Заступник директора
______________ Г.А. Скаковець
____________________________
факультативного курсу з біології 8 класу
«Людина та її здоров’я»
№ п/п |
Зміст навчального матеріалу |
Кількість годин |
Дата |
Примітка |
|
Вступ ( 3год.) |
|
|
|
1 |
Поняття про здоров'я, його інтегрований зміст. Складові здорового способу життя.
|
1 |
|
|
2 |
Основні чинники, що впливають на здоров'я. Показники тривалості життя в Україні та інших країнах світу. Теоретичні обґрунтування середньої тривалості життя людини.
|
1 |
|
|
3 |
Основні методи дослідження організму людини.Нормативно-правова база захисту життя і здоров’я людини. |
1 |
|
|
|
Тема 1. Раціональне харчування як умова забезпечення нормальної життєдіяльності організму людини (орієнтовно 8 годин) |
|
|
|
4 |
Травна система - система, забезпечення організму поживними речовинами. Народні традиції харчування
|
1 |
|
|
5 |
Наукові основи раціонального харчування. Продукти рослинного походження - джерело вітамінів та мікроелементів. Пряні рослини, їх вплив на організм.
|
1 |
|
|
6 |
Гігієнічні та фізіологічні вимоги до продуктів харчування. Особливості приготування їжі, що максимально зберігають цінність поживних речовин в продуктах харчування.
|
1 |
|
|
7 |
Теорії харчування. Альтернативні види харчування. Вегетаріанство і його види. Переваги і недоліки вегетаріанства. |
1 |
|
|
8 |
Роздільне харчування. Голодування.Лікувальне харчування. |
|
|
|
9 |
Недостатнє та надмірне харчування, їх наслідки(нервова анорексія, булімія, булімарексія, ожиріння). |
1 |
|
|
10 |
Харчові отруєння.Види харчових отруєнь. Симптоми харчових отруєнь. Перша долікарська допомога при харчових отруєннях. |
1 |
|
|
11 |
Харчові добавки. Цифрова класифікація харчових добавок. Генетично-модифіковані продукти. Практичні роботи:1.Аналіз харчових продуктів (якісні реакції на білки, крохмаль та визначення вмісту вітаміну С). |
1
|
|
|
|
Тема 2.Рухова активність і здоров'я (орієнтовно 6 годин)
|
|
|
|
12 |
Рухові ігри в традиціях українського народу. Фізична культура як профілактика гіподинамічного синдрому. Засоби фізичного виховання: вправи, рухливі ігри, спорт. Їх роль у зміцненні здоров'я та запобіганні хворобам. |
1 |
|
|
13 |
Віково - статеві особливості оздоровчого тренування. Протипоказання до занять оздоровчим тренуванням. Режим фізичного навантаження.Самоконтроль за станом фізичного навантаження. Вимоги до правил проведення тренування. |
1 |
|
|
14 |
Негативний вплив на організм підвищеного фізичного навантаження. Травматизм та його причини у підлітків.
|
1 |
|
|
15 |
Причини порушення постави і розвитку плоскостопості. Їх виявлення та попередження. |
|
|
|
16 |
Вплив рухової активності на зовнішність. Коригуюча гімнастика та її застосування. Спортивна аеробіка. Нетрадиційна гімнастика |
1 |
|
|
17 |
Загартування організму. Правила загартування. Комплексне використання природних факторів у загартуванні. Практичні роботи: 1. Надання першої допомоги під час травмування. 2. Визначення правильності постави 3. Визначення гнучкості хребта
|
|
|
|
|
Тема 3. Соціальні небезпеки: наркоманія, алкоголізм, паління(орієнтовно 6 годин) |
|
|
|
18 |
Соціально - психологічні передумови тютюнопаління. Вплив компонентів тютюнового диму на організм людини. Пасивне куріння: наслідки для здоров’я дітей та дорослих. Наявність фізичної залежності від нікотину. Профілактика паління та подолання цієї звички. |
1 |
|
|
19 |
Соціально – психологічні передумови виникнення залежності від алкоголю у неповнолітніх.Вплив алкоголізму на організм людини. Стадії алкоголізму. |
1 |
|
|
20 |
Антиалкогольна профілактика. Соціально – психологічні передумови виникнення залежності від наркотиків у неповнолітніх.
|
1 |
|
|
21 |
Наркотичні речовини: їх класифікація, вплив на організм людини. Ранні ознаки вживання наркотичних речовин підлітками |
1 |
|
|
22 |
Наркозалежність та її стадії. Кримінальна відповідальність за розповсюдження наркотичних речовин. Антинаркотична профілактика. |
1 |
|
|
23 |
Ставлення держави до проблеми профілактики виникнення алкоголізму та наркоманії. Практичні роботи:1.Визначення впливу тютюнопаління на органи дихання.2. Визначення впливу нікотину на ферменти слини3.Визначення впливу алкоголю на живий організм.
|
1 |
|
|
|
Тема 4. Інфекційні хвороби – супутники людини (орієнтовно 5 годин) |
|
|
|
24 |
Історичні відомості про інфекційні хвороби.Інфекція, інфекційний процес, інфекційнахвороба. Основні умови, необхідні для виникнення інфекційного захворювання |
1 |
|
|
25 |
Патогенність і вірулентність мікроорганізмів. Інфекційний ланцюг. Класифікація інфекційних хвороб. Періоди інфекційного захворювання. |
1 |
|
|
26 |
Особливості будови та життєдіяльності вірусів. Вплив вірусів на організм хазяїна. Характеристика найпоширеніших вірусних захворювань.
|
1 |
|
|
27 |
Клінічна характеристика ВІЛ-інфекції. Профілактика ВІЛ – інфекції. Медична допомога хворим на СНІД. Правовий та психологічний захист хворих та інфікованих ВІЛ. Проблема ВІЛ/СНІДу в Україні. |
1 |
|
|
28 |
Особливості будови та життєдіяльності бактерій. Характеристика бактеріальних захворювань, що набули соціального значення. Протозойні інфекції (амебіаз, токсоплазмоз, малярія), їх характеристика.
|
1 |
|
|
29 |
Профілактика інфекційних захворювань: загальна і спеціальна. Практичні роботи:1.Симптоми вірусних та бактеріальних захворювань.2.Розробка рекомендацій щодо профілактики інфекційних захворювань.
|
1 |
|
|
|
Тема 5. Лікарські рослини – помічники людини (орієнтовно 6 годин) |
|
|
|
30 |
Цілющі властивості лікарських рослин. Поняття про фітотерапію. Основні положення сучасної фітотерапії. Історичні етапи розвитку фітотерапії. Основні принципи і завдання сучасної фітотерапії. |
1 |
|
|
31 |
Календар збирання лікарських рослин. Збирання, сушіння та зберігання лікарських рослин. Форми застосування лікарських рослин. Поняття про офіцінальні та неофіцінальні лікарські рослини. Кімнатні лікарські рослини. |
1 |
|
|
32 |
Народні традиції фітопрофілактики. Лікарські рослини щоденного вжитку. Лікарські рослини, які підвищують опірність організму до несприятливих факторів середовища. |
1
|
|
|
33 |
Основи і принципи ароматерапії: об’єкти, способи, методи застосування. Лікарські рослини та ефірні олії, які використовуються в ароматерапії. |
1 |
|
|
34 |
Охорона лікарських рослин та їх раціональне використання. Практичні роботи:1. Ознайомлення із правилами заготівлі і зберігання лікарських рослин. 2. Складання переліку лікарських рослин, овочів та фруктів, які використовують для виведення радіонуклідів з організму.3. Ознайомлення з методикою виготовлення настоїв, відварів, фіточаїв.
|
1 |
|
|
35 |
Повторення вивченого матеріалу за рік. |
1 |
|
|