Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(Лист Міністерства освіти і науки України №1/11-2511 від 20.06. 2003 р.)
Програма факультативного курсу «Логіка» для учнів 5 класу
авт. М.А. Вайнтрауб
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Плідним джерелом математичних відкриттів завжди було глибоке дослідження природи. За словами Ж. Фур'є, математика дозволяє зазирнути в неосяжні області космосу та глибини земної кулі, робить їх видимими та вимірюваними. Моделювання навколишніх явищ та вивчення таких моделей дозволяють побачити їх розвиток. У цьому і є одна з головних задач математики.
Впровадження в школі нового факультативного курсу «Логіка» за рахунок варіативного компоненту навчального плану сприятиме досягненню цілей: інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх логічного мислення, пам'яті, уяви, інтуїції, умінь аналізувати, класифікувати, узагальнювати, робити умовиводи, отримувати наслідки з даних передумов шляхом несуперечливих міркувань тощо. Опанування учнями системи таких знань, умінь є необхідною умовою для реалізації життєвих цілей, а також необхідне у повсякденному житті і достатнє для оволодіння іншими шкільними предметами на поглибленому рівні та продовження навчання у вищих навчальних закладах з високою математичною підготовкою. Під час вивчення курсу пропонується розв'язувати цікаві логічні задачі, які напрямлені на розвиток уяви, кмітливості в різних навчальних предметах.
Необхідно проводити попередній аналіз задачі, який може спиратися на різноманітні закономірності. Це говорить про те, що спеціаліст будь-якої сфери діяльності повинен вміти виявляти та аналізувати виявлені закономірності.
Зміст програми даного факультативного курсу органічно пов'язаний зі змістом основного шкільного курсу математики і водночас має самостійний, пропедевтичний характер.
Запропонована програма є орієнтовною. Вчитель може самостійно добирати теми та розподіляти їх погодинне навантаження залежно від їх актуальності та виділеного часу на вивчення курсу. Навчальні заняття курсу передбачають використання різних форм і методів навчання, підвищення питомої ваги самостійної діяльності учнів, індивідуальної роботи з ними.
Основне завдання таких занять полягає в тому, щоб розширити та поглибити вивчення програмового матеріалу, ознайомити школярів з деякими загальними математичними ідеями, навчити логічно мислити, зацікавити вивченням різних закономірностей та принципами роботи з ними, розвинути нестандартне мислення.
Пропонуємо для оптимального вивчення курсу відводити 1 годину на тиждень у кожному класі. Погодинне розбиття між темами наведено з урахуванням цих пропозицій.
Тематичне планування
5 клас (1 год на тиждень, усього 35 год)
№ п/п |
Тема |
Дата |
1. Вступ (12 год) |
||
1 |
Історія Логіки та її розвитку. |
|
2 |
Зв'язок математики з іншими дисциплінами. Приклади. |
|
3 |
Основні поняття логіки. |
|
4 |
Висловлювання. Істинні та хибні твердження. |
|
5 |
Умовивід. Розглядання задач. |
|
6. |
Тема і рема. Логічні вправи. |
|
7 |
Парадокси. |
|
8 |
Софізми. |
|
9 |
Загальні твердження. |
|
10 |
Твердження існування. |
|
11 |
Символіка слідування. |
|
12 |
Рівносильності, загальності та існування. |
|
2. Елементи теорії множини ( 24 год) |
||
13 |
Множина. |
|
14 |
Елементи множини. |
|
15 |
Позначення. |
|
16 |
Скінченні та нескінченні множини. |
|
17 |
Порожня множина. |
|
18,19 |
Способи завдання множини. |
|
20 |
Діаграми Ейлера – Венна. |
|
21 |
Вправи на діаграми Ейлера – Венна. |
|
21 |
Рівність та нерівність множин. |
|
22 |
Підмножини. |
|
23 |
Рівність та нерівність множин. |
|
24 |
Ребуси. |
|
25 |
Складання ребусів |
|
26 |
Крипторифми. |
|
27 |
Практикум. |
|
28 |
Універсальна множина. |
|
29 |
Об’єднання множин. Властивості. |
|
30 |
Зміст та обсяг поняття. |
|
31 |
Розв’язування логічних задач. |
|
32 |
Математичний брейрінг. |
|
33 |
Математичний квест. |
|
34 |
Математичні кросворди. |
|
35 |
Математичні казки. |
|