28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Факультативний курс "Основи хімічних знань"

Про матеріал
Тема: Жири Мета: формування ключових компетентностей: продовжити формувати знання про органічні речовини на прикладі жирів, розглянути склад, класифікацію і застосування жирів; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, виражати свої думки, спілкуватися державною мовою. Очікувані результати: учні наводять приклади жирів, їх поширення в природі і харчових продуктах; основні функції для живих організмі та значення в житті людини; оцінюють біологічне значення жирів і вуглеводів для харчування людини; раціональне співвідношення вживання рослинних та тваринних жирів. Реалізація НЛ: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перегляд файлу

Тема: Жири

Мета: формування ключових компетентностей: продовжити формувати знання про органічні речовини на прикладі жирів, розглянути склад, класифікацію і застосування жирів; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, виражати свої думки, спілкуватися державною мовою.

Очікувані результати: учні наводять приклади жирів, їх поширення в природі і харчових продуктах; основні функції для живих організмі та значення в житті людини; оцінюють біологічне значення жирів і вуглеводів для харчування людини; раціональне співвідношення вживання рослинних та тваринних жирів.

Реалізація НЛ: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

1. Організаційний етап

Привітання, налаштування на робочий лад.

2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя: Перші органічні речовини тому і назвали органічними, що були отримані з живих організмів. Ті сполуки, які ми вивчали до сьогоднішнього дня власне до організму відношення не мають. Речовини, які ми починаємо вивчати на сьогоднішньому уроці мають не просто безпосереднє відношення до організму, вони є його складовими.

  •                   Вони складають основу харчування людини
  •                   Вони найефективніше джерело енегрії: 1 г при повному окисненні дає 40 кДж енергії, для порівняння

Деревина 15 кДж

Вугілля 31 кДж

Бензин 42 кДж

Вони 40 кДж

  •                   Вони з давніх часів асоціювалися с багатством та благополуччям
  •                   В Біблії вони згадуються назвою «тук» (звідси й російська назва людей, що мають їх в надлишку)

Отже вони-це жири.

  На дошці представлені зразки різноманітних жирів, які ми використовуємо в повсякденному житті. Це і соняшникова олія, оливова олія, це і один із символів українського народу-сало.

Оголошення теми і мети уроку

3. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя :

Жири – похідні гліцерину і вищих карбонових кислот.

Результат пошуку зображень за запитом "формула жиру"

Робота в парах ( або групах) з текстами, обговорення і складання опорного конспекту:

Історія вивчення жирів

    Перший елементний аналіз жирів був виконаний А.  Лавуазье, який показав, що жири та олії складаються в основному з карбону та гідрогену. Він вважав, що цукор і крохмаль є «оксидами жирів», а в рослинах вуглекислий газ з'єднується з водою з утворенням жирів і виділенням кисню.

   Шеврель в 1811  р. при кислотній обробці мила, отриманого з свинячого жиру, виділив кристалічну жирну кислоту, а потім охарактеризував велике число різноманітних жирних кислот — від масляної до стеаринової. У 1812  р. він відкрив холестерин.

Що?

 Де?

Коли?

Хто?

Жири    (будова)

 Франція

1811р.

Мішель ЕженШеврель

Жири    (синтез)

 Франція

 1845р.

Пєр Ежен Марселен Бертло

Класифікація жирів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Жири в природі.Їх фізичні властивості

     Жири дуже поширені в природі. Разом з вуглеводами й білками вони входять до складу всіх рослинних і тваринних організмів і є одним з основних компонентів нашого раціону.

   У рослинах вони накопичуються переважно в насіннях, у плодовій м'якоті, у тваринних організмах – у сполучній, підшкірній і жировій тканині.

         Усі жири мають маслянисту консистенцію. Температура плавлення жиру визначається процентним вмістом насичених кислот, чим цей вміст більше, тим більша температура плавлення жиру. Цікаво, що температура тверднення жирів на 5-10 ºС нижче, ніж їх температури плавлення

    Жири не розчинні у воді, але розчинні в ряді органічних розчинників (ефірі, бензині й ін.). Вони здатні розчиняти ефірні олії і деякі барвники, наприклад, каротин - барвник моркви і томатів.

    Жири погані провідники тепла, але добре його зберігають.

   Для жирів характерна здатність до емульгування, тобто до утворення  з  водою емульсій. Для одержання емульсій суміш жиру і води піддають тривалому механічному  перемішуванню або струшуванню. У результаті відбувається диспергування (тонке подрібнення ) жиру, при цьому загальна поверхня жиру різко зростає. Багато продуктів харчування є емульсіями: молоко, вершкове масло, маргарин, майонез, морозиво й ін. Емульгування жиру викликає помутніння м'ясних бульйонів (особливо при сильному кипінні).

    Здатність олій утворювати емульсії використовується у виробництві косметичних кремів на жировій основі.

Біологічне значення жирів

Жири виконують дуже важливі функції

1.Енергетичну
2.Захисну
3.Будівельну
4.Запасну
5.Теплоізоляційну
6.Регулюють обмін речовин

Теплоізоляційна. Жири, неначе тепла ковдра, огортають наше тіло і гріють нас. Вони відкладаються під шкірою, коли ми їмо більше, ніж треба.

 Захищають організм від втрат тепла.
Жінки мають у середньому більш товстий прошарок жиру ніж чоловіки, тому вони менш чутливі до холоду.

У китів, що живуть у холодних водах і не мають волосяного покрову, розвивається особливо товстий шар жиру. Підшкірний шар у людини необхідний також для надання шкірі еластичності.

Захисна полягає у захисті внутрішніх органів.

 Видільну функцію у комах виконує жирова тканина жирового тіла, де накопичуються кінцеві продукти обміну речовин.

Забезпечують перебіг певних біохімічних процесів

Енергетична.У разі повного окиснення 1 г жирів виділяється 38.9 кДж енергії. Жири є джерелом води. У разі окиснення 1г жирів утворюється 1.1г води

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Закріплення знань

Учні складають по три питання за темою уроку і ставлять їх один одному.

5. Домашнє завдання

Опрацювати конспект

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
10 квітня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку