, предметні (історичну, хронологічну, етнографічну), вміння застосовувати знання.
виховна –формувати суспільні цінності, повагу до культури українського народу, його історичного минулого.
Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.
Компетентності:
Ключові: спілкування державною,іноземною мовами, інформаційно-комунікаційна, уміння вчитися упродовж життя, соціальна і громадянська.
Предметні: хронологічна, (часова, просторова)., історична, етнографічна.
Технології: ІКТ, компетентнісного, особистісно-орієнтованого навчання, критичного мислення.
Методи роботи: бесіда, робота з джерелами (письмовим та візуальним).
Основні поняття: еволюція, національний костюм.
Обладнання уроку: Картка з уривком із твору «Маруся» Г. Квітки – Основ’яненка,
Міжпредметна інтеграція: українська література, біологія
Роздатковий матеріал: картка самооцінювання, малюнки.
Хід уроку
І. Актуалізація знань
Бесіда:
(https://naurok.com.ua/test/evolyuciya-lyudini-38242.html)
(еволюція)
(https://amazing-ukraine.com/ukrainskyi-narodnyi-kostium-istoriia-znachennia-tradytsii/ )
(Народний костюм)
Отже, сформулюємо визначення:
Давайте, визначимо ключові особливості українського національного костюму (біла сорочка, вишиванка, вінок, червоні чоботи…) – приклади наводять діти.
ІІ. Опрацювання нового матеріалу:
Проблемне запитання:
З’ясувати, з яких елементів складається традиційний жіночій костюм?
Визначимо основні елементи національного одягу.
Традиційний костюм українців має чітку вікову стратифікацію: дитяче вбрання, дівочий варіант, вбрання дорослих. Вбрання розрізнялось також за складовими, також за матеріалам виготовлення й орнаментацією.
Лексична робота: З’ясувати лексичне значення слова «стратифікація» за посиланням: (https://uk.wikipedia.org/wiki)
Основу традиційного жіночого костюма XVII – XIХ ст. складала сорочка, яка служила натільним і одночасно вихідним одягом.
(фото з особистої колекції)
Історичний екскурс: Віртуальна подорож Слобожанщиною:
«Слобідська Україна ХІХ ст.»
Робота з картою: Які міста входять до Слобожангщини?
Сергій Васильківський «Українське село»
Робота з джерелом: Роздивіться, як жили люди в українському селі ХІХ ст.
Ілля Рєпін «Українка»
(https://sverediuk.com.ua/illya-ryepin-vidatniy-ukrayinskiy-rosiyskiy-hudozhnik/ )
Робота з джерелом: Роздивіться, образ української дівчини.
Бесіда:
Елементи костюму:
Найбільш відомим українським жіночим традиційним поясний одягом є плахта. За кольором плахти можна було сказати, хто це – дівчина чи молодиця, молода чи стара. Дівчата носили червоні.
Перегляньте малюноки. Зверніть увагу на тканину, колір.
(http://www.ridnamoda.com.ua/ )
Слово учителя: Робота з малюнками.
Завдання учням:
Найпростіший і найдавніший поясний одяг- це запаска. Це чотирикутний шматок вовняної тканини з зав'язками на верхніх кутах.
Дерга - це одноплатовий розпашний жіночий одяг з саморобного сукна.
Характерним видом нагрудного жіночого одягу була керсетка.
(фото з особистої колекції)
Свита – верхній одяг з білого домотканого сукна, довжиною до колін и нижчі.
Жінки літом, за традицією, ходили босоніж. Найбільш характерним взуттям населення були чоботи.
Найбільш відомою прикрасою на Україні є «добре намисто» вироблено зi справжніх червоних коралів.
Вінок був як, правило святковим головним убором, особливо пишними були весільні вінки, які робилися як з живих так і штучних квітів. Вийшовши заміж, жінка не могла ходити з непокритим волоссям. Головним убором заміжньої жінки була намітка, очіпок, хустка.
Давайте, з’ясуємо значення прислів’я:
Вийся віночку легенько- стелися, доле, щасливенько.
Як ви можете пояснити зміст?
Самостійна робота за застосування вивченого матеріалу: 1) з поданого уривку джерела (Г. Квітко – Основ’яненко «Маруся») підкреслити елементи костюму.
2) з поданих слів підкраслити ті, що стосуються костюму.
Завдання для закріплення:
Гра «Так» чи «ні»:
IV. Домашнє завдання
Знати й розуміти поняття, «еволюція», «народний костюм», «Жінка - берегиня» (4-6 балів).
Добдрати прислів’я і приказки, в яких зустрічається костюм українського народу (7-9 балів).
Творче завдання: Розфарбувати Українську сорочку (відповідно до моди нашого регіону) (10 -12 балів).