Факультативне заняття з хімії. Тема: «Аспірин. Будова, властивості. Фармакологічні дії аспірину. Випробування аспірину на справжність, чистоту».

Про матеріал
Факультативне заняття з хімії. Тема: «Аспірин. Будова, властивості. Фармакологічні дії аспірину. Випробування аспірину на справжність, чистоту». РОзробка заняття розповідає про історію відкриття аспірину, знайомить з його будовою і властивостями, фармакологічними діями, удосконалює вміння отримувати інформацію з додаткової літератури, Інтернету.
Перегляд файлу

Білозерська ЗОШ І-ІІІ ступенів №18 Білозерської  міської ради

 

 

 

 

                      

 

 

 

 

 

                Факультативне заняття з хімії.

 

 Тема:   «Аспірин.   Будова,   властивості.   Фармакологічні   дії аспірину. Випробування аспірину на справжність, чистоту».

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     Учитель Цимбаленко О.М.


Тема:   «Аспірин.   Будова,   властивості.   Фармакологічні   дії аспірину. Випробування аспірину на справжність, чистоту»

Цілі заняття:

  1. Розповісти   про   історію   відкриття   аспірину,   познайомити   з   його
    будовою і властивостями, фармакологічними діями.
  2. Розвивати вміння проводити хімічні реакції ( на прикладі якісної
    реакції на аспірин), дотримуючись правил з техніки безпеки.
  3. Формувати    вміння    користуватись    інструкцією    з    використання
    лікарського      препарату,      удосконалювати      вміння      отримувати
    інформацію з додаткової літератури, Інтернету, викладати матеріал;
    розвивати навички роботи в групах.

Обладнання:

-         Формула аспірину (знімна модель функціональних груп).

-         Пігулки аспірину (в тому числі з закінченим терміном придатності).

-         Спиртівка, тримач, пробірка.

-         Плакат-модель із зображенням людини і діями простагландинів.

-         Картки із задачами, витяг із інструкції з використання.

-         Довідник, робочі зошити.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Комбіноване заняття: лекція з елементами бесіди, вправи, рішення задач, лабораторна робота, виступ учнів. Основні поняття фіксуються учнями в зошити.

І. Повторення основних понять: ліки, фармацевтична хімія, лікарська форма, класифікація ліків, методи досліджень. Відповіді на питання, які цікавлять учнів з попереднього заняття.

Знеболюючі засоби (анальгетики) можна розподілити на дві групи.

Анальгетики першої групи діють на периферії організму, в центрі виникнення відчуття болі і пригнічують больові сигнали у самому їх джерелі.

Анальгетики другої групи діють на центральну нервову систему і змінюють процес обробки сигналів, які потрапляють до головного мозку за больовими нервами.


Для багатьох анальгетиків другої групи характерні несприятливі побічні ефекти, в тому числі звикання і здатність викликати загальну депресію. На відміну, до анальгетиків, які діють на периферичні центри, людина звикає. Найвідомішим анальгетиком є аспірин. Інші представники мають схожу з аспірином структуру. Зазвичай вони є похідними саліцилової кислоти. Назва походить від латинської назви срібної верби (8а1іх АІЬа), оскільки, саліцилова кислота є в корі цього дерева.

II. 1. Аспірин. Саліциловий ефір оцтової кислоти. Ацетилсаліцилова кислота СбН4(СООН)(ООССНз)




■соон


соон


 


Саліцилова кислота у вигляді своїх похідних зустрічається в деяких рослинах. Вона була відкрита у 1838 р., а в1839р. Левіт виділив її з квітів. У 1874р. Кольбе отримав кислоту із фенолу і вивчив її антисептичні властивості. Застосовують тільки зовнішньо. Має антисептичні, бактерицидні властивості. Подразнює слизову оболонку. Подразнюючі дії залежать фенольної групи ОН. Синтезуючи різні препарати саліцилової кислоти, вчені прийшли до висновку, що якщо замінити фенольну групу то можна отримати препарат з іншими діями. Таким чином, шляхом заміни гідроксилу - ОН на ацетилену групу - ОСОСНз отримали медичний препарат аспірин. Він виявився менш дратуючим, ніж саліцилова кислота. Застосовується в медицині з 1899р.

2. Фізичні властивості (описують учні)

Білі кристали, слабко кислий запах, кислий смак ( звертаємо увагу, що з ТБ смакувати не можна), погано розчиняється у воді. Температура плавлення 133-136 С.

4. Якісна реакція.

Учні проводять реакцію омилення ефіру при кип’ячені з розчином гідроксиду натрію протягом 3 хв., після чого охолоджують і підкислюють розчином сіркової кислоти. Випадає білий осадок саліцилової кислоти, і розчин пахне оцтовою кислотою.


