Активізувати й розширити знання учнів про байку як жанр; дати уявлення про першого байкаря Езопа; вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; вдосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати за особами; розвивати способи і види читання байки, вміння формулювати свою думку; виховувати готовність допомоги, сміливість, самовладання.
Урок 86. ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. ЕЗОП. ДВОЄ ПРИЯТЕЛІВ І ВЕДМІДЬ
Мета: активізувати й розширити знання учнів про байку як жанр; дати уявлення про першого байкаря Езопа; вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; вдосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати за особами; розвивати способи і види читання байки, вміння формулювати свою думку; виховувати готовність допомоги, сміливість, самовладання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра «Дуель»
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного розділу (с. 115).
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
«Асоціативний кущ»
— Урок наш незвичайний і цікавий. Це урок-подорож. Ми будемо і розвідниками, і мислителями, і шукачами нового та незвіданого. Зараз вирушимо на машині часу в давні часи, до міст величної Греції.
Щоб дістатися місць призначення, їхати будемо на колісниці, які використовувалися для перегонів. Перегони на колісницях — це вид змагань на Олімпійських іграх у Стародавній Греції.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Ми потрапили до області Лаконіка, мешканці якого змалку вчилися говорити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таке мовлення називають лаконічним. Ваше завдання — прочитати статтю в підручнику, дати відповіді на запитання лаконічно і точно.
• Яка назва нового розділу?
• Які байки ви вже читали?
• Хто був їхнім автором?
• Як називають авторів байок?
• Що таке байка?
• Що називається мораллю байки?
• Що писав про значення байки Іван Франко?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо з ознайомлення з байкою «Двоє приятелів і ведмідь» першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно — Езоп, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їхні вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над удосконаленням навички читання.
Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт — величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про Езопа.
За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у Стародавній Греції у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.
2. Фізкультхвилинка
3. Опрацювання змісту байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь»
1) Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем, потім — напівголосно в парах
вкупі скрута
вгледів невдовзі
оговтався нажаханий
самісінький візьметься
— Доберіть синоніми до слів вкупі (разом, спільно); вгледів (побачив, вздрів); нажаханий (наляканий, сполоханий).
— Які слова вам незрозумілі? Прочитайте їх тлумачення у підручнику.
2) Пояснення значень висловів.
— Доберіть пояснення до кожного вислову.
Має слушність відбити напад
Затамував подих має рацію
Дати відсіч даремно
Марна справа завмер
3) Гра «Передбачення».
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у банці, якщо вона має таку назву?
4) Комбіноване читання байки (учитель—учні).
— Чи сподобалася вам байка?
— Які картини ви уявляли, слухаючи її?
— Які почуття вона у вас викликала?
5) Гра «Бджілки».
Повторне читання байки учнями напівголосно
— Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу?
— Що на це відповів інший?
— Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?
— Чи попередив про небезпеку свого товариша?
6) Фізкультхвилинка.
7) Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
— Чому другий приятель прикинувся неживим?
— Прочитайте, як він почувався після цього?
— Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому?
— Прочитайте речення, які передають хвилювання, тривожність.
— Що автор хотів показати своєю байкою?
— Які риси характеру засуджуються? Знайдіть і прочитайте мораль байки. Чим стало це повчання?
8) Робота за ілюстрацією.
— Якими словами можна підписати малюнок?
— Ми прибули у місто Афіни — столицю Греції. Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою, богиня Афіна і бог Посейдон — цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок Афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто — Афіни.
9) Робота в парах. Читання байки за особами.
— З якою інтонацією слід читати перший діалог? (Першого чоловіка — з упевненою, зневажливою до сумнівів приятеля; другого — стривоженою.) Другий діалог? Які слова розкривають мораль байки?
10) Фізкультхвилинка.
11) Робота над удосконаленням техніки читання.
— Наша колісниця прибула до міста Олімпія. Візьмемо участь в Олімпійських змаганнях «Перегони». Покажемо свою спритність і швидкість, але у читанні. (Учні читають текст протягом однієї хвилини, роблять простим олівцем позначку. Знову починають читати спочатку і намагаються обігнати помітку. Якщо обігнали, знову ставиться помітка тощо).
12) Робота в групах.
1-ша група - Робота з фразеологізмами
— Доберіть фразеологізми до окремих епізодів байки. Поясніть свій вибір.
• Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки);
• фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив);
• як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово);
• брати ноги на плечі (перший приятель утік);
• душа в п’яти пішла (обидва приятелі дуже злякалися);
• білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік);
• ні живий, ні мертвий (дуже переляканий);
• як з-під землі (раптово);
• сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим).
2-га група
— Поясніть значення фразеологізмів, у яких зустрічається слово ведмідь.
• Ведмежа послуга — безглузда послуга, яка замість допомоги завдає значної шкоди, неприємностей.
• Ведмідь на вухо наступив — про людину, у якої відсутній музичний слух.
• Ведмежі обійми — міцні обійми.
• Ділити шкуру невбитого ведмедя — про необґрунтовані плани, сподівання.
• Міцний, як ведмідь — сильний.
• Сила, як у бурмила — сильний.
• Ізвивається, як ведмідь у танці — незграбний.
• Бурчить, як ведмідь — незадоволення.
• Живе, як ведмідь у барлозі — відлюдність.
• У ведмедя десять пісень, і все про мед — ненажерливість.
3-тя група
— Змініть зміст байки на позитивний.
• А я б учинив в подібній ситуації так...
4-та група
— Поєднайте частини прислів’їв.
Людина без друзів — що дерево без коріння.
Нових друзів май — старих не забувай.
Як прийде туга, пізнаєш друга.
В лиху годину пізнаєш вірну людину.
Дружба — найбільший скарб.
Друг боягуз — гірше ворога.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Нарешті ми вдома, у рідному класі. Давайте повторимо все набуте під час подорожі.
— Який жанр повторили?
— Що таке байка?
— Хто такий Езоп?
— Що ви запам’ятали про нього?
— Які прислів’я про дружбу взяли з уроку?
— Яка мораль байки?
— Які недоліки людського характеру засуджувались у байці?
— Чим запам’ятався вам урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Оберіть з-поміж трьох завдань найбільш цікаве для вас.
1. Прочитати байку (с. 116-118). Переказати від імені приятеля, що мало не постраждав від ведмедя.
2. Прочитати і продовжити байку.
3. Скласти байку «Як мої друзі потрапили у халепу».