III.     Лабораторна робота. Проводиться у групах.

Видається два зразки речовини (аспірин і карбонат натрію). Необхідно визначити, яка із них є пурином . У робочих зошитах є схема проведення роботи і таблиця оформлення результатів.

IV.     Фармакологічна дія

Ацетилсаліцилова кислота є нестероідним (негормональним) проти запалюючим засобом. Аспірин використовується майже при всіх захворюваннях. Він надає протизапальну, анальгезіруючу (знеболюючу) і жарознижуючу дію, а також запобігає склеюванню тромбоцитів у кровоносних судинах. Тобто, «розріджує кров».

Під час захворювання у людини виникають особливі органічні речовини простагландіни. Вони:

  1. Є носіями больових сигналів із тіла у мозок.
  2. Діють    на    відділ    головного    мозку       гіпоталамус,    викликають
    підвищення температури.
  3. Сприяють   накопиченню   лейкоцитів   у   місці    захворювання,    що
    призводить до розвитку пухлин і набряків.

Механізм дії аспірину пов'язаний з пригнобленням процесу виникнення простаглнтидів. Процес відбувається одночасно в тканинах і нервовій системі. Цим пояснюється знеболююча дія ацетилсаліцилової кислоти. Внаслідок зменшення продукції простагландинів зменшується їх вплив на центри терморегуляції. Виходить, що аспірин знижує нагрівання вашого внутрішнього термостату - гіпоталамусу. Крім того, аспірин сприяє спаданню набряків. Зменшуючи пухлини, ацетилсаліцилова кислота діє саме так, як і при зниженні ' болю, а саме, пригнічуючи вироблення простагландинів.

Таким чином, в яких випадках лікар призначає прийом аспірину? Побічні дії

На жаль, і аспірин має свої мінуси. Він може спровокувати розлад шлунково-кишкового тракту, розвиток язви та синдром Реє (небезпечне для життя дитяче захворювання). Аспірин також здатний порушити функції печінки та нирок дорослих.


На перший погляд дивно, але всі мінуси аспірину закладені в самому механізмі його дії: здатності розріджувати кров і перешкоджати виробленню простагландинів.

Медики часто радять пацієнтам припинити прийом аспірину за п'ять днів до хірургічної операції або стоматологічної процедури, так як він може посилити кровотечу.

Ви пам'ятаєте про біль, який виникає при простагландинах? Так ось, вони допомагають вашому шлунку підтримувати слизову оболонку. Якщо знищити простагландини, так як це робить аспірин, і ваша слизова оболонка буде у небезпеці. Можливий такий вплив аспірину на внутрішні органи.

Протипоказання.

Під час хронічних захворюваннях шлунково-кишкового тракту; гемофілія, авітаміноз, вираженому порушенні функції печінки та нирок; вагітність (1 та З триместри); підвищена чутливість до ацетилсаліцилової кислоти.

Особливі вказівки.

У дітей віком до 2 років застосовується тільки під наглядом лікаря.

Аспірин - найдешевші ліки від болю, відпускається без рецепту. Тому хочеться акцентувати увагу на тому, що будь-який препарат використовується тільки за призначенням лікаря. До того ж аспірин тільки знімає симптоми болю, а не лікує його, не знищує причини захворювання.

V. Робота з інструкцією

Переходимо до роботи з інструкцією. Перед застосуванням препарату, перш за все, необхідно уважно прочитати інструкцію із застосування. Від цього залежить результат лікування - одужання або, навпаки, погіршення стану.

Видається інструкція з використання ліків (з метою економії часу) Учні отримують задачі, розв'язують. Виступ з варіантом відповіді. Розбір задач.

VI.     Виступи учнів з матеріалами про аспірин. Обговорення.


VII. Рефлексія.   Закріплення.   Учитель   відповідає   на   питання   учнів.
Приймає пропозиції з організації, змісту уроку.

Збираються зошити. Проводиться аналіз заповнених граф (учні записують питання, які їх цікавлять), «Цікаво!» ( школярі позначають найбільш цікаві моменти заняття).

VIII. Домашнє завдання.

Знайти приклади лікарських речовин, які містять парацетамол

ДОТАТОК№1

Інструкція з медичного застосування препарату

Аспірин (А8РІКШ)

АСЕТ¥Ь8АІЛС¥ІЖ АСГО

Склад та форма випуску

Пігулки: в упаковці 10 шт. 1 пігулка

Ацетилсаліцилова кислота      500 мг

Показання

Ревматизм, лихоманка під час інфекційно-запалювальних захворюваннях, больовий синдром слабкої та середньої інтенсивності різного ґенезу; профілактика тромбозів; профілактика інфаркту міокарду; профілактика порушень мозкового кровообігу за ішемічним типом.

Спосіб застосування та дози

Індивідуальний. Дорослим призначають від 150мг до 2г, добова - від 150 мг до 8г; кратність застосування - 2-6 разів на добу. Максимальні дози: під час прийому внутрішньо для дорослих - 8г, для дітей від 10 років -10мг/кг.

Протипоказання

Під час хронічних захворюваннях шлунково-кишкового тракту, гемофілія, авітаміноз К, вираженому порушенні функції печінки та нирок, вагітність ( І-ІП триместри), підвищена чутливість до ацетилсаліцилової кислоти.

Термін придатності


Не використовується препарат після закінчення терміну придатності, який вказаний на упаковці.

Умови та правила відпускання з аптек Відпускається без рецепту

Умови зберігання

Зберігати у сухому, прохолодному, захищеному від світла місці.

Зберігати у недоступному для дітей місці.

Задача №1. Для дитини старшої 2 років доза прийому аспірину складає 10мг/кг. Яку частину пігулки необхідно дати дитині, якщо її вага 12,5 кг? (У пігулці вміст ацетилсаліцилової кислоти складає 500 мг)

Задача №2. Максимальна доза ацетилсаліцилової кислоти при внутрішньому застосуванні для дорослих складає 8г, скільки пігулок може вжити доросла людина? (У пігулці вміст ацетилсаліцилової кислоти складає 500 мг).

Задача №3. Скільки пігулок аспірину може прийняти людина з хронічними захворюваннями шлунково-кишкового тракту у фазі загострення?

ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ

Вживай ліки грамотно, щоб звести до мінімуму ризик ускладнень

        Купуй ліки тільки в аптеці!

        Не   приймай   ліки   після   закінчення   терміну   придатності,
зазначеному на упаковці.

        Перед тим як приймати лікарський препарат, уважно вивчи
інструкцію із застосування.

        Якщо   в   інструкції   немає   особливих   вказівок,   приймай
препарати за 20-30 хвилин до прийняття їжі, коли вони краще
за все засвоюються.

        Щоб   дія   препарату   не   припинялась,   треба   підтримувати
визначену концентрацію в крові. Зазвичай пишуть, як часто
потрібне додавання. Але дуже важливо, щоб часові проміжки
між прийняттям були  однакові.  Тобто,  якщо в  інструкції
написано «З рази на день» , читай: «кожні 8 годин». А якщо ти


будеш приймати другу пігулку через 4 години після першої, а третю - через 12 годин після другої, то користь від лікування буде під сумнівом.

Завжди проси, щоб лікар докладно пояснив, навіщо і від чого він призначає тобі ті чи інші ліки. Маєш право знати! Обов'язково читай анотацію до препарату. Якщо те, що написане, відрізняється від рекомендацій лікаря, намагайся з'ясувати у нього призначення. Лікарі теж люди - можуть помилятися.

Якщо протягом дня тобі довелося приймати кілька різних препаратів, намагайся розвести їх у часі та не пити багато: не завжди можна передбачити, як вони будуть впливати один на одного. Вони можуть загальмувати, або, навпаки, дуже прискорити та посилити дію один одного. Є відомості, що серйозні ускладнення можуть виникнути, якщо ти будеш запивати ліки грейпфрутовим соком. Компоненти соку, впливаючи на ферменти печінки, змінюють дію хімічної речовини - і ефект стає непередбаченим. Обережно треба відноситись до рекомендації лікаря купувати ліки у конкретній аптеці або в будь-якій конторі: це може означає те, що лікар там має процент з прибутку, а ліки тобі не дуже необхідні.

І останнє. Як не банально це прозвучить, бережи себе, уникай шкідливих звичок, споживай їжу та пий і тоді, можливо, ліки тобі довго не знадобляться.


ЛИСТ ЗОШИТА ДЛЯ УЧНІВ

Дата:

Тема: Аспірин

Хід уроку

Фізичні властивості:

Якісна реакція на аспірин:

Тема роботи: Випробування аспірину на достовірність.

 Мета роботи: вивчити фізичні   властивості аспірину, провести якісну   реакцію    на    ацетилсаліцилову    кислоту,    навчитися знаходити її серед інших речовин.

Звіт про роботу

 

Хід експерименту

Результати експерименту

Речовина №1

Речовина №2

1 .Вивчення      фізичних властивостей:

 

 

Колір     Запах Розчинність у воді

 

 

2.Якісна реакція

 

 

Висновок: аспірин є речовиною № Фармакологічна дія аспірину:

 


і

doc
Додано
22 вересня 2023
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку